Rozdział 5 - Kierownictwo statkami i tratwami. - Uprawianie żeglugi i spławu na śródlądowych drogach wodnych.
Monitor Polski
M.P.1961.23.111
Akt utracił moc Wersja od: 19 czerwca 1963 r.
Rozdział V.
Kierownictwo statkami i tratwami.
Kierownictwo statkami i tratwami.
§ 10.
1.
Osobą odpowiedzialną za statek, pociąg holowniczy lub tratwę jest odpowiednio kierownik statku, pociągu holowniczego lub tratwy.2.
Kierownikiem pociągu holowniczego jest kierownik holownika.3.
Kierownik pociągu holowniczego wydaje zarządzenia kierownikom holowanych statków.4.
W pociągu holowniczym o kilku holownikach wydawanie zarządzeń należy do kierownika holownika o największej mocy maszyn lub do kierownika, który otrzymał polecenie kierowania pociągiem holowniczym.5.
W czasie ruchu lub w czasie jakiejkolwiek operacji na postoju kierownik statku lub jego zastępca powinien znajdować się na pokładzie.6.
W czasie ruchu statku mechanik statkowy lub jego zastępca powinien znajdować się w maszynowni, z wyjątkiem statków motorowych o zdalnej obsłudze siłowni.7.
Załoga statku obowiązana jest wykonywać zarządzenia kierownika statku, wydawane w zakresie czynności służbowych.8.
Osoby przebywające na statku, a nie wchodzące w skład załogi, powinny podporządkować się przepisom obowiązującym na statku i zarządzeniom kierownika statku w zakresie bezpieczeństwa i porządku.9.
Członkowie załóg lub inne osoby znajdujące się na statku i nie stosujące się do obowiązujących przepisów lub zarządzeń kierownika statku mogą być – jeśli względy porządku i bezpieczeństwa tego wymagają – wysadzone na ląd nawet przy zastosowaniu środków przymusu.10.
Kierownicy i inni członkowie załóg holowanych statków i tratew powinni wykonywać wszystkie czynności, które wymagane są ze względu na bezpieczeństwo statku i tratwy, nawet w przypadkach, gdy odpowiednie zarządzenia nie zostały wydane przez kierownika pociągu holowniczego.