Ustalenie i ogłoszenie statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Towarzystwo Krzewienia Kultury Świeckiej".

Monitor Polski

M.P.1987.36.306

Akt utracił moc
Wersja od: 14 grudnia 1987 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 22 października 1987 r.
w sprawie ustalenia i ogłoszenia statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Towarzystwo Krzewienia Kultury Świeckiej".

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 1977 r. w sprawie uznania stowarzyszenia "Towarzystwo Krzewienia Kultury Świeckiej" za stowarzyszenie wyższej użyteczności (Dz. U. Nr 34, poz. 149) zarządza się, co następuje:
Ustala się statut stowarzyszenia wyższej użyteczności "Towarzystwo Krzewienia Kultury Świeckiej", stanowiący załącznik do zarządzenia.
Traci moc zarządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 11 lipca 1985 r. w sprawie ustalenia i ogłoszenia statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Towarzystwo Krzewienia Kultury Świeckiej" (Monitor Polski Nr 20, poz. 156).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT STOWARZYSZENIA WYŻSZEJ UŻYTECZNOŚCI "TOWARZYSTWO KRZEWIENIA KULTURY ŚWIECKIEJ".

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

§  1.
Towarzystwo Krzewienia Kultury Świeckiej, zwane dalej "Towarzystwem", jest stowarzyszeniem wyższej użyteczności i posiada osobowość prawną.
§  2.
1.
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
2.
Siedzibą władz naczelnych Towarzystwa jest m. st. Warszawa.
§  3.
Towarzystwo ma prawo powoływania oddziałów wojewódzkich i terenowych oraz kół na zasadach określonych w dalszych postanowieniach statutu.
§  4.
Towarzystwo może używać pieczęci i odznak według wzorów zatwierdzonych przez właściwe organy administracji państwowej.
§  5.
Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.

Rozdział  2

Cele i środki działania Towarzystwa

§  6.
Celem Towarzystwa jest:
1)
współtworzenie i upowszechnianie świeckiej kultury socjalistycznej społeczeństwa polskiego,
2)
upowszechnianie światopoglądu naukowego oraz zasad racjonalizmu w myśleniu i działaniu,
3)
współtworzenie i popularyzacja moralności socjalistycznej, opartej na zasadzie humanizmu i tolerancji,
4)
kultywowanie, rozwijanie i doskonalenie świeckich obyczajów i obrzędów społeczeństwa polskiego,
5)
upowszechnianie postępowej myśli pedagogicznej oraz działanie na rzecz wychowania społeczeństwa w duchu patriotyzmu i internacjonalizmu,
6)
upowszechnianie tradycji kultury świeckiej, humanizmu i tolerancji oraz dorobku polskiego ruchu laickiego,
7)
upowszechnianie naukowej wiedzy o religiach, ich historii i roli w życiu człowieka i społeczeństwa,
8)
popularyzowanie socjalistycznych zasad polityki wyznaniowej,
9)
działanie na rzecz pełnej realizacji wolności sumienia, świeckości życia publicznego oraz współdziałania wszystkich obywateli w pracy dla Polski Ludowej.
§  7.
Cele zawarte w § 6 Towarzystwo realizuje przez:
1)
organizowanie i prowadzenie odczytów, sympozjów, seminariów, konferencji, klubów dyskusyjnych, uniwersytetów powszechnych, poradnictwa zespołowego i indywidualnego,
2)
szkolenie i doskonalenie aktywu laickiego,
3)
inicjowanie i popieranie badań naukowych o tematyce związanej z działalnością Towarzystwa,
4)
wydawanie czasopism i publikacji oraz inspirowanie i popieranie inicjatyw wydawniczych o tematyce związanej z realizacją celów Towarzystwa,
5)
współuczestniczenie w wypracowywaniu i wdrażaniu socjalistycznego systemu wychowawczego w rodzinie, szkole, zakładzie pracy i miejscu zamieszkania,
6)
współdziałanie z instytucjami, organizacjami społecznymi oraz placówkami naukowymi i kulturalno-oświatowymi w zakresie kształtowania kultury świeckiej,
7)
rozwijanie innych form działalności społecznej, wynikających z celów Towarzystwa.

Rozdział  3

Członkowie Towarzystwa, ich prawa i obowiązki

§  8.
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
1)
rzeczywistych,
2)
wspierających,
3)
honorowych.
§  9.
1.
Członkiem rzeczywistym Towarzystwa może być obywatel polski, który ukończył 18 lat i pragnie czynnie realizować cele Towarzystwa.
2.
Młodzież szkolna od lat 16 może należeć do Towarzystwa w ramach kół szkolnych.
3.
Członków rzeczywistych Towarzystwa przyjmuje zebranie koła na podstawie pisemnej deklaracji.
§  10.
1.
Członkiem wspierającym może zostać osoba prawna popierająca działalność Towarzystwa i deklarująca opłacanie składki członkowskiej.
2.
Członka wspierającego przyjmuje zarząd koła, zarząd terenowy lub zarząd wojewódzki.
§  11.
1.
Członkiem honorowym Towarzystwa może być osoba fizyczna szczególnie zasłużona w krzewieniu kultury świeckiej.
2.
Godność członka honorowego nadaje Zarząd Główny na wniosek Prezydium Zarządu Głównego.
§  12.
1.
Członek rzeczywisty Towarzystwa ma prawo:
1)
wybierać i być wybierany do władz Towarzystwa,
2)
uczestniczyć w zebraniach Towarzystwa,
3)
korzystać z pomocy i urządzeń Towarzystwa,
4)
nosić odznakę Towarzystwa.
2.
Członek wspierający nie może wybierać ani być wybierany do władz Towarzystwa. Przedstawiciel członka wspierającego może uczestniczyć w zebraniach Towarzystwa.
3.
Członek honorowy ma wszystkie prawa członka rzeczywistego Towarzystwa.
§  13.
1.
Członek rzeczywisty Towarzystwa jest obowiązany:
1)
aktywnie uczestniczyć w działalności Towarzystwa,
2)
realizować postanowienia statutu, regulaminu i uchwał władz Towarzystwa,
3)
propagować cele Towarzystwa,
4)
regularnie opłacać składkę członkowską,
5)
dbać o dobre imię Towarzystwa.
2.
Członek honorowy jest zwolniony z obowiązku opłacania składki członkowskiej.
§  14.
1.
Przynależność do Towarzystwa ustaje w razie:
1)
śmierci członka,
2)
likwidacji osoby prawnej będącej członkiem wspierającym Towarzystwa,
3)
dobrowolnego wystąpienia, zgłoszonego na piśmie zarządowi koła, po uregulowaniu zobowiązań wobec Towarzystwa,
4)
skreślenia z listy członków przez zarząd koła z powodu nie usprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich za okres przekraczający 12 miesięcy,
5)
wykluczenia przez zarząd wojewódzki na wniosek zarządu koła z powodu:
a)
nieprzestrzegania przez członka postanowień statutu lub uchwał i zarządzeń władz Towarzystwa,
b)
działania na szkodę Towarzystwa,
c)
skazania prawomocnym wyrokiem sądu na karę dodatkową pozbawienia praw publicznych.
2.
Uchwałę o skreśleniu lub wykluczeniu podejmuje ogólne zabranie członków koła.
3.
Od uchwały o skreśleniu lub wykluczeniu członkowi rzeczywistemu przysługuje prawo odwołania się do władzy wyższego szczebla, z Zarządem Głównym włącznie, w terminie 30 dni od dnia zawiadomienia o skreśleniu lub wykluczeniu.

Rozdział  4

Struktura organizacyjna i zasady działania Towarzystwa

§  15.
Struktura Towarzystwa obejmuje:
1)
władze naczelne,
2)
oddziały wojewódzkie,
3)
oddziały terenowe, gminne, miejskie, dzielnicowe, zakładowe i uczelniane,
4)
koła.
§  16.
Oddziały wojewódzkie Towarzystwa są powoływane przez Zarząd Główny w województwach, w których istnieje co najmniej 5 oddziałów terenowych.
§  17.
Oddziały terenowe są powoływane przez zarząd wojewódzki w gminach, miastach, dzielnicach, zakładach i uczelniach, w których działają co najmniej 3 koła.
§  18.
1.
Koło jest podstawową jednostką organizacyjną Towarzystwa.
2.
Do powołania koła wymagana jest liczba co najmniej 5 członków.
3.
Koła mogą być powoływane w zakładach pracy, szkołach, organizacjach społecznych i innych jednostkach organizacyjnych.
§  19.
1.
Uchwały władz Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby uprawnionych do głosowania, jeżeli statut nie przewiduje innych zasad.
2.
Władze wyższego szczebla mogą uchylić uchwałę władz niższego szczebla, w razie gdy uchwała jest sprzeczna z przepisami prawa, postanowieniami statutu lub programem Towarzystwa.
3.
Członkowie komisji rewizyjnej nie mogą być członkami władz Towarzystwa na danym szczeblu.
4.
Członkowie komisji rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach zarządu danego szczebla z głosem doradczym.
5.
Zasady wybierania delegatów na zjazdy ustala każdorazowo Zarząd Główny Towarzystwa.
6.
Delegat zachowuje swoje prawa i obowiązki w okresie między zjazdami Towarzystwa.
7.
W razie ustąpienia członka władz Towarzystwa, władze te mogą dokooptować nowego członka, z tym że liczba dokooptowanych członków władz nie może przekraczać 1/3 ogólnej liczby członków pochodzących z wyboru.
8.
Kadencja wszystkich władz Towarzystwa trwa 4 lata.

Rozdział  5

Władze naczelne Towarzystwa

§  20.
Władzami naczelnymi Towarzystwa są:
1)
Zjazd Krajowy,
2)
Zarząd Główny,
3)
Główna Komisja Rewizyjna.

A.

 Zjazd Krajowy

§  21.
Zjazd Krajowy jest najwyższą władzą Towarzystwa. Zjazd Krajowy może być zwyczajny lub nadzwyczajny.
§  22.
1.
Zwyczajny Zjazd Krajowy jest zwoływany przez Zarząd Główny raz na cztery lata.
2.
Nadzwyczajny Zjazd Krajowy jest zwoływany przez Zarząd Główny:
1)
na podstawie uchwały tego Zarządu,
2)
na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej,
3)
na wniosek uchwalony przez co najmniej 2/3 ogólnej liczby zarządów wojewódzkich.
3.
Nadzwyczajny Zjazd Krajowy obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których został zwołany.
4.
Zjazd Krajowy powinien być zwołany w terminie nie przekraczającym 3 miesięcy od daty podjęcia uchwały lub zgłoszenia wniosku.
§  23.
Do Zjazdu Krajowego należy:
1)
uchwalanie głównych kierunków działalności Towarzystwa,
2)
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej,
3)
udzielanie, na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej, absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu,
4)
wybór Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej,
5)
uchwalanie projektu statutu Towarzystwa oraz jego zmian,
6)
rozpatrywanie wniosków zgłoszonych przez delegatów i władze Towarzystwa oraz podejmowanie uchwał w tej sprawie,
7)
podejmowanie uchwał w sprawie rozwiązania Towarzystwa i przekazania jego majątku.
§  24.
1.
W Zjeździe Krajowym udział biorą:
1)
z głosem decydującym - delegaci wybrani na zjazdach wojewódzkich,
2)
z głosem doradczym - członkowie ustępujących władz naczelnych i osoby zaproszone.
2.
O terminie, miejscu i porządku obrad Zjazdu Krajowego Zarząd Główny zawiadamia delegatów nie później niż na 2 miesiące przed terminem zwołania Zjazdu.

B.

 Zarząd Główny

§  25.
1.
Zarząd Główny jest najwyższą władzą Towarzystwa w okresie między Zjazdami Krajowymi i odpowiada za swoją pracę przed Zjazdem Krajowym.
2.
Zarząd Główny składa się ze 100-180 członków.
3.
W okresie między Zjazdami Zarząd Główny może zwołać Krajową Konferencję Delegatów na Zjazd, która dokonuje oceny oraz ustala kierunki realizacji uchwał Zjazdu Krajowego.
§  26.
Do Zarządu Głównego należy:
1)
kierowanie działalnością Towarzystwa w okresie między Zjazdami Krajowymi,
2)
realizowanie uchwał Zjazdu Krajowego oraz składanie sprawozdań z własnej działalności,
3)
uchwalanie planów pracy i budżetu oraz zatwierdzanie bilansu rocznego Towarzystwa,
4)
ustalanie wysokości i zasad podziału składek członkowskich,
5)
uchwalanie regulaminów Prezydium Zarządu Głównego i Sekretariatu,
6)
powoływanie Rady Naukowej Towarzystwa jako organu opiniodawczo-doradczego Zarządu Głównego,
7)
powoływanie komisji lub zespołów problemowych oraz ustalanie ich regulaminów,
8)
powoływanie wyspecjalizowanych placówek Towarzystwa (np. klubów, placówek naukowo-badawczych i wydawniczych) oraz określanie zakresu ich działalności,
9)
ustalanie trybu wyboru delegatów na zjazdy,
10)
zarządzanie majątkiem Towarzystwa,
11)
nadawanie godności członka honorowego,
12)
reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
13)
rozpatrywanie sprawozdań z działalności Prezydium Zarządu Głównego,
14)
podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych dla innych władz naczelnych Towarzystwa.
§  27.
Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeby, co najmniej dwa razy w roku.
§  28.
1.
Zarząd Główny wybiera ze swego grona Prezydium w składzie 25-35 osób, w tym prezesa, 3-5 wiceprezesów, sekretarza generalnego i skarbnika.
2.
Zarząd Główny wybiera ze swego grona Sekretariat w składzie 5-9 osób, w tym 2 lub 3 sekretarzy oraz członków Sekretariatu.
§  29.
Do Prezydium Zarządu Głównego należy:
1)
realizowanie uchwał Zarządu Głównego oraz składanie Zarządowi sprawozdań ze swej działalności,
2)
koordynowanie i nadzorowanie działalności zarządów wojewódzkich,
3)
współdziałanie z innymi organizacjami i instytucjami,
4)
powoływanie i odwoływanie naczelnych redaktorów czasopism Towarzystwa,
5)
przyznawanie nagród dla osób zasłużonych w upowszechnianiu programu Towarzystwa,
6)
reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz w okresie między posiedzeniami Zarządu.
§  30.
1.
Szczegółowy zakres i tryb pracy Prezydium określa regulamin.
2.
Posiedzenia Prezydium Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeby, co najmniej raz na dwa miesiące.
§  31.
1.
Bieżącą pracą Towarzystwa w okresie między posiedzeniami Prezydium kierują wspólnie prezes, wiceprezesi i sekretarz generalny przy pomocy Sekretariatu.
2.
Szczegółowy zakres i tryb pracy Sekretariatu określa regulamin.

C.

 Główna Komisja Rewizyjna

§  32.
1.
Główna Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Towarzystwa.
2.
Główna Komisja Rewizyjna składa się z 17-19 osób.
3.
Główna Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
§  33.
Do Głównej Komisji Rewizyjnej należy:
1)
kontrolowanie co najmniej raz w roku całokształtu działalności Towarzystwa, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej,
2)
nadzorowanie działalności wojewódzkich komisji rewizyjnych,
3)
występowanie do Zarządu Głównego z odpowiednimi wnioskami pokontrolnymi,
4)
składanie na Zjeździe Krajowym sprawozdania ze swojej działalności i występowanie z wnioskiem w sprawie udzielania absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu.
§  34.
Posiedzenia Głównej Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeby, co najmniej raz w roku.

Rozdział  6

Władze oddziału wojewódzkiego

§  35.
Władzami oddziału wojewódzkiego są:
1)
zjazd wojewódzki,
2)
zarząd wojewódzki,
3)
wojewódzka komisja rewizyjna.
§  36.
Zarząd wojewódzki i wojewódzka komisja rewizyjna są odpowiedzialne za swoją działalność przed zjazdem wojewódzkim i władzami naczelnymi Towarzystwa.

A.

 Zjazd wojewódzki

§  37.
Zjazd wojewódzki jest najwyższą władzą oddziału wojewódzkiego Towarzystwa. Zjazd wojewódzki może być zwyczajny i nadzwyczajny.
§  38.
1.
Zwyczajny zjazd wojewódzki jest zwoływany przez zarząd wojewódzki raz na cztery lata.
2.
Nadzwyczajny zjazd wojewódzki jest zwoływany przez zarząd wojewódzki:
1)
na podstawie uchwały tego zarządu,
2)
na żądanie Zarządu Głównego,
3)
na wniosek wojewódzkiej komisji rewizyjnej,
4)
na wniosek uchwalony przez co najmniej 2/3 ogólnej liczby zarządów oddziałów terenowych.
3.
Nadzwyczajny zjazd wojewódzki obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których został zwołany.
4.
Zjazd wojewódzki powinien być zwołany w terminie nie przekraczającym 30 dni od daty podjęcia uchwały, zgłoszenia żądania lub wniosku.
§  39.
Do zjazdu wojewódzkiego należy:
1)
uchwalanie głównych kierunków działalności oddziału wojewódzkiego,
2)
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań zarządu wojewódzkiego i wojewódzkiej komisji rewizyjnej,
3)
udzielanie, na wniosek wojewódzkiej komisji rewizyjnej, absolutorium ustępującemu zarządowi wojewódzkiemu,
4)
wybór zarządu wojewódzkiego, wojewódzkiej komisji rewizyjnej i delegatów na Zjazd Krajowy,
5)
rozpatrywanie wniosków zgłoszonych przez delegatów i władze wojewódzkie Towarzystwa oraz podejmowanie uchwał w tej sprawie.
§  40.
1.
W zjeździe wojewódzkim udział biorą:
1)
z głosem decydującym - delegaci wybrani na zjazdach oddziałów terenowych,
2)
z głosem doradczym - członkowie ustępujących władz wojewódzkich i osoby zaproszone.
2.
O terminie, miejscu i porządku obrad zjazdu wojewódzkiego zarząd wojewódzki zawiadamia delegatów nie później niż na 30 dni przed terminem zwołania zjazdu.

B.

 Zarząd wojewódzki

§  41.
Zarząd wojewódzki składa się z 25-70 członków.
§  42.
Do zarządu wojewódzkiego należy:
1)
kierowanie działalnością oddziału wojewódzkiego w okresie między zjazdami wojewódzkimi,
2)
realizowanie uchwał zjazdu wojewódzkiego i władz naczelnych Towarzystwa oraz składanie sprawozdań z własnej działalności,
3)
uchwalanie planów pracy i preliminarza budżetowego oddziału,
4)
powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
5)
reprezentowanie oddziału wojewódzkiego na zewnątrz,
6)
zarządzanie majątkiem w ramach upoważnień udzielonych przez Zarząd Główny,
7)
podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych dla innych władz wojewódzkich Towarzystwa.
§  43.
Posiedzenia zarządu wojewódzkiego odbywają się w miarę potrzeby, co najmniej dwa razy w roku.
§  44.
1.
Zarząd wojewódzki wybiera ze swego grona prezydium w składzie 9-19 osób, w tym prezesa, 1-3 wiceprezesów, sekretarza i skarbnika.
2.
Zarząd wojewódzki wybiera ze swego grona sekretariat w składzie: sekretarz oraz 2-4 osoby.
§  45.
Do prezydium w okresie między posiedzeniami zarządu wojewódzkiego należy:
1)
kierowanie merytoryczną działalnością oddziału wojewódzkiego,
2)
realizowanie uchwał zarządu wojewódzkiego oraz składanie sprawozdań ze swojej działalności,
3)
nadzorowanie i koordynowanie działalności oddziałów terenowych,
4)
ustalanie regulaminów działalności komisji problemowych,
5)
reprezentowanie zarządu wojewódzkiego na zewnątrz.
§  46.
1.
Szczegółowy zakres i tryb pracy prezydium zarządu wojewódzkiego określa regulamin ustalony przez Zarząd Główny.
2.
Posiedzenia prezydium zarządu wojewódzkiego odbywają się w miarę potrzeby, co najmniej raz na 6 tygodni.
§  47.
1.
Bieżącą pracą oddziału wojewódzkiego w okresie między posiedzeniami prezydium kierują wspólnie prezes, wiceprezesi i sekretarz zarządu wojewódzkiego przy pomocy sekretariatu.
2.
Szczegółowy zakres i tryb pracy sekretariatu zarządu wojewódzkiego określa regulamin ustalony przez Zarząd Główny.

C.

 Wojewódzka komisja rewizyjna

§  48.
1.
Wojewódzka komisja rewizyjna składa się z 5-9 członków.
2.
Wojewódzka komisja rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
§  49.
Do wojewódzkiej komisji rewizyjnej należy:
1)
kontrolowanie co najmniej raz w roku całokształtu działalności oddziału wojewódzkiego, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej,
2)
nadzorowanie działalności komisji rewizyjnych oddziałów terenowych,
3)
występowanie do zarządu wojewódzkiego z odpowiednimi wnioskami pokontrolnymi,
4)
składanie na zjeździe wojewódzkim sprawozdania ze swojej działalności i występowanie z wnioskiem w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu zarządowi wojewódzkiemu.
§  50.
Posiedzenia wojewódzkiej komisji rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeby, co najmniej raz w roku.

Rozdział  7

Władze oddziału terenowego

§  51.
Władzami oddziału terenowego są:
1)
zjazd oddziału,
2)
zarząd oddziału,
3)
komisja rewizyjna oddziału.
§  52.
Zarząd oddziału i komisja rewizyjna oddziału są odpowiedzialne za swoją działalność przed zjazdem oddziału i władzami wyższymi Towarzystwa.

A.

 Zjazd oddziału

§  53.
Zjazd oddziału jest najwyższą władzą oddziału terenowego. Zjazd oddziału może być zwyczajny lub nadzwyczajny.
§  54.
1.
Zjazd zwyczajny oddziału jest zwoływany przez zarząd oddziału raz na cztery lata.
2.
Nadzwyczajny zjazd oddziału jest zwoływany przez zarząd oddziału:
1)
na podstawie uchwały tego zarządu,
2)
na żądanie zarządu wojewódzkiego,
3)
na wniosek komisji rewizyjnej oddziału,
4)
na wniosek uchwalony przez co najmniej 2/3 ogólnej liczby zarządów kół.
3.
Nadzwyczajny zjazd oddziału obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których został zwołany.
4.
Zjazd oddziału powinien być zwołany w terminie nie przekraczającym 14 dni od daty powzięcia uchwały, zgłoszenia żądania lub wniosku.
§  55.
Do zjazdu oddziału należy:
1)
ustalanie głównych kierunków działalności oddziału terenowego,
2)
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań zarządu i komisji rewizyjnej oddziału,
3)
udzielanie na wniosek komisji rewizyjnej oddziału absolutorium ustępującemu zarządowi oddziału,
4)
wybór zarządu i komisji rewizyjnej oddziału oraz delegatów na zjazd wojewódzki,
5)
rozpatrywanie wniosków zgłoszonych przez delegatów (członków) i władze oddziału terenowego Towarzystwa oraz podejmowanie uchwał w tej sprawie.
§  56.
1.
W zjeździe oddziału udział biorą:
1)
z głosem decydującym - delegaci kół, jeżeli oddział terenowy liczy powyżej 100 członków rzeczywistych, lub członkowie rzeczywiści, jeżeli oddział liczy do 100 członków rzeczywistych,
2)
z głosem doradczym - członkowie ustępujących władz oddziału terenowego i osoby zaproszone.
2.
O terminie, miejscu i porządku obrad zjazdu oddziału zarząd oddziału zawiadamia delegatów lub członków nie później niż na 14 dni przed terminem zwołania zjazdu.

B.

 Zarząd oddziału

§  57.
Zarząd oddziału składa się z 5-30 członków.
§  58.
Do zarządu oddziału należy:
1)
kierowanie działalnością oddziału terenowego w okresie między zjazdami,
2)
realizowanie uchwał zjazdu oddziału terenowego i władz zwierzchnich Towarzystwa oraz składanie sprawozdań z własnej działalności,
3)
uchwalanie planów pracy i preliminarza budżetowego oddziału,
4)
powoływanie i rozwiązywanie kół,
5)
powoływanie komisji problemowych,
6)
reprezentowanie oddziału terenowego na zewnątrz,
7)
zarządzanie majątkiem w ramach upoważnień udzielonych przez Zarząd Główny,
8)
podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych dla innych władz oddziału terenowego.
§  59.
Posiedzenia zarządu oddziału odbywają się w miarę potrzeby, co najmniej dwa razy w roku.
§  60.
Zarząd oddziału wybiera ze swego grona prezydium w składzie od 3 do 11 osób, w tym prezesa, sekretarza i skarbnika. Zarząd oddziału może także wybrać wiceprezesa zarządu.
§  61.
Do prezydium zarządu oddziału należy:
1)
kierowanie bieżącą działalnością oddziału terenowego,
2)
realizowanie uchwał zarządu oddziału oraz składanie sprawozdań ze swojej działalności,
3)
nadzorowanie i koordynowanie działalności kół,
4)
ustalanie regulaminów działalności komisji problemowych,
5)
reprezentowanie oddziału terenowego na zewnątrz w okresie między posiedzeniami zarządu oddziału.
§  62.
Posiedzenia prezydium zarządu oddziału odbywają się w miarę potrzeby, co najmniej raz w miesiącu.

C.

 Komisja rewizyjna oddziału

§  63.
1.
Komisja rewizyjna oddziału składa się z 3-9 członków.
2.
Komisja rewizyjna oddziału wybiera ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza.
§  64.
Do komisji rewizyjnej oddziału należy:
1)
kontrolowanie co najmniej raz w roku całokształtu działalności oddziału terenowego,
2)
występowanie do zarządu oddziału z odpowiednimi wnioskami pokontrolnymi,
3)
składanie na zjeździe oddziału sprawozdania ze swojej działalności i występowanie z wnioskiem w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu zarządowi oddziału.
§  65.
Posiedzenia komisji rewizyjnej oddziału odbywają się w miarę potrzeby, co najmniej raz w roku.

Rozdział  8

Koła Towarzystwa

§  66.
Władzami koła są:
1)
walne zebranie członków koła,
2)
zarząd koła.
§  67.
1.
Walne zebranie członków koła jest najwyższą władzą koła.
2.
Walne zebranie członków koła jest zwoływane przez zarząd koła.
3.
Zarząd koła zwołuje zebranie członków koła w miarę potrzeby, co najmniej dwa razy w roku.
§  68.
Do walnego zebrania członków koła należy:
1)
ustalanie kierunków działalności koła,
2)
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności koła,
3)
udzielanie absolutorium ustępującemu zarządowi koła na wniosek przewodniczącego walnego zebrania,
4)
wybór zarządu koła i delegatów na zjazd oddziału.
§  69.
Zarząd koła Towarzystwa składa się z 3-7 członków. Zarząd wybiera ze swego grona prezesa, sekretarza i skarbnika.
§  70.
Do zarządu koła należy:
1)
kierowanie bieżącą działalnością koła zgodnie z uchwałami walnego zebrania członków koła i władz nadrzędnych Towarzystwa,
2)
reprezentowanie koła na zewnątrz,
3)
uchwalanie planów pracy koła,
4)
zbieranie składek członkowskich,
5)
zwoływanie zebrań członków koła.
§  71.
Zebrania zarządu koła odbywają się w miarę potrzeby, co najmniej raz na dwa miesiące.

Rozdział  9

Majątek i fundusze Towarzystwa

§  72.
Majątek Towarzystwa stanowią ruchomości, nieruchomości i fundusze.
§  73.
Na fundusze Towarzystwa składają się:
1)
składki członkowskie,
2)
dotacje, darowizny i zapisy,
3)
dochody z działalności statutowej,
4)
dochody z działalności, na którą Towarzystwo otrzymało zezwolenie właściwych organów administracji państwowej.
§  74.
1.
Do ważności oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych Towarzystwa oraz udzielania pełnomocnictw wymagane są podpisy trzech osób: prezesa, sekretarza generalnego i skarbnika Zarządu Głównego lub innych osób upoważnionych przez Zarząd Główny.
2.
Zarządy wojewódzkie i zarządu oddziałów terenowych mogą składać oświadczenia w zakresie praw i obowiązków majątkowych w granicach upoważnienia udzielonego przez Zarząd Główny.

Rozdział  10

Zmiany statutu i rozwiązanie Towarzystwa

§  75.
1.
Uchwały Zjazdu Krajowego w sprawie projektu statutu i jego zmian oraz rozwiązania Towarzystwa są podejmowane większością 2/3 głosów w obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby delegatów.
2.
W razie podjęcia uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa, Zjazd Krajowy powoła komisję likwidacyjną, która zgodnie z uchwalonymi wytycznymi przeprowadzi likwidację.