Ustalenie przepisów, dotyczących organizacji wewnętrznej, sposobu urzędowania i trybu postępowania Komisji Specjalnej do walki z nadużyciami i szkodnictwem gospodarczym.
M.P.1947.19.42
Akt utracił mocUCHWAŁA
PREZYDIUM KRAJOWEJ RADY NARODOWEJ
z dnia 9 stycznia 1947 r.
o ustaleniu przepisów, dotyczących organizacji wewnętrznej, sposobu urzędowania i trybu postępowania Komisji Specjalnej do walki z nadużyciami i szkodnictwem gospodarczym.
ZAŁĄCZNIK
PRZEPISY
PRZEPISY
I.
Przepisy ogólne.
Przepisy ogólne.
Komisja Specjalna informuje społeczeństwo o swych zadaniach i wynikach pracy za pośrednictwem prasy i publicznych ustnych sprawozdań.
Komisja Specjalna, nie kierując sprawy na drogę postępowania sądowego, może po przeprowadzeniu dochodzenia, w wyjątkowych wypadkach nakazać umieszczenie sprawcy w obozie pracy, jeżeli zachodzą warunki z art. 101 dekretu.
Udział obrońcy nie jest dopuszczalny tylko na posiedzeniach Komisji Specjalnej lub jej organów.
II.
Komisja Specjalna.
Komisja Specjalna.
1) wnioski Biura Wykonawczego i Delegatur dotyczące skierowania sprawcy do obozu pracy przymusowej i orzeczenia przepadku przedmiotów wymienionych w art. 103 Dekretu,
2) zażalenia na postanowienia w przedmiocie środków zapobiegawczych, zastosowanych przez organa Komisji,
3) prośby o przedterminowe zwolnienie z obozu pracy,
4) sprawy nadania biegu prośbom o ułaskawienie,
5) wnioski o wznowienie umorzonego śledztwa, prowadzonego poprzednio przez Komisję Specjalną,
6) prośby o odroczenie lub przerwę wykonania osadzenia w obozie pracy przymusowej na okres dłuższy od sześciu miesięcy,
Orzeczenie Komisji, wydawane na podstawie art. 101 Dekretu, podpisuje przewodniczący oraz członkowie składu orzekającego.
Postanowienia Dyrektora Biura Wykonawczego lub Kompletu Orzekającego są ostateczne.
2) W razie odrzucenia prośby o przedterminowe zwolnienie przez Komplet Orzekający (§ 13 p. 3) ewentualną ponowną taką prośbę, Dyrektor Biura Wykonawczego pozostawia bez rozpoznania, zawiadamiając o tym proszącego, jeżeli ponowną prośbę wniesiono przed upływem dwóch miesięcy od dnia odrzucenia poprzedniej prośby, chyba, że szczególne okoliczności przemawiać będą za przedstawieniem prośby Kompletowi Orzekającemu.
III.
Biuro Wykonawcze.
Biuro Wykonawcze.
Na czele Biura Wykonawczego stoi Dyrektor.
Zastępców Dyrektora Biura Wykonawczego wyznacza Prezydium Krajowej Rady Narodowej na wniosek Przewodniczącego Komisji Specjalnej, a to 1-go zastępcę spośród członków Komisji Specjalnej, dalszych spośród członków Biura Wykonawczego.
Uprawnienia powyższe Dyrektor Biura Wykonawczego może przekazać swym zastępcom.
I. Wydział Ogólny (administracja ogólna, budżet),
II. Wydział organizacyjno-inspekcyjny (organizacja i kontrola pracy Delegatur, sprawy personalne),
III. Wydział Karny (przygotowanie spraw na komplety orzekające, wykonywanie orzeczeń, kontrola obozu pracy),
IV. Wydział walki ze spekulacją.
W miarę potrzeby mogą być tworzone inne Wydziały lub dokonywane zmiany w organizacji dotychczasowych. Na czele każdego Wydziału stoi Naczelnik Wydziału, powołany przez Dyrektora Biura Wykonawczego.
IV.
Delegatury.
Delegatury.
Polecenia Komisji Specjalnej i Biura Wykonawczego są dla Delegatur wiążące.
Na czele Delegatury stoi Przewodniczący.
Dla miast, będących siedzibą województwa, dla innych większych miast lub pewnych okręgów administracyjnych (powiatów) mogą być tworzone oddzielne Delegatury.
Dochodzenie umorzone może być podjęte na nowo w razie ujawnienia nowych okoliczności (art. 252 k.p.k.).
W piśmie kierującym akt oskarżenia do sądu Przewodniczący zawiadamia o tym, czy oskarżenie popierać będzie na rozprawie członek Delegatury.
Akta takie, w szczególności jeżeli dotyczą osób aresztowanych, należy zwrócić Prokuratorowi lub Sędziemu Śledczemu w możliwie najkrótszym czasie.
Pismo zawierające żądanie udzielenia akt do wglądu podpisuje Przewodniczący Delegatury.
Ponowne przekazanie sprawy tej władzy, od której sprawę przejęto nastąpić może na mocy postanowienia Delegatury Komisji Specjalnej, zatwierdzonego przez Dyrektora Biura Wykonawczego.
W razie potrzeby Przewodniczący Delegatury przekazuje sprawę ponownie temu organowi do przeprowadzenia dalszych dochodzeń.
V.
Przepisy końcowe.
Przepisy końcowe.
Ślubowanie to składają:
Członkowie i pracownicy organów Komisji Specjalnej składają ślubowanie według następującej roty:
"Pomny dobra Rzeczypospolitej Polskiej ślubuję, że na powierzonym mi stanowisku urzędowym przyczyniać się będę w mym zakresie działania ze wszystkich sił do ugruntowania wolności, niepodległości i potęgi demokratycznego Państwa Polskiego, któremu wiernie służyć będę.
Ślubuję stać na straży praw obowiązujących w Odrodzonym Państwie Polskim.
Ślubuję obowiązki urzędu mego spełniać gorliwie i sumiennie, polecenia mych przełożonych wykonywać dokładnie, w postępowaniu swoim kierować się zasadami honoru, uczciwości i równości społecznej.
Ślubuję zachować w ścisłej tajemnicy wszystko, o czym się dowiedziałem w czasie lub związku z mym urzędowaniem".
Odbierający ślubowanie winien pouczyć składającego ślubowanie o odpowiedzialności dyscyplinarnej i karnej, grożącej według obowiązujących ustaw za naruszenie obowiązków służbowych oraz o tym, że może ujawnić tajemnicę urzędową jedynie na wyraźne polecenie swych przełożonych.
Członkowie i pracownicy organów Komisji Specjalnej podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej narówni z pracownikami Prezydium K.R.N., o ile z tytułu zajmowanych stanowisk nie podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej na podstawie innych przepisów prawnych.
Wznowienie umorzonego śledztwa może nastąpić na wniosek Biura Wykonawczego lub Delegatury w warunkach przewidzianych w art. 613 k.p.k.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »