Ustalenie taryfy i pobór składek za obowiązkowe ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej z ruchu pojazdów samochodowych.

Monitor Polski

M.P.1961.98.412

Akt utracił moc
Wersja od: 29 grudnia 1961 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 13 grudnia 1961 r.
w sprawie ustalenia taryfy i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej z ruchu pojazdów samochodowych.

Na podstawie § 3a uchwały nr 406 Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 1953 r. w sprawie właściwości organów do ustalania niektórych cen, opłat i stawek taryfowych oraz w sprawie zasad i trybu składania wniosków o ustalenie cen, opłat i stawek taryfowych oraz określenie wytycznych do ich ustalenia (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-57, poz. 722, Nr A-96, poz. 1336, Nr A-115, poz. 1495, z 1954 r. Nr A-50, poz. 683, z 1955 r. Nr 65, poz. 850, Nr 120, poz. 1582 i Nr 123, poz. 1601 oraz z 1960 r. Nr 5, poz. 20) zarządza się, co następuje:
1.
Składkę za prowadzone przez Państwowy Zakład Ubezpieczeń obowiązkowe ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej z ruchu pojazdów samochodowych posiadacze tych pojazdów opłacają jednorazowo za rok kalendarzowy, w okresie od 1 do 31 stycznia danego roku.
2.
W razie nabycia nowych pojazdów w ciągu roku kalendarzowego posiadacze opłacają składkę przed zarejestrowaniem tych pojazdów.
3.
Składkę przypadającą za okres krótszy od jednego roku ustala się w wysokości 1/12 składki rocznej za każdy miesiąc, przy czym rozpoczęty miesiąc liczy się za pełny.
Składkę roczną, o której mowa w § 1 ust. 1, ustala się w następującej wysokości:
Pozycja taryfyGrupy pojazdów samochodowychSkładka

w złotych

123
1Samochody osobowe 2-miejscowe i samochody o pojemności cylindrów do 499 cm3550,-
2Samochody osobowe 3-5-miejscowe750,-
3Samochody osobowe ponad 5 miejsc900,-
4Autobusy służące do zarobkowego przewozu osób6.200,-
5Przyczepy autobusowe do zarobkowego przewozu osób3.100,-
6Autobusy służące do własnych potrzeb3.100,-
7Samochody ciężarowe przystosowane do przewozu osób3.500,-
8Samochody osobowe służące do zarobkowego przewozu osób (taksówki, dorożki samochodowe)1.250,-
9Samochody ciężarowe o ładowności do 1,5 tony i ciągniki, z wyjątkiem wymienionych w pozycji 10 i 11900,-
10Ciągniki typu rolniczego w rolnictwie700,-
11Samochody ciężarowe o ładowności ponad 1,5 tony, w tym również samochody o nadwoziach przeznaczonych do specjalnych ładunków, ciągniki siodłowe z naczepami, ciągniki balastowe z przyczepami1.250,-
12Samochody do specjalnego przeznaczenia, np. pogrzebowe, strażackie, polewaczki, śmieciarki, samochody pogotowia ratunkowego, samochody dźwigi550,-
13Motocykle z wózkiem, trójkołowce450,-
14Motocykle i skutery o pojemności skokowej ponad 125 cm3 bez wózka350,-
15Motocykle i skutery o pojemności skokowej do 125 cm3300,-
16Motorowery zaliczone do pojazdów samochodowych70,-
1.
Jednostki gospodarki uspołecznionej opłacają składki w formie zaliczki w wysokości 50% składek ustalonych w § 2.
2.
W razie gdy wysokość szkód spowodowanych przez pojazdy jednostek gospodarki uspołecznionej przekroczy w danym roku 70% wpłaconych przez nie zaliczkowo składek, Państwowy Zakład Ubezpieczeń może pobrać składkę uzupełniającą w wysokości do 100% składek ustalonych w § 2. Składkę uzupełniającą określa się oddzielnie dla spółdzielczości według podstawowych pionów i dla gospodarki państwowej według resortów gospodarczych oraz dla administracji państwowej.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1962 r.