Uprawianie żeglugi na wodach granicznych rzeki Odry, rzeki Odry Zachodniej i rzeki Nysy Łużyckiej.

Monitor Polski

M.P.1992.4.21

Akt utracił moc
Wersja od: 29 stycznia 1992 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 19 grudnia 1991 r.
w sprawie uprawiania żeglugi na wodach granicznych rzeki Odry, rzeki Odry Zachodniej i rzeki Nysy Łużyckiej.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 marca 1950 r. o żegludze i spławie na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U.z 1952 r. Nr 26, poz. 182, z 1960 r, Nr 29, poz. 163, z 1988 r. Nr 41, poz. 324 i z 1989 r. Nr 35, poz. 192), zarządza się, co następuje:

Zasięg obowiązywania

§  1.
Przepisy regulują zasady żeglugi na następujących odcinkach rzek granicznych:
1)
rzeki Odry od km 542,4 do km 704,1,
2)
rzeki Odry Zachodniej od km 0,0 do km 17,1,
3)
rzeki Nysy Łużyckiej od miasta Gubina do ujścia,
4)
portów i wejść do portów znajdujących się przy odcinkach dróg wodnych wymienionych w pkt 1-3.

Zasady korzystania z dróg wodnych

§  2.
1.
Przy uprawianiu żeglugi statki, scalone materiały pływające oraz inne obiekty pływające mogą korzystać z całej szerokości drogi wodnej rzeki granicznej.
2.
W czasie uprawiania żeglugi statki, scalone materiały pływające oraz inne obiekty pływające powinny mieć wywieszoną na rufie flagę stwierdzającą przynależność państwową. Na małych statkach sportowych lub turystycznych flaga może być wywieszona zamiast na rufie na dziobie statku.
3.
Uprawianie żeglugi na rzece Nysie Łużyckiej wymaga zezwolenia Inspektoratu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie.

Wielka woda żeglowna

§  3.
1.
Przy osiąganiu wielkiej wody żeglownej (WWŻ) należy liczyć się z możliwością zamknięcia ruchu żeglugowego.
2.
Dla rzek granicznych Odra i Odra Zachodnia przyjmuje się za stany wielkiej wody żeglownej (WWŻ) następujące stany wód:
1)
rzeka Odra:
a)
odcinek od ujścia rzeki Nysy Łużyckiej

w km 542,4 do Frankfurtu n. Odrą w km 586,0:

-
wodowskaz Eisenhüttenstadt 535
-
wodowskaz Słubice 475
b)
odcinek od Frankfurtu n. Odrą w km 586,0

do ujścia rzeki Warty w km 617,6:

-
wodowskaz Frankfurt n. Odrą 490
-
wodowskaz Słubice 475
c)
odcinek od ujścia rzeki Warty w km 617,6

do Hohensaaten w km 667,2:

-
wodowskaz Kienitz 535
-
wodowskaz Gozdowice 530
d)
odcinek od Hohensaaten w km 667,2

do Widuchowej w km 704,1 :

-
wodowskaz Stützkow 920
-
wodowskaz Bielinek 600
2)
rzeka Odra Zachodnia od km 0,0 (Widuchowa)

do km 17,1 (granica Państwa):

- wodowskaz Gartz 630

- wodowskaz Gryfino 600.

3.
Stany WWŻ określone w ust. 2 obowiązują w okresie pełnego oznakowania nawigacyjnego ogłaszanego corocznie.
4.
W okresie niepełnego oznakowania nawigacyjnego za stany WWŻ przyjmuje się stany wód określone w ust. 2 ze zmianą wartości stanów WWŻ dla wodowskazów:
1)
Gozdowice - 510
2)
Kienitz - 510
3)
Bielinek - 570
4)
Stützkow - 900.
5.
Decyzje w sprawie zmiany WWŻ podejmuje administracja drogi wodnej rzeki granicznej w porozumieniu z Inspektoratem Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie.

Prędkość statków

§  4.
Prędkość statku nie może być mniejsza niż 4 km na godzinę. Nie dotyczy to urządzeń pływających, scalonych materiałów pływających, statków specjalnego transportu i małych statków.

Holowanie przez zestawy

§  5.
1.
Zestaw pchany może holować inne statki i zestawy pchane, jeżeli:
1)
długość zestawu nie przekracza 100 m,
2)
statki pchane są ustawione jednokolumnowo,

przy czym liczba statków holowanych nie może przekraczać 2.

2.
Holowane zestawy pchane nie mogą przekroczyć 80 m długości i 11,1 m szerokości.
3.
Statek o napędzie mechanicznym holujący zestaw pchany powinien być oznakowany jako statek holujący płynący na czele zestawu holowanego.

Wymiary zestawu holowanego

§  6.
1.
Z zastrzeżeniem ust. 4, na rzece Odrze statki holujące mogą holować nie więcej niż dwa statki.
2.
Szerokość załadowanych statków holowanych, o których mowa w ust. 1, nie może przekraczać 11,1 m, a nie załadowanych - 22,2 m. Na odcinku od km 542,4 do km 617,6 szerokość nie załadowanych statków nie może przekraczać 18,5 m.
3.
Na rzece Odrze Zachodniej statki holujące mogą holować nie więcej niż 8 statków o szerokości nie przekraczającej 11,1 m.
4.
W przypadku holowania na krótkich linach holowniczych urządzeń pływających, ich liczba może być większa niż określona w ust. 1 i 3, z tym że długość zestawu holowanego nie może przekraczać 80 m, a ostatni statek holowany powinien być wyposażony w urządzenie sterowe.

Wymiary zestawów sprzężonych i pchanych oraz statków pojedynczych

§  7.
Zestawy pchane, zestawy sprzężone oraz statki pojedyncze nie mogą przekraczać następujących wymiarów:
Lp.Odcinek drogi wodnejDopuszczalne wymiary zestawów pchanych lub zestawów sprzężonych oraz statków pojedynczychUwagi
Droga od dozestawstatek pojedynczy
wodnadługość (m)szerokość (m)długość (m)szerokość (m)
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1Rzeka OdraRatzford

(km 542,4)

Widuchowa

(km 704,1)

100

125

11,1

9,5

8011,1
1.1jazda w dółEisenhüttenstadt

(km 553,4)

Ujście rzeki Warty

(km 617,6)

80

125

18,5

22,2

Przy głębokości tranzytowej ponad 1,50 m

Dla nie załadowanych zestawów przy głębokości tranzytowej ponad 1,60 m

1.2Ujście rzeki Warty

(km 617,6)

Widuchowa

(km 704,1)

135

125

18,5

22,2

Przy głębokości tranzytowej ponad 1,90 m

Dla nie załadowanych zestawów

1.2.1Hohensaaten

(km 667,2)

Widuchowa

(km 704,1)

156

135

11,1

18,5

Przy głębokości tranzytowej ponad 1,80 m
2Rzeka Odra jazda w góręWiduchowa

(km 704,1)

Ratzdorf

(km 542,4)

100

125

125

156

11,1

9,5

11,1

9,5

8011,1Przy głębokości tranzytowej ponad 1,50 m

Przy głębokości tranzytowej ponad 1,50 m

2.1Widuchowa

(km 704,1)

Eisenhüttenstadt

(km 553,4)

15611,1Przy głębokości tranzytowej ponad 1,80 m
2.1.1Widuchowa

(km 704,1)

Ujście Warty

(km 617,6)

125

135

22,2

18,5

Dla nie załadowanych zestawów, przy głębokości ponad 1,50 m

Dla nie załadowanych zestawów, przy głębokości tranzytowej ponad 1,50 m

2.1.2Widuchowa

(km 704,1)

Hohensaaten

(km 667,2)

135

156

18,5

11,1

12522,2Dla nie załadowanych zestawów, przy głębokości tranzytowej ponad 1,70 m
3Rzeka Odra ZachodniaWiduchowa

(km 0,0)

Granica Państwa

(km 17,1)

15611,18011,1

Postój statków

§  8.
1.
Podpływanie i zatrzymywanie statku, w tym również statku sportowego i turystycznego, jest dopuszczalne tylko przy brzegu rzeki granicznej Państwa, do którego statek należy, i w miejscach do tego wyznaczonych.
2.
W wypadku natury technicznej lub trudnych warunków nawigacyjnych, statek może się zatrzymać na krótkotrwały postój w dowolnym miejscu.
3.
Kierownik statku, w wypadku postoju dłuższego, spowodowanego okolicznościami określonymi w ust. 2 lub klęską żywiołową, powinien bezzwłocznie powiadomić właściwe miejscowo organy ochrony granic i kontroli celnej.

Żegluga nocna

§  9.
1.
Żegluga w porze nocnej na rzece Odrze od km 542,4 do km 704,1 może odbywać się tylko w okresach ustalonych przez administrację drogi wodnej w uzgodnieniu z Inspektoratem Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie.
2.
Na odcinku rzeki Odry od km 542,4 do km 617,6 w porze nocnej nie wolno wyprzedzać się statkom płynącym w dół rzeki.

Żegluga pasażerska

§  10.
1.
Pasażerowie mogą wsiadać i wysiadać ze statku tylko w miejscach ustalonych. Zabrania się wsiadania i wysiadania poprzez inne statki stojące przy burcie statku pasażerskiego.
2.
Statkom pasażerskim z pasażerami na pokładzie nie wolno holować ani pchać innych statków, jak również płynąć w zestawie holowanym lub sprzężonym. Zakaz nie dotyczy sytuacji awaryjnych oraz akcji niesienia pomocy w nagłych wypadkach.

Wypadki żeglugowe

§  11.
1.
Statek, który uległ wypadkowi żeglugowemu, powinien zatrzymać się w miejscu zdarzenia lub w pobliżu, w sposób umożliwiający przejazd innym statkom.
2.
Kierownik statku, o którym mowa w ust. 1, powinien powiadomić o wypadku żeglugowym Inspektorat Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie oraz stosować się ściśle do otrzymanych poleceń tego organu.

Zasady ruchu i postoju statków przy ujściu kanału Odra-Szprewa

§  12.
1.
Przy ujściu kanału Odra-Szprewa należy przestrzegać następujących zasad żeglugi:
1)
zestawy holowane płynące w dół rzeki Odry, zmierzające do kanału Odra-Szprewa, powinny zatrzymać się przy lewym brzegu rzeki Odry w km 552,9, skąd holownik wprowadza pojedynczo poszczególne jednostki zestawu do kanału,
2)
statki oczekujące na zezwolenie dalszego płynięcia powinny zatrzymać się powyżej km 552,4 albo poniżej km 554,2 przy lewym brzegu rzeki Odry.
2.
Zestawy holowane mogą być zestawiane poniżej km 554,2 rzeki Odry.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą małych statków oraz zestawów składających się wyłącznie z małych statków.

Zasady postoju statków przy ujściu drogi wodnej Odra-Hawela

§  13.
Zestawianie i rozczepianie zestawów może się odbywać tylko przy lewym brzegu rzeki Odry na odcinku od km 665,0 do 665,8.

Dodatkowe wymogi dla małych statków sportowych i turystycznych

§  14.
Statki sportowe i turystyczne mogą uprawiać żeglugę na rzece Odrze i rzece Odrze Zachodniej tylko w porze dziennej, w okresie od 1 kwietnia do 31 października każdego roku.

Połów ryb na szlaku żeglownym lub w jego pobliżu

§  15.
Sieci lub inny sprzęt połowowy, ustawione w pobliżu szlaku żeglownego albo wchodzące na szklak żeglowny, powinny być oznakowane i mogą być ustawiane w miejscach i na warunkach określonych przez administrację drogi wodnej w porozumieniu z Inspektoratem Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie.

Żegluga za pomocą radaru

§  16.
Odcinki wód granicznych, które są odpowiednio oznakowane dla potrzeb żeglugi za pomocą radaru, będą podawane do wiadomości przez administrację drogi wodnej.

Przepisy końcowe

§  17.
W sprawach nie uregulowanych niniejszymi przepisami, w zakresie żeglugi na wodach granicznych mają zastosowanie przepisy żeglugowe na śródlądowych drogach wodnych.
§  18.
Traci moc zarządzenie Ministra Komunikacji nr 45 z dnia 11 marca 1975 r. w sprawie uprawiania żeglugi na wodach granicznych rzeki Odry, rzeki Odry Zachodniej i rzeki Nysy Łużyckiej (Dz. Urz. Ministerstwa Komunikacji Nr 9, poz. 69 i z 1981 r. Nr 8, poz. 94).
§  19.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 15 marca 1992 r.