Tymczasowy tryb rozliczeń między jednostkami gospodarki uspołecznionej za roboty budowlano-montażowe.

Monitor Polski

M.P.1954.A-76.908

Akt utracił moc
Wersja od: 27 października 1955 r.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 19 lipca 1954 r.
w sprawie tymczasowego trybu rozliczeń między jednostkami gospodarki uspołecznionej za roboty budowlano-montażowe.

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1949 r. w sprawie zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. Nr 26, poz. 190) i § 1) pkt 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) - do czasu ustalenia w drodze uchwały Prezydium Rządu jednolitych zasad rozliczeń między jednostkami gospodarki uspołecznionej za roboty budowlano-montażowe i w celu umożliwienia dokonywania rozliczeń na podstawach wprowadzonych uchwałą nr 401 Rady Ministrów z dnia 22 czerwca 1954 r. w sprawie zasad ustalania cen jednostkowych na roboty budowlano-montażowe, na które nie ma opracowanych kosztorysów całkowitych lub częściowych (Monitor Polski Nr A-61, poz. 809) i uchwałą nr 415 Prezydium Rządu z dnia 7 lipca 1954 r. w sprawie wprowadzenia w 1954 r. prawidłowych podstaw rozliczeń w budownictwie (Monitor Polski Nr A-64, poz. 832) - ustala się następujący tymczasowy tryb rozliczeń między jednostkami gospodarki uspołecznionej za roboty budowlano-montażowe.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Rozliczenia za roboty budowlano-montażowe w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów między jednostkami gospodarki uspołecznionej powinny być dokonywane na podstawie kosztorysów całkowitych lub częściowych sporządzonych zgodnie z obowiązującymi przepisami i zatwierdzonych w przepisanym trybie.
2.
Zasady i tryb dokonywania rozliczeń za roboty budowlano-montażowe, dla których istnieją kosztorysy całkowite lub częściowe o których mowa w ust. 1 określa uchwała nr 17 Prezydium Rządu z dnia 10 stycznia 1952 r. w sprawie zasad rozliczeń za roboty budowlano-montażowe i prace projektowe w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-6, poz. 59 i Nr A-106, poz. 1642) zwana w dalszym ciągu uchwałą nr 17 oraz zarządzenia ministrów (kierowników urzędów centralnych) właściwych dla podległych im wykonawców, wydane na podstawie tej uchwały w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Finansów. Przepisy te mają zastosowanie wyłącznie wówczas, gdy kosztorys obejmuje całość robót wchodzących w skład danego obiektu (kosztorys całkowity) lub gdy kosztorysy częściowe obejmują całość elementów lub robót na danym obiekcie już wykonanych i wykonywanych.
3.
Dokonywanie rozliczeń za wykonane roboty budowlano-montażowe w przypadku braku kosztorysów całkowitych lub częściowych sporządzonych zgodnie z obowiązującymi przepisami i zatwierdzonych w przepisanym trybie może mieć miejsce jedynie:
1)
na podstawie cen jednostkowych na roboty budowlano-montażowe, ustalonych zgodnie z przepisami uchwały nr 401 Rady Ministrów z dnia 22 czerwca 1954 r. w sprawie zasad ustalania cen jednostkowych na roboty budowlano-montażowe, na które nie ma opracowanych kosztorysów całkowitych lub częściowych (Monitor Polski Nr A-61, poz. 809), oraz zarządzenia nr 168 Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 lipca 1954 r. w sprawie zasad i trybu ustalania cen jednostkowych na roboty budowlano-montażowe oraz innych przygotowań umożliwiających rozliczenia za wykonane roboty na podstawie obmiarów i cen jednostkowych (Monitor Polski Nr A-68, poz. 857),
2)
na podstawie szacunku z podziałem na scalone elementy budowy (szacunkowej tabeli scalonych elementów budowy) - jednak wyłącznie w przypadkach i na warunkach ustalonych uchwałą nr 415 Prezydium Rządu z dna 7 lipca 1954 r. w sprawie wprowadzenia w 1954 r. prawidłowych podstaw rozliczeń w budownictwie (Monitor Polski Nr A-64 poz. 832).
4.
Uprawnienie do dokonywania rozliczeń w myśl zasad określonych w ust. 3 pkt 2 dotyczy wyłącznie rozliczeń przejściowych. Rozliczenia końcowe w tych przypadkach mogą być dokonywane wyłącznie na podstawie należycie sporządzonych i w przepisanym trybie zatwierdzonych kosztorysów obejmujących wszystkie roboty wykonane na danym obiekcie.

Rozliczenia na podstawie ustalonych cen jednostkowych.

§  2.
1.
Przepisy niniejszego rozdziału mają zastosowanie w przypadkach, w których dla żadnej roboty wykonywanej na danym obiekcie nie sporządzono i nie zatwierdzono kosztorysu, a wykaz cen jednostkowych zawiera ceny dla wszystkich elementów lub robót już wykonanych i wykonywanych na danym obiekcie.
2.
Podstawą rozliczeń za wykonane roboty budowlano-montażowe na zasadach, o których mowa w § 1 ust. 3 pkt 1, są faktury obmiarowe i zaliczkowe, sporządzone zgodnie z przepisami niniejszego paragrafu.
3.
Przez fakturę obmiarową rozumie się fakturę sporządzoną w oparciu o ustalone ceny jednostkowe, na podstawie:
1)
protokołu odbioru robót sporządzonego na koniec miesiąca na podstawie dokonanych pomiarów i podpisanego przez zamawiającego i wykonawcę,
2)
obliczenia kosztów dodatkowych z tytułu zatrudnienia pracowników zamiejscowych,
3)
ewentualnego obliczenia kosztów dodatkowych z tytułu wykonywania robót w warunkach zimowych.
4.
1) Fakturę obmiarową należy sporządzić według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
2)
Protokół odbioru robót należy sporządzić według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia.
3)
Obliczenie kosztów dodatkowych z tytułu zatrudnienia pracowników zamiejscowych i ewentualne obliczenie kosztów dodatkowych związanych z wykonywaniem robót w warunkach zimowych należy sporządzić według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do zarządzenia.
5.
Dokumenty, o których mowa w ust. 4 pkt 2 i 3, należy załączyć do faktury obmiarowej.
6.
Przedmiotem faktury obmiarowej mogą być wyłącznie zakończone elementy konstrukcyjne, gotowe części elementów konstrukcyjnych lub wykonane jednostki robót jednorodnych lub podzielnych, dla których ustalono ceny jednostkowe w odrębnej pozycji wykazu cen jednostkowych.
7.
W protokole odbioru robót należy wykazać ilość wykonanych robót w oparciu o dane z księgi obmiarów robót lub o inną odpowiednią dokumentację.
8.
Faktury obmiarowe powinny być sporządzane w terminach ustalonych przez właściwych ministrów (kierowników urzędów centralnych) w zarządzeniach wydanych na podstawie § 4 uchwały nr 17 dla sporządzania faktur przejściowych na koniec miesiąca.
9.
Przez fakturą zaliczkową rozumie się fakturę mającą na celu otrzymanie przez wykonawcę zaliczki na poczet wartości wykonywanych robót. Faktury zaliczkowe są sporządzane w dniu 15 każdego miesiąca według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do zarządzenia. Faktury te są wystawiane w wysokości odpowiadającej szacunkowej wartości robót wykonanych w pierwszej połowie miesiąca, ustalonej np. na podstawie ilości przepracowanych w pierwszej połowie miesiąca robotnikogodzin pomnożonej przez planowaną wydajność pracy na robotnikogodzinę. Kwota objęta fakturą zaliczkową podlega potrąceniu w pełnej wysokości przy sporządzaniu następnej faktury obmiarowej.
10.
Faktury obmiarowe i zaliczkowe nie mogą przekroczyć łącznie 100% wartości obiektu uwidocznionej w zbiorczym zestawieniu kosztów budowy.
11.
Przekroczenie wartości, o której mowa w ust. 10, jest dopuszczalne jedynie w wyjątkowych przypadkach i tylko pod warunkiem równoczesnego zmniejszenia innej pozycji zbiorczego zestawienia kosztów budowy dokonanego za zgodą ministra (kierownika urzędu centralnego) sprawującego nadzór nad inwestorem.
12.
W przypadku gdy całość robót na danym obiekcie została całkowicie rozliczona fakturami obmiarowymi, nie sporządza się faktury końcowej.
13.
W zakresie nie uregulowanym niniejszym paragrafem obowiązują w odniesieniu do faktur obmiarowych i zaliczkowych przepisy uchwały nr 17 dotyczące miesięcznych faktur i zaliczkowych żądań zapłaty.
§  3.
1.
Warunkiem dokonywania rozliczeń fakturami obmiarowymi i zaliczkowymi jest ustalenie cen jednostkowych, stanowiących podstawę do rozliczeń, w trybie określonym zarządzeniem nr 168 Prezesa Rady Ministrów powołanym w § 1 ust. 3 pkt 1. Wykaz cen jednostkowych sporządzony zgodnie z przepisami powołanego zarządzenia powinien uwzględnić układ ustalony we wzorze stanowiącym załącznik nr 8 do zarządzenia.
2.
W zakresie obiektów rozliczanych dotychczas na podstawie szacunku z podziałem na scalone elementy budowy dalszym warunkiem dokonywania rozliczeń fakturami obmiarowymi i zaliczkowymi jest inwentaryzacja ilościowa robót wykonanych od początku budowy.
3.
Jako inwentaryzację, o której mowa w ust. 2, rozumie się dokonanie na dzień 31 sierpnia 1954 r. - w odniesieniu do całości robót wykonanych od początku budowy - obmiarów zakończonych elementów konstrukcyjnych gotowych części elementów konstrukcyjnych lub wykonanych jednostek robót jednorodnych lub podzielnych, dla których ustalono ceny jednostkowe, oraz sporządzenie protokołu odbioru robót według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia.
4.
W zakresie obiektów, o których mowa w ust. 2, pierwszą fakturą obmiarową należy rozliczyć, w oparciu o ustalone ceny jednostkowe całość robót wykonanych od początku budowy do dnia 31 sierpnia 1954 r. Od wykazanej kwoty należności za roboty wykonane do dnia 31 sierpnia 1954 r. należy potrącić kwoty zafakturowane przez wykonawcę fakturami przejściowymi z tytułu robót wykonanych do dnia 31 lipca 1954 r. oraz kwotę faktury zaliczkowej wystawionej w połowie miesiąca sierpnia 1954 r. W razie gdy suma tych potrąceń przekracza kwotę faktury obmiarowej wystawionej na dzień 31 sierpnia 1954 r., wykonawca podaje w fakturze potrącenia we właściwej wysokości, wykazując odrębnie kwotę pobranej nadpłaty. Nadpłata ta podlega potrąceniu z następnej faktury. Faktura wykazująca nadpłatę nie powinna być kierowana na inkaso, natomiast powinna ona być dołączona do następnej faktury dotyczącej tego samego obiektu.
§  4. 1
(uchylony).

Rozliczenia przejściowe na podstawie szacunku z podziałem na scalone elementy budowy.

§  5.
1.
Przepisy niniejszego rozdziału mają zastosowanie w przypadkach, w których dla żadnej roboty wykonywanej na danym obiekcie nie sporządzono i nie zatwierdzono kosztorysu, a wydane przez ministra (wiceprezesa Rady Ministrów) zezwolenie na dokonywanie rozliczeń na podstawie szacunku z podziałem na scalone elementy budowy dotyczy całości danego obiektu.
2.
Podstawą rozliczeń przejściowych są wykonane roboty budowlano-montażowe na zasadach, o których mowa w § 1 ust. 3 pkt 2, są faktury przejściowe sporządzane przez wykonawców w oparciu o szacunkową tabelę scalonych elementów budowy i procentowe wyliczenie wykonanych robót. Faktury te powinny być wystawiane w odstępach półmiesięcznych, w terminach ustalonych zarządzeniami właściwych ministrów (kierowników urzędów centralnych) wydanymi zgodnie z § 4 uchwały nr 17, systemem narastającym (od początku budowy z wyodrębnieniem przerobu danego roku), z potrąceniom sum objętych poprzednią fakturą. Fakturą wolno obejmować tylko roboty wykonane w ramach jednego mieniąca kalendarzowego. Faktury przejściowe mogą być wystawiane wyłącznie do wysokości 95% ogólnej kwoty szacunkowej tabeli scalonych elementów budowy.
3.
Faktury przejściowe powinny być sporządzane na podstawie protokołu stanu robót, obliczenia wartości wykonanych robót oraz obliczenia kosztów dodatkowych z tytułu zatrudnienia pracowników zamiejscowych i ewentualnego obliczenia kosztów dodatkowych z tytułu wykonywania robót w warunkach zimowych.
4.
1) Fakturę przejściową, o której mowa w ust. 3, należy sporządzać według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
2)
Protokół stanu robót, o którym mowa w ust. 3, należy sporządzać według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do zarządzenia.
3)
Obliczenie wartości wykonanych robót, o którym mowa w ust. 3, należy sporządzać według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do zarządzenia.
4)
Obliczenie kosztów dodatkowych z tytułu zatrudnienia pracowników zamiejscowych i obliczenie kosztów dodatkowych z tytułu wykonywania robót w warunkach zimowych należy sporządzać według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do zarządzenia.
5.
Dokumenty, o których mowa w ust. 4 pkt 2-4, należy załączyć do faktury przejściowej.
6.
Szacunkowa tabela scalonych elementów budowy nie może przekroczyć wartości obiektu przewidzianej w zbiorczym zestawieniu kosztów budowy.
7.
W zakresie nie uregulowanym niniejszym paragrafem obowiązują przepisy uchwały nr 17 dotyczące faktur przejściowych i końcowych.

Rozliczenia za roboty dotyczące obiektów, dla których istnieją różne podstawy rozliczeń.

§  6.
1.
W przypadku gdy w ramach jednego obiektu część robót rozliczana jest na podstawie kosztorysów (§ 1 ust. 1) lub szacunku z podziałem na scalone elementy budowy (§ 1 ust. 3 pkt 2) a część robót rozliczana jest na podstawie ustalonych cen jednostkowych (§ 1 ust. 3 pkt 1), rozliczenia przejściowe za wykonywane roboty są przeprowadzane przy pomocy faktur przejściowych sporządzanych według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do zarządzenia.
2.
Podstawą do sporządzenia faktury, o której mowa w ust. 1, są:
1)
w odniesieniu do robót dla których wykonawca posiada należycie sporządzone i w przepisanym trybie zatwierdzone kosztorysy lub rozliczanych na podstawie szacunku z podziałem na scalone elementy budowy:
a)
protokół stanu robót sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do zarządzenia,
b)
obliczenie wartości robót wykonanych sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do zarządzenia,
c)
obliczenie kosztów dodatkowych z tytułu zatrudnienia pracowników zamiejscowych i ewentualne obliczenie kosztów dodatkowych z tytułu wykonywania robót w warunkach zimowych sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do zarządzenia;
2)
w odniesieniu do robót rozliczanych na podstawie wykazu cen jednostkowych:
a)
protokół odbioru robót sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia,
b)
obliczenie kosztów dodatkowych z tytułu zatrudnienia pracowników zamiejscowych i ewentualne obliczenie kosztów dodatkowych z tytułu wykonywania robót w warunkach zimowych, sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do zarządzenia.
3.
Dokumenty, o których mowa w ust. 2, należy załączyć do faktury przejściowej.
4.
Faktury przejściowe na koniec miesiąca sporządza się w oparciu o załączniki, o których mowa w ust. 2. Do faktur przejściowych sporządzanych na dzień 15 miesiąca nie załącza się protokołu odbioru robót (ust. 2 pkt 2 lit. a). Sumę zaliczki (część I, poz. 3a wzoru faktury) wylicza się zgodnie z przepisem § 2 ust. 8.
5.
Faktury przejściowe, o których mowa w niniejszym paragrafie, powinny być sporządzane w terminach ustalonych przez właściwych ministrów (kierowników urzędów centralnych) w zarządzeniach wydanych na podstawie § 4 uchwały nr 17 dla sporządzania faktur przejściowych.
6.
W odniesieniu do części robót rozliczanej na podstawie cen jednostkowych mają odpowiednie zastosowanie przepisy § 2 ust. 2, 5 i 6 oraz §§ 3 i 4.
7.
W przypadkach określonych niniejszym paragrafem faktury końcowe są sporządzane na zasadach ogólnie obowiązujących.
8.
Faktury, o których mowa w niniejszym paragrafie, nie mogą przekroczyć łącznie 100% wartości obiektu uwidocznionej w zbiorczym zestawieniu kosztów budowy. Przekroczenie tej wartości jest dopuszczalne jedynie w wyjątkowych przypadkach i tylko pod warunkiem równoczesnego zmniejszenia innej pozycji zbiorczego zestawienia kosztów budowy dokonanego za zgodą ministra (kierownika urzędu centralnego) sprawującego nadzór nad inwestorem.
9.
W zakresie nie uregulowanym niniejszym paragrafem obowiązują przepisy uchwały nr 17 dotyczące faktur przejściowych i końcowych.

Przepisy końcowe.

§  7.
Jeżeli dla wszystkich robót na danym obiekcie już wykonanych i wykonywanych istnieją kosztorysy sporządzone zgodnie z obowiązującymi przepisami i zatwierdzone w przepisanym trybie, zamawiający i wykonawca są uprawnieni do ustalenia, że rozliczenia za wykonywane roboty będą dokonywane na zasadach i w trybie określonych w §§ 2 i 3, z tym że wówczas podstawę dla rozliczeń stanowią zamiast ustalonych w trybie § 1 ust. 3 pkt 1 cen jednostkowych - ceny jednostkowe kosztorysowe.
§  8. 2
(uchylony).
§  9.
Ministrowie (kierownicy urzędów centralnych), właściwi dla wykonawców, ustalą w miarę potrzeby zasady określania elementów konstrukcyjnych lub ich części oraz jednostek robót jednorodnych lub podzielnych, które powinny stanowić przedmiot odbiorów i rozliczeń opartych o obmiary.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 sierpnia 1954 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Zamawiający .............................Budowa .................................
Wykonawca ...............................Adres budowy ...........................
Urnowa z dnia ................. 195 .. r.Obiekt .................................
na zł ...................................
Data przyjęcia umowy do finansowania przez Bank .....................................

..........................................

Całkowita wartość kosztorysowa obiektu według kosztorysu generalnego lub zbiorczego zestawienia kosztów budowy zł ........................................
Plan inwestycyjny 195 .. r. część ........
tytuł inwestycyjny nr .... poz. ........*)
(Symbol planu kapitalnych remontów ....)*)
PROTOKÓŁ

ODBIORU ROBÓT WYKONANYCH W MIESIĄCU .................. 195 .. R.

Wyszczególnienie elementów lub robótJednostka miaryIlość robót wykonanychNr pozycji wykazu cen jednostkowychCena jednostkowa dla rozliczeńWartość robót wykonanychUwagi dotyczące jakości wykonanych robót
od początku budowy do dnia .....od początku budowy do końca ubiegłego miesiącaw miesiącuod początku budowy do dnia ..... (rubryka 3 x rubryka 7)od początku budowy do końca ubiegłego miesiąca (rubryka 4 x rubryka 7)w miesiącu (rubryka 5 x rubryka 7)
1234567891011
Razem

..................................., dnia ................... Podpisy:

(miejscowość) Kierownik robót generalnego wykonawcy .........

Kierownik robót podwykonawcy .......................

______ Inspektor nadzoru ...............................................

*) Niepotrzebne skreślić.

Objaśnienia do protokołu odbioru wykonanych robót

(załącznik nr 1)

1. Protokół odbioru robót sporządza się oddzielnie dla każdego obiektu. Sporządza go kierownik robót występujący z ramienia generalnego wykonawcy w zakresie robót wykonywanych własnymi siłami oraz w zakresie robót wykonywanych przez podwykonawców.

2. Protokół odbioru robót sporządza się w 5 egzemplarzach po jednym dla zamawiającego, inspektora nadzoru i banku finansującego inwestycje oraz dwa dla generalnego wykonawcy.

3. W przypadku wykonywania części robót przez podwykonawców każdy z nich obowiązany jest sporządzić wyciąg z protokołu odbioru robót w zakresie robót przez siebie wykonanych.

4. W protokole odbioru robót należy zamieszczać wyłącznie zakończone elementy konstrukcyjne, gotowe części elementów konstrukcyjnych lub wykonane jednostki robót jednorodnych lub podzielnych, dla których ustalono ceny jednostkowe.

5. W protokole należy zamieszczać wyłącznie elementy lub roboty wykonywane w miesiącu, którego protokół dotyczy. Objaśnienie to nie ma zastosowania do pierwszego protokołu odbioru robót sporządzonego w przypadkach, gdy dotychczasowe rozliczenia były dokonywane na podstawie szacunku z podziałem na scalone elementy budowy. W tych przypadkach protokół powinien obejmować całość robót wykonanych od początku budowy.

6. Nomenklatura jednostek miary oraz układ protokołu odbioru robót powinny odpowiadać nomenklaturze i układowi elementów konstrukcyjnych oraz jednostek robót jednorodnych i podzielnych przyjętemu w wykazie cen jednostkowych.

7. Jako cenę jednostkową dla rozliczeń (rubryka 7 wzoru protokołu) należy przyjmować cenę wykazaną w rubryce 6 wykazu cen jednostkowych. W przypadku gdy wskutek zmiany cen w toku wykonywania robót dany element konstrukcyjny lub jednostka robót jednorodnych lub podzielnych jest rozliczana na podstawie różnych cen jednostkowych, należy w protokole odbioru robót wykazywać wykonane roboty w oddzielnych kolejnych pozycjach dla każdej ceny jednostkowej danego elementu konstrukcyjnego bądź jednostki robot jednorodnych lub podzielnych.

8. Protokół odbioru robót podpisują:

a)
kierownik robót generalnego wykonawcy,
b)
kierownik robót podwykonawcy,
c)
inspektor nadzoru.

Podpisanie protokołu odbioru robót jest równoznaczne ze stwierdzeniem technicznego (ilościowego i jakościowego) odbioru robót przez generalnego wykonawcę od podwykonawcy i przez zamawiającego od generalnego wykonawcy. Protokół może być sporządzony wyłącznie w obecności inspektora nadzoru.

9. W protokołach sporządzanych na dzień 31 sierpnia 1954 r. w zakresie robót dotychczas rozliczanych na podstawie szacunku z podziałem na scalone elementy budowy nie wypełnia się rubryk 4, 5, 9 i 10 protokołu.

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Wykonawca ......................................................

........................................................................... Plan inwestycyjny 195 .. r., część ...........

tytuł inwestycyjny nr ...., poz. .............*)

(Symbol planu kapitalnych remontów.)*)

Budowa ...................................................

Adres budowy .........................................

........................................ dnia .... 195 .. r.

(miejscowość)

FAKTURA

dla .................................................................................................................................................

(nazwa i adres zamawiającego)

na podstawie umowy z dnia .................... przyjętej do finansowania przez Bank ....................... dnia ..................... za roboty wykonane na obiekcie ....................................................................

I.1. Wartość robót wykonanych od początku budowy do dnia ..... 195 .. r.zł .....................
2. Wartość robót na dzień 31 grudnia poprzedniego rokuzł .....................
3. Wartość robót wykonanych od dnia 1 stycznia 195 .. r. do dnia ..... 195 .. r.zł .....................
4. Wartość robót wykonanych od początku roku do końca ubiegłego okresu rozliczeniowego według poprzedniej fakturyzł .....................
5. Wartość robót wykonanych w okresie od dnia ...... do dnia .......... 195 .. r.zł .....................
6. Koszty zatrudnienia pracowników zamiejscowychzł .....................
7. Koszty wykonywania robót w warunkach zimowychzł .....................
8. Ogólna wartość robót wykonanych w okresie od dnia .... do dnia .... 195 .. r.zł .....................
II.Potrącenia:
1. 1% na rzecz generalnego wykonawcy (dotyczy tylko faktur podwykonawców)zł .....................
2. z tytułu faktury zaliczkowejzł .....................
3. inne potrąceniazł .....................
4. ogółem potrąceniazł .....................
III.Do wypłatyzł .....................

(słownie złotych ..................................................................................................................)

.......................................................................................................................................................

______ ................................................................

*) Niepotrzebne skreślić. (pieczęć i podpis wykonawcy)

Objaśnienia do faktury

(załączniki nr 2 i 4).

1. Fakturę sporządza się oddzielnie dla każdego obiektu.

2. Pozycję I/1 wypełnia się:

a)
w zakresie robót rozliczanych na podstawie ustalonych cen jednostkowych - w sumie podanej w poprzedniej fakturze w tej samej pozycji, z dodaniem sumy "Razem" rubryki 10 protokołu odbioru wykonanych robót (załącznik nr 1),
b)
w zakresie robót rozliczanych na podstawie kosztorysów lub na podstawie szacunkowej tabeli scalonych elementów budowy - w sumie podanej w poprzedniej fakturze w tej samej pozycji, z dodaniem sumy "Razem" rubryki 8 obliczenia wartości robót wykonanych (załącznik nr 6).

3. Pozycję I/2 wypełnia się w wysokości sumy podanej w tej samej pozycji w poprzedniej fakturze sporządzonej w tym samym roku, zarówno w zakresie robót rozliczanych na podstawie kosztorysu lub szacunkowej tabeli scalonych elementów budowy, jak i rozliczanych na podstawie ustalonych cen jednostkowych.

4. Pozycję I/3 wypełnia się:

a)
w zakresie robót rozliczanych na podstawie ustalonych cen jednostkowych - w sumie podanej w poprzedniej fakturze w tej samej pozycji, z dodaniem sumy "Razem" rubryki 10 protokołu odbioru wykonanych robót (załącznik nr 1),
b)
w zakresie robót rozliczanych na podstawie kosztorysów lub na podstawie szacunkowej tabeli scalonych elementów budowy - w sumie podanej w poprzedniej fakturze w tej samej pozycji, z dodaniem sumy "Razem" rubryki 8 obliczenia wartości robót wykonanych (załącznik nr 6).

5. Pozycję I/3a wypełnia się jedynie w fakturach sporządzanych według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do zarządzenia, z tym że dotyczy ona jodynie robót rozliczanych na podstawie ustalonych cen jednostkowych. Pozycję tę wypełnia się w omawianych fakturach jedynie wówczas, gdy faktura jest wystawiana w połowie miesiąca. Kwota podana w tej pozycji powinna być ustalona zgodnie z przepisem § 2 ust. 8 zarządzenia.

6. Pozycję I/4 wypełnia się w wysokości sumy podanej w poprzedniej fakturze w pozycji I/3, zarówno w zakresie robót rozliczanych na podstawie kosztorysu lub szacunkowej tabeli scalonych elementów budowy, jak i w zakresie robót rozliczanych na podstawie ustalonych cen jednostkowych.

7. Pozycję I/5 wypełnia się w wysokości różnicy między sumą podaną w pozycji I/3 a sumą podaną w pozycji I/4.

8. Pozycje I/6 i I/7 wypełnia się w wysokości kwot uwidocznionych w pozycji "Razem" rubryki 4 odpowiednich "Obliczeń kosztów dodatkowych z tytułu zatrudnienia pracowników zamiejscowych" i "Obliczeń kosztów dodatkowych z tytułu wykonywania robót w warunkach zimowych" (załącznik nr 7).

9. W pozycji I/8 podaje się sumę kwot z pozycji I/5, I/6 i I/7.

10. Pozycję II/2 wypełnia się jedynie w odniesieniu do robót rozliczanych na podstawie ustalonych cen jednostkowych i jedynie w fakturach wystawianych na koniec miesiąca. Pozycję tę wypełnia się w pełnej wysokości zaliczki pobranej w połowie miesiąca.

11. Pozycję III wypełnia się w wysokości różnicy między kwotą pozycji I/8 a kwotą pozycji II/4.

12. W pozycjach I/1 do I/5 należy podać wartości robót bez uwzględnienia kosztów dodatkowych z tytułu zatrudnienia pracowników zamiejscowych i z tytułu wykonywania robót w warunkach zimowych.

13. Jeżeli roboty były przed ustaleniem cen jednostkowych rozliczane na podstawie szacunkowej tabeli scalonych elementów budowy, w pierwszej fakturze sporządzanej na podstawie ustalonych cen jednostkowych w części I wypełnia się:

a)
pozycję 1 - nie na podstawie poprzedniej faktury, lecz na podstawie pozycji "Razem" rubryki 8 protokołu odbioru robót, ustalającego wartość w cenach jednostkowych całości robót wykonanych w danym obiekcie od początku danej budowy,
b)
pozycję 2 - zgodnie z objaśnieniem pkt 3,
c)
pozycję 3 - w wysokości różnicy między sumą pozycji 1 a sumą pozycji 2,
d)
pozycje 4-8 zgodnie z objaśnieniami pkt 6-9.

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

Wykonawca .......................................

............................................................. Plan inwestycyjny 195 .. r., część ......................

tytuł inwestycyjny nr ...., poz. .........................*)

(Symbol planu kapitalnych remontów ...........)*)

Budowa ..............................................................

Adres budowy ....................................................

........................................ dnia .... 195 .. r.

(miejscowość)

FAKTURA ZALICZKOWA

dla .................................................................................................................................................

(nazwa i adres zamawiającego)

na podstawie umowy z dnia .................... przyjętej do finansowania przez Bank ....................... dnia ..................... za roboty wykonane na obiekcie ....................................................................

I. Szacunkowa wartość robót wykonanych od dnia 1 do 15 miesiąca ......... 195 .... r. zł ............ obliczona według poniższego wyliczenia:

II. Potrącenia:

1. 1% na rzecz generalnego wykonawcy

(dotyczy tylko faktur podwykonawców)

zł ...........................
2. Inne potrąceniazł ...........................
do wypłatyzł ...........................

(słownie złotych ...................................................................................................................)

......................................................

(pieczęć i podpis wykonawcy)

______

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

FAKTURA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

Zamawiający .............................
Wykonawca ...............................
Urnowa z dnia ................. 195 .. r.Budowa .................................
na zł ...................................Adres budowy ...........................
Data przyjęcia umowy do finansowania przez Bank .....................................Obiekt .................................

Całkowita wartość kosztorysowa obiektu według kosztorysu generalnego lub zbiorczego zestawienia kosztów budowy zł ........................................

Plan inwestycyjny 195 .. r. część ........
tytuł inwestycyjny nr .... poz. ........*)
(Symbol planu kapitalnych remontów ....)*)
PROTOKÓŁ STANU ROBÓT NA DZIEŃ ......

(załącznik do faktury ............................................)

Wyszczególnienie elementów lub robótWartość robót według kosztorysu (tabeli scalonych elementów budowy)Roboty wykonane od początku budowy do dniaUwagi dotyczące jakości wykonanych robót
%wartość zł (rubryka 2 x rubryka 3)
12345
Razem

Dnia .................................................. Podpisy:

Kierownik robót generalnego wykonawcy .........

Kierownik robót podwykonawcy .......................

Inspektor nadzoru ...............................................

Uwaga: Inspektor nadzoru nie zgłosił się w uzgodnionym terminie dla sprawdzenia stanu robót i nie podpisał protokołu.

______ ............................................

*) Niepotrzebne skreślić. (kierownik)

Objaśnienia do protokołu stanu robót

(załącznik nr 5)

1. Protokół stanu robót sporządza się oddzielnie dla każdego obiektu. Sporządza go kierownik robót występujący z ramienia generalnego wykonawcy w zakresie robót wykonywanych własnymi siłami oraz w zakresie robót wykonywanych przez podwykonawców.

2. Wyszczególnienie elementów lub robót (rubryka 1 protokołu stanu robot) powinno pokrywać się z tabelą scalonych elementów budowy, a w przypadku dokonywania rozliczeń na podstawie szacunku z podziałem na scalone elementy budowy - z szacunkową tabelą scalonych elementów budowy.

3. Protokół stanu robót sporządza się w 5 egzemplarzach po jednym dla zamawiającego, inspektora nadzoru i banku finansującego inwestycje oraz dwa - dla generalnego wykonawcy.

4. W przypadku wykonywania części robót przez podwykonawców każdy z nich obowiązany jest do sporządzenia wyciągu z protokołu stanu robót w zakresie robót przez siebie wykonanych.

5. Protokół stanu robót podpisują:

a)
kierownik robót generalnego wykonawcy,
b)
kierownik robót podwykonawcy,
c)
inspektor nadzoru.

6. Niestawienie się inspektora nadzoru dla sprawdzenia stanu robót nie wstrzymuje sporządzenia protokołu. W tym przypadku umieszcza się w protokole odpowiednią wzmiankę.

7. Protokół stanu robót załącza się do faktury. Zastępuje on sprawdzenie stanu zaawansowania robót wykazanego w fakturze i w związku z tym wystawiona przez wykonawcę faktura nie wraca na budowę dla sprawdzenia jej przez przedstawiciela inwestora (inspektora nadzoru).

8. W pozycji "Razem" należy podać w rubryce 3 ogólny procent zaawansowania całości robót rozliczanych na podstawie tabeli scalonych elementów budowy. Procent ten ustala się przez podzielenie ogólnej wartości robót wykonanych od początku bodowy (pozycja "Razem" rubryki 4) przez ogólną wartość robót (pozycja "Razem" rubryki 2) i pomnożenie przez 100.

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

OBLICZENIE WARTOŚCI ROBÓT WYKONANYCH DO DNIA ............

(załącznik do faktury nr ........... z dnia ............... 195 ... r. dotyczącej obiektu .......................)
Wyszczególnienie elementów lub robótWartość robót według cen kosztorysowych (według tabeli scalonych elementów budowy)Wartość robót według cen bieżących
suma ogólnaroboty wykonane od początku budowyroboty wykonane od początku budowy do końca ubiegłego rokuroboty wykonane od początku roku bieżącegowspółczynnik zmiany cen (mnożnik)suma zł (rubryka 6 x rubryka 7)
%
12345678
Ogółem

Data ....................................................... ..........................................................

(podpis wykonawcy)

Objaśnienia do "Obliczenia wartości robót wykonanych"

(załącznik nr 6).

1. Obliczenie wartości robót wykonanych sporządza się oddzielnie dla każdego obiektu.

2. Rubryki 1 do 4 obliczenia wypełnia się przez przenoszenie odpowiednich danych z rubryk 1 do 4 protokołu stanu robót.

3. Dane do wypełnienia rubryki 5 (roboty wykonane od początku budowy do końca ubiegłego roku) czerpie się z faktury za poprzedni okres. Rubrykę tę wypełnia się tylko w drugim i następnych latach wykonywania obiektu.

4. Wartość robót wykonanych od początku roku bieżącego (rubryka 6) uzyskuje się przez odjęcie od kwoty wykazanej w rubryce 4 kwoty wykazanej w rubryce 5.

5. Współczynnik zmiany cen (rubryka 7) ustala się według zasad określonych w instrukcji w sprawie przeliczenia kosztorysów na poziom cen bieżących ("netto"), stanowiącej załącznik nr 2 do zarządzenia nr 29 Prezesa Rady Ministrów z dnia 26 lutego 1954 r. w sprawie zatwierdzenia jako powszechnie obowiązujących tymczasowych cenników kosztorysowych na roboty budowlane, montaż konstrukcji oraz montaż maszyn i urządzeń przemysłowych (Monitor Polski Nr A-23, poz. 378). W odniesieniu do robót wykonanych przed dniem 1 stycznia 1953 r. należy stosować współczynniki zmiany cen obowiązujące dla danych robót w roku wykonania robót zgodnie z przepisami wydanymi w resorcie wykonawcy.

ZAŁĄCZNIK  Nr 7

I. OBLICZENIE KOSZTÓW DODATKOWYCH Z TYTUŁU ZATRUDNIENIA PRACOWNIKÓW ZAMIEJSCOWYCH

ZA MIESIĄC .......... 195 .. R.

WykonawcyWartość wykonanych robótWskaźnik %Suma należności
1234
Wykonawstwo własne
Podwykonawcy:
1) .............. (nazwa)
2) .............. (nazwa)
3) .............. (nazwa)
RazemXX

II. OBLICZENIE KOSZTÓW DODATKOWYCH Z TYTUŁU WYKONYWANIA ROBÓT W WARUNKACH ZIMOWYCH

ZA MIESIĄC ........... 195 ... R.

Asortymenty robótWartośćWskaźnik %Suma należności
1234
RazemXX

Data ............................ ...................................................

(podpis wykonawcy)

I.

Objaśnienia do "Obliczenia kosztów dodatkowych z tytułu zatrudnienia pracowników zamiejscowych"

(załącznik nr 7).

1. Obliczenie kosztów dodatkowych z tytułu zatrudnienia pracowników zamiejscowych sporządza się:

1) w zakresie robót, dla których są sporządzane protokoły odbioru robót - na podstawie wartości robót ustalonej w tym protokole za okres, którego protokół dotyczy,

2) w zakresie robót, dla których są sporządzane obliczenia wartości wykonanych robót - na podstawie wartości robót wykonanych w ostatnim okresie półmiesięcznym.

2. W rubryce 3 (wskaźnik %) należy podać wskaźniki dla poszczególnych wykonawców obowiązujące zgodnie z zarządzeniem nr 120 Prezesa Rady Ministrów i Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 11 września 1953 r. w sprawie zasad planowania i rozliczania dodatkowych kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników zamiejscowych oraz ustalenia wysokości tych kosztów w produkcji budowlano-montażowej (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-85, poz. 1010 oraz z 1954 r. Nr A-33, poz. 482 i Nr A-60, poz. 796).

3. Sumę należności "Razem" przenosi się do faktury (część I, poz. 6).

II.

Objaśnienia do "Obliczenia kosztów dodatkowych z tytułu wykonywania robót w warunkach zimowych"

(załącznik nr 7).

1. Obliczenie kosztów dodatkowych z tytułu wykonywania robót w warunkach zimowych sporządza się:

1) w zakresie robót, dla których są sporządzane protokoły odbioru robót - na podstawie wartości robót ustalonej w tym protokole za okres, którego protokół dotyczy,

2) w zakresie robót, dla których są sporządzane obliczenia wartości wykonanych robót - na podstawie wartości robót wykonanych w ostatnim okresie półmiesięcznym.

2. W rubryce 3 (wskaźnik %) należy podać wskaźniki dla poszczególnych asortymentów robot, obowiązujące zgodnie z uchwałą nr 1088 Prezydium Rządu z dnia 28 listopada 1952 r. w sprawie budownictwa zimowego (Monitor Polski Nr A-103, poz. 1608) oraz z zarządzeniami Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, wydanymi na podstawie § 5 pkt 1 lit. a) tej uchwały w sprawie wskaźników określających zwiększenie kosztów budownictwa w okresie zimowym.

3. Sumę należności "Razem" przenosi się do faktury (część I, poz. 7).

Uwaga:

Jeżeli część robót w danym obiekcie jest rozliczana na podstawie kosztorysów lub szacunkowej tabeli scalonych elementów budowy a część na podstawie ustalonych cen jednostkowych, sporządza się osobne obliczenia kosztów dodatkowych dla robót rozliczanych na podstawie kosztorysów lub szacunkowej tabeli scalonych elementów budowy i osobne obliczenia dla robót rozliczanych na podstawie cen jednostkowych.

ZAŁĄCZNIK  Nr 8

WYKAZ CEN JEDNOSTKOWYCH

(załącznik do protokołu ustalania cen jednostkowych z dnia ............)
Wyszczególnienie elementów lub robótJednostka miaryPodstawa wycenyCena jednostkowaWspółczynnik zmiany cen (mnożnik)Cena jednostkowa dla rozliczeń zł (rubryka 4 X rubryka 5)Uwagi
1234567

Objaśnienia do "Wykazu cen jednostkowych".

(załącznik nr 8).

1. Ceny jednostkowe podane w rubryce 4 powinny obejmować w łącznej sumie wszystkie elementy wchodzące w skład danej ceny jednostkowej, tj. koszty robocizny, materiałów, sprzętu i transportu oraz koszty ogólne.

2. W przypadku gdy wskutek wykonywania elementu konstrukcyjnego lub roboty na przestrzeni więcej niż jednego roku dla danego elementu lub roboty obowiązują różne współczynniki zmiany cen, należy podać w wykazie dany element lub robotę w kolejnych oddzielnych pozycjach dla każdego poziomu cen. W przypadkach takich należy podać w rubryce 7 (Uwagi) uzasadnienie przyjęcia oddzielnych pozycji, jak np. rok wykonania poszczególnej oddzielnej pozycji.

3. Współczynnik zmiany cen (mnożnik) należy ustalić według zasad podanych w pkt 5 objaśnień do załącznika nr 6 "Obliczenie wartości robót wykonanych".

1 § 4 uchylony przez § 4 zarządzenia z dnia 11 października 1955 r. w sprawie rozliczania robót wykonywanych w okresie rozpatrywania zastrzeżeń wykonawców przeciwko wycenie kosztorysowej oraz przejścia z rozliczeń na podstawie cen jednostkowych na rozliczenia w oparciu o kosztorys (M.P.55.97.1330) z dniem 27 października 1955 r.
2 § 8 uchylony przez § 4 zarządzenia z dnia 11 października 1955 r. w sprawie rozliczania robót wykonywanych w okresie rozpatrywania zastrzeżeń wykonawców przeciwko wycenie kosztorysowej oraz przejścia z rozliczeń na podstawie cen jednostkowych na rozliczenia w oparciu o kosztorys (M.P.55.97.1330) z dniem 27 października 1955 r.