Art. 13. - Umowa o komunikacji lotniczej. New Delhi.1977.01.25.

Monitor Polski

M.P.2020.884

Akt obowiązujący
Wersja od: 25 stycznia 1977 r.
Artykuł  XIII
1. 
Dla celów następujących ustępów, określenie "taryfa" oznacza opłaty należne za przewóz pasażerów i towarów oraz warunki, na podstawie których te opłaty są stosowane, łącznie z opłatami i warunkami z tytułu działalności agencyjnej oraz innymi pomocniczymi usługami, lecz z wyłączeniem wynagrodzenia i warunków za przewóz poczty.
2. 
Taryfy, które mają być stosowane przez przedsiębiorstwo lotniczej jednej Umawiającej się Strony za przewóz do lub z terytorium drugiej Umawiającej się Strony będą ustalone na rozsądnym poziomie, z należytym uwzględnieniem wszystkich elementów oceny, łącznie z kosztem eksploatacji, słusznym zyskiem i taryfami innych przedsiębiorstw lotniczych.
3. 
Taryfy, o których mowa w ustępie 2 niniejszego artykułu, będą w miarę możliwości, uzgodnione przez wyznaczone przedsiębiorstwa lotnicze obu Umawiających się Stron, po przeprowadzeniu konsultacji z innymi przedsiębiorstwami lotniczymi eksploatującymi całość lub część danej trasy, przy czym takie porozumienie, w miarę możliwości, będzie osiągnięte zgodnie z procedurą ustanawiania taryf ustaloną przez Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego.
4. 
Ustalone w ten sposób taryfy będą przedkładane do zatwierdzenia władzom lotniczym obu Umawiających się Stron, co najmniej na dziewięćdziesiąt /90/ dni przed proponowaną datą ich wejścia w życie. W przypadkach szczególnych, okres ten może być skrócony, z zastrzeżeniem zgody wymienionych władz.
5. 
Zatwierdzenie to powinno być wyraźne. Jeżeli żadna z władz lotniczych nie wyrazi dezaprobaty w ciągu trzydziestu /30/ dni od daty przedłożenia jej, zgodnie z ustępem 4 niniejszego artykułu, taryfy te będą uważane za zatwierdzone. W przypadku, gdy okres na przedłożenie taryf do zatwierdzenia został skrócony, stosownie do ustępu 4, władze lotnicze mogą uzgodnić, że okres, w ciągu którego dezaprobata musi być notyfikowana, będzie krótszy niż trzydzieści /30/ dni.
6. 
Jeżeli taryfa nie może być uzgodniona stosownie do ustępu 3 niniejszego artykułu lub, jeżeli w ciągu okresu mającego zastosowanie zgodnie z ustępem 5 niniejszego artykułu, jedna władza lotnicza notyfikuje drugiej władzy lotniczej o niezaakceptowaniu taryfy uzgodnionej stosownie do postanowień ustępu 3, władze lotnicze obu Umawiających, się Stron, podejmą starania w sprawie ustalenia taryfy poprzez wzajemne porozumienie.
7. 
Jeżeli władze lotnicze nie mogą uzgodnić żadnej taryfy przedstawionej im zgodnie z ustępem 4 niniejszego artykułu, bądź też nie są w stanie ustalić żadnej taryfy zgodnie z ustępem 6 niniejszego artykułu, spór będzie rozstrzygany zgodnie z postanowieniami artykułu ХVIII niniejszej Umowy.
8. 
Taryfa ustalona zgodnie z postanowieniami niniejszego artykułu pozostanie w mocy do czasu ustalenia nowej taryfy. Jednakże, ważność taryfy nie może być przedłużona na mocy niniejszego ustępu na dłużej niż dwanaście /12/ miesięcy po dniu, w którym ona miałaby wygasnąć.