Tymczasowy statut organizacyjny Ministerstwa Poczt i Telegrafów.

Monitor Polski

M.P.1950.A-14.146

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lutego 1950 r.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 20 stycznia 1950 r.
w sprawie tymczasowego statutu organizacyjnego Ministerstwa Poczt i Telegrafów.

Nadaje się Ministerstwu Poczt i Telegrafów tymczasowy statut organizacyjny, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim, z mocą obowiązującą od dnia 1 lutego 1950 r.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Poczt i Telegrafów.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWY STATUT ORGANIZACYJNY MINISTERSTWA POCZT I TELEGRAFÓW.

§ 1.
Ministerstwo Poczt i Telegrafów dzieli się na: Gabinet Ministra (GM), Departamenty: Planowania (I), Inwestycyjny (II), Finansowy (III), Pocztowy (IV), Telekomunikacyjny (V), Techniki (VI), Administracyjno-Gospodarczy (VII), Kadr (VIII), oraz Samodzielne Wydziały: Szkolnictwa Zawodowego (SZ) i Kontroli Wewnętrznej (KW).
§  2.
1.
Gabinet Ministra obejmuje: sprawy dotyczące stosunku Ministra Poczt i Telegrafów do najwyższych organów Państwa oraz do innych ministrów, kierowników urzędów centralnych i instytucji publicznych, o ile sprawy takie nie należą do zakresu działania innych departamentów lub biur Ministerstwa, sprawy reprezentacyjne, sprawy zjazdów, propagandę usług pocztowych i telekomunikacyjnych, sprawy informacji prasowej, sprawy odszkodowań i rewindykacji wojennych, koordynację działalności komórek organizacyjnych resortu w sprawach wynikających ze stosunku z zagranicą, sprawy wszelkich innych kontaktów z zagranicą oraz inne sprawy zlecone przez Ministra Poczt i Telegrafów.
2.
Gabinet Ministra dzieli się na Wydziały: Prezydialny (1) i Zagraniczny (2) oraz na Samodzielne Referaty: Informacyjno-Prasowy (3) i Bibliotek (4). Pod względem administracyjnym Gabinetowi Ministra podlegają bezpośrednio: Muzeum Poczty i Telekomunikacji oraz Komisje Dyscyplinarne przy Ministrze Poczt i Telegrafów.
§  3.
1.
Departament Planowania obejmuje: opracowanie ogólnych wytycznych do planów gospodarczych jednostek organizacyjnych resortu, koordynację i ogólną kontrolę wykonania tych planów, sporządzanie zbiorczego planu usług "P.P.T.T.", opracowanie zbiorczych planów zaopatrzenia materiałowego resortu, sprawy wydawnictw ekonomicznych resortu, sprawozdawczość i statystykę resortu, planowanie, ustalanie i analizę kosztów własnych, opracowanie taryf, sprawy organizacji i zakresu działania Ministerstwa Poczt i Telegrafów oraz jednostek organizacyjnych resortu Poczt i Telegrafów, sprawy rozwoju sieci placówek pocztowo-telekomunikacyjnych i organizacji służby doręczeń, zatwierdzanie regulaminów jednostek organizacyjnych, podległych bezpośrednio Ministrowi Poczt i Telegrafów, sprawy klasyfikacji jednostek organizacyjnych "P.P.T.T.", ustalanie godzin urzędowych, sprawy planów zatrudnienia i kontrolę ich wykonania, normowanie etatów osobowych i systemizację stanowisk, ustalanie norm pracy oraz zagadnienia płac i premiowania za wydajność pracy.
2.
Departament Planowania dzieli się na Wydziały: Koordynacji Planów (1), Sprawozdawczości i Statystyki (2), Kosztów Własnych i Taryf (3), Organizacyjny (4), Zatrudnienia i Płac (5), oraz Samodzielny Referat Planowania i Zaopatrzenia (6).
§  4.
1.
Departament Inwestycyjny obejmuje: studia nad założeniami inwestycyjnymi, opracowanie wytycznych i instrukcji do okresowych planów inwestycyjnych, analizę i zatwierdzanie planów inwestycyjnych jednostek organizacyjnych resortu, sporządzanie zestawień zbiorczych do planów inwestycyjnych, sprawy finansowania planów inwestycyjnych, sprawy zaopatrzenia inwestycyjnego, sprawozdawczość inwestycyjną, sprawy dokumentacji technicznej i nadzoru fachowego nad Biurem Studiów i Projektów Łączności, sprawy wykonawstwa planów inwestycyjnych i nadzoru fachowego nad Przedsiębiorstwem Robót Telekomunikacyjnych, sprawy inspekcji inwestycyjnej, analizę wyników inwestycyjnych oraz ustalanie wskaźników inwestycyjnych.
2.
Departament Inwestycyjny dzieli się na Wydziały: Studiów i Programów (1), Planowania Inwestycyjnego (2), Zaopatrzenia Inwestycyjnego (3), Dokumentacji Technicznej (4), Planowania Wykonawstwa i Inspekcji Inwestycyjnej (5) i Samodzielny Referat Sprawozdawczości Inwestycyjnej (6).
§  5.
1.
Departament Finansowy obejmuje: opracowanie instrukcji do planów finansowych i budżetów podległych Ministrowi Poczt i Telegrafów jednostek organizacyjnych, kontrolę, analizę i zatwierdzanie planów finansowych i budżetów jednostek podległych i kontrolę ich wykonania, opracowanie okresowych zbiorczych planów finansowych "P.P.T.T.", sprawozdawczość z wykonania planów finansowych, ustalanie normatywów środków obrotowych dla "P.P.T.T." i podległych przedsiębiorstw, sprawy pożyczek, podatków, opłat, danin publicznych oraz ubezpieczeń rzeczowych "P.P.T.T.", opracowanie okresowych planów kasowych i kontrolę ich wykonania, organizację służby kasowej i rachunkowości w jednostkach eksploatacyjnych "P.P.T.T.", regulowanie obiegu pieniądza i ustalanie dopuszczalnych zapasów kasowych, organizowanie i prowadzenie księgowości "P.P.T.T.", sporządzanie okresowych bilansów i rachunków wyników "P.P.T.T", analizę i zatwierdzanie bilansów i rachunków wyników podległych przedsiębiorstw, sprawy amortyzacji majątku "P.P.T.T.".
2.
Departament Finansowy dzieli się na Wydziały: Planów Finansowych i Bilansów (1). Finansowy (2), Kasowy (3), Księgowości (4).
§  6.
1.
Departament Pocztowy obejmuje opracowanie okresowych planów usług pocztowych, kontrolę ich wykonania i sprawozdawczość, sprawy ochrony wyłączności Państwa w dziedzinie Poczty, opracowanie zmian i uzupełnień Ordynacji Pocztowej, sprawy przepisów ruchu i regulaminów w zakresie służby pocztowej, organizowanie i nadzorowanie ruchu pocztowego i pocztowo-pieniężnego, sprawy wynikające ze stosunku do P.K.O. i instytucji bankowych w zakresie pocztowego ruchu pieniężnego, sprawy organizacji obrotów pocztowych z obcymi krajami, sprawy udziału Polski w światowym Związku Pocztowym oraz umów z zagranicznymi Zarządami Pocztowymi, sprawy ustalania dróg przewozu i opłat za przesyłki lotnicze i paczki w obrocie zagranicznym oraz rozrachunków z obcymi Zarządami Pocztowymi, sprawy debitu pocztowego dla czasopism i wydawnictw zagranicznych, sprawy kontroli celnej i dewizowej, sprawy organizacji przewozu poczty, sprawy rozrachunku z P.K.P. i innymi przedsiębiorstwami transportowymi za przewóz poczty, sprawy emisji znaczków pocztowych, oraz sprawy zleceń na prenumeratę i kolportaż czasopism i wydawnictw.
2.
Departament Pocztowy dzieli się na Wydziały: Ruchu Pocztowego Krajowego (1), Ruchu Pocztowego Zagranicznego (2), Komunikacji Pocztowej (3), Ruchu Czasopism i Wydawnictw (4).
§  7.
1.
Departament Telekomunikacyjny obejmuje: opracowanie okresowych planów usług telekomunikacyjnych, kontrolę ich wykonania i sprawozdawczość, ustalanie zasad i opracowanie planów konserwacji bieżącej i okresowej urządzeń telekomunikacyjnych oraz nadzór nad wykonaniem tych planów, opracowanie planów remontów kapitalnych urządzeń telekomunikacyjnych, zgłaszanie spostrzeżeń i wniosków w sprawie rozbudowy sieci telekomunikacyjnej, nadzór nad należytym wykorzystaniem i obsługą urządzeń telekomunikacyjnych, opracowanie zmian i uzupełnień ordynacji telefonicznej i telegraficznej, opracowanie, rewizję i interpretację przepisów ruchu i regulaminów dla służby telekomunikacyjnej, czuwanie nad wyłącznością Państwa w dziedzinie telekomunikacji, sprawy kredytowanych należności telekomunikacyjnych, przygotowanie materiałów do umów z obcymi zarządami telekomunikacyjnymi, sprawy rozrachunków z obcymi zarządami telekomunikacyjnymi i nadzór w tym zakresie nad Centralnym Biurem Rozrachunkowym P. i T., oraz sprawy związane z wydawaniem spisów abonentów telefonicznych.
2.
Departament Telekomunikacyjny dzieli się na Wydziały: Telefonów Miejscowych (1). Telefonów Międzymiastowych (2), Radiokomunikacyjny (3), Ruchu Telekomunikacyjnego Zagranicznego (4) i Samodzielny Referat Telegraficzny (5).
§  8.
1.
Departament Techniki obejmuje: zagadnienia normalizacji i modernizacji urządzeń i sprzętu technicznego, mechanizację i automatyzację pracy, sprawy planów technicznych, sprawy norm zużycia materiałów, ustalanie metod pracy, zagadnienia racjonalizacji i typizacji budownictwa resortu, sprawy wynikające z pracowniczego ruchu wynalazczości i racjonalizatorstwa, zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy, zagadnienia estetycznego wyglądu budynków i pomieszczeń oraz sprawy wynikające z fachowego nadzoru nad Państwowym Instytutem Telekomunikacyjnym i Zakładem Techniki Pocztowej.
2.
Departament Techniki dzieli się na Wydziały: Postępu Technicznego (1), Usprawnień i Wynalazczości (2), Bezpieczeństwa i Higieny Pracy (3).
§  9.
1.
Departament Administracyjno-Gospodarczy obejmuje: udzielanie opinii prawnych odnośnie projektów zarządzeń, umów i innych aktów prawnych, wydawanych przez Ministerstwo Poczt i Telegrafów, uzgadnianie pod względem formalno-prawnym projektów ustaw i rozporządzeń innych resortów, sprawy arbitrażowe, sprawy obrony interesów majątkowych "P.P.T.T." oraz sprawy umarzania nieściągalnych wierzytelności "P.P.T.T.", orzecznictwa w przedmiocie odpowiedzialności majątkowej, redakcję Dziennika Urzędowego Ministerstwa Poczt i Telegrafów, zarząd terenami i budynkami użytkowanymi przez "P.P.T.T.", sprawy dzierżawy i najmu terenów, budynków i pomieszczeń dla potrzeb "P.P.T.T.", dokumentację prawną dla inwestycyj budowlanych, sprawy konserwacji i remontów bieżących i kapitalnych budynków oraz nadzór nad ich wykonaniem, sprawy inwentaryzacji terenów i budynków p. t., zarząd inwentarzem ruchomym oraz środkami przewozowymi "P.P.T.T.", sprawy organizacji warsztatów samochodowych oraz nadzór nad ich pracą i wyposażeniem, ustalanie zasad remontów bieżących i konserwacji środków przewozowych, badanie i kontrolę kosztów eksploatacji pojazdów mechanicznych, ustalanie norm zużycia materiałów pędnych i ogumienia, ustalanie etatów pojazdów mechanicznych, opracowanie okresowych planów remontów kapitalnych wagonów pocztowych i samochodów oraz nadzór nad ich realizacją, sprawy administracji pomieszczeniami, inwentarzem i środkami lokomocji Ministerstwa oraz opracowanie i realizację budżetu Ministerstwa.
2.
Departament Administracyjno-Gospodarczy dzieli się na Wydziały: Prawny (1), Budynków i Inwentarza (2), Środków Przewozowych (3), Budżetowo-Gospodarczy (4).
3.
W skład Departamentu Administracyjno-Gospodarczego wchodzi Kancelaria Główna Ministerstwa.
§  10.
1.
Departament Kadr prowadzi politykę ruchu służbowego, załatwia sprawy osobowe pracowników resortu mianowanych przez Ministra Poczt i Telegrafów oraz wszystkich pracowników samego Ministerstwa, załatwia sprawy odznaczeń, prowadzi ewidencję personalną pracowników resortu, prowadzi politykę opieki społecznej nad pracownikiem i obejmuje zagadnienia: emerytalne, ubezpieczeniowe, zdrowotne, mieszkaniowe, aprowizacyjne oraz inne zagadnienia społeczne i gospodarcze, dotyczące pracowników resortu, obejmuje współpracę z Powszechną Organizacją "Służba Polsce", w zakresie fachowego kierowania w resorcie Poczt i Telegrafów przysposobieniem zawodowym, wychowaniem fizycznym i przysposobieniem wojskowym młodzieży.
2.
Departament Kadr dzieli się na Wydziały: Doboru Kadr (1), Ogólno-Osobowy (2), Ewidencji Personalnej (3), Do Spraw "Służba Polsce" (4), Socjalny (5).
§  11.
Samodzielny Wydział Szkolnictwa Zawodowego obejmuje zagadnienia szkolenia i dokształcania zawodowego pracowników resortu.
§  12.
Samodzielny Wydział Kontroli Wewnętrznej.

Zakres działania i organizację samodzielnego Wydziału Kontroli Wewnętrznej określa zarządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 maja 1949 r. w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Poczt i Telegrafów oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Poczt i Telegrafów (Monitor Polski Nr A-50, poz. 704).

§  13.
Szczegółowy podział czynności w Ministerstwie Poczt i Telegrafów określi regulamin, zatwierdzony przez Ministra Poczt i Telegrafów.