Traktat o stosunkach handlowych i gospodarczych między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki.

Monitor Polski

M.P.1991.27.191

Akt nienormatywny
Wersja od: 30 sierpnia 1991 r.

UCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 26 lipca 1991 r.
w sprawie Traktatu o stosunkach handlowych i gospodarczych między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki.

1.
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej potwierdza wolę kształtowania bliskich i przyjaznych stosunków Polski z USA oraz wzmocnienia mechanizmów współpracy gospodarczej, które winny służyć rozwojowi Polski i zapewnieniu należnego jej miejsca w partnerskich stosunkach międzynarodowych. Traktat, zapewniając ochronę dóbr producenta i twórcy, winien zarazem sprzyjać zainteresowaniu firm amerykańskich inwestowaniem w Polsce.
2.
W świetle uwag i wniosków zgłoszonych w trakcie postępowania ratyfikacyjnego, Sejm zobowiązuje rząd do podjęcia działań, które polepszą sytuację polskich eksporterów na rynku amerykańskim poprzez zwiększenie kwot importowych oraz zaprzestanie kwalifikowania Polski wciąż jako kraju o gospodarce kontrolowanej przez państwo.
3.
Sejm zdaje sobie sprawę ze znaczenia obciążeń, jakie w rezultacie nowej regulacji mogą powstać dla polskiej gospodarki, zwłaszcza w postaci wzrostu opłat za korzystanie z amerykańskiej własności intelektualnej oraz wzrostu kosztów importu leków i innych produktów. Koszty takie ponosi każdy kraj wchodzący w globalny system gospodarczy i przyjmujący światowe standardy wobec użytkowników dóbr chronionych. Obciążenia te należy widzieć we właściwych proporcjach i w ścisłym powiązaniu z korzyściami, jakie Traktat przyniesie.
4.
Sejm uznaje, iż postanowienia Traktatu nie mogą obowiązywać wstecz. Postanowienia Traktatu dotyczą wyłącznie inwestycji podjętych po wejściu Traktatu w życie. W szczególności postanowienia Traktatu nie mogą stanowić podstawy do żądania wycofania z użycia programów komputerowych będących w dniu wejścia w życie Traktatu w posiadaniu użytkowników, bez względu na sposób ich uzyskania.
5.
Sejm przyjmuje, iż poziom ochrony programów komputerowych wymagany przez Traktat jest zgodny ze stopniem ochrony przyjętym w dyrektywie EWG z 14 maja 1991 r. W szczególności w kwestii dekompilacji programów komputerowych stosowanie wyjątków przewidzianych w art. 6 wyżej wymienionej dyrektywy jest zgodne z postanowieniami Traktatu.
6.
Traktat nie może być interpretowany jako ograniczenie prawa stron do podejmowania środków ochrony bilansu płatniczego, zgodnie z postanowieniami wielostronnych umów międzynarodowych. Rząd winien dążyć do praktycznej wykładni umożliwiającej podejmowanie środków dla ochrony bilansu płatniczego Polski.
7.
Sejm uznaje, że przewidziana w Aneksie nr 1 instytucja przejściowej ochrony patentowej produktów obowiązywać będzie co najwyżej do momentu wprowadzenia ochrony wymienionych tam produktów w Polsce. Traktat wymaga od Polski zapewnienia ochrony przejściowej na produkty, które nie są obecnie objęte patentami zgodnie z prawem polskim, a które spełniają określone kryteria ustanowione w liście towarzyszącym. Należy przez to rozumieć, iż przejściową ochronę może otrzymać zagraniczny posiadacz patentu, jeżeli uruchomi produkcję w Polsce. Nie mogą natomiast uzyskać przejściowej ochrony dobra importowane.
8.
Sejm uznaje, iż postanowienia Traktatu ograniczające możliwości ustanawiania licencji przymusowej nie dotyczą działań w interesie publicznym, zwłaszcza dla ochrony zdrowia i środowiska, a także bezpieczeństwa kraju.
9.
W związku z trudnościami we wprowadzeniu na czas wymaganych przez Traktat zmian w ustawodawstwie polskim Sejm oczekuje, iż rząd uzyska zrozumienie strony amerykańskiej co do nietraktowania tej zwłoki jako naruszenia postanowień Traktatu. Jednocześnie Sejm zobowiązuje Rząd do przyspieszenia prac nad projektami nowych ustaw i nowelizacji prawa autorskiego, wynalazczego, o ochronie układów scalonych i zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
10.
Sejm uznaje, iż Traktat nie ogranicza swobody stanowiska Polski w GATT oraz zasady równości w zakresie prawnych środków ochrony rynku każdej ze stron przed nadmiernie rosnącym importem.
11.
Sejm widzi potrzebę podjęcia po ratyfkacji rozmów ze stroną amerykańską na temat przedłużenia terminów wprowadzania ochrony patentowej produktów farmaceutycznych, chemicznych i spożywczych do czasu, gdy wymagać tego będzie umowa o stowarzyszeniu między polską a EWG.

W miarę wykonywania postanowień Traktatu mogą pojawiać się kwestie wymagające dodatkowej interpretacji. Winna ona być dokonywana wspólnie ze stroną amerykańską, zarówno przed wymianą dokumentów ratyfikacyjnych, jak i po wejściu Traktatu w życie.

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wyraża nadzieję, iż w duchu nowych, aktywnych stosunków przyjaźni Polski z USA możliwe będą wskazane w uchwale wykładnie i praktyczny sposób wdrożenia Traktatu, sprzyjające rozwojowi Polski na zasadzie suwerenności, partnerskiej równości i obustronnych korzyści.