Art. 1. - Ukraina-Polska. Umowa o transporcie lotniczym. Kijów.2013.03.12.

Monitor Polski

M.P.2017.4

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 lipca 2016 r.
Artykuł  1

UŻYWANE WYRAŻENIA

Dla celów niniejszej Umowy:

(a)
"władze lotnicze" oznacza w przypadku Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a w przypadku Ukrainy, Państwową Administrację Lotnictwa, albo w obydwu przypadkach każdą osobę lub organ prawnie upoważnione do wykonywania funkcji należących do tych władz;
(b)
"uzgodniona linia" oznacza regularną linię lotniczą ustanowioną na trasie określonej w Załączniku I do niniejszej Umowy w celu przewozu pasażerów, bagażu i poczty, oddzielnie lub łącznie;
(c)
"Umowa" oznacza niniejszą Umowę, Załączniki do niej i jakiekolwiek zmiany do nich lub do Umowy;
(d)
"certyfikat przewoźnika lotniczego":
-
w przypadku Rzeczypospolitej Polskiej oznacza dokument wydany przedsiębiorstwu lub grupie przedsiębiorstw przez właściwe władze, który potwierdza, że dane przedsiębiorstwo lotnicze posiada kwalifikacje zawodowe i organizacyjne dla zapewnienia bezpiecznej eksploatacji statków powietrznych w zakresie działalności lotniczej określonej w certyfikacie;
-
w przypadku Ukrainy oznacza dokument wydany przedsiębiorstwu lotniczemu przez władze lotnicze który potwierdza, że dane przedsiębiorstwo lotnicze posiada kwalifikacje zawodowe i organizacyjne dla zapewnienia bezpiecznej eksploatacji statków powietrznych w zakresie działalności lotniczej określonej w certyfikacie;
(e)
"zdolność przewozowa" oznacza:
-
w odniesieniu do statku powietrznego, dostępną ilość miejsc i/lub załadowanie ładunku tego statku powietrznego na trasie lub odcinku trasy;
-
w odniesieniu do określonej trasy, pojemność statku powietrznego eksploatowanego na danej trasie, pomnożoną przez częstotliwość operacji tego statku powietrznego w określonym czasie na trasie lub odcinku tej trasy;
(f)
"Konwencja" oznacza Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzoną w Chicago dnia 7 grudnia 1944 roku i obejmuje każdy Załącznik przyjęty zgodnie z artykułem 90 tej Konwencji oraz każdą zmianę Załączników lub Konwencji przyjętą zgodnie z artykułami 90 i 94, w zakresie, w jakim te załączniki i zmiany zostały przyjęte przez obie Umawiające się Strony;
(g)
"wyznaczone przedsiębiorstwo lotnicze" oznacza przedsiębiorstwo lotnicze, które zostało wyznaczone i upoważnione zgodnie z artykułem 3 niniejszej Umowy;
(h)
"skuteczna kontrola regulacyjna":
-
w przypadku Rzeczypospolitej Polskiej opiera się między innymi na: posiadaniu przez przedsiębiorstwo lotnicze ważnej koncesji wydanej przez właściwe władze oraz spełnieniu kryteriów eksploatacji międzynarodowych linii lotniczych ustalonych przez właściwe władze, takich jak potwierdzenie kondycji finansowej, zdolność do spełnienia wymogu interesu publicznego, tam gdzie ma to zastosowanie, obowiązek zapewnienia usługi itp., a także wprowadzeniu i utrzymywaniu przez państwo członkowskie Unii Europejskiej programów nadzoru bezpieczeństwa i ochrony lotnictwa spełniających przynajmniej standardy Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego;
-
w przypadku Ukrainy oznacza związek ustanowiony na mocy praw i zobowiązań, które przyznają możliwość wywierania decydującego wpływu na przedsiębiorstwo lotnicze;
(i)
"ustanowienie unijnego przedsiębiorstwa lotniczego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej" oznacza, że dane przedsiębiorstwo lotnicze faktycznie i efektywnie prowadzi działalność w dziedzinie transportu lotniczego w ramach stałych porozumień. Forma prawna, w jakiej prowadzona jest ta działalność, oddział lub jednostka zależna posiadająca osobowość prawną, nie powinna być w tym kontekście czynnikiem rozstrzygającym;
(j)
"państwo członkowskie Unii Europejskiej" oznacza Państwo, które jest umawiającą się stroną Traktatu ustanawiającego Unię Europejską;
(k)
"koncesja":
-
w przypadku Rzeczypospolitej Polskiej oznacza zezwolenie wydane przedsiębiorstwu lotniczemu przez państwo członkowskie Unii Europejskiej odpowiedzialne za przedsiębiorstwo, zezwalające na wykonywanie przewozu lotniczego pasażerów, bagażu, poczty i/lub ładunków, na warunkach określonych w koncesji, za wynagrodzeniem i/lub na zasadzie najmu;
-
w przypadku Ukrainy oznacza zezwolenie wydane przedsiębiorstwu lotniczemu przez władze lotnicze, zezwalające na wykonywanie przewozu lotniczego pasażerów, bagażu, poczty i/lub ładunków, na warunkach określonych w koncesji;
(l)
"określona trasa" oznacza każdą trasę określoną w Załączniku I do niniejszej Umowy;
(m)
"standard" oznacza jakąkolwiek specyfikację charakterystycznych cech fizycznych, konfiguracji, materiałów, wydajności, personelu lub procedury oraz innych podobnych kwestii wyszczególnionych w artykule 37 Konwencji, których jednolite stosowanie jest wymagane jako niezbędne dla bezpieczeństwa lub regularności międzynarodowej żeglugi powietrznej oraz do których Umawiające się Strony będą stosować się zgodnie z Konwencją; w przypadku niemożliwości stosowania standardów, obowiązkowa jest notyfikacja do Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego, zgodnie z artykułem 38 Konwencji;
(n)
"taryfa" oznacza ceny pobierane za przewóz pasażerów, bagażu i ładunków oraz warunki stosowania tych cen, włączając ceny i warunki innych usług świadczonych przez przedsiębiorstwo lotnicze, w związku z przewozem lotniczym, z wyłączeniem wynagrodzenia i warunków przewozu poczty;
(o)
"terytorium Umawiającej się Strony" oznacza terytorium Państwa którejkolwiek Umawiającej się Strony i posiada znaczenie określone w artykule 2 Konwencji;
(p)
"opłata od użytkownika" oznacza opłatę nałożoną na przedsiębiorstwa lotnicze przez właściwe władze Rzeczypospolitej Polskiej i Ukrainy lub na której nałożenie dana władza zezwoliła z tytułu korzystania z portu lotniczego albo urządzeń nawigacji lotniczej lub udogodnień dla żeglugi powietrznej, włączając usługi związane z przelotami, lub związane z tym usługi, a także opłatę za urządzenia dla statków powietrznych, ich załóg, pasażerów i ładunków;
(q)
"traktaty UE" oznacza Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.