Art. 8. - Umowa Wsparcia Garnizonu (GSA) zawarta między Ministrem Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej a Dowództwem Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji dotycząca Wsparcia Bazy Centrum Szkolenia Sił Połączonych NATO. Bydgoszcz.2022.07.21.

Monitor Polski

M.P.2022.1106

Akt obowiązujący
Wersja od: 21 lipca 2022 r.
ARTYKUŁ  VIII

- WSPARCIE BAZY

8.1. Zarządzanie Wsparciem Bazy. JFTC będzie realizowało politykę Wsparcia Bazy NATO oraz zapewni ciągłość i koordynację wszystkich lokalnych działań awaryjnych. JFTC zapewnia wewnętrzne usługi administracyjne, kopiowanie/drukowanie, tłumaczenia ustne i pisemne, wewnętrzne usługi pocztowe oraz wewnętrzne usługi kurierskie JFTC. Na żądanie JFTC:

(a) JFTC może korzystać bezpłatnie z kurierów wojskowych Państwa- Gospodarza działających pomiędzy Bydgoszczą i Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE).

(b) Komercyjne usługi pocztowe mogą być świadczone za pośrednictwem poczty wojskowej Państwa-Gospodarza na podstawie Umowy usługowej i zwrotu kosztów (wsparcie objęte zwrotem kosztów).

(c) Informacje geoprzestrzenne, dokumenty (tj. mapy) i dane cyfrowe będą udostępniane przez Państwo-Gospodarza na żądanie, z zastrzeżeniem zwrotu kosztów.

8.2. Infrastruktura. Państwo-Gospodarz zapewnia na rzecz JFTC tereny, obiekty z dostępem do mediów, drogi, ogrodzenia, bramy i grunty odpowiednie, wystarczające i zdatne dla rozmieszczenia i zapewnienia funkcjonowania JFTC. Infrastrukturę tę (wraz z utrzymaniem i dostępem do mediów) zapewnia Państwo- Gospodarz zgodnie ze standardami NATO zawartymi w dokumentach odniesienia wspomnianych w art. 1.4 oraz zgodnie z postanowieniami niniejszej GSA. Obiekty zajmowane przez JFTC zostały wskazane w załączniku A do niniejszej GSA.

(a) Infrastruktura jest zapewniana bez opłacania czynszu i innych opłat za jej użytkowanie. Państwo-Gospodarz nie zmieni lokalizacji JFTC bez uprzedniego uzgodnienia z HQ SACT.

(b) Państwo-Gospodarz zapewnia i utrzymuje niezbędną sieć drogową wokół lokalizacji JFTC w celu zapewnienia i utrzymania ruchu pieszego i kołowego, dostępu do/z miejsca, zgodnie z przepisami ruchu drogowego Państwa-Gospodarza oraz wymogów operacyjnych i bezpieczeństwa NATO.

(c) JFTC i Oddział Zabezpieczenia Państwa-Gospodarza wyznaczą łączników ds. utrzymania obiektów na potrzeby koordynowania działań związanych z utrzymaniem infrastruktury Państwa-Gospodarza z JFTC, zarządzania utrzymaniem obiektów przez Państwo-Gospodarza oraz ułatwienia utrzymania wymaganych przez JFTC standardów. Procedury zamawiania oraz określania priorytetów prac konserwacyjnych, koordynowanie i planowanie ustalonych prac, oraz sprawdzanie, weryfikowanie i zwrot kosztów, zgodne ze schematem Proces Funkcjonalny / Działanie / Odpowiedzialność zawartym w Koncepcji Wsparcia Baz, zostaną określone w Porozumieniu Wykonawczym, stosownie do potrzeb.

(d) Państwo-Gospodarz i JFTC zapewnią i skoordynują (rutynowe) utrzymanie infrastruktury JFTC w zakresie wymaganym przez standard i wielkość bazy, wymogi operacyjne JFTC, rozmieszczenie oraz inne czynniki lokalne.

(e) Procedury dotyczące robót nieplanowych i działań prewencyjnych zostaną ustalone odrębnie pomiędzy JFTC i Państwem-Gospodarzem, pozwalając JFTC i Państwu-Gospodarzowi na powzięcie niezbędnych działań, w celu zminimalizowania wpływu na obiekty i na zadania JFTC, z poszanowaniem nienaruszalności obiektów zajmowanych przez JFTC.

(f) Finansowanie wszystkich czynności związanych z utrzymaniem obiektów zajmowanych przez JFTC wskazanych w Załączniku A do GSA będzie dzielone równo (50/50) pomiędzy Państwem-Gospodarzem i JFTC zgodnie z art. 12 Polityki i Standardów Wsparcia przez Państwo- Gospodarza. Niemniej utrzymanie zewnętrznych ogrodzeń i bram pozostanie obowiązkiem Państwa-Gospodarza. Wspomniany plan zasobów NATO oraz plany zasobów NATO na lata następne będą zawierać okresy amortyzacji poszczególnych obiektów i ich głównych składników oraz plany konserwacji, jak również wszelkie inne czynniki, które mogą znacząco wpływać na określenie kosztów, jednakże nie będzie zawierał górnego pułapu kosztów w przypadku zapotrzebowania na nagłe prace utrzymaniowe. Wspólne fundusze NATO będą nadal pokrywać 100% kosztów związanych z utrzymaniem wyposażenia biur użytkowanych przez JFTC. Rzeczywisty koszt końcowy zostanie ustalony i zatwierdzony przez JFTC i Państwo-Gospodarza dla danego roku finansowego zawartego w odpowiednim roku budżetowym. Propozycje nowych, dużych inwestycji będą koordynowane z Państwem- Gospodarzem, a podział kosztów inwestycji, eksploatacji i utrzymania będzie ustalany indywidualnie dla każdej z nich.

(g) Inwestycje wymagane przez NATO wejdą w zakres odpowiedzialności finansowej NATO. Utrzymanie obiektów nie obejmuje odtworzenia lub wymiany obiektów lub ich głównych składników. Potrzeba takich działań będzie raczej kierowana do właściwego organu NATO, i może być realizowana poprzez pakiety zdolności lub z zastosowaniem procedury drobnych prac. Państwo-Gospodarz i JFTC, gdy zajdzie taka potrzeba, wspólnie opracują program odtworzenia i w ten sposób określą koszty związane ze starzeniem się obiektu.

(h) Państwo-Gospodarz będzie zwolnione z udziału w kosztach utrzymania w przypadku, gdy NATO oświadczyło, na przykład w pakiecie zdolności, że określony obiekt wymaga wymiany lub istotnych inwestycji. Państwo- Gospodarz pozostaje odpowiedzialne za swój udział w utrzymaniu sąsiednich dróg i terenów, mediów i innych budynków. Dodatkowo, Państwo-Gospodarz może być częściowo zwolnione z obowiązku udziału w kosztach utrzymania, gdy:

(1) Obiekt przekroczył okres amortyzacji lub

(2) NATO uznało brak właściwego postępowania w zakresie utrzymania obiektu.

W takich przypadkach udział kosztów Państwa-Gospodarza powinien być ograniczony do kosztów utrzymania podobnego obiektu w dobrym stanie technicznym.

(i) Państwo-Gospodarz zapewni dostępność wszystkich mediów i usług dla JFTC, w tym dostawy prądu, wody, gazu, ogrzewania, sprzątanie, wywóz odpadków (w tym dostęp do urządzeń do niszczenia materiałów niejawnych oraz usług wywozu zniszczonych materiałów niejawnych i odpadów toksycznych) i usługi ochrony środowiska. Media będą dostarczane na wniosek JFTC; JFTC zachowuje możliwość samodzielnego pozyskiwania mediów i usług. Jeśli media zostaną zapewnione przez Państwo-Gospodarza, JFTC lub inny użytkownik będzie odpowiedzialny za zwrot poniesionych kosztów lub pokrywanie rachunków za media, sprzątanie i wywóz odpadów.

(j) Państwo-Gospodarz zapewni nieodpłatnie wsparcie w zakresie drobnych napraw. Wsparcie to obejmuje prace związane z wewnętrznymi instalacjami wodnokanalizacyjnymi, elektrycznymi i oświetleniowymi, jak również drobne naprawy, rozumiane jako usunięcie niewielkich usterek, uszkodzeń i doprowadzenie instalacji do używalności, a w szczególności wymianę baterii, węża do prysznica lub zestawu prysznicowego, uszczelki, gniazdka elektrycznego, bezpieczników, świetlówek.

8.3. Magazynowanie i zaopatrzenie. Jak zdefiniowano w Koncepcji Wsparcia Baz, funkcje związane z Magazynowaniem i Zaopatrzeniem pozostają w zakresie obowiązków JFTC. Magazyn broni wykorzystywany przez JFTC i Oddział Zabezpieczenia Państwa-Gospodarza zostanie zorganizowany i będzie obsługiwany przez Oddział Zabezpieczenia Państwa-Gospodarza zgodnie z zasadami obowiązującymi w JFTC. Na wniosek JFTC Państwo-Gospodarz zapewni tymczasowy magazyn, z zastrzeżeniem zwrotu kosztów i dostępności.

8.4. Transport. Transport obejmuje rutynowe przemieszczanie personelu, sprzętu i wyposażenia JFTC oraz zapewnienie pojazdów specjalnych i specjalnego wyposażenia na potrzeby funkcjonowania JFTC. Obejmuje również zapewnienie transportu Personelowi JFTC w podróżach służbowych lub w oficjalnych spotkaniach w ramach "strefy lokalnej" 1  JFTC (nie kwalifikujących się jako podróż służbowa lub ryczałt za korzystanie z pojazdów prywatnych). Państwo-Gospodarz udzieli JFTC wsparcia transportowego w sposób opisany poniżej.

(a) Państwo-Gospodarz udostępni JFTC bezpłatnie czterech cywilnych lub wojskowych kierowców do prowadzenia pojazdów JFTC (będących własnością lub w inny sposób zapewnianych przez JFTC).

(b) Z zastrzeżeniem dostępności i zwrotu kosztów paliwa (wsparcie objęte zwrotem kosztów), Państwo-Gospodarz będzie udostępniać transport wojskowy, w tym specjalny (np. dla ładunków ciężkich lub niebezpiecznych). Alternatywnie JFTC może nabywać usługi transportowe od komercyjnego usługodawcy.

(c) JFTC będzie koordynować swe potrzeby transportowe.

8.5. Ochrona (bezpieczeństwo). JFTC ustali z Państwem-Gospodarzem poziom całorocznego wsparcia w zakresie bezpieczeństwa świadczonego przez Państwo- Gospodarza na rzecz JFTC zgodnie z ogólnymi wytycznymi HQ SACT, zawierając odpowiednie Porozumienie Wykonawcze. Usługi w zakresie bezpieczeństwa, ochrony i wsparcia kontroli dostępu świadczone będą na rzecz JFTC bezpłatnie:

(a) Państwo-Gospodarz, zgodnie z umowami międzynarodowymi, zatwierdzonymi przepisami bezpieczeństwa Rady Północnoatlantyckiej i dyrektywami HQ SACT, zapewni ochronę i bezpieczeństwo zewnętrzne JFTC, jego personelu i uczestników szkoleń w JFTC podczas pobytu tych osób na terytorium Państwa-Gospodarza, Ochrona obejmie zabezpieczenie wizyt ważnych osób oraz regularną ocenę zagrożeń. Państwo-Gospodarz zapewni ochronę bezpłatnie i sfinansuje zapewnienie bezpieczeństwa zewnętrznego i ogólnego na zewnątrz JFTC, jak i na jego terenie.

(b) Dowódca JFTC pozostaje odpowiedzialny za wszystkie aspekty ochrony w zakresie dotyczącym obiektu JFTC i jego personelu. JFTC odpowiada za zapewnienie ochrony i systemów zabezpieczeń wewnątrz budynków JFTC. Oficer Bezpieczeństwa JFTC kieruje Ochroną JFTC i kontroluje ją, współpracując z Oddziałem Zabezpieczenia Państwa-Gospodarza i koordynując z nim swe działania.

(c) Państwo-Gospodarz zapewni nieodpłatnie JFTC niezbędną obsadę etatową do kontroli wszystkich punktów dostępu do kompleksu JFTC zgodnie z zaleceniami Oficera Bezpieczeństwa i zgodnie z umowami międzynarodowymi, zatwierdzonymi przepisami bezpieczeństwa NAC, dyrektywami HQ SACT oraz polityką i dyrektywami JFTC dotyczącymi kontroli dostępu oraz wydawania przepustek i zezwoleń na wstęp do JFTC.

(d) Zespół ochrony osobistej Oficerów posiadających generalskie lub admiralskie stopnie wojskowe, w tym ochrona bezpośrednia i kierowcy, zostaną zapewnione przez Państwa Wysyłające. Państwo-Gospodarz zapewni, żeby zespoły ochrony osobistej mogły wykonywać swe zadania bez przeszkód prawnych w zakresie stosowania środków przymusu bezpośredniego, broni palnej i urządzeń łączności. Jeśli prawo Państwa- Gospodarza na to nie zezwala, Państwo-Gospodarz zawrze oddzielne porozumienie z Państwem Wysyłającym, w celu zapewnienia właściwego poziomu ochrony osobistej wymaganej dla Oficerów posiadających generalskie lub admiralskie stopnie wojskowe Państwa Wysyłającego bez ponoszenia kosztów przez JFTC.

(e) Oddział Zabezpieczenia Państwa-Gospodarza i JFTC utworzą Zespół ds. Bezpieczeństwa, w celu zapewnienia odpowiedniej koordynacji ochrony i bezpieczeństwa. JFTC i Oddział Zabezpieczenia Państwa- Gospodarza będą współprzewodniczyć Zespołowi, który określi swój regulamin ułatwiający współpracę na wszystkich wymaganych szczeblach.

(f) Uwzględniając postanowienia NATO SOFA, w tym dotyczące prawa JFTC do prowadzenia własnych działań porządkowych w kompleksie JFTC, utrzymanie porządku poza kompleksem (zawierające kierowanie ruchem, egzekwowanie przepisów ruchu drogowego, badanie wypadków i prowadzenie postępowań karnych), wchodzi w zakres odpowiedzialności Państwa-Gospodarza (koszty niepodlegające zwrotowi). Operacje porządkowe wewnątrz kompleksu JFTC prowadzić będzie wyłącznie Państwo-Gospodarz na wniosek JFTC, operacje porządkowe prowadzone będą zgodnie z uregulowaniami Państwa- Gospodarza i NATO odpowiednio do sytuacji i bezpłatnie.

(g) Bezpieczeństwo fizyczne wewnątrz kompleksu JFTC, na zewnątrz budynków zapewnia nieodpłatnie Państwo-Gospodarz. Dotyczy to również bezpieczeństwa ogrodzeń, kontroli bezpieczeństwa, kamer, urządzeń elektronicznych i innych z nimi związanych, jak i wartowników. Usługi wartownicze dotyczące realizacji funkcji bezpieczeństwa (nadzór, patrole) wewnątrz ogrodzenia, lecz na zewnątrz budynków, będą bezpłatnie zapewniane przez Państwo-Gospodarza.

8.6. Postępowanie na wypadek zaistnienia sytuacji awaryjnych i zdarzeń losowych. Postępowanie na wypadek zaistnienia sytuacji awaryjnych i zdarzeń losowych organizowane jest zgodnie z Koncepcją Wsparcia Bazy i wynika ze znormalizowanej struktury, zgodnie z którą Państwo-Gospodarz realizuje bezpłatnie i podejmuje niezbędne działania (rozumiane jako wszelkie niezwłoczne działania niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania życia oraz zdrowia osób lub dla ochrony obiektów JFTC). Postępowanie na wypadek sytuacji awaryjnych i zdarzeń losowych (ochrona, zabezpieczenie przeciwpożarowe i usługi medyczne) określone poniżej jest koordynowane w ramach jednego pionu kontroli NATO i będzie zarządzane przez JFTC. Czynności i zadania podejmowane oraz wykonywane w ramach postępowania na wypadek zaistnienia sytuacji awaryjnych i zdarzeń losowych świadczone przez Państwo-Gospodarza na rzecz JFTC będą koordynowane przez Szefa Reagowania Kryzysowego, zgodnie z zasadami określonymi w GSA.

(a) W ramach swych obowiązków ochronnych, pod Kierownictwem Ochrony NATO, Państwo-Gospodarz nieodpłatnie zapewni i obsadzi etatowo Punkt Kontaktowy JFTC, by wspierać JFTC i jego Personel (obsługa polsko-angielska, dostępna całodobowo we wszystkie dni tygodnia) w przypadku wystąpienia sytuacji awaryjnych i zdarzeń losowych. Koordynacja będzie realizowana za pośrednictwem Zespołu ds. Bezpieczeństwa ustanowionego w art. 8.5(e), a realizowana przez Oddział Zabezpieczenia Państwa-Gospodarza, który wypełniając swe bieżące zadania będzie konsultował się z Szefem Reagowania Kryzysowego.

(b) Państwo-Gospodarz zapewni bezpłatnie kryzysowe zabezpieczenie przeciwpożarowe spełniające następujące kryteria:

a) ochrona przeciwpożarowa co najmniej równoważna analogicznej ochronie instalacji cywilnych o podobnej wielkości,

b) zdolność zwalczania potencjalnych pożarów i postępowania w sytuacjach awaryjnych i zdarzeniach losowych.

(c) Państwo-Gospodarz zapewni bezpłatnie usługi ratownictwa medycznego i transport medyczny dla Personelu JFTC i uczestników działań JFTC podczas ich pobytu na terytorium Państwa-Gospodarza, a także medyczne raporty sytuacyjne i ostrzeżenia, co najmniej na tych samych warunkach, jak dla obywateli oraz instytucji Państwa-Gospodarza.

8.7. Zabezpieczenie przeciwpożarowe (poza postępowaniem na wypadek zaistnienia sytuacji awaryjnych i zdarzeń losowych). Państwo-Gospodarz będzie świadczyć usługi zabezpieczenia przeciwpożarowego na rzecz JFTC zgodnie z zasadami określonymi w niniejszej GSA:

(a) Dostarczenie, zainstalowanie oraz utrzymywanie zewnętrznego sprzętu gaśniczego, tj. hydrantów, gaśnic przemysłowych, piasku i narzędzi dla JFTC należy do zakresu obowiązków Państwa-Gospodarza i jest zapewniane bezpłatnie.

(b) Na wniosek JFTC, Państwo-Gospodarz zapewni usługi doradztwa przeciwpożarowego, w tym nadzór przeciwpożarowy i podstawowe szkolenie przeciwpożarowe dla personelu JFTC wymagane zgodnie z prawem Państwa-Gospodarza, bez kosztów dla JFTC.

(c) JFTC odpowiada za zapewnienie wewnętrznych gaśnic, czujników pożarowych i instalacji gaśniczej oraz za ich utrzymanie, jak również szkolenie w zakresie ewakuacji personelu w koordynacji z Państwem- Gospodarzem. W przypadku wspólnego korzystania z budynków lub obiektów zawarte zostanie lokalne Porozumienie Wykonawcze zapewniające odpowiedni podział obowiązków odzwierciedlający wykorzystanie (procentowe) powierzchni budynków. Państwo-Gospodarz zapewni inspekcje wewnętrznego sprzętu gaśniczego bez żadnych kosztów dla JFTC.

(d) JFTC spełni lub sfinansuje spełnienie swych szczególnych potrzeb w zakresie wykraczającym poza postanowienia niniejszego artykułu, w tym potrzeb związanych ze specjalistycznym szkoleniem lub wyposażeniem.

8.8. Wsparcie medyczne (poza postępowaniem na wypadek zaistnienia sytuacji awaryjnych i zdarzeń losowych). Państwo-Gospodarz udzieli JFTC wsparcia medycznego zgodnie z zasadami określonymi w niniejszej GSA:

(a) Państwo-Gospodarz ustanowi koordynatora medycznego, którego zadaniem będzie współpraca z 10. Szpitalem Wojskowym w Bydgoszczy, w celu zapewnienia Personelowi JFTC oraz członkom rodziny, a także uczestnikom działań JFTC, odpowiedniej pomocy medycznej i stomatologicznej. Z zastrzeżeniem uwarunkowań lokalnych, w 10. Szpitalu Wojskowym w Bydgoszczy zapewniony będzie personel medyczny posługujący się językiem angielskim w celu zapewnienia możliwości właściwego komunikowania podczas udzielania pomocy medycznej i stomatologicznej takim osobom.

(b) Państwo-Gospodarz zapewni siły i środki na funkcjonowanie ambulatorium w budynku nr 2. Ambulatorium będzie udzielać nieodpłatnie pierwszej pomocy Personelowi JFTC oraz członkom rodziny, a także uczestnikom działalności JFTC. Z zastrzeżeniem zwrotu kosztów, zapewniona zostanie podstawowa opieka medyczna.

(c) Zwrot kosztów jest obowiązkiem indywidualnym Personelu JFTC oraz członków ich rodzin, a także uczestników działalności JFTC, zgodnie z określonymi uregulowaniami krajowymi lub umowami dwustronnymi pomiędzy Państwem-Gospodarzem i odpowiednim Państwem Wysyłającym. W oparciu o takie umowy dwustronne Państwo-Gospodarz może zrezygnować ze zwrotu kosztów świadczenia podstawowej opieki zdrowotnej.

8.9. Zdrowie i bezpieczeństwo. Niezależnie od obowiązków określonych w art. 20, 21 i 35 ust. 2 umowy wymienionej w art. 1.1 (e), obowiązują następujące zasady:

(a) Dostęp do obiektów zajmowanych przez JFTC wymaga zgody Dowódcy JFTC lub wyznaczonego przedstawiciela JFTC.

(b) Na wniosek i w sposób określony przez Szefa JFTC Państwo-Gospodarz przeprowadzać będzie bezpłatnie kontrole i świadczyć doradztwo w zakresie warunków środowiska i BHP na terenie obiektów JFTC. Koszt dotrzymania norm BHP ponosi Strona zobowiązana do finansowania przedmiotowego obiektu.

(c) Państwo-Gospodarz będzie świadczyć bezpłatnie usługi medycyny prewencyjnej i środowiskowej oraz ochronę JFTC przed szkodnikami (środki zwalczania owadów, gryzoni, chwastów, grzybów i innych szkodliwych czynników), jeśli usługi takie są regularnie świadczone na rzecz podobnych obiektów Państwa-Gospodarza.

8.10. Zabezpieczenie socjalno-bytowe. Zabezpieczenie socjalno-bytowe jest elementem działalności JFTC, a więc pozostaje w zakresie odpowiedzialności Dowództwa. JFTC odpowiada za kontrolę i zarządzanie zabezpieczeniem socjalnobytowym, wydawanie wskazówek i określanie polityki zabezpieczenia socjalnobytowego oraz za koordynację i zatwierdzanie tych działań, obejmujących koncesjonowanie, usługi gastronomiczne (inne niż realizowane przez jadalnię JFTC), stołówki (wymiana wolnocłowa), sport (obiekty fitness i rekreacyjne), kluby, organizację imprez i podobnych działań środowiskowych, mających zasadnicze znaczenie dla jakości życia, na rzecz personelu JFTC i członków ich rodzin.

(a) Państwo-Gospodarz będzie uczestniczyć w kosztach utrzymania i eksploatacji obiektów sportowych, to znaczy sali fitness JFTC, wielofunkcyjnego boiska sportowego, znajdujących się na terenie JFTC. Szczegółowy zakres i formuła podziału kosztów zostaną określone w Porozumieniu Wykonawczym.

(b) Zużycie mediów w odniesieniu do zabezpieczenia socjalno-bytowego będzie finansowane z funduszy nieprzydzielonych, zarządzanych w ramach programu zabezpieczenia socjalno-bytowego JFTC lub zabezpieczone przez Państwo-Gospodarza w ramach wynegocjowanej umowy podziału kosztów z JFTC lub Państwem Wysyłającym.

(c) Personel JFTC, członkowie ich rodzin oraz uczestnicy działań JFTC będą korzystali z dostępu do obiektów w budynku sztabowym Oddziału

Zabezpieczenia Państwa-Gospodarza (Budynek 1) na tych samych zasadach, jakie dotyczą porównywalnego personelu Państwa- Gospodarza.

(d) Z zastrzeżeniem uprawnień określonych w umowach wspomnianych w art. 1, Państwo-Gospodarz udzieli personelowi JFTC, osobom od niego zależnym i uczestnikom działań JFTC dostępu do klubów wojskowych oraz rekreacyjnych i sportowych obiektów, udzieli ulg na podróże i rabatów oraz udogodnień na takich samych warunkach jak te stosowane do członków Sił Zbrojnych Państwa-Gospodarza i członków ich rodzin.

8.11. Wsparcie rodzin. Dowódca JFTC jest odpowiedzialny za zapewnienie Wsparcia rodzin. JFTC wyda zasady i regulaminy dotyczące Wsparcia rodzin, a także zapewni koordynację usług i zachowa kontrolę nad ich realizacją. Państwo- Gospodarz, działając w porozumieniu z JFTC i na jego życzenie, będzie bezpłatnie wspierać JFTC w realizacji usług określonych poniżej.

(a) Obsługa przyjazdów i wyjazdów, w tym:

1) Pomoc w wyszukiwaniu odpowiednich mieszkań na rynku lokalnym dla przybywającego personelu wojskowego i cywilnego. Wszystkie koszty związane z mieszkaniem i zakwaterowaniem pokrywane są indywidualnie, bez obciążeń dla JFTC.

2) Pomoc w rejestracji pojazdów należących do personelu wojskowego i cywilnego oraz członków rodziny.

(b) Pomoc podczas przyjazdu i wyjazdu w legalizacji rzeczy osobistych, mebli i prywatnych pojazdów przez organy celne lub podatkowe.

(c) Pomoc administracyjna w zakresie zwrotu podatków i stosowania zwolnień z należności celnych, do których Personel JFTC ma prawo w Państwie-Gospodarza, zgodnie z obowiązującymi traktatami i umowami, mającymi zastosowanie do JFTC.

(d) Wsparcie dla personelu JFTC i członków rodziny niewspieranych przez Narodowy Element Wsparcia lub dla personelu JFTC wyznaczonego przez organizację międzynarodową.

(e) Zakwaterowanie w Budynku nr 1 oraz Budynkach nr 147 i 149 na terenie kompleksu wojskowego nr 8685 dostępne dla gości JFTC (z zastrzeżeniem dostępności, na tych samych warunkach, które obowiązują porównywalny personel Państwa-Gospodarza).

(f) Dostęp członków rodziny do polskich żłobków, przedszkoli, szkół publicznych i szkół wyższych na tych samych warunkach, jak dla członków rodziny personelu Sił Zbrojnych RP.

8.12. Lokalnie zatrudniany personel (Miejscowa Cywilna Siła Robocza, zdefiniowana postanowieniami stosownej Polityki NATO w zakresie zatrudniania pracowników oraz w umowie wskazanej w art. 1.1.(e)). Państwo-Gospodarz, na wniosek HQ SACT i nieodpłatnie, będzie zarządzać personelem zatrudnionym lokalnie i bezpośrednio przez JFTC. Zakres wsparcia i uzgodniona zdolność Państwa-Gospodarza do zarządzania lokalnymi pracownikami zostaną określone w Lokalnym Porozumieniu Wykonawczym 2 . Warunki zatrudniania będą zgodne z polskim ustawodawstwem regulującym tę tematykę. Wysokość wynagrodzenia i dodatków finansowych będzie ustalana przez HQ SACT i ponoszona przez JFTC.

8.13. Pozostałe obszary wsparcia. JFTC ponosi główną odpowiedzialność za koordynację i przygotowywanie swoich działań.

(a) Państwo-Gospodarz zapewni bezpłatnie wsparcie realnych potrzeb związanych z działaniami JFTC prowadzonymi w garnizonie w Bydgoszczy przez oddział zabezpieczenia Państwa-Gospodarza. Wsparcie realnych potrzeb rozumiane jest jako udzielanie pomocy w przygotowywaniu obiektów JFTC do działań (np. planowanie przedsięwzięć) oraz udzielanie pomocy w koordynacji:

1) Transportu

2) Wyżywienia

3) Usług medycznych

4) Przetwarzania otrzymywanych formularzy osobowych

5) Kwaterowania uczestników działań JFTC i gości JFTC. O ile nie przyjęto innych rozwiązań, rezerwacje dokonywane będą przy zastosowaniu tych samych stawek i warunków, jakie obowiązują porównywalny personel Państwa-Gospodarza. Koszty zakwaterowania pokrywane są indywidualnie, bez udziału JFTC.

(b) Wsparcie ćwiczeń i zdarzeń na terytorium Państwa-Gospodarza koordynowane będzie przez Państwo-Gospodarza. Następujące rodzaje wsparcia zdarzeń i ćwiczeń będą zabezpieczane przez Państwo- Gospodarza ze źródeł wojskowych, bezpłatnie, pod warunkiem dostępności:

1) Koordynacja przekraczania granic

2) Przemieszczanie i kierowanie ruchem

3) Tymczasowe przechowywanie

4) Dostęp do zakwaterowania (odpłatność indywidualna)

5) Dostęp do stołówek (odpłatność indywidualna)

6) Transport wojskowy (z zastrzeżeniem zwrotu kosztów paliwa)

7) Pomoc w obsłudze przyjazdów i wyjazdów uczestników działań JFTC, w tym pomoc w koordynacji i prowadzeniu oficjalnych spotkań towarzyskich oraz dni dla odwiedzających.

(c) Wsparcie niżej wymienionych zdarzeń i ćwiczeń na terytorium Państwa- Gospodarza może zostać udzielone z zastrzeżeniem dostępności i zwrotu poniesionych kosztów:

1) Zakwaterowanie (koszary, pokrycie dodatkowych kosztów).

2) Racje dzienne żywności (polskie narodowe racje żywnościowe).

3) Żywienie (odpłatność indywidualna).

(d) Pozostałe wsparcie, w tym wykorzystanie wojskowych obiektów i infrastruktury, takich jak porty lotnicze i innych obiektów wojskowych jako miejsc wsparcia działań JFTC, będzie przedmiotem odrębnych ustaleń, z uwzględnieniem Allied Joint Publication 4.3, a także obowiązujących umów między NATO i Państwem-Gospodarzem, w tym Porozumienia Ogólnego (MOU) pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Naczelnym Dowództwem Sił Połączonych NATO w Europie oraz Kwaterą Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy NATO do spraw Transformacji w sprawie zapewnienia Wsparcia przez Państwo-Gospodarza dla operacji NATO prowadzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podpisanego w Mons dnia 8 września 2005 r. oraz Warszawie dnia 26 września 2005 r.

1 Zgodnie z definicją zawartą w dyrektywach ACT i JFTC
2 Zatwierdzanie takich Lokalnych Porozumień Wykonawczych należy do właściwości HQ SACT, natomiast upoważnienie do ich podpisywania może zostać udzielone JFTC na jego wniosek.