Art. 4. - Umowa o komunikacji lotniczej. New Delhi.1977.01.25.

Monitor Polski

M.P.2020.884

Akt obowiązujący
Wersja od: 25 stycznia 1977 r.
Artykuł  IV
1. 
Każda Umawiająca się Strona będzie miała prawo wyznaczyć w drodze pisemnego zawiadomienia drugiej Umawiającej się Strony, jedno przedsiębiorstwo lotnicze w celu eksploatacji uzgodnionych linii lotniczych zgodnie z Załącznikiem do niniejszej Umowy.
2. 
Po otrzymaniu wyznaczenia, Umawiająca się Strona powinna, za pośrednictwem własnych władz lotniczych i z zastrzeżeniem postanowień ustępów 3 i 4 niniejszego artykułu, udzielić bez zwłoki wyznaczonemu przedsiębiorstwu odpowiedniego zezwolenia eksploatacyjnego.
3. 
Władze lotnicze jednej Umawiającej się Strony mogą zażądać od wyznaczonego przedsiębiorstwa drugiej Umawiającej się Strony udowodnienia, że jest ona w stanie spełnić wymagania przewidziane w ustawach i przepisach normalnie stosowanych przez nie w odniesieniu do eksploatacji międzynarodowych linii lotniczych.
4. 
Każda Umawiająca się Strona będzie miała prawo odmówić przyjęcia wyznaczenia przedsiębiorstwa lotniczego lub wstrzymać przyznanie przedsiębiorstwu lotniczemu praw wyszczególnionych w ustępie 2 artykułu II niniejszej Umowy lub nałożyć takie warunki, jakie może uznać za konieczne, na wykonywanie tych praw przez przedsiębiorstwo lotnicze, w każdym przypadku, gdy nie uzyska dowodu, że przeważająca część własności i rzeczywista kontrola tego przedsiębiorstwa lotniczego należy do drugiej Umawiającej się Strony lub do osób posiadających jej przynależność państwową.

Dla celów niniejszego ustępu, określenie "przeważająca część własności i rzeczywista kontrola" oznacza, iż w każdym przypadku, w którym wyznaczone przedsiębiorstwo eksploatujące swoje linie na podstawie niniejszej Umowy wejdzie w stosunek umowny z przedsiębiorstwem lotniczym innego kraju lub Rządem albo też osobami posiadającymi przynależność państwową innego kraju, Umawiająca się Strona lub osoby posiadające jej przynależność państwową nie będą uważane jako posiadające przeważającą część własności i rzeczywistą kontrolę wyznaczonego przedsiębiorstwa, chyba że ta Umawiająca się Strona lub osoby posiadające jej przynależność państwową oprócz własności większej części majątku wyznaczonego przedsiębiorstwa będą posiadały także:

(i)
rzeczywistą kontrolę w zarządzie wyznaczonego przedsiębiorstwa lotniczego, oraz
(ii)
własność i rzeczywistą kontrolę większej części parku statków powietrznych i wyposażenia, używanych przy eksploatacji linii.
5. 
Przedsiębiorstwo tak wyznaczone i upoważnione może rozpocząć eksploatację uzgodnionych linii w każdym czasie z zastrzeżeniem, iż postanowienia artykułów X ustęp 3, XI і XIII zostały spełnione.