§ 2. - Tryb ustalania cen na produkty nietypowe i nietypowe usługi wykonywane przez przedsiębiorstwa podległe Ministrowi Poczt i Telegrafów i świadczone w obrębie gospodarki uspołecznionej.

Monitor Polski

M.P.1955.17.178

Akt utracił moc
Wersja od: 28 lutego 1955 r.
§  2.
1.
Podstawą do ustalania cen produktów lub usług nietypowych, o których mowa w § 1, jest kalkulacja wstępna kosztu własnego, sporządzona przez dostawcę (wykonawcę) według wzorów obowiązujących dla przedsiębiorstw podległych Ministrowi Poczt i Telegrafów.
2.
Kalkulacja wstępna kosztu własnego powinna być oparta na ścisłych danych technicznych, a w szczególności na rysunkach, szkicach i wzorach, na podstawie których dział głównego technologa przedsiębiorstwa ustala ilość i rodzaje materiałów bezpośrednich oraz rodzaje operacji i czas robocizny bezpośredniej, niezbędnych do wykonania produktu lub usługi.
3.
Dział planowania przedsiębiorstwa ustala na podstawie otrzymanych danych, o których mowa w ust. 2, planowany koszt własny produktu lub usługi wraz z planowanym zyskiem, przyjmując:
a)
koszty materiałów - według cen obowiązujących w dniu sporządzenia kalkulacji, przy czym narzut kosztów zakupu należy obliczać w wysokości ustalonej planem techniczno-ekonomicznym,
b)
koszty specjalne - według kosztów wytwarzania modeli, narzędzi, sprawdzianów itp., jeżeli są wykonywane we własnym zakresie. W przypadku konieczności korzystania z modeli, narzędzi itp. obcych lub obróbki obcej należy wyszczególnić potrzebne przedmioty lub świadczenia obce oraz ustalony ich koszt na podstawie cennika lub w uzgodnieniu z przedsiębiorstwem dostarczającym potrzebny przedmiot lub dokonującym obróbki,
c)
koszty robocizny bezpośredniej - według obowiązującego taryfikatora robót i obowiązujących stawek płac,
d)
koszty pośrednie (wydziałowe, ogólnofabryczne) - według procentowych narzutów, wynikających z planu techniczno-ekonomicznego.