Ustalenie regulaminu Państwowej Komisji Wyborczej.

Monitor Polski

M.P.1991.23.159

Akt utracił moc
Wersja od: 11 lipca 1991 r.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 11 lipca 1991 r.
w sprawie ustalenia regulaminu Państwowej Komisji Wyborczej.

Na podstawie art. 50 ust. 3 ustawy z dnia 28 czerwca 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 59, poz. 252) i art. 5 ustawy z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 58, poz. 246) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
Ustala się regulamin Państwowej Komisji Wyborczej w brzmieniu określonym w załączniku do uchwały.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
Regulamin określa w szczególności zasady organizacji pracy Państwowej Komisji Wyborczej, zwanej dalej "Komisją", oraz sposób wykonywania jej ustawowych zadań.
§  2.
1.
Komisja rozpatruje i rozstrzyga kolegialnie sprawy należące do jej właściwości.
2.
Komisja uchwala normatywne akty prawne w zakresie określonym w ustawach.
§  3.
1.
Komisja działa na podstawie okresowych planów pracy oraz planów szczegółowych, dotyczących wykonania określonych zadań, w tym związanych z ustaleniem wyników wyborów.
2.
Projekty planów, o których mowa w ust. 1, przygotowuje Sekretarz Komisji i przedstawia je Komisji.

Rozdział  2

Organizacja pracy Komisji

§  4.
1.
Pracami Komisji kieruje jej Przewodniczący, który w szczególności:
1)
reprezentuje Komisję na zewnątrz,
2)
zwołuje posiedzenia Komisji i im przewodniczy,
3)
podpisuje w imieniu Komisji uchwały, wytyczne i wyjaśnienia oraz wnioski Komisji, zaświadczenia o wyborze posłów i senatorów, a także pisma wychodzące na zewnątrz, z zastrzeżeniem spraw wymienionych w § 13,
4)
nadzoruje wykonanie uchwał i wytycznych Komisji,
5)
zleca wykonanie określonych zadań Krajowemu Biuru Wyborczemu i czuwa nad ich wykonaniem,
6)
wykonuje czynności zlecone przez Komisję.
2.
W razie nieobecności Przewodniczącego Komisji, jego funkcje pełni zastępca Przewodniczącego.
§  5.
Komisja może przydzielić do wykonania określone czynności wynikające z jej zadań zastępcom Przewodniczącego, członkom Komisji i Sekretarzowi Komisji lub powoływanym w tym celu ze swego składu zespołom.
§  6.
Do zadań Sekretarza Komisji należy w szczególności:
1)
prezentowanie na posiedzeniach Komisji projektów uchwał, wytycznych i wyjaśnień Komisji oraz innych materiałów przygotowanych przez Krajowe Biuro Wyborcze,
2)
przedkładanie Komisji odwołań od decyzji okręgowych komisji wyborczych i wojewódzkich komisji wyborczych oraz skarg na ich działalność w celu rozstrzygnięcia,
3)
kierowanie Inspekcją Państwowej Komisji Wyborczej,
4)
dokonywanie wstępnych uzgodnień z organami administracji rządowej w sprawie wydawania - w zakresie ich właściwości - niezbędnych aktów prawnych w sprawach wyborczych,
5)
występowanie do wojewodów, zarządów gmin oraz kierowników wojewódzkich biur wyborczych w sprawach organizacyjnych dotyczących wyborów,
6)
organizowanie na zlecenie Komisji narad i szkolenia sekretarzy okręgowych i wojewódzkich komisji wyborczych oraz kierowników wojewódzkich biur wyborczych.

Rozdział  3

Posiedzenia Komisji

§  7.
Komisja odbywa posiedzenia w terminach ustalonych w planie pracy; doręczenie zawiadomień o posiedzeniu, wraz z porządkiem obrad oraz materiałami na posiedzenie, zapewnia Sekretarz Komisji w terminie umożliwiającym przygotowanie do udziału w obradach, chyba że posiedzenie zostało zwołane w szczególnym trybie.
§  8.
1.
Członkowie Komisji mają obowiązek aktywnego uczestnictwa w posiedzeniach i innych pracach Komisji.
2.
W razie niemożności wzięcia udziału w posiedzeniu Komisji, jej członek powinien, w miarę możliwości, jeszcze przed posiedzeniem powiadomić o tym Przewodniczącego lub Sekretarza Komisji.
3.
W posiedzeniach Komisji stale uczestniczy Sekretarz Komisji i wyznaczone przez niego osoby z Krajowego Biura Wyborczego.
§  9.
1.
Do udziału w posiedzeniach Komisji zaprasza się osoby, których potrzeba obecności wynika z porządku obrad.
2.
W posiedzeniach Komisji mogą uczestniczyć inne osoby, zaproszone przez Przewodniczącego Komisji.
3.
Na wniosek członka Komisji posiedzenie lub jego część odbywa się wyłącznie z udziałem członków Komisji.
§  10.
1.
Komisja obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia w obecności co najmniej 5 osób ze swojego składu, w tym Przewodniczącego Komisji lub jednego z jego zastępców.
2.
Uchwały i rozstrzygnięcia Komisji zapadają większością głosów w głosowaniu jawnym. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
§  11.
Wybory Przewodniczącego Komisji oraz oddzielnie jego zastępców odbywają się w głosowaniu jawnym, chyba że Komisja postanowi inaczej. W przypadku równej liczby głosów, po dyskusji głosowanie należy ponowić.
§  12.
1.
Z posiedzenia Komisji sporządza się protokół, który powinien obejmować:
1)
określenie porządku obrad,
2)
imiona i nazwiska osób uczestniczących,
3)
syntezę treści wystąpień,
4)
treść podjętych rozstrzygnięć.
2.
Do protokołu dołącza się podjęte uchwały.
3.
Uchwały, wytyczne i wyjaśnienia Komisji podpisuje przewodniczący posiedzenia.
4.
Protokół podpisuje przewodniczący posiedzenia i Sekretarz Komisji.
5.
Sekretarz Komisji przygotowuje, w miarę potrzeby, komunikat prasowy z posiedzenia i przedkłada go do aprobaty przewodniczącego posiedzenia.
§  13.
Decyzje, o których mowa w art. 666 ust. 2, art. 71 ust. 4 i art. 77 ust. 1 oraz w ust. 2 w związku z art. 74 ust. 2 i 3 Ordynacji wyborczej do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, a także protokoły Komisji dotyczące: zarejestrowania ogólnopolskich list kandydatów, wyboru posłów z ogólnopolskich list kandydatów na posłów, ustalenia ostatecznych wyników wyborów do Sejmu i obwieszczenia o wynikach wyborów do Sejmu i Senatu oraz sprawozdania z wyborów do Sejmu i Senatu podpisują wszystkie osoby wchodzące w skład Komisji, obecne na posiedzeniu.
§  14.
Uchwały Komisji, protokoły i sprawozdania, o których mowa w § 13, zaświadczenia o wyborze posłów i senatorów oraz, stosownie do decyzji przewodniczącego Komisji, inne wydane przez nią dokumenty opatruje się pieczęcią Państwowej Komisji Wyborczej.

Rozdział  4

Nadzór nad przestrzeganiem prawa wyborczego

§  15.
1.
Komisja sprawując nadzór nad przestrzeganiem prawa wyborczego wydaje wytyczne i wyjaśnienia, przeprowadza inspekcję w zakresie działalności komisji wyborczych niższego stopnia oraz organów administracji rządowej i samorządowej wykonujących zadania związane z przeprowadzeniem wyborów i rozpatruje skargi na działalność okręgowych i wojewódzkich komisji wyborczych.
2.
Komisja może żądać składania przez komisje wyborcze niższego stopnia okresowych informacji o wykonaniu ich zadań.
3.
Komisja analizuje ponadto protesty, skargi i inne sygnały związane ze stosowaniem prawa wyborczego oraz przedstawia wynikające z tego wnioski właściwym organom państwowym.
§  16.
1.
W celu wykonania zadań, o których mowa w § 15 ust. 1, Komisja może zlecić przeprowadzenie inspekcji pracownikom Krajowego Biura Wyborczego oraz korzystać z pomocy pracowników naczelnych organów państwowych delegowanych na okres wyborów do jej dyspozycji na wniosek Sekretarza Komisji, tworząc Inspekcję Państwowej Komisji Wyborczej, zwaną dalej "Inspekcją".
2.
O utworzeniu Inspekcji Komisja rozstrzyga niezwłocznie po zarządzeniu wyborów.
§  17.
1.
Osoby dokonujące inspekcji działają w zakresie zlecenia określonego przez Komisję, legitymującego się upoważnieniem podpisanym przez Przewodniczącego Komisji oraz opatrzonym pieczęcią Komisji.
2.
Osoby wchodzące w skład Inspekcji są uprawnione do wglądu w dokumentację okręgowych, wojewódzkich i obwodowych komisji wyborczych oraz wojewódzkich biur wyborczych, a także w dokumentację związaną z wyborami, znajdującą się w organach administracji rządowej i samorządowej oraz w podległych im jednostkach. Osoby te upoważnione są również do uczestnictwa w posiedzeniach okręgowych, wojewódzkich i obwodowych komisji wyborczych, z wyjątkiem posiedzeń związanych z obliczaniem wyników głosowania, a także do udzielania tym komisjom bieżących wyjaśnień.
3.
Sprawozdania z działalności inspekcyjnej przedstawiane są niezwłocznie Komisji.

Rozdział  5

Postanowienia szczególne i końcowe

§  18.
1.
W okresie między wyborami Komisja wykonuje swoje zadania według odrębnie ustalonego planu pracy, z tym że posiedzenia Komisji odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż co dwa miesiące.
2.
Przepisy regulaminu stosuje się odpowiednio.
§  19.
1.
W wypadku konieczności dokonania zmian w składzie Komisji, powiadamia się o tym niezwłocznie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Jeżeli zmiany, o których mowa w ust. 1, dotyczą osób pełniących funkcje Przewodniczącego Komisji lub jego zastępcy, Komisja po uzupełnieniu jej składu dokonuje niezwłocznie wyboru nowego przewodniczącego lub jego zastępcy. Przepis § 11 regulaminu stosuje się odpowiednio.
3.
Informację o zmianach na stanowisku przewodniczącego Komisji lub jego zastępcy przekazuje się do publicznej wiadomości w formie komunikatu prasowego z posiedzenia Komisji.
§  20.
Osoby wchodzące w skład Komisji legitymują się dokumentem potwierdzającym członkostwo i pełnione funkcje w Komisji, wydanym przez Przewodniczącego Komisji.