Art. 3. - Ukraina-Polska. Umowa o transporcie lotniczym. Kijów.2013.03.12.

Monitor Polski

M.P.2017.4

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 lipca 2016 r.
Artykuł  3

WYZNACZENIE I ZEZWOLENIE

1.
Każda Umawiająca się Strona będzie miała prawo wyznaczyć pisemnie drugiej Umawiającej się Stronie jedno lub więcej przedsiębiorstw lotniczych w celu eksploatacji uzgodnionych linii na trasach określonych w Załączniku I do niniejszej Umowy oraz cofnąć lub zamienić takie wyznaczenia. Wyznaczenia takie, cofnięcia i zmiany będą przekazane drugiej Umawiającej się Strome drogą dyplomatyczną.
2.
Po otrzymaniu takiego wyznaczenia oraz wniosków od wyznaczonego przedsiębiorstwa lotniczego w formie i trybie wymaganym dla zezwoleń eksploatacyjnych i zezwoleń technicznych, druga Umawiająca się Strona udzieli bezzwłocznie odpowiednich zezwoleń i upoważnień, pod warunkiem, że:
(a)
w przypadku przedsiębiorstwa lotniczego wyznaczonego przez Rzeczpospolitą Polską:
-
jest ono ustanowione, zgodnie z Traktatami UE, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i posiada ważną koncesję wydaną zgodnie z prawem Unii Europejskiej;
-
państwo członkowskie Unii Europejskiej odpowiedzialne za wydanie certyfikatu przewoźnika lotniczego sprawuje i utrzymuje skuteczną kontrolę regulacyjną nad przedsiębiorstwem lotniczym, a właściwa władza lotnicza jest wyraźnie określona w wyznaczeniu; oraz
-
jest ono własnością bezpośrednio lub poprzez udział większościowy i pozostaje pod skuteczną kontrolą państw członkowskich Unii Europejskiej i/lub obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, i/lub innych państw wymienionych w Załączniku II do niniejszej Umowy i/lub obywateli tych innych państw;
(b)
w przypadku przedsiębiorstwa lotniczego wyznaczonego przez Ukrainę:
-
jest ono ustanowione i zarejestrowane na terytorium Ukrainy i posiada ważną koncesję wydaną zgodnie z jej obowiązującym prawem krajowym;
-
Ukraina sprawuje i utrzymuje efektywną kontrolę regulacyjną nad przedsiębiorstwem lotniczym; oraz
-
przedsiębiorstwo lotnicze jest własnością bezpośrednio lub poprzez udział większościowy i jest skutecznie kontrolowane przez Ukrainę i/lub obywateli Ukrainy.
3.
Władze lotnicze jednej Umawiającej się Strony mogą wymagać od wyznaczonego przedsiębiorstwa lotniczego drugiej Umawiającej się Strony udowodnienia im, że jest ono w stanie spełnić warunki, określone zgodnie z obowiązującym prawem Państwa tej Umawiającej się Strony, normalnie i odpowiednio stosowane w odniesieniu do eksploatacji międzynarodowych linii lotniczych przez te władze zgodnie z postanowieniami Konwencji.
4.
Jeżeli przedsiębiorstwo lotnicze zostanie tak wyznaczone i upoważnione, może rozpocząć operacje na uzgodnionych liniach, pod warunkiem że przedsiębiorstwo lotnicze działa zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy.