Usprawnienie gospodarki kruszywem naturalnym i jego przewóz drogą kolejową.

Monitor Polski

M.P.1953.A-85.1008

Akt utracił moc
Wersja od: 21 listopada 1953 r.

UCHWAŁA NR 684
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 12 września 1953 r.
w sprawie usprawnienia gospodarki kruszywem naturalnym i jego przewozów drogą kolejową.

Celem usprawnienia gospodarki kruszywem naturalnym oraz wyeliminowania gospodarczo nie uzasadnionych przewozów kolejowych Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
1.
Kruszywem naturalnym w rozumieniu niniejszej uchwały jest żwir, pospółka i piasek, używany do robót budowlanych i podsypek torowych.
2.
Uchwała niniejsza nie dotyczy piasków do celów podsadzkowych i przemysłowych (piaski szklarskie, formierskie itp.), piasków do robót asfaltowych oraz żwirków filtracyjnych.
Celem wprowadzenia jednolitych norm technicznego odbioru kruszywa zobowiązuje się Polski Komitet Normalizacyjny do opracowania i przedstawienia Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w terminie do dnia 1 października 1953 r. norm państwowych dla kruszywa, jak tłuczeń, pospółka, żwir, podsypka pod tory kolejowe, piasek.
1.
Zobowiązuje się Prezesa Centralnego Urzędu Gospodarki Materiałowej do wydania w terminie do dnia 25 września 1953 r. zarządzenia zakazującego z dniem 15 października 1953 r. wywożenia kruszywa naturalnego drogą kolejową poza granice województw deficytowych.
2.
Jako deficytowe określa się w roku 1953 następujące województwa: bydgoskie, gdańskie, kieleckie, lubelskie, stalinogrodzkie, szczecińskie, warszawskie oraz m. st. Warszawę.
3.
Zobowiązuje się Prezesa Centralnego Urzędu Gospodarki Materiałowej do wydawania co roku w terminie do dnia 15 listopada zarządzenia określającego, jakie województwa należy w roku następnym zaliczyć do deficytowych, w stosunku do których obowiązujące są ograniczenia wynikające z §§ 4, 5 i 6 niniejszej uchwały.
Dopuszcza się do wywozu koleją kruszywo naturalne klasy 250 i klas wyższych z województw niedeficytowych.
Przewożenie koleją kruszywa naturalnego, zawierającego ponad 70% piasku, jest w ogóle wzbronione.
1.
Kruszywo naturalne, zawierające nie więcej niż 70% piasku, może być przewożone koleją jedynie w granicach danego województwa, nie wyłączając województw deficytowych.
2.
Kruszywo takie może być wywożone poza granice danego województwa jedynie w przypadkach konieczności i na odległość nie większą niż 50 km od granicy województwa.
1. 1
W wyjątkowych przypadkach, podyktowanych względami gospodarczymi, przy przewozach kruszywa naturalnego koleją dopuszczalne są odstępstwa od zasad zawartych w §§ 3, 4, 5 i 6 niniejszej uchwały, jednakże tylko na podstawie zezwolenia Prezesa Centralnego Urzędu Gospodarki Materiałowej, wydanego na wniosek zainteresowanego ministra (kierownika urzędu centralnego).
2.
Zezwolenia Prezesa Centralnego Urzędu Gospodarki Materiałowej, o których mowa w ust. 1, powinny opiewać na kruszywo określonej klasy z podaniem jego ilości i stacji wysyłkowej i docelowej.
Dla poprawienia jakości produkowanego kruszywa, zmniejszenia zbędnych przewozów kruszywa nie uszlachetnionego oraz podniesienia jakości robót i uzyskania oszczędności cementu zobowiązuje się Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego do wydania w terminie do dnia 1 października 1953 r. w porozumieniu z właściwymi ministrami przepisów wprowadzających obowiązek:
1)
badania laboratoryjnego kruszywa,
2)
zorganizowania we wszystkich zakładach i punktach eksploatacji kruszywa podręcznych laboratoriów,
3)
klasyfikowania kruszywa według obowiązujących norm; do czasu wydania w myśl § 2 norm państwowych przez Polski Komitet Normalizacyjny klasyfikowanie kruszywa należy oprzeć na instrukcji dla laboratoriów betonowych na budowach i w wytwórniach, wydanej przez Instytut Techniki Budowlanej w r. 1953,
4)
wystawiania atestów dla każdej partii kruszywa, nadawanego do przewozu,
5)
zakwalifikowania czynnych żwirowni z punktu widzenia jakości produkowanego kruszywa.
Zobowiązuje się Ministra Kolei do wydania w terminie do dnia 15 września 1953 r., na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 2 dekretu z dnia 24 grudnia 1952 r. o przewozie przesyłek i osób kolejami (Dz. U. z 1953 r. Nr 4, poz. 7), zarządzenia o przewozie kruszywa naturalnego koleją według zasad zawartych w niniejszej uchwale.
Zobowiązuje się resortowych ministrów (kierowników urzędów centralnych) do wydania w terminie do dnia 25 września 1953 r. zarządzeń dostosowujących plany zaopatrzenia podległych jednostek w kruszywo oraz zarządzeń zmieniających warunki jego przewozu do postanowień wynikających z niniejszej uchwały.
Wykonanie uchwały porucza się Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Prezesowi Centralnego Urzędu Gospodarki Materiałowej, Ministrowi Kolei oraz wszystkim zainteresowanym ministrom (kierownikom urzędów centralnych).
Uchwała obowiązuje z dniem jej ogłoszenia.
1 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 uchwały nr 824 z dnia 2 listopada 1953 r. (M.P.53.A-104.1400) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 21 listopada 1953 r.