Art. 9. - Umowa Wsparcia Garnizonu (GSA) zawarta między Ministrem Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej a Dowództwem Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji dotycząca Wsparcia Bazy Centrum Szkolenia Sił Połączonych NATO. Bydgoszcz.2022.07.21.

Monitor Polski

M.P.2022.1106

Akt obowiązujący
Wersja od: 21 lipca 2022 r.
ARTYKUŁ  IX

- POSTANOWIENIA FINANSOWE

9.1. Procedury finansowe stosuje się zgodnie z Regulaminami Finansowymi NATO (NFR), Regulaminami i Procedurami Finansowymi NATO (FRP) oraz Instrukcjami Finansowymi HQ SACT (AFM). Żaden przepis niniejszej GSA lub porozumień międzynarodowych wymienionych w artykule 1 nie będzie interpretowany z naruszeniem postanowień NFR, RFP lub AFM.

9.2. Zwolnienia podatkowe będą rozpatrywane zgodnie z umową, o której mowa w artykule. 1.1 (e).

9.3. Wszystkie obiekty będą udostępniane bez naliczania kosztów najmu.

9.4. Opłaty za cywilne i wojskowe towary i usługi nie będą pobierane na poziomie wyższym niż naliczany Siłom Zbrojnym Państwa-Gospodarza. Opłaty nie będą zawierać żadnych narzutów ani kosztów administracyjnych, lecz mogą na zasadzie wyjątku uwzględniać różnice cenowe wynikające z harmonogramów dostaw, miejsc dostawy i tym podobnych uwarunkowań. Dotyczy to również towarów i usług udostępnianych na podstawie umowy zawartej przez Państwo-Gospodarza na wniosek JFTC.

9.5. NATO jest uprawnione do przeprowadzenia audytu i sprawdzenia wszystkich działań, w które zaangażowane są środki finansowe NATO. Państwo-Gospodarz zapewni dostęp do dokumentacji potrzebnej do prowadzenia takich kontroli. Władze Państwa-Gospodarza mogą kontrolować narodową dokumentację wsparcia udzielanego na rzecz JFTC.

9.6. W przypadku otrzymania upoważnienia od HQ SACT, JFTC zachowuje prawo do bezpośredniego zamawiania towarów i usług, w tym usług określonych w niniejszej GSA, jako objętych podziałem lub zwrotem kosztów. JFTC może zażądać od Oddziału Zabezpieczenia Państwa-Gospodarza dokonania zakupu towarów lub usług ze źródeł komercyjnych (wsparcie objęte zwrotem kosztów, w tym zamówienia na transport wykraczające poza wsparcie określone w GSA).

9.7. Państwo-Gospodarz jest zobowiązane do informowania JFTC o procedurach dotyczących umów publicznych i obowiązujących uregulowań odnoszących się do GSA i wsparcia udzielanego w jego ramach, a także do udzielenia JFTC odpowiednich porad i wskazówek.

9.8. JFTC odpowiada za swe zamówienia i zakupy. JFTC odpowiada również za wszystkie swe działania nabywcze (zapotrzebowania, zamówienia, realizację i przegląd), a także za transport międzynarodowy i odbiór towarów oraz koordynację dostaw towarów importowanych. Możliwości wspólnego składania zamówień w celu obniżenia kosztów będą poddawane ocenie odpowiednio do sytuacji, jednak warunki i obszary będą musiały być określane odrębnie i oceniane indywidualnie. Państwo- Gospodarz będzie udzielać JFTC bezpłatnego wsparcia w zamawianiu i nabywaniu w następujący sposób:

(a) Zapewniając rozpoznanie rynku.

(b) Zapewniając nieodpłatne wsparcie ze strony specjalistów w zakresie działań nabywczych JFTC polegające na monitorowaniu realizacji zobowiązań umownych przez wykonawców i zapewnienie przestrzegania przez nich zasad i warunków umów w przypadkach, gdy zapotrzebowania na określone umiejętności nie może być zaspokojone pośród własnego personelu JFTC.

(c) Wykorzystując kontakty wojskowe Państwa-Gospodarza we wsparciu JFTC lub z udziałem JFTC w celu umożliwienia JFTC uzyskania zaopatrzenia (wojskowego) poprzez takie kontrakty.

9.9. Do końca marca każdego roku Państwo-Gospodarz będzie przedstawiać JFTC szacunkowe koszty wsparcia oraz do końca maja zaktualizowaną kalkulację kosztów niezbędną dla opracowania przyszłego budżetu rocznego i planów finansowych JFTC.

9.10. Roszczenia wynikające z kontraktów będą rozpatrywane i rozstrzygane przez Państwo-Gospodarza zgodnie z art. 12 ust. 9 umowy wymienionej w art. 1.1 (e).

9.11. Państwo-Gospodarz będzie udzielać JFTC, na jego wniosek, pomocy w administrowaniu zwrotami podatków i ceł, do których JFTC jest uprawniony w Państwie-Gospodarza na mocy umowy, o której mowa w artykule 1.1 (e) lub innych traktatów bądź umów, a także pomocy w krajowych odprawach celnych oficjalnych przesyłek kierowanych lub wysyłanych przez JFTC.

9.12. Procedury I szczegóły dotyczące zarządzania finansami zostały określone w dokumentach wewnętrznych JFTC i uzgodnione z Państwem-Gospodarzem.