Rozdział 1 - Wszczęcie postępowania. - Ustalenie i wypłata zaopatrzeń emerytalnych funkcjonariuszów Milicji Obywatelskiej i Służby Więziennej oraz ich rodzin.

Monitor Polski

M.P.1955.114.1456

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1954 r.

Rozdział  1.

Wszczęcie postępowania.

§  1.
1.
Zaopatrzenie emerytalne funkcjonariuszów Milicji Obywatelskiej i Służby Więziennej, zwanych w dalszym ciągu "funkcjonariuszami", oraz ich rodzin przyznaje i wymierza Ministerstwo Spraw Wewnętrznych (Departament Finansowy).
2.
Świadczenia pieniężne z tytułu zaopatrzenia emerytalnego wypłacają wydziały rent i pomocy społecznej prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi) na podstawie decyzji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (Departamentu Finansowego).
§  2.
1.
Postępowanie w sprawach zaopatrzenia emerytalnego wszczyna się z urzędu lub na wniosek osoby uprawnionej albo jej pełnomocnika.
2.
Postępowanie z urzędu wszczyna odpowiedni przełożony jednostki organizacyjnej Milicji Obywatelskiej lub Służby Więziennej, uprawniony do nawiązywania i rozwiązywania stosunku służbowego.
3.
Osoby uprawnione do zaopatrzenia emerytalnego i ich pełnomocnicy składają wnioski w sprawach zaopatrzenia emerytalnego:
a)
funkcjonariusze podlegający zwolnieniu ze służby lub wyznaczeniu na niższe stanowisko służbowe ze względu na ograniczenie zdolności do pracy - do przełożonego jednostki (ust. 2), a członkowie rodzin funkcjonariuszów zmarłych w okresie służby - do przełożonego tej jednostki organizacyjnej Milicji Obywatelskiej lub Służby Więziennej, w której funkcjonariusz pełnił ostatnio służbę,
b)
renciści i inwalidzi oraz członkowie ich rodzin - do Departamentu Finansowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych bezpośrednio lub za pośrednictwem jednostki organizacyjnej Milicji Obywatelskiej lub Służby Więziennej właściwej ze względu na miejsce zamieszkania.
4.
Pełnomocnikami osoby uprawnionej do zaopatrzenia emerytalnego mogą być: małżonek, rodzice, pełnoletnie dzieci i rodzeństwo albo osoby upoważnione przez zainteresowanego.
§  3.
1.
W razie śmierci osoby uprawnionej do świadczenia uprawnienia jej wynikające ze zgłoszonego wniosku przechodzą na pozostałego przy życiu małżonka oraz na dzieci, a w razie ich braku - kolejno na wnuków, rodziców, dziadków i rodzeństwo.
2.
Przejście uprawnień następuje pod warunkiem, że zmarły pozostawał na utrzymaniu tych osób bądź też że osoby te były na utrzymaniu zmarłego. Osoby, na które przechodzą uprawnienia wymienione w ust. 1, mają prawo dalszego prowadzenia nie ukończonego jeszcze postępowania w celu ustalenia świadczeń.
§  4.
1.
Przed zwolnieniem funkcjonariusza ze służby właściwy dla niego przełożony obowiązany jest zbadać, czy i jakie zaopatrzenie emerytalne: renta za wysługę lat lub renta inwalidzka przysługuje funkcjonariuszowi, i zebrać dokumenty niezbędne do przyznania tego zaopatrzenia. W razie braku w aktach personalnych funkcjonariusza potrzebnych dokumentów przełożony powinien zażądać od funkcjonariusza dostarczenia brakujących dokumentów i w razie potrzeby pomóc mu w ich zebraniu.
2.
W razie ustalenia przez komisję lekarską Ministerstwa Spraw Wewnętrznych zupełnej niezdolności do służby bądź zdolności do służby z ograniczeniem, właściwy przełożony kieruje funkcjonariusza do komisji do spraw inwalidztwa i zatrudnienia celem wydania orzeczenia w sprawie zaliczenia go do jednej z trzech grup inwalidów.
3.
Ustalony w ust. 2 tryb postępowania stosuje się także do funkcjonariuszów, którzy wskutek ograniczonej zdolności do służby stwierdzonej orzeczeniem komis]i lekarskiej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych mają być wyznaczeni na stanowisko służbowe, do którego jest przywiązane niższe uposażenie. Skierowanie do komisji do spraw inwalidztwa i zatrudnienia następuje bez względu na to, czy ograniczenie zdolności do służby powstało w związku przyczynowym ze służbą, czy bez związku przyczynowego ze służbą.
4.
Do komisji lekarskiej do spraw inwalidztwa i zatrudnienia przełożony kieruje również funkcjonariuszów zwolnionych, którzy złożą na piśmie prośbę o skierowanie do tej komisji. Przed wydaniem skierowania funkcjonariusz powinien być zbadany przez komisję lekarską powołaną przez Ministra Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu do Spraw Bezpieczeństwa Publicznego w celu ustalenia zdolności do służby i związku schorzeń lub kalectw ze służbą.
5.
Orzeczenie komisji lekarskiej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych jest wiążące w części dotyczącej niezdolności do służby w Milicji Obywatelskiej lub w Służbie Więziennej oraz związku tej niezdolności ze służbą.
6.
Wniosek o zarządzenie zbadania petenta przez komisję lekarską do spraw inwalidztwa i zatrudnienia składają organy kadrowe do prezydium wojewódzkiej rady narodowej właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby występującej o przyznanie zaopatrzenia. We wniosku należy podać okres służby (od - do) funkcjonariusza, wysokość uposażenia miesięcznego należnego funkcjonariuszowi na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym, w łącznej sumie ze wszystkimi dodatkami, załączając jednocześnie orzeczenie komisji lekarskiej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
§  5.
W razie śmierci funkcjonariusza właściwy przełożony (§ 2 ust. 2) obowiązany jest ustalić, czy po zmarłym pozostały osoby uprawnione do odprawy i renty rodzinnej, a jeśli pozostały - w porozumieniu z nimi - albo zebrać dokumenty niezbędne do przyznania świadczeń i wystąpić do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (Departamentu Finansowego) o dalsze załatwienie sprawy - albo też dopomóc tym osobom w zebraniu niezbędnych dokumentów i w sporządzeniu wniosku o przyznanie świadczeń.
§  6.
1.
Czynności związane z zebraniem dokumentów niezbędnych do przyznania zaopatrzenia emerytalnego powinny być zakończone w zasadzie przed zwolnieniem funkcjonariusza ze służby. Niezakończenie tych czynności w terminie przewidzianym dla zwolnienia funkcjonariusza ze służby lub przeniesienia na niższe stanowisko służbowe nie ma wpływu na decyzję w sprawie rozwiązania stosunku służbowego lub przeniesienia na niższe stanowisko. Wnioski i dokumenty właściwi przełożeni przekazują bezpośrednio do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (Departamentu Finansowego) najpóźniej w ciągu trzech dni po zebraniu wszystkich dokumentów.
2.
Dokumenty funkcjonariuszów zmarłych w czasie pełnienia służby oraz dokumenty funkcjonariuszów, którzy zgłaszają wnioski o przyznanie zaostrzania emerytalnego po zwolnieniu ich ze służby, powinny być przez właściwych przełożonych zebrane i przesłane bezpośrednio do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (Departamentu Finansowego) wraz z wnioskami najpóźniej w terminie miesięcznym, licząc od dnia powstania okoliczności uzasadniających prawo do zaopatrzenia emerytalnego lub od dnia zgłoszenia przez osoby uprawnione wniosku o przyznanie zaopatrzenia emerytalnego.
§  7.
Wnioski o przyznanie renty za wysługę lat przez zaliczenie do tej wysługi okresów podlegających zaliczeniu do zatrudnienia pracowników według przepisów dekretu o powszechnym zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin, zaopiniowane kolejno przez wyższych przełożonych, należy przesyłać drogą służbową do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (Departamentu Finansowego), które może przyznać i wymierzyć zaopatrzenie emerytalne po uzyskaniu decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych co do ewentualnego zaliczenia do wysługi lat brakującego okresu zatrudnienia.