Tryb ustalania wzorów druków akcydensowych (formularzy).
Monitor Polski
M.P.1952.A-13.145
Akt utracił moc Wersja od: 2 stycznia 1952 r.
ZARZĄDZENIE NR 14
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 21 stycznia 1952 r.
w sprawie trybu ustalania wzorów druków akcydensowych (formularzy).
W celu usprawnienia techniki pracy we wszystkich urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach gospodarki uspołecznionej, a jednocześnie zlikwidowania nadmiernego zużywania papieru, na podstawie § 3 uchwały Nr 40 Prezydium Rządu z dnia 24 stycznia 1951 r. w sprawie zaopatrywania urzędów, instytucji publicznych, organizacji społecznych oraz przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej w druki akcydensowe zarządza się, co następuje:
1.
Ministerstwa i urzędy centralne oraz centrale spółdzielni zorganizują i w uzgodnieniu z przedsiębiorstwem państwowym "Centrala Wydawnicza Druków (CWD)" prowadzić będą stałe prace nad ujednolicaniem wzorów formularzy używanych w zakresie ich właściwości.2.
Postanowienie ust. 1 nie dotyczy formularzy powszechnego użytku, wprowadzonych na mocy szczególnych przepisów prawnych (np. kart meldunkowych, formularzy Głównego Urzędu Statystycznego).3.
Właściwi ministrowie (kierownicy urzędów centralnych) w porozumieniu z Prezesem Centralnego Urzędu Wydawnictw, Przemysłu Graficznego i Księgarstwa wydadzą w terminie dwumiesięcznym od daty wejścia w życie zarządzenia szczegółowe przepisy normujące tryb ujednolicania formularzy na zasadach ustalonych w instrukcji załączonej do zarządzenia.
Prezydium Rady Ministrów (Biuro do Spraw Papieru) ustali w terminie dwumiesięcznym od daty wejścia w życie zarządzenia warunki zużycia papieru na wykonanie formularzy, o których mowa w § 1, przyjmując jako zasadę realizowanie jedynie tych zamówień, które zostały zaaprobowane przez CWD.
Ministerstwa i urzędy centralne projektujące wydanie zarządzeń, z którymi związane jest wprowadzenie nowych formularzy, powinny już w toku opracowywania projektów tych zarządzeń uzgodnić z CWD terminowe wykonanie tych formularzy.
Powierza się CWD zorganizowanie i prowadzenie prac nad ujednolicaniem formularzy w skali międzyresortowej w porozumieniu z właściwymi władzami naczelnymi.
Koordynację prac oraz rozstrzyganie sporów w przedmiocie wykonania zarządzenia pomiędzy ministerstwami, urzędami centralnymi a CWD powierza się Centralnemu Urzędowi Wydawnictw, Przemysłu Graficznego i Księgarstwa.
Ujednolicanie formularzy prowadzone jest niezależnie od akcji racjonalizacji, która należy do Głównego Instytutu Pracy (Zakład Środków Technicznych Pracy Biurowej).
ZAŁĄCZNIK
INSTRUKCJA W SPRAWIE UJEDNOLICANIA DRUKÓW MANIPULACYJNYCH (FORMULARZY) W URZĘDACH, INSTYTUCJACH ORAZ WE WSZYSTKICH JEDNOSTKACH GOSPODARKI USPOŁECZNIONEJ.
INSTRUKCJA W SPRAWIE UJEDNOLICANIA DRUKÓW MANIPULACYJNYCH (FORMULARZY) W URZĘDACH, INSTYTUCJACH ORAZ WE WSZYSTKICH JEDNOSTKACH GOSPODARKI USPOŁECZNIONEJ.
§ 1.
1.
Przez słowo "formularz" należy rozumieć karty papieru z usystematyzowanymi polami przeznaczonymi do wypełniania.2.
Przez określenie "ujednolicenie formularzy", użyte w niniejszej instrukcji, należy rozumieć: 1)
wyeliminowanie zbędnych ilości formularzy o tej samej lub podobnej treści; 2)
ustalenie jednego lub kilku wzorów nadających się do najszerszego zastosowania.§ 2.
1.
Ujednolicenie formularzy obejmuje następujące elementy: 1)
tekst; 2)
układ graficzny; 3)
format; 4)
gatunek papieru (klasa, gramatura, kolor); 5)
technikę drukarską (krój i wielkość czcionek, rodzaj i kolor druku); 6)
technikę wykonania (luzem, blok, książka itp.); 7)
wysokość nakładu.2.
Prace związane z ujednoliceniem formularzy prowadzą komórki zajmujące się organizacją urzędów, instytucji oraz jednostek gospodarki uspołecznionej.§ 3.
Formularze będące w użyciu danej jednostki organizacyjnej należy zakwalifikować do jednej z następujących grup: 1)
formularze związane z wykonywaniem określonych czynności bez względu na rodzaj jednostki organizacyjnej oraz jej szczebel, przyjmując w zasadzie następujący podział: symbol grupa formularzy01 planistycznych,
02 sprawozdawczo-statystycznych,
03 obrotu towarowego i gospodarki materiałowej,
04 produkcyjnych (eksploatacyjnych),
05 pomocniczo-produkcyjnych,
06 transportu,
07 obrotu pieniężnego i księgowości,
08 płac, zatrudnienia i socjalnych,
09 osobowych,
10 ogólno-administracyjnych i innych;
2)
formularze specjalne używane wyłącznie przez określoną jednostkę organizacyjną (np. wydziały pracy i pomocy społecznej prezydiów miejskich rad narodowych, miejskie przedsiębiorstwa komunikacyjne, poradnie przeciwgruźlicze itd.).§ 4.
1.
Praca nad ujednolicaniem formularzy dzieli się na następujące etapy: 1)
zebranie obecnie używanych formularzy od wszystkich jednostek organizacyjnych bądź tylko niektórych w zależności od odrębnego charakteru tych jednostek; 2)
dokonanie analizy tych formularzy i opracowanie jednolitych wzorów.2.
Zebranie formularzy może być dokonane jednorazowo (wszystkich formularzy) bądź też może odbywać się sukcesywnie według zagadnień lub jednostek organizacyjnych.3.
Prace nad ujednolicaniem formularzy powinny być prowadzone: 1)
przez jednostki bezpośrednio nadrzędne (np. centralne zarządy) - w zakresie formularzy używanych przez podległe im przedsiębiorstwa i inne jednostki organizacyjne; 2)
przez ministerstwa i inne urzędy centralne - w zakresie formularzy o zastosowaniu ogólnoresortowym oraz formularzy używanych przez jednostki bezpośrednio podległe ministrowi (kierownikowi urzędu centralnego).§ 5.
1.
Bezpośredni użytkownicy zbiorą po 4 egzemplarze wszystkich stosowanych przez siebie formularzy i zebrane w ten sposób materiały posegregują według wytycznych ustalonych przez właściwe władze centralne zgodnie z § 3.2.
Posegregowane formularze powinny być ostemplowane pieczątką jednostki stosującej dany formularz i zaopatrzone w symbol i Nr według wykazu, o którym mowa niżej.3.
Dla formularzy zebranych w sposób podany w ust. 2 należy sporządzić wykaz według niżej podanych rubryk, który wraz z czterema egzemplarzami wzorów formularzy należy przesłać do jednostek prowadzących prace nad ujednolicaniem formularzy zgodnie z § 4 ust. 3.Symbol | Nr | Nazwa formularza | Wykonanie: luźne kartki, bloki itp. | Sposób wypełniania: atramentem, ołówkiem, maszynowo | Z iloma przebitkami | Zużycie kwartalne kart, luźnych bloków | W jakiej komórce organizacyjnej używane | UWAGI |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
według § 3 | (bieżący formularza) |
§ 6.
1.
Jednostki organizacyjne, które przez właściwe władze naczelne zostaną wyznaczone do zebrania wszystkich wzorów (np. w skali wojewódzkiej, grupy centralnych zarządów itp.), posegregują zebrany materiał analogicznie jak bezpośredni użytkownicy i po przeprowadzeniu analizy i selekcji sporządzą wykaz według niżej podanego wzoru.2.
Selekcja polega na wyeliminowaniu formularzy stosowanych wyłącznie przez jedną jednostkę organizacyjną i wybraniu z pozostałych formularzy o tej samej lub pokrewnej treści jednego lub kilku wzorów typowych, które zdaniem jednostki selekcjonującej mogą być uważane za najbardziej właściwe.Symbol | Nr | Nazwa formularza | Ilość załączonych wzorów | Ilość jednostek stosujących dany wzór | Sposób wypełniania | Wykonanie: luźne kartki, bloki itp. | Globalne zużycie kwartalne | UWAGI |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
3.
Wykaz wraz z trzema egzemplarzami formularzy oraz objaśnieniami i ewentualnymi wnioskami jednostki wymienione w ust. 1 przekazują ministerstwom lub jednostkom wskazanym przez właściwego ministra.§ 7.
Ministerstwa mogą zlecić przesłanie zbioru formularzy bezpośrednio od użytkowników z pominięciem ogniw pośrednich (np. zjednoczeń, centralnych zarządów).§ 8.
1.
Opracowane przez władze naczelne projekty jednolitych wzorów przekazywane są w dwóch egzemplarzach do CWD. CWD przeprowadza dalsze ujednolicanie tych wzorów w skali ogólnokrajowej, zleca wykonanie zamówionego nakładu i wprowadza formularze do swego katalogu.2.
W zakresie racjonalizacji formularzy CWD współpracuje z Głównym Instytutem Pracy.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »