Tymczasowe rozszerzenie niektórych uprawnień kierowców.

Monitor Polski

M.P.1969.27.208

Akt utracił moc
Wersja od: 1 lipca 1969 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW KOMUNIKACJI I SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 13 czerwca 1969 r.
w sprawie tymczasowego rozszerzenia niektórych uprawnień kierowców.

Na podstawie art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o bezpieczeństwie i porządku ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 53, poz. 295) i § 234 ust. 6 rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 20 lipca 1968 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 27, poz. 183) zarządza się, co następuje:
Używane w niniejszym zarządzeniu określenie "prawo jazdy" oznacza prawo jazdy wydane na podstawie przepisów rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 1 października 1962 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. z 1962 r. Nr 61, poz. 295, z 1965 r. Nr 19, poz. 128 i Nr 54, poz. 337 oraz z 1966 r. Nr 54, poz. 328), utrzymanych czasowo w mocy przepisami § 234 ust. 1 rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 20 lipca 1968 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 27, poz. 183).
Okres 1 roku i 6 miesięcy praktyki zawodowej, wymaganej przepisami § 195 ust. 2 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 1 października 1962 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 61, poz. 295 z późniejszymi zmianami), skraca się do 1 roku dla wszystkich osób wykonujących zawód kierowcy i posiadających prawo jazdy kategorii III, a ubiegających się o prawo jazdy kategorii II.
1.
Kierowcy, którzy posiadają prawo jazdy kategorii II, zatrudnieni w uspołecznionych przedsiębiorstwach wykonujących publiczny transport autobusowy lub dokonujących przewozu pracowników do pracy i z pracy własnymi autobusami - mogą uzyskać zezwolenie na kierowanie na drogach publicznych autobusami o liczbie miejsc siedzących powyżej 14, bez przyczepy.
2.
Zezwolenie (ust. 1) może otrzymać kierowca, który:
1)
ukończył 24 lata życia,
2)
posiada co najmniej 3 lata praktyki w prowadzeniu i obsłudze pojazdów samochodowych, w tym co najmniej 1 rok praktyki w prowadzeniu i obsłudze pojazdów ciężarowych,
3)
odbył w zakładzie pracy przeszkolenie w zakresie obsługi i eksploatacji autobusów oraz przeszkolenie w wymiarze co najmniej 10 godzin w zakresie kierowania autobusami określonymi w ust. 1 i złożył egzamin z umiejętności kierowania autobusami przed komisją egzaminacyjną, działającą przy właściwym do spraw komunikacji organie prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) lub powiatowej rady narodowej.
1.
Kierowcy, którzy posiadają prawo jazdy kategorii III, zatrudnieni w jednostkach gospodarki uspołecznionej mogą uzyskać zezwolenie na kierowanie na drogach publicznych samochodami ciężarowymi o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 3,5 tony do 8 ton, bez przyczepy.
2.
Zezwolenie (ust. 1) może otrzymać kierowca, który:
1)
ukończył 21 lat życia; przepis ten nie dotyczy kierowców, o których mowa w pkt 2 lit. a),
2)
ukończył:
a)
zasadniczą szkołę zawodową kierowców samochodowych albo
b)
kurs w przyzakładowym ośrodku szkolenia kierowców lub w innym ośrodku uprawnionym przez organ do spraw komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) do prowadzenia tego rodzaju szkolenia,
3)
odbył w czasie szkolenia określonego w pkt 2 naukę kierowania pojazdami samochodowymi w wymiarze 51 godzin - w tym przeszkolenie w wymiarze co najmniej 21 godzin pod nadzorem instruktora w zakresie kierowania pojazdami samochodowymi o średniej ładowności w czasie ich eksploatacji - i złożył egzamin z umiejętności kierowania takimi pojazdami przed komisją egzaminacyjną, działającą przy właściwym do spraw komunikacji organie prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) lub powiatowej rady narodowej.
1.
Zezwolenia określone w §§ 3 i 4 wydają, na wniosek zainteresowanego przedsiębiorstwa lub innej jednostki gospodarki uspołecznionej, organy do spraw komunikacji prezydiów powiatowych rad narodowych, rad narodowych miast stanowiących powiaty miejskie oraz miast wyłączonych z województw, właściwe ze względu na siedzibę jednostki składającej wniosek, na okres nie dłuższy niż jest potrzebny do odbycia przez kierowcę praktyki, niezbędnej do uzyskania prawa jazdy, uprawniającego do kierowania pojazdami wymienionymi w zezwoleniu, oraz do odbycia wymaganego przeszkolenia.
2.
Zezwolenie (ust. 1) jest ważne łącznie z prawem jazdy i tylko w okresie pracy kierowcy w przedsiębiorstwie lub w innej jednostce gospodarki uspołecznionej, na których wniosek zostało wydane.
3.
Wzór zezwolenia (ust. 1) określi Minister Komunikacji.
Kierowcy, którzy posiadają co najmniej 3-letnią praktykę w kierowaniu samochodami z prawem jazdy kategorii III nie uprawniającym do zawodowego kierowania pojazdami, oraz osoby posiadające co najmniej 3 lata pracy w charakterze montera samochodowego w przedsiębiorstwie lub zakładzie transportu samochodowego mogą otrzymać prawo jazdy kategorii II po spełnieniu warunków przewidzianych w § 194 ust. 2 pkt 2, 3 i 4 rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 1 października 1962 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 61, poz. 295 z późniejszymi zmianami).
Kierowca posiadający prawo jazdy kategorii III może kierować samochodami osobowymi i samochodami ciężarowymi o dopuszczalnym ciężarze całkowitym do 3,5 t również z przyczepą mieszkalną (campingową) o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 750 kg, jeżeli dopuszczalny ciężar całkowity tej przyczepy nie przekracza ciężaru własnego pojazdu samochodowego oraz jeżeli dopuszczalny ciężar całkowity złączonych pojazdów nie przekracza 3,5 t.
Zarządzenie obowiązuje do dnia 31 grudnia 1970 r.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.