Tymczasowa wzorcowa organizacja i zakres działania wojewódzkich zarządów przemysłu oraz referatów i wydziałów przemysłu w prezydiach powiatowych (miejskich) rad narodowych.

Monitor Polski

M.P.1955.76.933

Akt utracił moc
Wersja od: 30 sierpnia 1955 r.

INSTRUKCJA
MINISTRA PRZEMYSŁU DROBNEGO I RZEMIOSŁA
z dnia 6 sierpnia 1955 r.
w sprawie tymczasowej wzorcowej organizacji i zakresu działania wojewódzkich zarządów przemysłu oraz referatów i wydziałów przemysłu w prezydiach powiatowych (miejskich) rad narodowych.

Na podstawie § 11 ust. 1 i § 15 ust. 1 uchwały nr 463 Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 1955 r. w sprawie organizacji i zakresu działania organów prezydiów rad narodowych w dziedzinie przemysłu (Monitor Polski Nr 69, poz. 873) ustala się, co następuje:

Przepisy ogólne.

§  1.
Ilekroć przepisy niniejszej instrukcji mówią o:
a)
wojewódzkich zarządach przemysłu,
b)
referatach przemysłu w prezydiach powiatowych i miejskich rad narodowych,

odnoszą się one również do zarządów przemysłu w Prezydiach Rad Narodowych w m.st. Warszawie i m. Łodzi oraz odpowiednio do referatów przemysłu w prezydiach dzielnicowych rad narodowych w tych miastach.

§  2.
Przez komórki organizacyjne, o których mowa w niniejszej instrukcji, należy rozumieć zarządy wewnętrzne, działy, sekcje i stanowiska pracy w wojewódzkich zarządach przemysłu i wchodzących w ich skład zarządach wewnętrznych, wymienionych w załączonych do niniejszej instrukcji wzorcowych schematach organizacyjnych (załączniki nr 1-6), oraz sekcje i stanowiska pracy, które zostaną utworzone regulaminami organizacyjnymi w poszczególnych wojewódzkich zarządach zamiast działów.

Schematy organizacyjne.

§  3.
1.
Strukturę organizacji wewnętrznej wojewódzkiego zarządu przemysłu przedstawiają wzorcowe graficzne schematy organizacyjne, stanowiące załączniki nr 1 i 2 do niniejszej instrukcji.
2.
Wzorcowy schemat organizacyjny, przedstawiony w załączniku nr 2, będzie miał zastosowanie w tych wojewódzkich zarządach przemysłu, w których zgodnie z przepisami § 9 ust. 3 uchwały nr 463 Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 1955 r. (Monitor Polski Nr 69, poz. 873) będą utworzone branżowe wewnętrzne zarządy przemysłu z rozszerzonym zakresem działania również na sprawy finansowo-księgowe i zaopatrzenia materiałowo-technicznego.
3.
Organizację wewnętrznych branżowych zarządów przemysłu, zarządu zaopatrzenia materiałowo-technicznego i zarządu zbytu przedstawiają wzorcowe graficzne schematy organizacyjne, stanowiące załączniki nr 3, 4, 6, 7 do niniejszej instrukcji.
4.
Organizację wewnętrzną branżowego zarządu przemysłu, posiadającego rozszerzony zakres działania również na sprawy finansowo-księgowe i zaopatrzenia materiałowo-technicznego, przedstawia wzorcowy graficzny schemat organizacyjny, stanowiący załącznik nr 5 do niniejszej instrukcji.

Zakres działania komórek organizacyjnych wojewódzkich zarządów przemysłu.

§  4.
1.
Kierownikowi wojewódzkiego zarządu przemysłu podlegają bezpośrednio:
1)
dział administracji przemysłowej,
2)
dział planowania,
3)
dział organizacji,
4)
dział zatrudnienia i płac,
5)
dział kadr,
6)
dział finansowo-księgowy (główny księgowy),
7)
branżowe zarządy przemysłu, np. materiałów budowlanych, spożywczego, metalowego.
2.
Do zakresu działania działu administracji przemysłowej należy opracowywanie zagadnień i załatwianie spraw, związanych z nadzorem i kontrolą działalności zakładów rzemieślniczych i ze sprawowaniem funkcji wojewódzkiego organu władzy przemysłowej w stosunku do rzemiosła i przemysłu nie uspołecznionego, a w szczególności:
1)
opracowywanie zarządzeń i orzeczeń w sprawach zastrzeżonych prawem przemysłowym dla organów wojewódzkich władz przemysłowych,
2)
rozstrzyganie odwołań od orzeczeń organów władzy przemysłowej pierwszej instancji,
3)
nadzór nad organizacjami rzemieślniczymi i przemysłu prywatnego w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami,
4)
prowadzenie ewidencji przedsiębiorstw i zakładów przemysłu prywatnego i rzemiosła,
5)
kontrola w zakładach rzemieślniczych i przemysłu prywatnego w zakresie przestrzegania prawa przemysłowego i obowiązujących zarządzeń,
6)
organizowanie i przeprowadzanie kontroli zakładów (punktów) usługowych,
7)
przeprowadzanie postępowania wyjaśniającego i opracowywanie decyzji w sprawach przymusowego wykupu maszyn i urządzeń,
8)
opracowywanie i przedstawianie zgłoszonych wniosków w sprawach ustanowienia przymusowego zarządu państwowego,
9)
wykonywanie zarządzeń o przejęciu zakładów pod przymusowy zarząd państwowy (organizowanie komisji i spisu inwentarza),
10)
pomoc w uzyskiwaniu pomieszczeń dla zakładów rzemieślniczych,
11)
instruktaż i nadzór nad jednostkami organizacyjnymi przemysłu w prezydiach rad narodowych niższych stopni w zakresie zagadnień administracji przemysłowej.
3.
Do zakresu działania działu planowania należy opracowywanie zagadnień i załatwianie spraw związanych z koordynacją całości prac planistyczno-statystycznych prowadzonych przez działy i zarządy wewnętrzne, opracowywaniem projektów planów zbiorczych, opracowywaniem analiz ekonomicznych z całokształtu działalności wojewódzkiego zarządu przemysłu, ustalaniem kierunków rozwoju oraz wytycznych w dziedzinie produkcji i usług na terenie województwa, prowadzeniem działalności instruktażowej oraz ustalaniem wytycznych metodologicznych w zakresie prac planistyczno-statystycznych, a w szczególności:
1)
szczegółowe opracowywanie wytycznych dla zarządów wewnętrznych w zakresie ilości oraz wartości produkcji i usług co do planów rocznych oraz operatywnych planów kwartalno-miesięcznych i przekazywanie ich zarządom,
2)
przyjmowanie od zarządów wewnętrznych projektów planów jednostek podległych w zakresie asortymentu i wartości produkcji oraz usług,
3)
opracowywanie zbiorczych projektów planów rocznych i operatywnych planów kwartalno-miesięcznych na podstawie projektów przedsiębiorstw zaopiniowanych przez zarządy wewnętrzne,
4)
kierowanie opracowaniem całości planu gospodarczego oraz sporządzanie jego ostatecznej redakcji, jak również wnioskowanie co do zatwierdzenia planów techniczno-przemysłowo-finansowych dla przedsiębiorstw,
5)
opracowywanie instrukcji metodologicznych oraz kontrola metod pracy komórek planowania nadzorowanych jednostek organizacyjnych,
6)
opracowywanie obowiązujących zbiorczych sprawozdań statystycznych,
7)
opracowywanie zbiorczych analiz ekonomicznych w zakresie pełnej działalności wojewódzkiego zarządu przemysłu,
8)
ustalanie wytycznych oraz planów aktywizacji gospodarczej województwa i koordynacja ich wykonania,
9)
nadzór nad szkoleniem kadr planistyczno-statystycznych.
4.
Do zakresu działania działu organizacji należy opracowywanie zagadnień oraz załatwianie spraw związanych z usprawnieniami organizacyjnymi, organizacją przedsiębiorstw, regulaminami, instrukcjami i schematami organizacyjnymi, etatami dla wojewódzkiego zarządu przemysłu i zarządów przedsiębiorstw, ewidencją przedsiębiorstw, zakładów wytwórczych i usługowych, a w szczególności:
1)
opracowywanie instrukcji i wytycznych dla komórek organizacyjnych przemysłu w prezydiach rad narodowych niższych stopni i nadzór nad ich działalnością w zakresie spraw organizacji,
2)
wnioskowanie w sprawach tworzenia, łączenia, przekształcania przedsiębiorstw i innych podporządkowanych jednostek organizacyjnych oraz opracowywanie zarządzeń w tym przedmiocie,
3)
opracowywanie wytycznych, regulaminów, instrukcji, schematów, zarządzeń i okólników w zakresie organizacji,
4)
opracowywanie projektów zmian i ulepszeń organizacyjnych oraz opiniowanie i korygowanie zgłaszanych projektów usprawnień,
5)
opracowywanie planu etatów osobowych i stanowisk wojewódzkiego zarządu przemysłu oraz stanowisk i planu etatów dla zarządów przedsiębiorstw,
6)
kontrola przestrzegania obowiązujących struktur, regulaminów, instrukcji oraz przyznanych etatów dla wojewódzkiego zarządu przemysłu i dla nadzorowanych przedsiębiorstw,
7)
prowadzenie zbioru obowiązujących przepisów władz zwierzchnich oraz aktów normatywnych,
8)
koordynowanie i ewidencjonowanie przepisów wydawanych przez wojewódzki zarząd przemysłu,
9)
opracowywanie spraw związanych z przejmowaniem i przekazywaniem zakładów wytwórczych i usługowych oraz nieruchomości,
10)
prowadzanie ewidencji przedsiębiorstw, zakładów wytwórczych i usługowych oraz punktów usługowych,
11)
opracowywanie sprawozdań z ruchu zakładów i punktów usługowych oraz wniosków w sprawach uruchamiania zakładów nieczynnych lub ich demontażu,
12)
współdziałanie z działem planowania w zakresie opracowywania planów aktywizacji gospodarczej, lokalizacji zakładów wytwórczych i usługowych,
13)
organizowanie prac w dziedzinie ujednolicenia i racjonalizacji formularzy (druków manipulacyjnych).
5.
Do zakresu działania działu zatrudnienia i płac należy opracowywanie zagadnień i załatwianie spraw związanych z opracowywaniem planów zatrudnienia, wydajności i funduszu płac, z realizacją polityki zatrudnienia i dyscypliny płac, organizacją szkolenia wewnątrzzakładowego, organizowaniem kontroli wydajności i normowania pracy, sprawami socjalno-bytowymi i współdziałanie w organizowaniu współzawodnictwa pracy, a w szczególności:
1)
opracowywanie szczegółowych wytycznych do planów techniczno-przemysłowych i usług w zakresie zatrudnienia, wydajności, średniej płacy i funduszu płac,
2)
opracowywanie planów zbiorczych w zakresie wskazanym w pkt 1 oraz kontrola ich wykonania,
3)
opracowywanie analiz kształtowania się wskaźników ekonomicznych w zakresie zatrudnienia, wydajności i funduszu płac oraz przedstawianie odpowiednich wniosków,
4)
opracowywanie wytycznych i środków zmierzających do wyszukania i wykorzystania rezerw wydajności pracy,
5)
instruktaż i udzielanie pomocy przedsiębiorstwom w sprawach polityki zatrudnienia i funduszu płac,
6)
stosowanie środków zaradczych w kierunku zabezpieczenia siły roboczej, przeciwdziałanie nie usprawiedliwionej absencji, płynności kadr fachowych,
7)
opracowywanie wytycznych dla organizowania w przedsiębiorstwach szkolenia wewnątrzzakładowego oraz kontrola opracowywania analiz przebiegu podnoszenia kwalifikacji zawodowych robotników,
8)
kontrola przestrzegania przez przedsiębiorstwa przepisów regulaminów i zarządzeń dotyczących płac oraz pracy w godzinach nadliczbowych,
9)
badanie przyczyn powstawania przekroczeń funduszu płac i opracowywanie instrukcji dla przeciwdziałania zaistniałym nieprawidłowościom oraz załatwianie zwolnień bankowych w związku z przekroczeniem funduszu płac,
10)
opracowywanie wytycznych dla prawidłowego normowania pracy w przedsiębiorstwach, ustalanie szczegółowych wytycznych w sprawie taryfikatorów kwalifikacyjnych oraz taryfikatorów robót w dziedzinie przemysłu i usług, jak również opracowywanie z działem technicznym norm pracy i wprowadzania ich w życie,
11)
kierowanie pracą komisji branżowych normowania pracy i zapewnienie instruktażu zakładowym komisjom normowania pracy i technikom normowania pracy,
12)
współdziałanie ze związkami zawodowymi w organizowaniu i upowszechnianiu ruchu współzawodnictwa pracy, przenoszeniu doświadczeń przodowników pracy i w podsumowaniu wyników zakładowych umów zbiorowych,
13)
organizowanie urządzeń socjalno-bytowych w przedsiębiorstwach i bezpośrednia ich kontrola oraz opracowywanie szczegółowych instrukcji i wytycznych w zakresie prowadzenia: żłobków, przedszkoli, kolonii letnich, półkolonii letnich, hoteli robotniczych, lecznictwa pracowniczego, stołówek, wczasów świątecznych, świetlic i budownictwa mieszkaniowego dla pracowników,
14)
opracowywanie wytycznych w zakresie prawidłowej gospodarki funduszem zakładowym,
15)
współpraca ze związkami zawodowymi i udział w pracach komisji społecznych przy związkach zawodowych.
6.
Do zakresu działania działu kadr należy opracowywanie zagadnień i załatwianie spraw związanych z realizacją właściwej polityki kadrowej w wojewódzkim zarządzie przemysłu i podporządkowanych mu jednostkach organizacyjnych, przygotowaniem wniosków w sprawach osobowych, z doborem kadr i szkoleniem zawodowym, a w szczególności:
1)
przygotowywanie do decyzji kierownika wojewódzkiego zarządu przemysłu całokształtu materiałów wraz z wnioskami dotyczącymi przyjmowania, powoływania, zwalniania, przenoszenia, awansowania i zaszeregowania pracowników,
2)
opracowywanie planów doboru kandydatów do rezerwy kadrowej i prowadzenie kartoteki kandydatów,
3)
prowadzenie akt osobowych i ewidencji pracowników,
4)
prowadzenie statystyki kadrowej,
5)
inicjowanie szkolenia pracowników umysłowych i czuwanie nad właściwym rozmieszczeniem i wykorzystaniem personelu przeszkolonego i absolwentów szkół,
6)
analiza właściwego wykorzystania kadr i przygotowywanie wniosków dla kierownika wojewódzkiego zarządu przemysłu co do właściwego ich rozmieszczenia,
7)
zbieranie ocen bieżącej pracy kadr i czuwanie nad ich rozwojem,
8)
opracowywanie w porozumieniu z kierownikami właściwych komórek organizacyjnych wniosków w sprawach wysuwania kadr na stanowiska kierownicze oraz opieka nad wysuniętymi kadrami,
9)
opracowywanie projektów wytycznych z zakresu polityki kadrowej dla komórek kadrowych w nadzorowanych zakładach pracy oraz instruktaż i nadzór nad ich stosowaniem,
10)
opracowywanie wniosków w sprawach odznaczeń państwowych pracowników,
11)
nadzór nad należytym przestrzeganiem przepisów o socjalistycznej dyscyplinie pracy,
12)
przyjmowanie i wstępne opiniowanie zgłoszeń kandydatów na wyższe studia zaoczne i na aspiranturę oraz sprawy opieki nad studiującymi pracownikami, dobór kadr na szkolenie kursowe,
13)
wydawanie legitymacji służbowych, zaświadczeń i załatwianie spraw urlopowych pracowników wojewódzkiego zarządu przemysłu.
7.
Do zakresu działania działu finansowo-księgowego (głównego księgowego) należy opracowywanie zagadnień i załatwianie spraw związanych ze sprawowaniem nadzoru nad przedsiębiorstwami w zakresie organizacji rachunkowości, planowania finansowego, sprawozdawczości finansowej oraz kontroli działalności gospodarczej od strony finansowej wojewódzkiego zarządu przemysłu i nadzorowanych przedsiębiorstw, a w szczególności:
1)
opracowywanie szczegółowych wytycznych dla nadzorowanych przedsiębiorstw w sprawie metodologii planowania kosztów i planowania finansowego oraz pomoc przy opracowywaniu przez te jednostki planów finansowych,
2)
opracowywanie zbiorczych planów kosztów i planów finansowych oraz nadzór nad ich wykonaniem,
3)
opracowywanie szczegółowych zasad finansowania przedsiębiorstw,
4)
kierowanie finansowaniem produkcji, usług, remontów kapitalnych i inwestycji,
5)
opracowywanie wytycznych i nadzór nad racjonalnym i szybkim obiegiem środków obrotowych,
6)
udział w opracowywaniu analizy gospodarczej z wykonania planów oraz dostarczanie danych potrzebnych innym komórkom organizacyjnym przy opracowaniu analizy,
7)
analizowanie i wnioskowanie w sprawie stawek podatkowych oraz opiniowanie wniosków dotyczących wysokości podatków,
8)
prowadzenie ubezpieczeń majątku wojewódzkiego zarządu przemysłu i dopilnowanie aktualizacji polis ubezpieczeniowych,
9)
kontrola polis ubezpieczeniowych przedsiębiorstw, prawidłowości składek w pełnym zakresie ubezpieczeń (w tym od ognia i kradzieży),
10)
instruktaż przedsiębiorstw nadzorowanych w zakresie ubezpieczeń rzeczowych,
11)
interweniowanie w zakresie spraw finansowo-prawnych w instytucjach centralnych resortowych i bankowych (rejestracja, wpisy),
12)
ustalanie wytycznych i opracowywanie instrukcji dotyczących organizacji i metod księgowości oraz obiegu dokumentacji w nadzorowanych przedsiębiorstwach,
13)
nadzór nad organizacją pracy komórek finansowo-księgowych w nadzorowanych przedsiębiorstwach,
14)
przyjmowanie i analiza formalno-rachunkowa sprawozdawczości jednostek samodzielnie bilansujących,
15)
sporządzanie zbiorczych i wycinkowych sprawozdań finansowych,
16)
czuwanie nad bieżącym prowadzeniem prac księgowych w nadzorowanych przedsiębiorstwach,
17)
prowadzenie instruktażu i szkolenia pracowników w komórkach finansowo-księgowych,
18)
kontrola i nadzór nad rozliczeniem przedsiębiorstw z budżetem terenowym,
19)
prowadzenie wyodrębnionej księgowości funduszów będących w dyspozycji wojewódzkiego zarządu przemysłu,
20)
kontrola przestrzegania dyscypliny finansowej, płatniczej w nadzorowanych przedsiębiorstwach i wojewódzkim zarządzie przemysłu,
21)
kontrola organizacji i przebiegu inwentaryzacji składników majątkowych,
22)
badanie kształtowania się cen i wnioskowanie w sprawie ustalania cen na artykuły wytwarzane przez nadzorowane przedsiębiorstwa,
23)
nadzór nad terminowym sporządzaniem przez jednostki podległe kalkulacji kosztów własnych wyrobów i świadczonych usług,
24)
analiza kształtowania się kosztów i wykonania planu obniżki kosztów,
25)
opracowywanie planów rewizji dokumentalnych dla księgowych-rewidentów, dokonywanie rewizji dokumentalnych w przedsiębiorstwach podległych, wydawanie zarządzeń porewizyjnych i składanie okresowej sprawozdawczości z wykonania planów,
26)
wydawanie opinii w sprawach przyjmowania i zwalniania głównych księgowych w nadzorowanych przedsiębiorstwach,
27)
nadzór nad legalnością i rzetelnością danych sprawozdawczo-statystycznych oraz zgodności z danymi księgowości.
8.
Do zakresu działania wewnętrznego zarządu przemysłu (branżowego) należy opracowywanie zagadnień i załatwianie spraw związanych z fachowym nadzorem techniczno-produkcyjnym grupy przedsiębiorstw danej branży, planowaniem działalności produkcyjnej, usługowej w zakresie asortymentów, wartości, zatrudnienia i wydajności pracy oraz sprawowanie kontroli technicznej, a w szczególności:
1)
do zakresu działania starszego planisty należy:
a)
opracowywanie szczegółowych wytycznych dla zakładów lub przedsiębiorstw określonej branży w zakresie ilości oraz wartości produkcji i usług co do planów rocznych oraz operatywnych planów kwartalno-miesięcznych i przekazywanie ich przedsiębiorstwom - na podstawie wytycznych otrzymanych z działu planowania,
b)
przyjmowanie oraz wstępne opiniowanie projektów planów przedsiębiorstw (zakładów) określonej branży w zakresie asortymentu oraz wartości produkcji i usług a także zatrudnienia w grupie robotników,
c)
opracowywanie zbiorczych projektów planów rocznych i operatywnych danej branży według ilości i wartości produkcji oraz usług i przekazywanie ich do działu planowania,
d)
opracowywanie analiz z wykonania planów przedsiębiorstw danej branży w zakresie ilości i wartości produkcji oraz usług w powiązaniu z zadaniami na odcinku obniżki kosztów własnych,
e)
kontrolowanie przebiegu wykonania planów przedsiębiorstw danej branży,
f)
opracowywanie obowiązujących zbiorczych sprawozdań statystycznych w zakresie ilości i wartości produkcji oraz usług, jak również planu sieci oraz sprawozdań z ruchu zakładów,
g)
opracowywanie wniosków z zakresu metodologii planowania w odniesieniu do instrukcji branżowych, ustalanie metod planistycznych uwzględniających specyfikę branżową;
2)
do zakresu działania głównego technologa należy:
a)
opracowywanie wytycznych dla planowania postępu technicznego w przedsiębiorstwach i zakładach określonej branży,
b)
nadzór i operatywna pomoc w zakresie realizacji planu postępu technicznego, a w szczególności:

planu opanowania nowej produkcji,

planu usprawnień techniczno-organizacyjnych,

planu prac normalizacyjnych,

c)
prowadzenie prac związanych z rozwojem wynalazczości pracowniczej w zakresie spraw bieżących oraz inicjowanie przedsięwzięć zmierzających do rozwoju wynalazczości i wdrażania projektów pracowniczych,
d)
nadzór nad przestrzeganiem właściwych procesów technologicznych,
e)
nadzór nad prowadzeniem prac w dziedzinie ustalania i zatwierdzania norm zużycia surowców,
f)
prowadzenie prac nad rozszerzeniem zakresu stosowania surowców wtórnych i miejscowych,
g)
nadzór i udzielanie przedsiębiorstwom operatywnej pomocy w zakresie przygotowania produkcji,
h)
nadzór nad stosowaniem norm wyrobów (PN, RN, ZN);
3)
do zakresu działania działu produkcji (branżowego) należy:
a)
stały nadzór nad wykonaniem techniczno-produkcyjnych zadań planowych przedsiębiorstw celem eliminowania trudności i zakłóceń,
b)
śledzenie harmonogramów produkcji i rytmiczności wykonywania planów produkcyjnych przez poszczególne przedsiębiorstwa i okazywanie im pomocy w rozwiązywaniu trudnych zagadnień,
c)
ustalenie z komórkami technicznymi przedsiębiorstw możliwości produkcyjnych zakładów i stosowanie środków zmierzających do ich pełnego wykorzystania,
d)
operatywne bieżące koordynowanie wykonania zadań planowych oraz kierowanie wzajemną współpracą przedsiębiorstw i zakładów,
e)
operatywny rozdział zleceń produkcyjnych pozaplanowych,
f)
analiza sprawozdawczości i opracowywanie wniosków w kierunku zwiększenia wydajności pracy, wykorzystania maszyn, urządzeń i powierzchni produkcyjnej, podwyższenia jakości produkcji oraz stałego obniżania jej kosztów,
g)
udzielanie wytycznych w zakresie właściwej organizacji produkcji,
h)
opracowywanie wniosków dotyczących usprawnień procesów produkcyjnych i nowych metod technologicznych w celu ich polepszenia, unowocześnienia i potanienia,
i)
inicjowanie i opracowywanie wniosków dotyczących zapewnienia warunków rozwoju i umasowienia ruchu racjonalizatorskiego w nadzorowanych przedsiębiorstwach,
j)
opiniowanie projektów wynalazków i usprawnień,
k)
opiniowanie wniosków komórek normalizacyjnych w nadzorowanych przedsiębiorstwach,
l)
czuwanie nad przebiegiem zaopatrywania przedsiębiorstw w surowce i materiały oraz podejmowanie w wypadkach tego wymagających interwencji w zarządzie zaopatrzenia materiałowo-technicznego,
m)
opracowywanie wytycznych i wniosków dotyczących zapewnienia korzystnych warunków i odpowiednich środków dla rozwoju produkcji artykułów przeznaczonych na eksport (wysoka jakość, estetyka wyrobu, trwałość opakowań),
n)
opiniowanie wniosków inwestycyjnych przedsiębiorstw,
o)
opiniowanie w sprawach ustanowienia przymusowego zarządu państwowego oraz w sprawach uruchomienia nowych lub nieczynnych zakładów i ich produkcji,
p)
nadzór, kontrola i regulacja przebiegu produkcji objętej służbą dyspozytorską w oparciu o harmonogramy produkcyjne;
4)
do zakresu działania sekcji usług należy:
a)
opracowywanie wytycznych i instrukcji w zakresie rozwoju zakładów (punktów) usługowych (sieć, wartość),
b)
opracowywanie zbiorczego planu usług dla branży nadzorowanej przez dany zarząd oraz wnioskowanie w sprawie zatwierdzenia planów usług w zakresie sieci, zatrudnienia, przedmiotu i wartości oraz analiz wykonania tych planów,
c)
opracowywanie sprawozdań i danych statystycznych z wykonania planów usług w zakresie wymienionym pod lit. b),
d)
instruktaż i kontrola nadzorowanych przedsiębiorstw w zakresie prowadzenia zakładów (punktów) usługowych,
e)
opiniowanie projektów rozbudowy zakładów usługowych, usprawnienia ich pracy, rozszerzenia sieci i rodzajów,
f)
analiza kosztów usług oraz wnioskowanie w sprawie ich obniżki,
g)
pomoc dla zakładów usługowych w uzyskaniu zaopatrzenia materiałowo-technicznego przez interwencje w zarządzie zaopatrzenia materiałowo-technicznego;
5)
do zakresu działania starszego inspektora kontraktacji i skupu (tylko w zarządzie przemysłu spożywczego) należy:
a)
koordynacja i nadzór nad działalnością przedsiębiorstw przetwórstwa owocowo-warzywnego w zakresie kontraktacji i skupu surowców owocowo-warzywnych,
b)
opracowywanie planów zbiorczych kontraktacji, skupu i programu szkolenia agrotechnicznego,
c)
nadzór nad uprawą i prowadzeniem plantacji,
d)
udzielanie pomocy w sprawach zaopatrywania plantatorów w środki produkcji,
e)
opracowywanie sprawozdań z kontraktacji produkcji roślinnej i skupu surowców owocowo-warzywnych;
6)
do zakresu działania starszego mechanika należy:
a)
nadzór nad stanem maszyn, urządzeń produkcyjnych i pomocniczo-produkcyjnych, narzędzi oraz budowli ruchu w nadzorowanych przedsiębiorstwach,
b)
ustalanie wytycznych i instrukcji roboczych w sprawie modernizacji, konserwacji, dozoru oraz obsługi maszyn i urządzeń,
c)
prowadzenie ewidencji ważniejszych maszyn i urządzeń oraz ich paszportyzacji,
d)
inicjowanie i opiniowanie przerzutów, upłynnianie oraz przeznaczanie na złom maszyn i urządzeń mechanicznych,
e)
opracowywanie sprawozdań z ruchu maszyn,
f)
opracowywanie zbiorczych planów oraz sprawozdań danej grupy przedsiębiorstw z wykonania remontów bieżących, średnich i kapitalnych oraz organizowanie remontów szybkościowych,
g)
podejmowanie interwencji i czuwanie nad zabezpieczeniem zaopatrzenia remontowego, środków finansowych i wykonania dokumentacji remontów oraz jej zatwierdzenia,
h)
opracowywanie normatywów zużycia materiałów pomocniczych i części zamiennych,
i)
nadzorowanie gospodarki narzędziowej w przedsiębiorstwach podporządkowanych,
j)
nadzór nad szybkim usuwaniem awarii i badanie przyczyn ich powstawania,
k)
prowadzenie sprawozdawczości awaryjnej danej grupy przedsiębiorstw,
l)
opiniowanie wniosków w sprawie inwestycji maszynowych,
m)
nadzór i kontrola przestrzegania norm zużycia energii elektrycznej,
n)
nadzór i kontrola wykorzystania urządzeń elektrotechnicznych, parowych i spalinowych,
o)
kontrola przestrzegania norm zużycia paliw i norm technicznych dotyczących stosowania smarów,
p)
analiza kosztów energii, materiałów pomocniczych i remontów oraz opracowywanie wniosków co do ich obniżenia,
r)
udział w odbiorze technicznym obiektów inwestycyjnych,
s)
opracowywanie zagadnień z dziedziny gospodarki wodno-kanalizacyjnej;
7)
do zakresu działania starszego inspektora kontroli technicznej należy:
a)
nadzór nad jakością surowców i materiałów używanych do produkcji w nadzorowanych przedsiębiorstwach,
b)
nadzór nad jakością produkowanych przez przedsiębiorstwa wyrobów i półwyrobów,
c)
nadzór nad przestrzeganiem norm, warunków technicznych, instrukcji technologicznych oraz receptur,
d)
nadzór, koordynacja i kontrola działalności komórek kontroli technicznej w nadzorowanych przedsiębiorstwach,
e)
rozstrzyganie spraw przedstawionych przez komórki kontroli technicznej w nadzorowanych przedsiębiorstwach,
f)
dbałość o wyposażenie komórek kontroli technicznej w przedsiębiorstwach w przyrządy kontrolne i o stosowanie najlepszych metod kontroli,
g)
analiza braków w danej gałęzi przemysłu,
h)
nadzór nad laboratoriami analityczno-kontrolnymi,
i)
nadzór nad laboratoriami (izbami) pomiarowymi.

Uwaga

1) W branżowych zarządach wewnętrznych o rozszerzonym zakresie działania na sprawy finansowo-księgowe i zaopatrzenia zakres działania komórek do tych zagadnień jest analogiczny do wymienionego w § 4 ust. 7 i § 6 ust. 6, z tym że dotyczy jedynie określonej grupy przedsiębiorstw.

2) W branżowych zarządach wewnętrznych przemysłów różnych działy techniczno-produkcyjne obejmują swoim zakresem działania czynności komórki głównego technologa i działu produkcji.

3) Funkcje zastępcy kierownika wewnętrznego zarządu branżowego przemysłu sprawuje zasadniczo w zarządzie przemysłów różnych kierownik działu techniczno-produkcyjnego, w pozostałych zarządach - kierownik działu produkcji.

§  5.
1.
Zastępcy kierownika do spraw technicznych podlegają:
1)
dział techniki,
2)
dział mechaniczno-energetyczny,
3)
dział inwestycyjno-budowlany,
4)
inspektor ochrony przeciwpożarowej,
5)
inspektor bezpieczeństwa i higieny pracy.
2.
Do zakresu działania działu techniki należy opracowywanie zagadnień i załatwianie spraw związanych z wydawaniem wytycznych w sprawie planów rozwoju techniki, z kontrolą techniczną jakości produkcji, realizacji usprawnień techniczno-organizacyjnych, koordynowaniem prac w dziedzinie normalizacji wyrobów i wyposażenia technicznego oraz doskonalenia procesów technologicznych, pobudzaniem inwencji racjonalizatorskiej i wynalazczej u pracowników przemysłu, a w szczególności:
1)
opracowywanie zbiorczych planów postępu technicznego,
2)
przekazywanie wytycznych w sprawie planów technicznych do zarządów wewnętrznych,
3)
opracowywanie zagadnień oraz analiza sprawozdawczości w kierunku zwiększenia wydajności pracy, wykorzystania maszyn, urządzeń i powierzchni produkcyjnych, podnoszenia jakości produkcji oraz stałego obniżania jej kosztów,
4)
opracowywanie wniosków w sprawie likwidacji trudności techniczno-produkcyjnych i wykorzystania rezerw maszynowych oraz zakładów nieczynnych,
5)
inicjowanie i intensyfikacja produkcji z surowców odpadkowych i zastępczych,
6)
badanie celowości stosowania surowców szczególnie deficytowych i opracowywanie wniosków w kierunku ich ograniczania,
7)
prowadzenie biblioteki fachowej, nadzór nad bibliotekami fachowymi w przedsiębiorstwach,
8)
współpraca z instytutami naukowo-badawczymi podległymi Ministrowi Przemysłu Drobnego i Rzemiosła w zakresie stosowania metod obróbki i konstrukcji,
9)
nadzorowanie i koordynowanie prac technologów w zarządach wewnętrznych,
10)
udzielanie instruktażu w zakresie opracowywania dokumentacji technologicznej,
11)
inicjowanie i doglądania prac nad przygotowaniem nowych asortymentów produkcji oraz wykonywaniem i zatwierdzaniem prototypów,
12)
koordynacja i nadzór nad działalnością pracowni konstrukcyjnych i laboratoriów badawczych,
13)
opracowywanie wytycznych i nadzór nad estetyką produkcji,
14)
przeprowadzanie paszportyzacji zakładów,
15)
planowanie prac normalizacyjnych, w szczególności opracowywanie projektów wytycznych do planów pracy, ocena i koordynacja nadsyłanych projektów normalizacyjnych i kontrola wykonania zatwierdzonych planów,
16)
koordynowanie działalności normalizacyjnej, instruowanie w zakresie metod i techniki prac normalizacyjnych, udzielanie pomocy w zakresie opracowywania i wprowadzania norm,
17)
prowadzenie rejestru norm zakładowych w zakresie województwa,
18)
inicjowanie kierunków i metod wynalazczości i racjonalizacji,
19)
kontrola, analiza i ocena wniosków racjonalizatorskich i wynalazczych na podstawie opinii zarządów wewnętrznych,
20)
opracowywanie projektów przepisów i aktów normatywnych w sprawie racjonalizacji, wynalazczości i postępu technicznego,
21)
inicjowanie i opracowywanie projektów zarządzeń, instrukcji i wytycznych w sprawach organizacji i funkcjonowania kontroli technicznej zarówno w zarządach wewnętrznych, jak i w przedsiębiorstwach,
22)
koordynacja i nadzór nad pracą inspektorów kontroli technicznej w zarządach wewnętrznych,
23)
rozstrzyganie spraw przedstawionych przez inspektorów kontroli technicznej w zarządach wewnętrznych,
24)
kontrola procesów technologicznych i jakości produkcji oraz opiniowanie warunków technicznych odbioru produkcji,
25)
opracowywanie wniosków co do podniesienia jakości wyrobów i współpraca w tym zakresie z komórką kontroli technicznej w Ministerstwie Przemysłu Drobnego i Rzemiosła,
26)
prowadzenie zbiorczej sprawozdawczości i statystyki w zakresie jakości produkcji.
3.
Do zakresu działania działu mechaniczno-energetycznego należy opracowywanie zagadnień i załatwianie spraw związanych z planowaniem, koordynacją, nadzorem i kontrolą stanu maszyn, urządzeń technicznych, aparatury, budowli ruchu, gospodarki energetycznej, narzędziowej i paliwowej przedsiębiorstw nadzorowanych przez wojewódzki zarząd przemysłu, a w szczególności:
1)
ustalanie instrukcji w sprawie planu kapitalnych remontów, zużycia energii i paliwa, smarów i materiałów pomocniczych,
2)
opracowywanie zbiorczych planów remontów bieżących, średnich i kapitalnych oraz nadzór i koordynacja przy pomocy zarządów wewnętrznych ich wykonania,
3)
opracowywanie zbiorczych sprawozdań z wykorzystania parku maszynowego,
4)
dokonywanie przerzutów maszyn w celu właściwego ich rozmieszczenia w obrębie przedsiębiorstw wojewódzkiego zarządu przemysłu,
5)
analiza eksploatacji ważniejszych maszyn i urządzeń technicznych oraz opiniowanie wniosków zarządów w sprawach inwestycji maszynowych,
6)
inicjowanie i koordynacja prac nad opracowywaniem norm zużycia ważniejszych materiałów pomocniczych, części zamiennych, energii, paliw i smarów,
7)
ustalanie wytycznych dotyczących konserwacji, remontów, dozoru i obsługi maszyn i urządzeń technicznych,
8)
kontrola gospodarki energetycznej, smarowniczej i narzędziowej,
9)
kontrola działalności przedsiębiorstw remontu maszyn i produkcji części zamiennych,
10)
koordynacja zagadnień z zakresu gospodarki wodno-kanalizacyjnej.
4.
Do zakresu działania działu inwestycyjno-budowlanego należy opracowywanie zagadnień i załatwianie spraw związanych z planowaniem inwestycji, budów, ich realizacją w zakresie właściwości inwestora naczelnego i nadzorem nad przedsiębiorstwami budownictwa przemysłu drobnego, a w szczególności:
1)
opracowywanie wieloletnich i rocznych planów inwestycyjnych, rozdziału robót budowlano-montażowych, zaopatrzenia maszynowego oraz planów produkcyjnych budownictwa,
2)
wydawanie instrukcji i zarządzeń oraz przeprowadzanie instruktażu w zakresie planowania, dokumentacji, zaopatrzenia maszynowego i sprawozdawczości inwestycyjno-budowlanej,
3)
opracowywanie sprawozdań z zakresu inwestycji i budownictwa,
4)
nadzór i koordynacja działalności służb inwestycyjnych podległych inwestorów oraz przedsiębiorstw budownictwa przemysłu drobnego,
5)
kontrola zleceń na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej,
6)
analiza i opiniowanie założeń projektów i dokumentacji projektowo-kosztorysowej,
7)
zatwierdzanie planów operatywnych, harmonogramów oraz premii dla inwestorów i przedsiębiorstw budownictwa,
8)
kontrola i nadzór nad realizacją inwestycji oraz analiza wykorzystania środków finansowych i rzeczowych,
9)
doraźna pomoc dla inwestorów i przedsiębiorstw budownictwa w wykonywaniu zadań inwestycyjnych i budowlanych,
10)
przeprowadzanie odbiorów ostatecznych i oddawanie obiektów do eksploatacji,
11)
opracowywanie wniosków dotyczących wykorzystania funduszu rozwoju i kontrola jego rzeczowej realizacji ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju sieci zakładów (punktów usługowych),
12)
opiniowanie dla działu finansowo-księgowego wysokości kredytów inwestycyjnych (z wyjątkiem środków przeznaczonych na tworzenie zaplecza technicznego).
5.
Zadaniem inspektora ochrony przeciwpożarowej jest opracowywanie zagadnień i załatwianie spraw, związanych z zabezpieczeniem przed wypadkami pożarów i wynikających stąd szkód oraz likwidacją powstałych wypadków, a w szczególności:
1)
opracowywanie wykonawczych wytycznych i instrukcji dla podległych jednostek organizacyjnych w dziedzinie ochrony przeciwpożarowej z uwzględnieniem fachowych i organizacyjnych wskazówek organów straży pożarnych oraz kontrola ich wykonania,
2)
opiniowanie planów zaopatrzenia w sprzęt przeciwpożarowy i ekwipunek strażacki,
3)
rozdział wyposażenia i nadzór nad utrzymywaniem go w stanie gotowości,
4)
kontrola stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego w jednostkach nadzorowanych,
5)
instruktaż w jednostkach nadzorowanych w zakresie akcji prewencyjnej i sposobu gaszenia.
6.
Do zakresu działania inspektora bezpieczeństwa i higieny pracy należy opracowywanie zagadnień i załatwianie spraw związanych z zapewnieniem ochrony życia i zdrowia załóg pracowniczych w podporządkowanych jednostkach organizacyjnych wojewódzkiego zarządu przemysłu, a w szczególności:
1)
opracowywanie szczegółowych instrukcji i wytycznych wykonawczych w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz kontrola nad ich przestrzeganiem,
2)
udzielanie podporządkowanym przedsiębiorstwom pomocy w zapobieganiu wypadkom przy pracy, szczególnie jeśli chodzi o wyposażenie w odpowiedni sprzęt i odzież ochronną,
3)
współpraca z działem inwestycyjno-budowlanym w celu zapewnienia prawidłowego z punktu widzenia bezpieczeństwa i higieny pracy zatwierdzania projektów urządzeń zakładów przemysłowych i punktów usługowych.
§  6.
1.
Zastępcy kierownika do spraw administracyjno-handlowych podlegają:
1)
sekcja rachunkowo-budżetowa,
2)
dział administracyjno-gospodarczy,
3)
radca prawny,
4)
inspektor transportu,
5)
zarząd zaopatrzenia materiałowo-technicznego,
6)
zarząd zbytu.
2.
Do zakresu działania samodzielnej sekcji rachunkowo-budżetowej należy preliminowanie budżetowe, nadzór i kontrola nad wykonaniem budżetu oraz księgowość i sprawozdawczość budżetowa, a w szczególności:
1)
opracowywanie preliminarzy budżetowych,
2)
nadzór i kontrola nad wykonaniem budżetu,
3)
analiza i kwalifikacja wtórna dokumentów do księgowania w zakresie księgowości własnej,
4)
księgowanie środków budżetowych i pozabudżetowych środków specjalnych,
5)
sporządzanie list płacy dla pracowników wojewódzkiego zarządu przemysłu,
6)
prowadzenie kasy wojewódzkiego zarządu przemysłu, planowanie i sprawozdawczość kasowa,
7)
sporządzanie rocznych zamknięć rachunkowych wojewódzkiego zarządu przemysłu,
8)
sporządzanie miesięcznych, kwartalnych i rocznych sprawozdań budżetowych,
9)
prowadzenie księgowości analitycznej środków trwałych i przedmiotów nietrwałych,
10)
prowadzenie księgowości materiałowej ilościowo-wartościowej,
11)
przeprowadzanie inwentaryzacji środków materialnych w terminach ustalonych w obowiązujących przepisach.
3.
Do zakresu działania działu administracyjno-gospodarczego należy zapewnienie aparatowi wojewódzkiego zarządu przemysłu potrzebnych środków rzeczowych i odpowiednich warunków pracy, a w szczególności:
1)
opracowywanie w przedmiocie działania wojewódzkiego zarządu przemysłu preliminarzy dochodów i wydatków (czynszów i dodatkowych świadczeń związanych z użytkowaniem lokali przez wojewódzki zarząd przemysłu),
2)
prowadzenie kancelarii i sekretariatu kierownika wojewódzkiego zarządu przemysłu i jego zastępców,
3)
prowadzenie maszynopisowni, powielarni i centrali telefonów,
4)
administrowanie budynkami, pomieszczeniami, terenami, sprzętem biurowym, taborem samochodowym itp., użytkowanymi przez wojewódzki zarząd przemysłu i zaopatrywanie w potrzebny sprzęt, materiały (papier, druki manipulacyjne) i urządzenia,
5)
współpraca z działem organizacji i innymi komórkami w zakresie normowania formularzy (druków) manipulacyjnych,
6)
prowadzenie magazynu, warsztatów, garaży itp.,
7)
prowadzenie urządzeń socjalnych i bytowych dla pracowników wojewódzkiego zarządu przemysłu i współpraca z komórką socjalną w dziale zatrudnienia i płac,
8)
prowadzenie archiwum akt,
9)
prowadzenie biblioteki,
10)
kontrola działalności przedsiębiorstw w zakresie administracji nieruchomości, budynków i lokali.
4.
Do zakresu działania radcy prawnego należy:
1)
udzielanie opinii i porad prawnych,
2)
opracowywanie i opiniowanie pod względem prawnym umów i zarządzeń,
3)
opracowywanie spraw arbitrażowych oraz sądowych cywilnych i karnych,
4)
zastępstwo sądowe wojewódzkiego zarządu oraz jednostek nadzorowanych w przypadkach określonych odrębnymi przepisami.
5.
Do zakresu działania inspektora transportu należy opracowywanie zagadnień i załatwianie spraw związanych z zapewnieniem podporządkowanym jednostkom organizacyjnym planowych przewozów i dostatecznych środków transportu oraz z właściwą gospodarką tymi środkami, a w szczególności:
1)
opracowywanie wytycznych w sprawie korzystania z usług przedsiębiorstw przewozowych,
2)
opracowywanie wytycznych wykonawczych do planów przewozów, opracowywanie planu zbiorczego oraz nadzór nad realizacją tych planów przez podporządkowane jednostki organizacyjne,
3)
sporządzanie odnośnych sprawozdań zbiorczych,
4)
wnioskowanie w sprawie rozdziału etatów samochodowych,
5)
opracowywanie instrukcji i zarządzeń wykonawczych w przedmiocie gospodarki pojazdami i materiałami pomocniczymi,
6)
kontrola wykorzystania parku samochodowego oraz zużycia paliw i części wymiennych,
7)
nadzór nad przestrzeganiem przepisów normujących korzystanie z wagonów kolejowych w celu niedopuszczenia do ich przetrzymywania.
6.
Do zakresu działania zarządu zaopatrzenia materiałowo-technicznego należy opracowywanie zagadnień i załatwianie spraw związanych z organizacją i planowaniem zaopatrzenia materiałowo-technicznego oraz z nadzorem nad prawidłową gospodarką materiałową i magazynową w podporządkowanych wojewódzkiemu zarządowi przemysłu przedsiębiorstwach, a w szczególności:
1)
do zakresu działania sekcji planowania należy:
a)
ustalanie instrukcji w sprawie planów zaopatrzenia materiałowego i technicznego,
b)
opracowywanie szczegółowych i zbiorczych planów zaopatrzenia materiałowo-technicznego na potrzeby produkcji przemysłowej, inwestycji wykonywanych systemem gospodarczym, kapitalnych remontów, budownictwa przemysłu drobnego i usług,
c)
opracowywanie zbiorczego planu importu materiałów, maszyn i urządzeń,
d)
prowadzenie sprawozdawczości z wykonania planów zaopatrzenia materiałowo-technicznego i zużycia surowców pełnowartościowych, wtórnych i miejscowych,
e)
opracowywanie bilansu potrzeb w zakresie maszyn i urządzeń,
f)
opracowywanie zbiorczego planu skupu;
2)
do zakresu działania sekcji materiałowej (branżowej A, B, C, D, E) należy:
a)
dokonywanie rozdziału surowca dzielonego centralnie i koordynacja jego realizacji,
b)
współpraca z wojewódzką komisją planowania gospodarczego przy opracowywaniu terenowych bilansów surowców wtórnych,
c)
opracowywanie planów zaopatrzenia surowców wtórnych dla bilansu terenowego,
d)
udział w rozdzielnictwie surowców wtórnych dzielonych terenowo i opracowywanie rozdzielników dla poszczególnych przedsiębiorstw,
e)
udzielanie pomocy fachowej i podejmowanie interwencji u organów władz nadrzędnych przy realizacji planów zaopatrzenia materiałowo-technicznego,
f)
uzyskiwanie i rozdział surowców oraz materiałów dla zakładów usługowych i kontrola przebiegu realizacji przydziałów,
g)
organizowanie i nadzór nad aparatem skupu surowców miejscowych i podejmowanie we właściwym czasie wysiłków w celu uzupełnienia niedoborów surowcowych surowcami wtórnymi i miejscowymi,
h)
kontrola przebiegu realizacji zaopatrzenia materiałowo-technicznego we wszystkich podporządkowanych jednostkach organizacyjnych,
i)
przygotowanie i opracowanie umów planowych na zaopatrzenie materiałowe,
j)
kontrola gospodarki odpadami i opakowaniami,
k)
nadzór nad gospodarką paliwami w przedsiębiorstwach i zakładach oraz współpraca z komórką mechaniczno-energetyczną,
l)
kontrola rozliczenia zużycia materiałów i surowców;
3)
do zakresu działania sekcji gospodarki materiałowej należy:
a)
organizowanie i nadzór nad gospodarką materiałową i magazynową w przedsiębiorstwach i zakładach,
b)
ustalanie wytycznych w zakresie gospodarki materiałowej i magazynowej,
c)
ustalanie norm ilościowych i wskaźników czasowych zapasu oraz kontrola stosowania norm zużycia surowców i materiałów we współpracy z komórkami techniki oraz finansowo-księgową,
d)
prowadzenie akcji upłynniania nadmiernych zapasów materiałowych i stosowania przerzutów rezerw surowcowych pomiędzy przedsiębiorstwami,
e)
kontrola stanu magazynów w przedsiębiorstwach i zakładach,
f)
organizacja i prowadzenie gospodarstw pomocniczych (magazyny interwencyjne, bazy surowców wtórnych).

Uwaga:

Funkcje zastępcy kierownika zarządu zaopatrzenia materiałowo-technicznego sprawuje jeden z kierowników branżowej sekcji zaopatrzenia.

7.
Do zakresu działania zarządu zbytu należy opracowywanie zagadnień i załatwianie spraw związanych z organizacją, planowaniem i regulowaniem zbytu oraz nadzorem nad prawidłowym przekazywaniem do odbioru wyrobów produkowanych przez nadzorowane przedsiębiorstwa, a w szczególności:
1)
do zakresu działania sekcji planowania należy:
a)
opracowywanie wytycznych do planów zbytu dla nadzorowanych przedsiębiorstw i instruktaż w tym zakresie,
b)
opracowywanie wniosków i wytycznych do planów asortymentowych produkcji wyrobów i półwyrobów z punktu widzenia potrzeb rynku,
c)
analiza planów zbytu przedsiębiorstw pod względem asortymentów, ilości i wartości,
d)
opracowywanie zbiorczych planów zbytu i kontrola ich wykonania,
e)
prowadzenie sprawozdawczości i statystyki zbytu;
2)
do zakresu działania sekcji artykułów (A, B, C) należy:
a)
współpraca z wydziałem handlu wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego i odbiorcami w celu ustalenia zapotrzebowania na artykuły wytwarzane przez przemysł terenowy i takie, które powinny być produkowane przez ten przemysł,
b)
analiza rynku z punktu widzenia potrzeb rynku i dokładne informowanie przedsiębiorstw o wynikach analizy,
c)
opracowywanie wniosków w sprawie planów asortymentowych produkcji,
d)
stawianie wniosków w sprawie priorytetu wykonania zamówień,
e)
nadzór nad terminowością wykonania dostaw,
f)
wnioskowanie w sprawie produkcji nowych wyrobów, polepszenia jakości, asortymentów oraz normalizacji,
g)
nadzór i stawianie wniosków w zakresie jakości towaru, opakowań, znaków towarowych i oznaczeń towarów,
h)
opracowywanie wniosków w sprawie cen i marż;
3)
do zakresu działania sekcji organizacji i techniki zbytu należy:
a)
opracowywanie zagadnień i stawianie wniosków w sprawach tworzenia, przekształcania i likwidacji komórek organizacyjnych zbytu i jednostek zbytu,
b)
ustalanie wytycznych i koordynacja prac nad zawieraniem umów oraz w zakresie uzgodnień dostaw,
c)
opracowywanie projektów instrukcji i wytycznych w sprawie trybu, organizacji i techniki zbytu wyrobów nadzorowanych przedsiębiorstw,
d)
opracowywanie wytycznych w sprawie organizacji gospodarki magazynowej oraz nadzór i kontrola przestrzegania przez przedsiębiorstwa obowiązujących przepisów w tej dziedzinie,
e)
prowadzenie stałej analizy kształtowania się remanentów wyrobów gotowych w magazynach przedsiębiorstw,
f)
podejmowanie środków zaradczych na podstawie rozeznania przyczyn powstawania remanentów oraz inicjowanie i organizowanie akcji upłynniania remanentów wyrobów gotowych,
g)
przedkładanie wniosków w zakresie ustalania wysokości normatywów wyrobów gotowych,
h)
sporządzanie sprawozdań ze stanu kształtowania się remanentów w nadzorowanych przedsiębiorstwach.

Uwaga:

Funkcje zastępcy kierownika zarządu zbytu sprawuje jeden z kierowników sekcji branżowej zbytu.

4)
do zakresu działania starszego referenta eksportu, wystaw i targów należy:
a)
współdziałanie (wnioskowanie) w opracowaniu planów eksportu wyrobów nadzorowanych przedsiębiorstw,
b)
nadzorowanie uzgodnień dostaw pomiędzy centralą handlu zagranicznego a przedsiębiorstwami,
c)
nadzorowanie realizacji dostaw eksportowych przez przedsiębiorstwa przemysłowe i odbioru produkcji eksportowej przez centrale handlu zagranicznego oraz podejmowanie interwencji w przypadku zakłóceń,
d)
opracowywania wniosków, mających na celu aktywizację eksportu wyrobów państwowego przemysłu terenowego,
e)
opracowywanie sprawozdań z wykonania planów eksportu,
f)
opracowywanie zagadnień propagandy wyrobów przemysłu terenowego,
g)
organizowanie wystaw, udziału w targach, kiermaszach itp. imprezach,
h)
organizowanie i współudział w wydawaniu katalogów, cenników, prospektów i innych publikacji fachowych z zakresu zbytu,
i)
nadzór nad rejestracją i używaniem znaków towarowych przez nadzorowane przedsiębiorstwa.

Organizacja i zakres działania komórek przemysłu w prezydiach rad narodowych niższych stopni.

§  7.
1.
Wydziały przemysłu w prezydiach miejskich rad narodowych miast liczących ponad 100 tysięcy ludności dzielą się na:
1)
oddział administracyjny,
2)
oddział ekonomiczny.
2.
Do zakresu działania oddziału administracyjnego należy:
1)
sprawowanie administracji przemysłowej na terenie miasta w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami dla organów administracji przemysłowej I instancji w dziedzinie rzemiosła i przemysłu prywatnego,
2)
wnioskowanie i opiniowanie w sprawach tworzenia, łączenia, przejmowania i przekazywania przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego,
3)
pomoc w uzyskiwaniu i przydzielaniu nieruchomości oraz pomieszczeń dla wytwórczych i usługowych przedsiębiorstw (zakładów) państwowego przemysłu terenowego i rzemiosła,
4)
opiniowanie wniosków w sprawie ustanowienia przymusowego zarządu państwowego,
5)
ewidencjonowanie nieczynnych maszyn i urządzeń,
6)
prowadzenie ewidencji (kartoteki) przedsiębiorstw przemysłu terenowego oraz zakładów przemysłowych i rzemieślniczych wraz z punktami usługowymi.
3.
Do zakresu działania oddziału ekonomicznego należy:
1)
podejmowanie inicjatywy i występowanie do prezydium rady narodowej i wojewódzkiego zarządu przemysłu w sprawach właściwego rozwoju i rozmieszczenia sieci przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego, jego zakładów i punktów usługowych oraz zakładów rzemieślniczych,
2)
wnioskowanie i referowanie prezydium rady narodowej spraw planu podporządkowanych mu przedsiębiorstw przemysłu terenowego, szczególnie w zakresie produkcji artykułów przeznaczonych na zaspokojenie potrzeb ludności miasta, wzbogacenia asortymentu i podniesienia jakości produkcji,
3)
wysuwanie wniosków i wydawanie opinii dotyczących wyzyskania surowców miejscowych i wtórnych oraz pełnego wykorzystania miejscowej siły roboczej,
4)
ustalanie w porozumieniu z miejską komisją planowania gospodarczego potrzeb ludności w dziedzinie usług,
5)
opracowanie, analiza i stawianie wniosków w sprawie planu usług w zakresie sieci, zatrudnienia i wartości,
6)
dokonywanie planowych kontroli zakładów (punktów) usługowych, prowadzonych przez jednostki państwowego przemysłu terenowego i rzemieślników indywidualnych,
7)
wykonywanie na zlecenie prezydium rady narodowej kontroli wykonania planu przez przedsiębiorstwa państwowego przemysłu terenowego, szczególnie w zakresie jakości i asortymentu wyrobów oraz obniżki kosztów własnych,
8)
sygnalizowanie prezydium rady narodowej i wojewódzkiemu zarządowi przemysłu o dostrzeżonych brakach i błędach w zakresie wykonania planów oraz ewentualne stawianie wniosków w sprawie środków zaradczych,
9)
wykonywanie zarządzeń i wytycznych wojewódzkiego zarządu przemysłu, wydanych w ramach nadzoru nad działalnością wydziału.
§  8.
Do zakresu działania referatów przemysłu w prezydiach miejskich rad narodowych miast stanowiących powiaty, liczących poniżej 100 tysięcy ludności, w prezydiach dzielnicowych rad narodowych w m.st. Warszawie i m. Łodzi oraz w prezydiach powiatowych rad narodowych należy:
1)
sprawowanie administracji przemysłowej na terenie powiatu (miasta, dzielnicy) w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami dla organów administracji przemysłowej I instancji w dziedzinie rzemiosła i przemysłu prywatnego,
2)
stawianie wniosków i dopilnowanie w sprawach tworzenia, łączenia, przejmowania, przekazywania i likwidacji przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego,
3)
pomoc w uzyskiwaniu i przydzielaniu nieruchomości i pomieszczeń dla przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego i ich zakładów (punktów) usługowych oraz dla rzemiosła,
4)
opiniowanie wniosków w sprawie ustanowienia przymusowego zarządu państwowego i przejmowania przedsiębiorstw przez Państwo,
5)
ewidencjonowanie nieczynnych maszyn i urządzeń,
6)
prowadzenie ewidencji (kartoteki) przedsiębiorstw przemysłu terenowego oraz zakładów przemysłowych i rzemieślniczych wraz z punktami usługowymi,
7)
podejmowanie inicjatywy i występowanie do prezydium rady narodowej i wojewódzkiego zarządu przemysłu w sprawach właściwego rozwoju i rozmieszczenia sieci przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego, jego zakładów i punktów usługowych oraz zakładów rzemieślniczych,
8)
wnioskowanie i referowanie prezydium rady narodowej spraw planu podporządkowanych mu przedsiębiorstw państwowego przemysłu terenowego, szczególnie w zakresie produkcji artykułów przeznaczonych na zaspokojenie potrzeb ludności danego terenu, wzbogacenia asortymentu i jakości produkcji,
9)
wysuwanie wniosków i wydawanie opinii dotyczących wykorzystania surowców miejscowych i wtórnych oraz pełnego wykorzystania miejscowej siły roboczej,
10)
ustalanie w porozumieniu z miejscową komisją planowania gospodarczego potrzeb ludności w dziedzinie usług,
11)
ustalanie, analiza i wnioskowanie w sprawie planu usług w zakresie sieci, zatrudnienia i wartości, zakładów (punktów) państwowego przemysłu terenowego i kontrola wykonania,
12)
wykonywanie planowych kontroli zakładów (punktów) usługowych, prowadzonych przez przedsiębiorstwa państwowego przemysłu terenowego i rzemieślników indywidualnych,
13)
sygnalizowanie prezydium rady narodowej i wojewódzkiemu zarządowi przemysłu o dostrzeżonych brakach i błędach w zakresie wykonania planów oraz ewentualne wnioskowanie w sprawie środków zaradczych,
14)
wykonywanie zarządzeń i wytycznych wojewódzkiego zarządu przemysłu, wydanych w ramach nadzoru nad działalnością referatu.
§  9.
Wzorcowy schemat organizacyjny i zakres działania powiatowego (miejskiego) zarządu przemysłu ustali odrębna instrukcja.

Przepisy końcowe.

§  10.
Organizację wewnętrzną poszczególnych wojewódzkich zarządów przemysłu ustalą nadane przez prezydia wojewódzkich rad narodowych za zgodą Ministra Przemysłu Drobnego i Rzemiosła regulaminy organizacyjne, opracowane zgodnie z przepisami uchwały nr 463 Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 1955 r. oraz niniejszej instrukcji.
§  11.
Z dniem wejścia w życie niniejszej instrukcji tracą moc:
1)
instrukcja Prezesa Centralnego Urzędu Drobnej Wytwórczości z dnia 14 kwietnia 1951 r. w sprawie organizacji wojewódzkich zarządów przemysłu terenowego,
2)
zarządzenie Ministra Przemysłu Drobnego i Rzemiosła z dnia 30 kwietnia 1952 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania oraz organizacji wewnętrznej wojewódzkich zarządów przemysłu terenowego materiałów budowlanych (Monitor Polski Nr A-73, poz. 1174),
3)
instrukcja Ministra Przemysłu Drobnego i Rzemiosła z dnia 31 grudnia 1952 r. w sprawie zakresu działania i podziału funkcji w wydziałach i referatach przemysłu prezydiów rad narodowych (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-44, poz. 533).
§  12.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem 1 października 1955 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

SCHEMAT ORGANIZACYJNY WOJEWÓDZKIEGO ZARZĄDU PRZEMYSŁU

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

SCHEMAT ORGANIZACYJNY WOJEWÓDZKIEGO ZARZĄDU PRZEMYSŁU

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

SCHEMAT ORGANIZACYJNY BRANŻOWEGO ZARZĄDU PRZEMYSŁU METALOWEGO (PM), SPOŻYWCZEGO (PS), DRZEWNEGO (PD)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

SCHEMAT ORGANIZACYJNY BRANŻOWEGO ZARZĄDU PRZEMYSŁÓW RÓŻNYCH (PR)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

SCHEMAT ORGANIZACYJNY BRANŻOWEGO ZARZĄDU PRZEMYSŁU: METALOWEGO (PM), SPOŻYWCZEGO (PS), DRZEWNEGO (PD), MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH (MB)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

SCHEMAT ORGANIZACYJNY ZARZĄDU ZAOPATRZENIA MATERIAŁOWO-TECHNICZNEGO (ZA)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 7

SCHEMAT ORGANIZACYJNY ZARZĄDU ZBYTU (ZB)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................