Tryb składania przez rady wydziału i rady naukowe wniosków o przedstawienie kandydatów do tytułu naukowego.

Monitor Polski

M.P.1986.28.202

Akt utracił moc
Wersja od: 25 września 1986 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO ORAZ SEKRETARZA NAUKOWEGO POLSKIEJ AKADEMII NAUK
z dnia 11 sierpnia 1986 r.
w sprawie trybu składania przez rady wydziału i rady naukowe wniosków o przedstawienie kandydatów do tytułu naukowego.

Na podstawie art. 31 ust. 5 ustawy z dnia 31 marca 1965 r. o stopniach naukowych i tytułach naukowych (Dz. U. z 1985 r. Nr 42, poz. 202) zarządza się, co następuje:
Kandydatów do tytułów naukowych przedstawiają rady wydziałów lub rady naukowe jednostek organizacyjnych szkół wyższych, z wyjątkiem jednostek działających w ramach wydziału, rady naukowe samodzielnych placówek typu naukowo-dydaktycznego, placówek naukowych Polskiej Akademii Nauk oraz jednostek badawczo-rozwojowych.
Rada wydziału (rada naukowa) podejmuje uchwałę dotyczącą wszczęcia postępowania w sprawie wysunięcia kandydata do tytułu naukowego z własnej inicjatywy lub na podstawie wniosku:
1)
w szkołach wyższych i samodzielnych placówkach typu naukowo-dydaktycznego - dziekana wydziału lub kierownika innej jednostki organizacyjnej szkoły wyższej, o której mowa w § 1, albo kierownika samodzielnej placówki typu naukowo-dydaktycznego,
2)
w placówkach naukowych Polskiej Akademii Nauk - kierownika placówki,
3)
w jednostkach badawczo-rozwojowych - dyrektora jednostki.
W razie podjęcia uchwały, o której mowa w § 2, rada wydziału (rada naukowa) wybiera spośród członków rady posiadających tytuł naukowy lub zajmujących stanowisko docenta i posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego trzyosobową komisję oraz powołuje trzech recenzentów posiadających tytuł naukowy. Co najmniej dwóch recenzentów powołuje się spoza grona pracowników i emerytowanych pracowników szkoły wyższej, placówki naukowej Polskiej Akademii Nauk, samodzielnej jednostki typu naukowo-dydaktycznego, jednostki badawczo-rozwojowej, w której wszczęto postępowanie w sprawie wysunięcia kandydata do tytułu naukowego, oraz spoza grona członków jej rady. Ta sama osoba nie może pełnić funkcji recenzenta i członka komisji.
1.
Dziekan wydziału lub przewodniczący rady naukowej zwraca się do recenzentów o przedstawienie w ciągu trzech miesięcy oceny, czy dorobek naukowo-badawczy (a w zakresie sztuki i dyscyplin artystycznych - dorobek w pracy artystycznej) i dydaktyczno-wychowawczy kandydata, ze szczególnym uwzględnieniem dorobku powstałego po ostatnim awansie naukowym, uzasadnia wystąpienie z wnioskiem o nadanie mu tytułu naukowego.
2.
Komisja określona w § 3 po zapoznaniu się z ocenami, o których mowa w ust. 1, sporządza ogólne sprawozdanie, które przedstawia radzie wydziału (radzie naukowej) wraz z uzasadnieniem.
3.
Oceny dotyczące kandydatów do tytułu naukowego mają charakter poufny.
4.
Na podstawie dokumentacji przedstawionej przez komisję rada wydziału (rada naukowa) podejmuje uchwałę w sprawie wystąpienia z wnioskom o przedstawienie kandydata do tytułu naukowego profesora nadzwyczajnego lub profesora zwyczajnego.
1.
Uchwały rady wydziału (rady naukowej) w sprawach nadawania tytułów naukowych są ważne, jeżeli zostały podjęte w głosowaniu tajnym w obecności co najmniej połowy liczby osób uprawnionych do głosowania, a za przyjęciem uchwały wypowiedziała się więcej niż połowa osób uczestniczących w głosowaniu.
2.
Z przebiegu każdego posiedzenia rady wydziału (rady naukowej) sporządza się protokół obejmujący również wyniki głosowania.
1.
W sprawach nadawania tytułów naukowych uprawnieni do głosowania są członkowie rady wydziału (rady naukowej) posiadający tytuł naukowy lub docenci ze stopniem naukowym, a w wyższych szkołach artystycznych - również docenci nie posiadający stopnia naukowego.
2.
W sprawach nadawania tytułów naukowych w dziedzinie nauk wojskowych lub specjalistycznych dyscyplin naukowych o bezpieczeństwie państwa i porządku publicznym oraz ochronie przeciwpożarowej są uprawnieni do głosowania, poza osobami wymienionymi w ust. 1, również członkowie rady wydziału będący oficerami w stopniu generała (admirała).
W razie gdy kandydat do tytułu naukowego zatrudniony jest w szkole wyższej, uchwałę w sprawie wystąpienia z wnioskiem o nadanie tytułu naukowego dziekan lub kierownik innej jednostki organizacyjnej szkoły przekazuje rektorowi, który przedstawia ją do opinii senatowi. Do uchwały dołącza się wszystkie materiały, sprawozdania i oceny, a także protokoły, o których mowa w § 5 ust. 2.
1.
Wniosek rady wydziału lub rady naukowej jednostki organizacyjnej szkoły wyższej, o którym mowa w § 4 ust. 4, rektor przedstawia wraz z dokumentacją ministrowi sprawującemu nadzór nad szkołą wyższą.
2.
Wniosek rady naukowej placówki naukowej Polskiej Akademii Nauk, jednostki badawczo-rozwojowej lub samodzielnej placówki typu naukowo-dydaktycznego, o którym mowa w § 4 ust. 4, kierownik placówki naukowej Polskiej Akademii Nauk, dyrektor jednostki badawczo-rozwojowej lub kierownik samodzielnej placówki typu naukowo-dydaktycznego przedstawia wraz z dokumentacją odpowiednio Sekretarzowi Naukowemu Polskiej Akademii Nauk albo ministrowi nadzorującemu jednostkę lub placówkę.
Recenzentowi dokonującemu oceny całokształtu dorobku naukowo-badawczego, artystycznego lub dydaktyczno-wychowawczego kandydata do tytułu naukowego przysługuje wynagrodzenie na zasadach określonych w przepisach o wynagradzaniu za opracowanie recenzji rozprawy habilitacyjnej.
Traci moc zarządzenie Ministra Szkolnictwa Wyższego i Sekretarza Naukowego Polskiej Akademii Nauk z dnia 13 grudnia 1965 r. w sprawie trybu składania przez rady wydziału i rady naukowe wniosków o przedstawienie kandydatów do tytułów naukowych (Monitor Polski z 1966 r. Nr 1, poz. 11 i z 1969 r. Nr 20, poz. 169).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.