Ubezpieczenie pojazdów mechanicznych w ruchu zagranicznym.

Monitor Polski

M.P.1959.71.372

Akt utracił moc
Wersja od: 19 sierpnia 1959 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW FINANSÓW I HANDLU ZAGRANICZNEGO
z dnia 30 lipca 1959 r.
w sprawie ubezpieczenia pojazdów mechanicznych w ruchu zagranicznym.

Na podstawie art. 9 ust. 1 i art. 10 ust. 1 ustawy dewizowej z dnia 28 marca 1952 r. (Dz. U. Nr 21, poz. 133), art. 23 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. Nr 72, poz. 357) oraz art. 57 prawa celnego (Dz. U. z 1933 r. Nr 84, poz. 610, z 1945 r. Nr 12, poz. 64, z 1946 r. Nr 34, poz. 209 i z 1952 r. Nr 10, poz. 53) zarządza się, co następuje:
1.
Zezwala się Państwowemu Zakładowi Ubezpieczeń na zawieranie z krajowcami dewizowymi, na zasadach przez Zakład ustalonych, umów ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej ("OC") za szkody z ruchu pojazdu mechanicznego za granicą oraz ubezpieczenia w tymże ruchu pojazdu mechanicznego od uszkodzeń ("autocasco") za zapłatą składek ubezpieczeniowych w złotych, jeżeli zapłata następuje:
1)
w ciężar limitu dewizowego na przejazdy zagraniczne odpowiednich jednostek - określonych osobnymi przepisami, bądź
2)
w złotych pochodzących z udokumentowanej odprzedaży uprawnionym bankom lub instytucjom dewiz lub pieniędzy zagranicznych, dopuszczonych osobnymi przepisami do skupu na ten cel, przekazanych wyjeżdżającemu tytułem darowizny z zagranicy albo w inny sposób uzyskanych i posiadanych przez niego w kraju zgodnie z przepisami dewizowymi, bądź
3)
ze specjalnych rachunków biur turystycznych i przedsiębiorstw imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych, zasilanych walutami dopuszczonymi do skupu na cele ubezpieczenia pojazdów mechanicznych,
4)
za indywidualnym zezwoleniem dewizowym.
2.
Warunki przewidziane w ust. 1 pkt 1-4 nie mają zastosowania, gdy ubezpieczenie pojazdu mechanicznego następuje przy wyjeździe do ZSRR lub krajów demokracji ludowej, nie wymagającym tranzytu przez inne kraje.
Umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej ("OC") z ruchu pojazdów mechanicznych za granicą mogą być zawierane przez krajowców dewizowych z zagranicznym zakładem ubezpieczeń tylko w przypadku, gdy ubezpieczający uzyskał pisemne stwierdzenie Państwowego Zakładu Ubezpieczeń, że Zakład nie przyjmuje danego ubezpieczenia.
Polski Związek Motorowy może wydawać krajowcom dewizowym książeczki z przepustkami granicznymi (carnet de passage en douanes) i tryptyki dopiero po przedstawieniu mu polisy Państwowego Zakładu Ubezpieczeń stwierdzającej dokonanie ubezpieczeń wymienionych w § 1, ważnych przez cały czas pozostawania pojazdu mechanicznego za granicą, bądź po złożeniu pisemnego stwierdzenia Państwowego Zakładu Ubezpieczeń, że Zakład nie przyjmuje danego ubezpieczenia.
Zezwala się Państwowemu Zakładowi Ubezpieczeń na zawieranie z cudzoziemcami dewizowymi umów ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej ("OC") z ruchu pojazdu mechanicznego w kraju i za granicą oraz ubezpieczenia pojazdu mechanicznego od uszkodzeń (autocasco) w ruchu w kraju i za granicą, pod warunkiem że składka ubezpieczeniowa będzie opłacona w złotych pochodzących:
1)
z odprzedaży dewiz lub pieniędzy zagranicznych krajów, z którymi Polska nie rozlicza się w clearingu w rublach,
2)
z odprzedaży dewiz lub pieniędzy zagranicznych krajów, z którymi Polska rozlicza się w clearingu w rublach, o ile ważność ubezpieczenia rozciąga się tylko na Polskę, ZSRR i kraje demokracji ludowej,
3)
z rachunków dyplomatycznych "W", o ile zapłata następuje czekiem oznaczonym literą "B", a w przypadkach, o których mowa w pkt 2 - także czekiem oznaczonym literą "A".
1.
Kontrolę posiadania przez krajowców dewizowych, wyjeżdżających za granicę pojazdami mechanicznymi, polis na ubezpieczenia, o których mowa w § 1, bądź stwierdzeń Państwowego Zakładu Ubezpieczeń (§ 2) przeprowadzają graniczne urzędy celne.
2.
Zasady i tryb wykonywania tej kontroli określi w drodze instrukcji Centralny Zarząd Ceł w porozumieniu z Państwowym Zakładem Ubezpieczeń.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.