Rozdział 3 - Odbiory ostateczne. - Tryb odbioru robót budowlano-montażowych przez jednostki podległe Ministrowi Kultury i Sztuki.

Monitor Polski

M.P.1955.116.1525

Akt utracił moc
Wersja od: 7 grudnia 1955 r.

III.

Odbiory ostateczne.

§  14.
1.
Odbiór ostateczny polega na:
1)
sprawdzeniu zgodności wykonanych robót z umową i dokumentacją techniczną oraz kosztorysem (z uwzględnieniem dodatkowych zleceń zamawiającego i nadzoru autorskiego);
2)
sprawdzeniu prawidłowości wykonania robót pod względem technicznym oraz jakości robót i zużytych materiałów;
3)
sprawdzeniu ilości wykonanych robót;
4)
sprawdzeniu terminowości wykonanych robót, zbadania przyczyn i skutków opóźnienia oraz określeniu wysokości kar umownych;
5)
stwierdzeniu wad i braków oraz ustaleniu terminów ich usunięcia;
6)
ustaleniu stopnia obniżenia cen kosztorysowych za roboty wykonane zgodnie z dokumentacją techniczną;
7)
ustaleniu, czy obiekt został wykonany ekonomicznie;
8)
ustaleniu przydatności odbieranego obiektu do celów, dla których został wybudowany;
9)
orzeczeniu, czy obiekt może być oddany do użytku;
10)
jeżeli przedmiotem odbioru jest obiekt mieszkalny, w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się przeprowadzenie odbioru obiektu z następującymi brakami:
a)
brak tynków zewnętrznych i innych robót elewacyjnych,
b)
prowizoryczne podłączenie wewnętrznej instalacji wodociągowej i elektrycznej do sieci (tymczasowej) do czasu ukończenia sieci zewnętrznej,
c)
brak piecyków gazowych w łazienkach przy gotowych podejściach instalacyjnych,
d)
brak wanien wolnostojących przy gotowych podejściach instalacyjnych,
e)
brak połączenia wewnętrznej instalacji gazowej z siecią zewnętrzną do czasu ukończenia zewnętrznej sieci gazowej,
f)
prowizoryczne urządzenie wygodnych przejść dla pieszych do czasu trwałego uporządkowania terenu.
2.
Odbiory ostateczne robót dokonywane są na zasadach całkowitej bezusterkowości. Komisja w razie stwierdzenia usterek przerywa swoją działalność do czasu usunięcia ich przez wykonawcę w wyznaczonym przez komisję terminie. W szczególnych przypadkach komisja może powziąć decyzję o kontynuowaniu odbioru mimo usterek. Stwierdzone usterki spisuje się wówczas na osobnym arkuszu, wyznaczając termin ich usunięcia.
§  15.
1.
Odbiór ostateczny robót (obiektu) przeprowadza się w oparciu o odbiory częściowe po zakończeniu robót określonej budowli w terminie 10 dni od daty całkowitego zakończenia wszystkich robót w danym obiekcie, stwierdzonego przez kierownika budowy wpisem do dziennika budowy.
2.
Odbioru ostatecznego obiektu (budowli) należy dokonywać kompleksowo, razem ze znajdującymi się w nim lokalami oraz urządzeniami socjalnymi i usługowymi. Jednocześnie z budynkami powinny być odbierane urządzenia terenowe, potrzebne do pełnego wykorzystania budynków, jak drogi, chodniki, urządzenia podwórzowe, zieleńce itp.
§  16.
1.
Komisję odbioru powołuje zamawiający co najmniej na 7 dni przed odbiorem w następującym składzie:
1)
dwóch przedstawicieli zamawiającego, z których jeden pełni obowiązki przewodniczącego;
2)
przedstawiciel organu nadzoru autorskiego - w razie ustanowienia takiego nadzoru;
3)
przedstawiciel jednostki użytkującej (mającej użytkować) dany obiekt.
2.
Wyznaczenie osoby reprezentującej jednostkę użytkującą powinno być uzgodnione z jej jednostką nadrzędną.
§  17.
1.
Przy odbiorze ostatecznym powinni być obecni:
1)
inspektor nadzoru;
2)
kierownik robót generalnego wykonawcy, a w razie gdy roboty były wykonane z udziałem podwykonawców - przy odbiorze powinni być obecni kierownicy robót podwykonawców;
3)
inżynier lub technik bezpieczeństwa pracy.
2.
O terminie odbioru należy powiadomić;
1)
wykonawcę;
2)
właściwy bank finansujący inwestycje;
3)
inwestora wyższego szczebla;
4)
Inspektorat Ochrony Pracy Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Kultury.
3.
Zawiadomienia o odbiorze ostatecznym robót powinien dokonać zamawiający w odniesieniu do osób, o których mowa w ust. 1 i 2, z określeniem czasu, miejsca, przedmiotu odbioru i jego wartości umownej co najmniej na 7 dni przed terminem odbioru.
4.
W przypadkach ostatecznego odbioru obiektów inwestycyjnych, których wartość kosztorysowa przekracza 1.000.000 zł, inwestor centralny powinien zawiadomić nie później niż na 10 dni przed terminem tego odbioru Ministerstwo Kontroli Państwowej z określeniem czasu, miejsca, przedmiotu odbioru i jego wartości umownej.
5.
Nieobecność osób wymienionych w ust. 2 i 4 nie wstrzymuje czynności komisji, o ile osoby te zostały we właściwym czasie zawiadomione o terminie i miejscu odbioru.
§  18.
1.
W razie potrzeby na wniosek komisji odbioru zamawiający może za zgodą inwestora wyższego szczebla zlecić przeprowadzenie ekspertyz technicznych lub powołanie biegłych.
2.
Jeżeli wyniki ekspertyz lub orzeczenia biegłych nie stwierdzą wadliwości wykonania zakwestionowanej roboty, koszt ekspertyz obciąża w całości zamawiającego W innych przypadkach koszt ekspertyzy lub orzeczeń stwierdzających potrzebę usunięcia usterek oraz ekspertyz lub orzeczeń stwierdzających ich usunięcie obciąża wykonawcę.
3.
Przewodniczący komisji odbioru uzgadnia należność za czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, stosownie do obowiązujących przepisów.
§  19.
1.
Odbiór ostateczny przeprowadza zamawiający jedynie od generalnego wykonawcy.
2.
Odbiór ostateczny robót wykonanych przez podwykonawcę przeprowadza zamawiający od generalnego wykonawcy przy współudziale podwykonawcy, o ile podwykonawca wykonał:
1)
oddzielne budowle;
2)
konstrukcje bądź roboty stanowiące jeden element scalony w ramach danego obiektu (np. montaż urządzenia);
3)
całość robót składających się z różnych elementów scalonych w danym obiekcie (np. instalacje sanitarne).
3.
W przypadku opisanym w ust. 1 odbiór jest jednocześnie odbiorem robót przez generalnego wykonawcę od podwykonawcy.
§  20.
Inspektor nadzoru z ramienia zamawiającego przygotowuje przy współudziale wykonawcy i przedstawia przy odbiorze następujące dokumenty:
1)
umowę zawartą przez zamawiającego z wykonawcą wraz z załącznikami i porozumieniami dodatkowymi;
2)
zatwierdzoną dokumentację techniczną (w tym kosztorysową) wraz z rysunkami roboczymi z naniesionymi zmianami wprowadzonymi w toku wykonywania robót;
3)
kosztorys umowny i kosztorysy dodatkowe dotyczące odbieranej budowli;
4)
harmonogram ogólny wykonania robót;
5)
dziennik budowy, księgę obmiaru, dziennik nadzoru autorskiego;
6)
protokoły odbiorów częściowych i dokonanych prób technicznych instalacji i urządzeń;
7)
obliczenie wartości wykonanych robót w formie kosztorysu wykonawczego wykonanego i sprawdzonego w ramach odbiorów częściowych;
8)
ekspertyzy i akta stwierdzające wyniki przeprowadzonych prób materiałów, prefabrykatów itp. oraz świadectwa stwierdzające gatunek i markę zużytych materiałów;
9)
wykaz nie usuniętych wad i braków wymienionych w protokole odbiorów częściowych;
10)
protokoły konieczności robót dodatkowych ponad kosztorysowych;
11)
korespondencję mającą istotne znaczenie dla przebiegu ostatecznego odbioru.
§  21.
Komisja odbioru na podstawie dokumentów zebranych, bezpośrednich obmiarów, przeglądów i badań sprawdza przy odbiorze wykonane roboty zgodnie z § 14, ocenia możliwość ostatecznego przyjęcia robót (obiektu) i wydaje odpowiednie orzeczenie.
§  22.
Decyzje komisji odbioru zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego. Przegłosowany członek komisji ma prawo wpisać do protokołu odbioru swój sprzeciw. Zgłoszenie sprzeciwu nie wstrzymuje dalszych czynności odbiorczych.
§  23.
1.
Z odbioru ostatecznego spisuje się na miejscu protokół w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron oraz dla banku finansującego inwestycje.
2.
Zamawiający przesyła odpisy protokołu odbioru ostatecznego zainteresowanym jednostkom w terminie 7 dni od daty ukończenia odbioru.
3.
W przypadkach odbiorów, o których mowa w § 17 ust. 4, inwestor centralny przesyła Ministrowi Kontroli Państwowej odpisy protokołów tych odbiorów nie później niż w ciągu 14 dni od daty ich zakończenia.
§  24.
1.
Protokół odbioru ostatecznego składa się z czterech części:
1)
część I zawiera:
a)
nazwę i adres budowy oraz charakterystykę obiektu,
b)
nazwę i adres zamawiającego, użytkownika i wykonawcy,
c)
datę i podstawę przeprowadzenia odbioru wraz z wykazem wysłanych zawiadomień o odbiorze,
d)
wyszczególnienie składu komisji i osób obecnych przy odbiorze,
e)
wykaz dokumentów, którymi posługiwała się komisja przy odbiorze;
2)
część II zawiera:
a)
zestawienie terminów umownych i rzeczywistych wykonania robót oraz obliczenie kary umownej za zwłokę,
b)
stwierdzenie zgodności wykonanych robót z dokumentacją techniczną lub obliczenie zmniejszenia wartości kosztorysowej w wyniku istniejącej niezgodności,
c)
stwierdzenie prawidłowości i jakości wykonania robót pod względem technicznym lub obliczenie zmniejszenia wartości kosztorysowej w wyniku istniejących wad nie do usunięcia,
d)
stwierdzenie ilości wykonanych robót, stwierdzenie, czy zostały one sprawdzone w ramach odbiorów częściowych, oraz podanie wyników sprawdzenia głównych wymiarów obiektu,
e)
opinię o przydatności obiektu do celów, dla których został wykonany;
3)
część III stanowi orzeczenie, zawierające:
a)
uznanie robót za ostatecznie odebrane pod wzglądem technicznym,
b)
zobowiązanie wykonawcy do usunięcia wad i braków w wyznaczonych terminach,
c)
wyznaczenie osoby upoważnionej do przyjęcia wykonanych poprawek i uzupełnień;
4)
cześć IV zawiera wykaz wad i braków oraz terminów wyznaczonych do ich usunięcia lub uzupełnienia.
2.
Przy odbiorze ostatecznym obiektu, którego części były oddawane do użytkowania w różnych terminach, należy ustalić, czy ujęte w protokole usterki powstały z winy wykonawcy, czy na skutek użytkowania. W razie niemożności ustalenia przyczyn powstania usterki ustala się, że powstała ona z winy wykonawcy w przypadku dokonywania odbioru ostatecznego przed upływem roku od chwili oddania do użytku oraz że powstała ona z winy użytkownika, jeżeli odbioru ostatecznego dokonuje się po upływie roku od chwili oddania budowy do użytku.
§  25.
1.
Protokół podpisują członkowie komisji odbioru, przedstawiciel wykonawcy, jeżeli jest obecny przy odbiorze, osoba sporządzająca protokół oraz osoby obecne przy odbiorze.
2.
Przedstawiciel wykonawcy podpisuje protokół pod klauzulą, że nie zgłasza sprzeciwu od decyzji zawartych w protokole odbiorczym, albo wnosi sprzeciw do protokołu, uzasadniając go, bądź też zaznacza w protokole, że zgłosi uzasadnienie sprzeciwu oddzielnym pismem w terminie 7 dni od daty doręczenia mu protokołu odbioru.
3.
W przypadku nieobecności wykonawcy przy odbiorze robót ma on prawo zgłoszenia sprzeciwu w ciągu 7 dni od daty doręczenia mu protokołu odbioru.
4.
W protokole powinny być również zamieszczone ewentualne zastrzeżenia i sprzeciwy osób nie wchodzących w skład komisji odbioru, a obecnych przy odbiorze (§ 17).
5.
W razie odmowy podpisania protokołu przez wykonawcę komisja odbiorcza czyni o tym odpowiednią wzmiankę w protokole.
§  26.
1.
Przekazanie obiektu do użytku powinno z reguły być poprzedzone odbiorem ostatecznym.
2.
W przypadkach uzasadnionych potrzebami użytkownika i w razie braku przeszkód technicznych może być dokonane wcześniejsze oddanie obiektu do użytku.
3.
Odbioru obiektów do użytku dokonują komisje odbioru na zasadach i w trybie określonych uchwałą nr 522 Prezydium Rządu z dnia 1 lipca 1952 r. w sprawie zasad oraz trybu oddawania inwestycji do użytku (eksploatacji) (Monitor Polski Nr A-64, poz. 989 z późniejszymi zmianami).
4.
Przy wcześniejszym oddaniu obiektu do użytku konieczna jest obecność użytkownika.
5.
W protokole zdawczo-odbiorczym i oddania obiektu do użytku, o którym mowa w ust. 2, należy szczegółowo podać stan wszystkich elementów budowy w chwili ich przejmowania przez użytkownika. Protokół ten podpisany przez przedstawiciela zamawiającego, użytkownika i wykonawcę, powinien być dołączony do dokumentów wymienionych w § 20.