Udzielenie zgody na zawarcie Umowy między Rzecząpospolitą Polską, działającą przez Ministra Klimatu, a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym na dokonanie dodatkowego wkładu ze strony Rzeczypospolitej Polskiej dla Funduszu Powierniczego na rzecz Pomocy Technicznej w ramach Partnerstwa Wschodniego.
M.P.2019.1190
Akt obowiązującyUCHWAŁA Nr 156
RADY MINISTRÓW
z dnia 10 grudnia 2019 r.
w sprawie udzielenia zgody na zawarcie Umowy między Rzecząpospolitą Polską, działającą przez Ministra Klimatu, a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym na dokonanie dodatkowego wkładu ze strony Rzeczypospolitej Polskiej dla Funduszu Powierniczego na rzecz Pomocy Technicznej w ramach Partnerstwa Wschodniego
ZAŁĄCZNIK
Dyrektor, Departament Zarządzania Mandatami
Europejski Bank Inwestycyjny
98-100, Boulevard Konrad Adenauer
L-2950 Luksemburg
Dotyczy: Dodatkowy wkład ze strony Rzeczypospolitej Polskiej dla Funduszu Powierniczego na rzecz Pomocy Technicznej w ramach Partnerstwa Wschodniego
Szanowny Panie Kuhn,
W nawiązaniu do art. 2.2 Regulaminu ustanawiania i administrowania Funduszem Powierniczym na rzecz Pomocy Technicznej w ramach Partnerstwa Wschodniego (odpowiednio "EPTATF" oraz "Regulamin"), z przyjemnością informuję Pana, że Rzeczpospolita Polska, reprezentowana przez Ministra Klimatu, pragnie przekazać dodatkowy wkład na rzecz EPTATF. Wysokość wkładu wyniesie minimalnie równowartość 1 000 000 USD (jednego miliona) w walucie EUR, a maksymalnie równowartość 1 700 000 USD (jednego miliona siedmiuset tysięcy) w walucie EUR ("Wkład"). Wkład zostanie wpłacony w jednej racie w terminie do dnia 31 grudnia 2019 r. Minister Klimatu oraz Ministerstwo Klimatu potwierdzają, że Wkład podlega postanowieniom Regulaminu.
Wkład powinien zostać wykorzystany na wspieranie łagodzenia zmian klimatycznych i działania dostosowawcze, w tym między innymi na: i) bezemisyjny transport; ii) promocję wprowadzenia pojazdów bezemisyjnych; oraz iii) budowę inteligentnej sieci infrastruktury, inteligentnych miast oraz wbudowanie bezemisyjnej infrastruktury w tkankę obszarów miejskich i wiejskich. Inne działania w obszarze łagodzenia i działań dostosowawczych do zmian klimatycznych mogą być wspierane zależnie od danego przypadku.
Minister Klimatu oraz Ministerstwo Klimatu zawiadomią Back-Office Treasure EBI pocztą elektroniczną (FI_PRO_BOT_LPC_CM@eib.org), gdy zostanie zainicjowany przekaz środków. Zwracamy się z prośbą do EBI o przekazanie Ministrowi Klimatu oraz polskiemu Ministerstwu Klimatu potwierdzenia otrzymania środków pocztą elektroniczną (na ręce Pani Alicji Pawłowskiej, Alicja.Pawlowska@mos.gov.pl). Komunikat dyspozycji SWIFT będzie zawierał informację o płatności (pole 70): "Wkład na rachunek EPTATF od Rzeczypospolitej Polskiej".
Wkład zostanie wpłacony na rachunek EPTATF nr LU929980000000000001 w Europejskim Banku Inwestycyjnym, kod BIC: BEILLULLXXX (Direct Target /RT).
Z poważaniem,
__________________
......................................
Minister Klimatu
Rzeczpospolita Polska
Część B
Ministerstwo Klimatu
ul. Wawelska 52/54
00-922 Warszawa
Polska
Do: Pan .... Minister Klimatu
Luksemburg, Ops/MM/3 -TFB/TFFP /AI/sz
Użytek Wewnętrzny EIB
Dotyczy: Wkład Polski do Funduszu Powierniczego na rzecz Pomocy Technicznej w ramach Partnerstwa Wschodniego
Szanowny Panie Ministrze,
W imieniu Europejskiego Banku Inwestycyjnego ("EIB"), chciałbym wyrazić wdzięczność za nowe zobowiązanie Polski w sprawie dodatkowego wkładu do Funduszu Powierniczego na rzecz Pomocy Technicznej w ramach Partnerstwa Wschodniego ("EPTATF"). W nawiązaniu do art. 2.2 (d) Regulaminu EPTATF odnoszącego się do ustanawiania i administrowania Funduszem Powierniczym na Rzecz Pomocy Technicznej w ramach Partnerstwa Wschodniego, niniejszym potwierdzam akceptację ze strony EIB wpłaty kwoty [X], EIB podejmie wszelkie wysiłki, aby zapewnić wykorzystanie Wkładu zgodnie z przeznaczeniem wskazanym w Dokumencie Wkładu (Pana pismo z [X]), to znaczy w obszarze wspierania łagodzenia zmian klimatycznych i działań adaptacyjnych, włączając ale nie ograniczając się do: i) bezemisyjnego transportu; ii) promocji wprowadzenia pojazdów bezemisyjnych; oraz iii) budowy inteligentnej sieci infrastruktury, inteligentnych miast oraz wbudowanie bezemisyjnej infrastruktury w tkankę obszarów miejskich i wiejskich. Inne działania w obszarze łagodzenia zmian klimatycznych oraz działań dostosowawczych mogą być wspierane zależnie od danego przypadku.
Od momentu ustanowienia w 2010 roku, EPTATF przyczynił się do sfinansowania projektów w państwach partnerstwa Wschodniego ("PW") i wzmocnił zdolności instytucjonalne, co pozwoliło EIB zapewnić dla regionu istotne fundusze o wartości EUR
4,2 mld oraz zmobilizować całkowite inwestycje na poziomie EUR 9 mld. EPTATF stanowi znakomity przykład skutecznej współpracy między partnerami, którzy działają na rzecz osiągnięcia wspólnych celów w państwach PW.
Wsparcie ze strony Polski w 2019 r., dziesięć lat od utworzenia tej ważnej inicjatywy podjętej przez Unię Europejską oraz sześć partnerskich państw Europy Wschodniej (Armenię, Azerbejdżan, Białoruś, Gruzję, Mołdawię oraz Ukrainę), stanowi istotny sygnał dla przyszłej współpracy. W ciągu ostatniej dekady PW wyrosło na skuteczny projekt polityczny, wzmacniający relacje między UE i jej partnerami. Wprowadzenie wszechstronnych multilateralnych ram zorientowanych na osiąganie rezultatów, posłużyło także spójności regionu i wzmocniło współpracę gospodarczą. Inicjatywa pomogła w budowaniu wspólnego obszaru demokracji, dobrobytu, stabilizacji oraz rosnącej wymiany w regionie. Jednocześnie PW stoi jeszcze ciągle przed wieloma wyzwaniami. Wyzwania te różnią się w swojej naturze, a wśród nich jest integralność terytorialna oraz rozwój gospodarczy, stąd też zapotrzebowanie na techniczną pomoc w ramach EPTATF ciągle pozostaje wysokie, a nasze partnerstwo wciąż jest ważne.
Aby uniknąć wątpliwości - Państwa Dokument Wkładu (Pana pismo z [X]) oraz niniejsze pismo, jak również Regulamin ustanawiania i administrowania EPTATF stanowią kompletną umowę między EIB oraz Podmiotem Wnoszącym Wkład w odniesieniu do części Wkładu na rzecz EPTATF od Rzeczypospolitej Polskiej, wniesionego przez Ministra Klimatu Rzeczypospolitej Polskiej.
Mam nadzieję na kontynuację współpracy w kolejnych latach.
Z wyrazami szacunku,
EUROPEJSKI BANK INWESTYCYJNY
Część C
Fundusz Powierniczy na rzecz Pomocy Technicznej w ramach Partnerstwa Wschodniego
(EPTATF)
Regulamin ustanawiania i administrowania
ZWAŻYWSZY, IŻ
Mając na uwadze potrzebę wsparcia technicznego przy przygotowywaniu i wdrażaniu projektów w Państwach Partnerstwa Wschodniego<odn>1</odn> oraz opierając się na pomyślnych doświadczeniach Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) w zarządzaniu podobnymi działaniami dla regionu Morza Śródziemnego, zaproponowano stworzenie w tym celu instrumentu finansowania dla Państw Partnerstwa Wschodniego.
Na spotkaniach w dniach 14 lipca i 21 września 2010 r., Rada Dyrektorów EBI zatwierdziła wniosek w sprawie utworzenia wielocelowego i wielosektorowego funduszu, Funduszu Powierniczego na rzecz Pomocy Technicznej w ramach Partnerstwa Wschodniego (zwanego dalej "EPTATF"). Na mocy późniejszej decyzji z dnia 27 kwietnia 2018 r. (zwanej dalej "Zmianą z 2017 r."), na podstawie jednomyślnej decyzji Darczyńców Rada Dyrektorów zatwierdziła niniejszy zmieniony Regulamin EPTATF (zwany dalej "Regulaminem EPTATF").
<przyp>1)</przyp> Państwami zakwalifikowanymi w ramach EPTATF są: Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Gruzja, Mołdawia oraz Ukraina.
Cel
EPTATF jest wieloletnim stałym funduszem. Ma on na celu umożliwienie Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu udzielenia pomocy technicznej w celu udoskonalenia jakości i oddziaływania rozwojowego działalności Banku w ramach Partnerstwa Wschodniego przez ukierunkowane wsparcie techniczne
EPTATF umożliwi Bankowi przyczynienie się do pomyślnego i szybszego wdrażania projektów inwestycyjnych w oparciu o poniższe zasady wiodące:
Komplementarność: EPTATF finansuje działania, które nie mogą aktualnie skorzystać z podobnych zasobów na podstawie aktualnych mandatów Banku w Państwach Partnerstwa Wschodniego. EPTATF zatem uzupełnia i zapobiega dublowaniu z istniejącymi instrumentami. Efekt katalityczny: EPTATF zachęca do możliwości katalitycznych przez zapewnienie finansowania działalności, która może przyczynić się do późniejszej mobilizacji zasobów, partnerów lub dalszej pomocy technicznej we wspieranych obszarach.
Własność: EPTATF jest instrumentem kierowanym popytem, tj. działaniami, na które już istnieje konkretne namacalne zapotrzebowanie. Bank, działając w charakterze administratora EPTATF, konsultuje się z Państwami Partnerstwa Wschodniego odnośnie do priorytetowych obszarów działalności. EPTATF zapewnia, aby państwa partnerskie były zaangażowane w okresie wspieranych działań.
Podział kosztów: Gdy tylko to możliwe, beneficjenci końcowi dokonają odpowiedniego wkładu do działalności finansowanej na gruncie EPTATF zgodnie z procedurami określanymi przez Uczestników i Bank.
Elastyczność: w celu uczynienia zadość powyższym zasadom, EPTATF pozostanie względnie elastycznym instrumentem, zdolnym do udzielania szybkiego wsparcia oraz do reagowania na zmieniające się potrzeby Państw Partnerstwa Wschodniego, zgodnie z działaniami określonymi w Artykule 3.1.
Zasoby
W skład zasobów EPTATF wchodzą:
Każdy Wkład denominowany jest w walucie euro, który zostanie udostępniony Bankowi w bezpośrednio dostępnych środkach. Wkłady dokonywane są (i) jako jedna rata, lub (ii) w transzach określonych we właściwym Dokumencie Wkładu.
Jeżeli dostępne zasoby w EPTATF po rozchodach i wypłatach na projekty wynoszą poniżej jednego miliona euro (1 000 000 €), Bank może zwrócić się z wnioskiem do dowolnego Uczestnika o Wkład, lub w zależności od danej sytuacji, o dalszy Wkład w drodze uzupełnienia, zgodnie z Artykułem 2.2.
Działania
EPTATF, w ramach mandatu Banku, wspiera, zasadniczo w sektorze publicznym, rozwój potencjału, przez finansowanie wstępnych studiów wykonalności i studiów wykonalności, instytucjonalnych i prawnych wycen, ocen oddziaływania na środowisko i na społeczeństwo, zarządzanie projektami oraz wsparcie dla pożyczkobiorcy podczas procesu wdrażania projektu, jak również finansowanie badań wstępnych i horyzontalnych działań instytucjonalnych, bezpośrednio lub pośrednio sprzyjających rozwojowi sektora prywatnego.
Komitet Uczestników
Komitet Uczestników służy jako organ doradczy i decyzyjny EPTATF, przez ukierunkowywanie strategii i kierunków EPTATF oraz przez wyrażanie zgody na wnioski.
Komitet Uczestników:
Administracja i Zarządzanie
EPTATF i jego środki będą zarządzane i administrowane przez Bank działający w imieniu Uczestników zgodnie z poniższym Artykułem 5.2, postanowieniami niniejszego Regulaminu EPTATF oraz innymi wytycznymi przyjętymi przez Komitet Uczestników zgodnie z niniejszym Regulaminem EPTATF.
Bank pełni swoją funkcję przez:
Bank zarządza EPTATF i wszelkimi działaniami objętymi nim zgodnie z jego regulaminami i procedurami. Zamawianie towarów, robót i usług finansowanych ze środków EPTATF jest administrowane zgodnie z polityką zamówień Banku w związku z jego działalnością. Polityka przejrzystości Banku ma zastosowanie wobec EPTATF i jego działań.
Bank może przyjąć wewnętrzne procedury operacyjne, zgodne z Regulaminem EPTATF, uznane za konieczne lub odpowiednie dla sprawnego administrowania EPTATF.
Bank otrzyma od EPTATF stałą opłatę w wysokości 4% łącznej kwoty udostępnionych wkładów z tytułu zarządzania EPTATF. Powyższa opłata, która zostanie wykorzystana na pokrycie kosztów personelu wyznaczonego do zarządzania EPTATF, będzie wypłacana z kwoty Wkładów w chwili, gdy Wkład został faktycznie wpłacony.
Rachunkowość i Sprawozdawczość
Po poddaniu go audytowi zgodnie z poniższym Artykułem 7.1, sprawozdanie finansowe EPTATF zostanie przedłożone do przeglądu i zatwierdzenia przez Komitet Uczestników.
Jeżeli zajdzie konieczność - dla potrzeb przygotowania lub przedstawienia sprawozdania finansowego - określenia wartości dowolnej waluty względem innej waluty lub jednostki rozliczeniowej Banku, to wówczas Bank dokona wyceny, stosując takie same zasady, jakie Bank stosuje w swoich zwyczajnych działaniach.
Bank przekaże każdemu Uczestnikowi:
Dodatkowa uproszczona sprawozdawczość może zostać uzgodniona dwustronnie z dowolnym Uczestnikiem; w takim przypadku dodatkowe sprawozdania zostaną udostępnione wszystkim Uczestnikom.
Audyt i Kontrola
Transakcje finansowe i sprawozdania finansowe odnoszące się do EPTATF zostaną poddane zewnętrznemu audytowi, przy czym koszty ww. audytu ponosi EPTATF.
Zarządzanie funduszem EPTATF przez Bank na podstawie Artykułu 5.2 obejmuje podejmowanie odpowiednich środków kontroli.
Czasokres EPTATF
Po podjęciu decyzji przez Komitet Uczestników z myślą o rozwiązaniu EPTATF, zastosowanie będą miały poniższe postanowienia dotyczące jego zasobów:
Zmiany
Regulamin EPTATF może zostać zmieniony na wniosek Banku przedłożony jego Radzie Dyrektorów na podstawie jednomyślnej decyzji Komitetu Uczestników. Zmiany uważane są za zatwierdzone przez Uczestników, jeżeli nie wystosują pisemnego sprzeciwu wobec Banku w przedmiocie zmian w terminie 30 dni roboczych.
Rozstrzyganie Sporów
Strony będą dążyły do polubownego rozwiązywania wszelkich sporów lub skarg dotyczących wykładni lub stosowania Regulaminu EPTATF, w tym dotyczących jego obowiązywania, ważności i rozwiązania. Dla potrzeb wszelkich sporów wynikających z niniejszego Regulaminu, strony niniejszym poddają się właściwości Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Ustalenia Finansowe
Bank zapewni wszelkie warunki logistyczne związane ze spotkaniami Komitetu Uczestników. Jednakże Uczestnicy bądź ich przedstawiciele pokrywają swoje koszty uczestnictwa.
Aneks 1 - Elementy Dokumentu Wkładu
N.NB. Skuteczne wkłady przelewane są na następujący rachunek bankowy:
Waluta: : EUR
Bank beneficjenta : Europejski Bank Inwestycyjny
KOD BIC: : BEILLULLXXX
Direct TARGET: : /RT
IBAN: : LU929980000000000001
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »