Rozdział 3 - Przetargi. - Udzielanie zamówień na dostawy, roboty i usługi przez jednostki podległe Ministrowi Budownictwa Przemysłowego.

Monitor Polski

M.P.1952.A-63.969

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1954 r.

Rozdział  III.

Przetargi.

§  4.
Przy prowadzeniu przetargów oraz udzielaniu zamówień należy stosować §§ 21 - 45 i 54 - 58 rozporządzenia oraz przepisy niniejszego rozdziału.
§  5.
1.
W celu przeprowadzenia postępowania przetargowego zamawiający powołuje komisje przetargowe.
2.
Komisje przetargowe mogą być powoływane jednorazowo celem przeprowadzenia określonego przetargu lub jako organy stałe.
3.
O każdym przetargu co najmniej na 7 dni naprzód należy zawiadomić Ministerstwo Budownictwa Przemysłowego (Centralny Zarząd Zaopatrzenia), Najwyższą Izbę Kontroli lub jej delegatury przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych oraz organy kontroli wewnętrznej. W zawiadomieniu należy podać: termin przetargu, przedmiot i orientacyjną wartość zamówienia.
§  6.
1.
W skład komisji przetargowej wchodzą wyznaczeni spośród pracowników zamawiającego:
1)
przewodniczący;
2)
dwóch członków;
3)
sekretarz-protokolant

albo ich zastępcy.

2.
Ministerstwo Budownictwa Przemysłowego oraz jego organy nadzorujące wykonanie budżetu lub państwowego planu inwestycyjnego mogą delegować do komisji przetargowej swych przedstawicieli celem sprawowania nadzoru.
3.
Najwyższa Izba Kontroli albo jej delegatury przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych oraz organy kontroli wewnętrznej mogą delegować do komisji przetargowej swych przedstawicieli.
4.
Ponadto przewodniczący komisji przetargowej może wystąpić do zamawiającego z wnioskiem o powołanie do komisji biegłego.
5.
Osoby, o których mowa w ust. 2, 3 i 4, oraz sekretarz-protokolant nie biorą udziału w głosowaniu.
§  7.
Przewodniczący i członkowie komisji przetargowych, a także biegli powinni się wyłączyć z komisji, jeżeli:
1)
z oferentem lub członkiem zarządu albo rady nadzorczej oferenta pozostają w związku małżeńskim bądź w pokrewieństwie lub powinowactwie w linii wstępnej, zstępnej lub bocznej do 2 stopnia włącznie bądź też w stosunku opieki, kurateli lub przysposobienia;
2)
z jakichkolwiek względów są zainteresowani w udzieleniu określonemu oferentowi zamówienia bądź pozostają z nim w stosunku procesowym jako strona lub
3)
z przedsiębiorstwem ubiegającym się o udzielenie dostawy pozostają lub pozostawali w stosunku współwłasności, najmu, pracy lub przedstawicielstwa albo też pełnili w nim funkcje członków zarządu lub rady nadzorczej przed upływem 3 lat od chwili rozwiązania tego stosunku.
§  8.
1.
W przypadku zaistnienia jednej z wymienionych w § 7 przeszkód zamiast przewodniczącego lub członka, który wyłącza się z komisji przetargowej, wchodzi zastępca przewodniczącego lub członka, a w razie gdy wyłącza się biegły - przewodniczący zwraca się do zamawiającego z wnioskiem o wyznaczenie innego biegłego.
2.
Wyznaczenie powinno nastąpić w terminie 24 godzin od chwili złożenia wniosku.
§  9.
1.
Przed rozpisaniem przetargu organ fachowy, projektujący udzielenie zamówienia na dostawy, roboty lub usługi, przygotowuje wszelkie materiały uzasadniające przedmiot i konieczność zamówienia z załączeniem prób, wzorców, zestawień, spisów, planów, kosztorysów, warunków ogólnych, technicznych itp.
2.
W przypadku potrzeby ustalenia cen stosuje się przepisy obowiązujące.
3.
Jeżeli projektowany przetarg dotyczy wykonania roboty opartej na kosztorysie, wzmiankowany organ sporządzi i załączy do materiałów przetargowych urzędowy kosztorys robót, objętych przetargiem, wskazując jednostkowe ceny poszczególnych elementów projektowanej roboty (kosztorys wstępny).
4.
W przypadkach gdy ceny dotyczą dostaw, robót i usług objętych cennikami, zamówienie może być udzielone w oparciu o te cenniki, a przetarg - ograniczony do zadeklarowania przez oferentów opustu (lub dodatku) od cen cennikowych.
§  10.
Po skompletowaniu materiałów przetargowych organ zamawiającego, projektujący udzielenie zamówienia, sporządza wniosek o zarządzenie przetargu.
§  11.
Na podstawie wniosku i załączonych do niego materiałów zamawiający zarządza przetarg albo - w razie dostrzeżenia usterek - zwraca materiały celem wprowadzenia odpowiednich zmian lub uzupełnień.
§  12.
1.
Przy rozpoczęciu przetargu w dyspozycji przewodniczącego powinny znajdować się wszystkie materiały przetargowe.
2.
Materiały przetargowe z wyjątkiem wezwania do składania ofert, ślepych kosztorysów, wzorców, prób i innych akt dotyczących warunków przetargu są ściśle poufne.
§  13.
Przy rozpoczęciu przetargu skrzynka, zawierająca oferty, zostaje doręczona przewodniczącemu komisji przetargowej.
§  14.
W czasie i miejscu, oznaczonym w wezwaniu do składania ofert, przewodniczący komisji przetargowej otwiera przetarg bez względu na obecność oferentów.
§  15.
Przewodniczący zarządzi niejawność obrad na czas, gdy komisja przetargowa rozważa sprawę powzięcia wniosków co do wyników przetargu lub analizy porównawczej ofert i ich znaczenia oraz wartości z punktu widzenia interesów zamawiającego.
§  16.
Przewodniczącemu jak również organowi kontroli lub nadzoru służy prawo zarządzenia niejawności posiedzenia lub posiedzeń komisji przetargowej w przypadkach, gdy wchodzi w grę szczególny interes zamawiającego. W tym przypadku oferenci uczestniczą tylko przy otwarciu skrzynki i ofert.
§  17.
Na posiedzeniach komisji przetargowej mogą zawsze być obecne osoby określone w § 6 ust. 2, 3 i 4.
§  18.
1.
Do wstępnych czynności komisji przetargowej należy:
1)
badanie zdolności do działań prawnych, uzdolnień zawodowych oraz solidności handlowej oferentów, uczestniczących w przetargu, a także ich przedstawicieli;
2)
sprawdzenie, czy wśród oferentów albo ich przedstawicieli nie ma osób lub firm wyłączonych z dostaw i robót.
2.
Obowiązkiem przewodniczącego jest czuwanie nad porządkiem rozprawy przetargowej i prowadzeniem protokołu przetargu.
§  19.
Po otwarciu przetargu przewodniczący stwierdza prawidłowość jego ogłoszenia przez odczytanie albo okazanie opublikowanych wezwań oraz bada ich zgodność z obowiązującymi przepisami.
§  20.
Następnie przewodniczący bada nienaruszalność skrzynki z ofertami, okazuje ją obecnym, ogłasza o upływie terminu do składania ofert i zarządza otwarcie skrzynki.
§  21.
1.
Zawarte w skrzynce koperty przewodniczący bada pod wzglądem ich stanu i zgodności ich zewnętrznego wyglądu z przepisami (§ 29 rozporządzenia).
2.
Przy tych czynnościach każda z osób uczestniczących w przetargu korzysta z prawa badania kopert co do ich nienaruszalności i zewnętrznego wyglądu.
§  22.
1.
W przypadkach stwierdzenia naruszeń skrzynki lub kopert przewodniczący ustala w miarę możności przyczyny naruszenia, przedsiębierze na miejscu odpowiednie kroki, zarządza zamieszczenie odpowiedniej wzmianki w protokole przetargowym, po czym przystępuje do kontynuowania rozprawy przetargowej przy ewentualnym odrzuceniu - według uznania komisji - ofert zawartych w naruszonych kopertach.
2.
Komisja przetargowa może uznać również z przyczyn podanych w ust. 1 przetarg za niedoszły do skutku.
§  23.
Przewodniczący otwiera koperty kolejno i ogłasza ich zawartość.
§  24.
Komisja przetargowa przeprowadza następnie badanie ważności złożonych ofert i ogłasza, które oferty zostały odrzucone z podaniem przyczyny odrzucenia.
§  25.
W przypadku stwierdzenia drobniejszych usterek komisja przetargowa może powziąć protokolarnie postanowienie o uznaniu oferty za ważną bez jej uzupełnienia bądź też po dokonaniu przez oferenta przed zamknięciem rozprawy przetargowej odpowiednich uzupełnień lub usunięcia usterek.
§  26.
1.
Każdą ofertę, zarówno ważną jak i nieważną lub cofniętą przewodniczący komisji przetargowej opatruje swoim podpisem (parafą) na każdej stronicy i załącza do akt przetargu z wciągnięciem do protokołu przetargu.
2.
Oferty ważne parafują również członkowie komisji przetargowej.
§  27.
Przewodniczący odczytuje ważne oferty i ogłasza ostateczną listę ofert dopuszczonych do przetargu, cofniętych, zmienionych i odrzuconych.
§  28.
Z rozprawy przetargowej powinien być spisany protokół z podaniem powziętych uchwał, który podpisują członkowie komisji przetargowej oraz obecne przy przetargu osoby spośród określonych w § 6 ust. 2, 3 i 4.
§  29.
Po wciągnięciu do protokołu ofert dopuszczonych, cofniętych i odrzuconych przewodniczący poucza oferentów o przysługującym im prawie do odczytania i podpisania protokołu części jawnej rozprawy i wzywa ich do opuszczenia sali przetargowej, podając, że decyzje co do oferty otrzymają na piśmie.
§  30.
1.
Uchwały w przedmiocie wyboru ofert, jak również inne uchwały komisji przetargowej zapadają zwykłą większością głosów obecnych członków komisji.
2.
W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3.
W głosowaniu uczestniczą przewodniczący i członkowie komisji przetargowej.
4.
Wyniki głosowania oraz powzięte uchwały zamieszcza się w protokole przetargu.
5.
Przegłosowani członkowie komisji mają prawo do zamieszczenia w protokole sprzeciwu z uzasadnieniem. Sprzeciw zgłoszony do protokołu nie ma wpływu na dalszy bieg spraw, związanych z udzieleniem zamówień.
§  31.
Wszystkie materiały przetargowe, związane z rozpisaniem i przeprowadzeniem przetargu, przewodniczący komisji przekazuje niezwłocznie razem z protokołem przetargu zamawiającemu w celu wydania decyzji.
§  32.
Po zakończeniu jawnej części rozprawy przetargowej zamawiający może wezwać poszczególnych oferentów w celu dodatkowego porozumienia się z nimi.
§  33.
1.
Decyzja zamawiającego w przedmiocie zatwierdzenia lub niezatwierdzenia przetargu powinna być wydana w ciągu 7 dni od daty zamknięcia postępowania przetargowego.
2.
Zamawiający może odmówić zatwierdzenia przetargu nawet w przypadku, gdy przetarg zakończył się wynikiem dodatnim.
3.
Zamawiający umieszcza decyzję na oryginale protokołu przetargu, po czym na 7 dni przed zawiadomieniem oferenta zawiadamia organizację lub władzę, która stwierdziła odmowę przyjęcia zamówienia przez przedsiębiorstwo, określone w § 8 rozporządzenia, o zamiarze udzielenia zamówienia w wyniku przetargu na warunkach wybranej oferty.
§  34.
Jeżeli w ciągu tych 7 dni przedsiębiorstwo, o którym mowa w § 33 ust. 3, nie wyrazi chęci zawarcia umowy, zamawiający zawiadamia pisemnie oferenta (oferentów) o przyjęciu oferty, wzywając jednocześnie do stawienia się w oznaczonym czasie i miejscu w celu zawarcia umowy.