Tryb dokonywania kasacji pojazdów samochodowych jednostek organizacyjnych administracji państwowej, gospodarki uspołecznionej i organizacji społecznych oraz ustalenie organów powołanych do kasacji.

Monitor Polski

M.P.1956.35.426

Akt utracił moc
Wersja od: 3 maja 1956 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 9 kwietnia 1956 r.
w sprawie trybu dokonywania kasacji pojazdów samochodowych jednostek organizacyjnych administracji państwowej, gospodarki uspołecznionej i organizacji społecznych oraz w sprawie ustalenia organów powołanych do kasacji.

Na podstawie art. 2 pkt 9 i art. 5 dekretu z dnia 8 stycznia 1946 r. o organizacji administracji i gospodarki motoryzacyjnej w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 7, poz. 58) i na podstawie art. 4 pkt 7 ustawy z dnia 26 lutego 1951 r. o organizacji władz w dziedzinie komunikacji (Dz. U. Nr 14, poz. 108 i Nr 41, poz. 310) oraz w związku z § 4 ust. 2 uchwały nr 85 Prezydium Rządu z dnia 20 lutego 1952 r. w sprawie sprzedaży pojazdów samochodowych z akcji przekazywania remanentów motoryzacyjnych (Monitor Polski Nr A-21, poz. 254) zarządza się, co następuje:
1.
Zarządzenie dotyczy pojazdów samochodowych, zwanych dalej w skróceniu "pojazdami", należących do jednostek organizacyjnych administracji państwowej, gospodarki uspołecznionej i organizacji społecznych, zwanych dalej w skróceniu "jednostkami organizacyjnymi".
2.
Pojazdami w rozumieniu niniejszego zarządzenia są: samochody osobowe, ciężarowe, specjalne, autobusy, ciągniki drogowe, przyczepy, naczepy i motocykle.
3.
Kasacją w rozumieniu niniejszego zarządzenia jest wykonanie całkowitej rozbiórki pojazdu z przeznaczeniem jego części do zastosowania w innych pojazdach lub przekazaniem ich na złom, przy równoczesnym skreśleniu pojazdu z inwentarza jednostki i z ewidencji pojazdów.
4.
Przepisy zarządzenia nie dotyczą pojazdów samochodowych należących do organów i jednostek Ministerstwa Obrony Narodowej, Komitetu do Spraw Bezpieczeństwa Publicznego oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
1.
Jednostka organizacyjna zgłasza pojazd do kasacji, jeżeli nie nadaje się on do dalszej eksploatacji, w szczególności ze względu na to, że:
1)
stałe wysokie nakłady konieczne do utrzymania pojazdu w stanie gotowości technicznej wskazują na nieopłacalność dalszej eksploatacji,
2)
stopień zużycia pojazdu, wielokrotność już dokonanych napraw, ilość przebytych kilometrów wskazują na nieopłacalność dalszej naprawy,
3)
pojazd uległ wypadkowi, w którego wyniku nie nadaje się do naprawy ani odbudowy.
2.
Pojazd zgłoszony do kasacji nie podlega zgłoszeniu jako zbędny lub nadmierny remanent motoryzacyjny do czasu uzyskania decyzji w sprawie kasacji (§8).
Jednostka organizacyjna jest obowiązana do pełnego zabezpieczenia pojazdu zgłoszonego aż do czasu wykonania decyzji w sprawie kasacji (§8). Z pojazdu przeznaczonego do kasacji nie wolno wymontowywać żadnych części.
1.
Jednostka organizacyjna zgłasza pojazd do kasacji do swojej jednostki nadrzędnej, która po rozpatrzeniu zgłoszenia i w przypadku akceptacji skierowuje je do wydziału komunikacji drogowej prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie lub m. Łodzi) właściwej ze względu na miejsce stałego postoju pojazdu.
2.
Zgłoszenie jednostka organizacyjna sporządza na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia. Zgłoszenie powinno być podpisane przez kierownika i głównego księgowego jednostki zgłaszającej pojazd do kasacji.
1.
Zakłady naprawy samochodów nie są uprawnione do zgłaszania do kasacji pojazdów przekazanych im do naprawy.
2.
W razie stwierdzenia nieopłacalności naprawy pojazdu przez zakłady naprawy samochodów jednostka organizacyjna na wniosek zakładu naprawczego obowiązana jest zgłosić pojazd do kasacji.
1.
Zgłoszenie do kasacji rozpatruje komisja kasacyjna działająca przy wydziale komunikacji drogowej prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie lub m. Łodzi) właściwej ze względu na miejsce stałego postoju pojazdu zgłoszonego do kasacji.
2.
Rozpatrzenie zgłoszenia przez komisję powinno nastąpić w ciągu sześciu tygodni, licząc od dnia zarejestrowania w wydziale komunikacji drogowej.
3.
Komisję kasacyjną powołuje prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie lub m. Łodzi) na wniosek wydziału komunikacji drogowej.
4.
W skład komisji kasacyjnej wchodzą:
1)
przedstawiciel wydziału komunikacji drogowej prezydium rady narodowej - jako przewodniczący,
2)
przedstawiciel jednostki organizacyjnej zgłaszającej pojazd do kasacji,
3)
przedstawiciel jednostki nadrzędnej nad jednostką, której zgłoszenie kasacyjne jest rozpatrywane,
4)
rzeczoznawca techniki motorowej spośród powołanych przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z zespołu, na którego terenie jest dokonywana kasacja.
1.
Komisja kasacyjna po ustaleniu stanu technicznego pojazdu w miejscu jego postoju sporządza protokół i stawia wniosek o kasację lub stwierdza brak uzasadnienia do kasacji na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
2.
Protokół stanu technicznego (ust. 1) i wnioski sporządzone w trzech jednobrzmiących egzemplarzach komisja kasacyjna przekazuje prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie lub m. Łodzi).
1.
Decyzję w sprawie kasacji wydaje prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie lub m. Łodzi) posługując się wzorem zamieszczonym na ostatniej stronie załącznika nr 2 do zarządzenia.
2.
Decyzję w sprawie kasacji sporządza się w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, z których dwa przeznaczone są dla zainteresowanej jednostki organizacyjnej, trzeci pozostaje w aktach wydziału komunikacji drogowej.
3.
Odmawiając kasacji prezydium rady narodowej (ust. 1) może zlecić jednostce organizacyjnej zgłoszenie pojazdu jako zbędnego remanentu motoryzacyjnego.
1.
Decyzja o kasacji jest dokumentem, na którego podstawie następuje spisanie pojazdu z ewidencji i z inwentarza jednostki organizacyjnej.
2.
Decyzja o kasacji określa przeznaczenie pojazdu kasowanego bądź na rozbiórkę, bądź na złom zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach o upłynnieniu remanentów motoryzacyjnych.
3.
W razie postanowienia utrzymania w ruchu pojazdu zgłoszonego do kasacji prezydium rady narodowej powinno w decyzji wskazać powody utrzymania pojazdu w ruchu.
4.
Decyzja prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie lub m. Łodzi) jest ostateczna.
1.
Komisja kasacyjna działa bezpłatnie z wyjątkiem rzeczoznawcy techniki motorowej, który otrzymuje wynagrodzenie według ustalonych norm.
2.
Jednostka organizacyjna, której pojazd podlega kasacji, ponosi koszt wynagrodzenia rzeczoznawcy.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

Zgłoszenie pojazdu samochodowego do kasacji.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

PROTOKÓŁ STANU TECHNICZNEGO POJAZDU SAMOCHODOWEGO

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................