Upoważnienie przedsiębiorstwa "Państwowa Komunikacja Samochodowa, Przedsiębiorstwo Transportowo-Spedycyjne" do udzielania zamówień osobom niewymienionym w art. 5 ustawy z dnia 18 listopada 1948 r. o dostawach, robotach i usługach na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych.

Monitor Polski

M.P.1950.A-59.691

Akt utracił moc
Wersja od: 25 maja 1950 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 25 kwietnia 1950 r.
w sprawie upoważnienia przedsiębiorstwa "Państwowa Komunikacja Samochodowa, Przedsiębiorstwo Transportowo-Spedycyjne" do udzielania zamówień osobom niewymienionym w art. 5 ustawy z dnia 18 listopada 1948 r. o dostawach, robotach i usługach na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych.

Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 18 listopada 1948 r. o dostawach, robotach i usługach na rzecz Skarbu Państwa, samorządu oraz niektórych kategorii osób prawnych (Dz. U. R. P. Nr 63, poz. 494) zarządza się w porozumieniu z Ministrem Handlu Wewnętrznego, co następuje:
Za usługi transportowe w rozumieniu niniejszego zarządzenia uważa się zarówno zbiorowy przewóz przesyłek drobnicowych lub przewóz całowozowych ładunków na zamówienie osób, określonych w art. 1 powołanej na wstępie ustawy, jak i wynajem pojazdów tym osobom w celu dokonania przez nie transportu towarów we własnym zakresie.
1.
Upoważnia się przedsiębiorstwo "Państwowa Komunikacja Samochodowa, Przedsiębiorstwo Transportowo-Spedycyjne" zwane dalej w skrócie "PKS", do udzielania przez swe placówki terenowe zamówień na usługi transportowe przewozowym spółdzielniom pracy, zrzeszonym w Związku Spółdzielni Pracy i innym przedsiębiorstwom transportowym, zrzeszonym we właściwym zrzeszeniu, zwanym dalej łącznie w skróceniu "Przedsiębiorcami".
2.
Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje przekazywanie całkowite lub częściowe do wykonania otrzymanych przez PKS zamówień na usługi transportowe i dotyczy transportu z miejskich obszarów dowozowych, objętych taryfą towarową PKS, w których działają placówki terenowe PKS.
3.
Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, nie obejmuje liniowego przewozu przesyłek drobnicowych ani ich dowozu od nadawców i rozwozu do odbiorców, wykonywanych przez PKS w jego własnym zakresie działania lub dla przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe".
1.
Upoważnienie, określone w § 2, udzielone zostaje PKS do dnia 31 grudnia 1950 r.
2.
Każde zamówienie, udzielone przez PKS, nie może przekraczać sumy 500.000 zł.
1.
Zamówienia na podstawie upoważnienia, wskazanego w § 2, mogą być udzielane przez PKS przy zastosowaniu przepisu § 3 pod warunkami, że przedsiębiorca:
1)
jest zrzeszony w Związku Spółdzielni Pracy lub właściwym zrzeszeniu;
2)
przyjmie na siebie obowiązek wykonania udzielonych przez PKS usług transportowych przy pomocy pojazdów, stanowiących nie mniej niż 40% ogólnej ilości pojazdów, objętych jego uprawnieniem - jeżeli jest przedsiębiorstwem spółdzielczym, a nie mniej niż 60% - jeżeli jest inną osobą;
3)
zgodzi się na wykonywanie usług w dni świąteczne w przypadkach, gdy udzielone zamówienie stanowi część masowej akcji transportowej o znaczeniu państwowym lub przy wyładunku wagonów kolejowych na żądanie kolei;
4)
zgodzi się, aby nie więcej niż połowa pojazdów, z ilości wskazanej w pkt 2, była zatrudniona na okres do jednego miesiąca jednorazowo na terenie znajdującym się poza siedzibą przedsiębiorcy w przypadkach konieczności wykonania usług w ramach masowej akcji transportowej o znaczeniu państwowym;
5)
przedstawi scedowaną przez siebie na PKS osobną polisę na ubezpieczenie towaru, przewożonego przez siebie w wykonaniu zamówień udzielonych przez PKS;
6)
zawrze z PKS i wykonywać będzie umowę według wzoru zatwierdzonego przez Ministerstwo Komunikacji, która ustali poza obowiązkami, określonymi w niniejszym paragrafie, również postanowienia co do sposobu wykonywania usług i zapłaty za nie oraz postanowienia o karach umownych.
2.
Siedzibą przedsiębiorcy w rozumieniu ust. 1 pkt 4) jest stałe miejsce postoju pojazdów objętych jego uprawnieniami na zarobkowy transport towarów.
3.
Warunki, wskazane w ust. 1 pkt 4) i 5), nie dotyczą przedsiębiorców wykonywujących usługi transportowe przy pomocy pojazdów konnych.
4.
Wysokość sum gwarancyjnych ubezpieczenia przewożonych towarów określi zarządzenie Ministra Komunikacji, ogłoszone w Dzienniku Taryf i Zarządzeń Komunikacyjnych.
5.
Przedsiębiorca posiadający uprawnienie tylko na jeden pojazd powinien mieć w zasadzie możność dokonywania usług na rzecz osób innych niż PKS przez 3 dni w tygodniu.
6.
Warunki, wskazane w ust. 1 pkt 2), 3), 4) i 6) nie dotyczą przedsiębiorcy posiadającego siedzibę poza obszarem, wskazanym w § 2 ust. 2, jeżeli pojazd, który zgłosi, przybył do tego obszaru w związku z dokonaniem przez przedsiębiorcę transportu spoza niego, co przedsiębiorca winien udowodnić dokumentami przewozowymi. W przypadku tym zostanie między PKS a przedsiębiorcą zawarta doraźna umowa o wykonanie usług transportowych z odpowiednim zastosowaniem postanowień umowy, o której mowa w ust. 1 pkt 6).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.