Rozdział 5 - Kierownictwo statkami i tratwami. - Uprawianie żeglugi i spławu na śródlądowych drogach wodnych.

Monitor Polski

M.P.1961.23.111

Akt utracił moc
Wersja od: 19 czerwca 1963 r.

Rozdział  V.

Kierownictwo statkami i tratwami.

§  10.
1.
Osobą odpowiedzialną za statek, pociąg holowniczy lub tratwę jest odpowiednio kierownik statku, pociągu holowniczego lub tratwy.
2.
Kierownikiem pociągu holowniczego jest kierownik holownika.
3.
Kierownik pociągu holowniczego wydaje zarządzenia kierownikom holowanych statków.
4.
W pociągu holowniczym o kilku holownikach wydawanie zarządzeń należy do kierownika holownika o największej mocy maszyn lub do kierownika, który otrzymał polecenie kierowania pociągiem holowniczym.
5.
W czasie ruchu lub w czasie jakiejkolwiek operacji na postoju kierownik statku lub jego zastępca powinien znajdować się na pokładzie.
6.
W czasie ruchu statku mechanik statkowy lub jego zastępca powinien znajdować się w maszynowni, z wyjątkiem statków motorowych o zdalnej obsłudze siłowni.
7.
Załoga statku obowiązana jest wykonywać zarządzenia kierownika statku, wydawane w zakresie czynności służbowych.
8.
Osoby przebywające na statku, a nie wchodzące w skład załogi, powinny podporządkować się przepisom obowiązującym na statku i zarządzeniom kierownika statku w zakresie bezpieczeństwa i porządku.
9.
Członkowie załóg lub inne osoby znajdujące się na statku i nie stosujące się do obowiązujących przepisów lub zarządzeń kierownika statku mogą być – jeśli względy porządku i bezpieczeństwa tego wymagają – wysadzone na ląd nawet przy zastosowaniu środków przymusu.
10.
Kierownicy i inni członkowie załóg holowanych statków i tratew powinni wykonywać wszystkie czynności, które wymagane są ze względu na bezpieczeństwo statku i tratwy, nawet w przypadkach, gdy odpowiednie zarządzenia nie zostały wydane przez kierownika pociągu holowniczego.