Termin przechowywania oraz sposób przekazania do archiwów państwowych dokumentów z głosowania i z wyborów do Sejmu i Senatu zarządzonych na dzień 21 września 1997 r.

Monitor Polski

M.P.1997.63.616

Akt utracił moc
Wersja od: 26 września 1997 r.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 16 września 1997 r.
w sprawie terminu przechowywania oraz sposobu przekazania do archiwów państwowych dokumentów z głosowania i z wyborów do Sejmu i Senatu zarządzonych na dzień 21 września 1997 r.

Na podstawie art. 121 ust. 4 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205, z 1995 r. Nr 132, poz. 640, z 1997 r. Nr 47, poz. 297, Nr 70, poz. 443, Nr 88, poz. 554 i Nr 98, poz. 604) i art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1994 r. Nr 54, poz. 224 oraz z 1997 r. Nr 70, poz. 443 i Nr 98, poz. 604) Państwowa Komisja Wyborcza, po porozumieniu z Naczelnym Dyrektorem Archiwów Państwowych, uchwala, co następuje.
Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o dokumentach z głosowania i z wyborów, zwanych dalej dokumentami z wyborów, należy przez to rozumieć:
1)
spisy wyborców,
2)
protokoły rejestracji okręgowych list kandydatów na posłów wraz z załącznikami,
3)
protokoły rejestracji kandydatów na senatorów wraz z załącznikami,
4)
protokoły głosowania w obwodach,
5)
protokoły z wyborów posłów do Sejmu w okręgach wyborczych wraz z załącznikami,
6)
protokoły wyników głosowania i wyników wyborów senatorów w okręgach wyborczych,
7)
protokół rejestracji ogólnopolskiej listy kandydatów na posłów wraz z załącznikami,
8)
protokół wyborów posłów z ogólnopolskich list kandydatów na posłów wraz z załącznikiem,
9)
karty do głosowania (ważne i nieważne),
10)
uchwały i orzeczenia podjęte przez komisje wyborcze,
11)
dokumentację zapisaną na elektronicznych nośnikach informatycznych, spełniającą warunki określone dla dokumentów z wyborów,
12)
protokoły posiedzeń komisji wyborczych,
13)
urzędowe obwieszczenia komisji wyborczych.
1.
Dokumenty z wyborów obwodowe komisje wyborcze przekazują odpowiednio wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta, konsulowi i kapitanowi statku. Spis wyborców stanowi oddzielny pakiet. Dokumenty te są przechowywane do dyspozycji Sądu Najwyższego do czasu rozstrzygnięcia o ważności wyborów lub wyboru posłów bądź senatorów, a także do dyspozycji sądów lub organów prokuratury prowadzących postępowania karne.
2.
Po podjęciu przez Sąd Najwyższy uchwał, o których mowa w ust. 1, wójt, burmistrz, prezydent miasta, konsul i kapitan statku zarządza zniszczenie przechowywanych dokumentów z wyborów w sposób uzgodniony z kierownikiem właściwego archiwum państwowego. Zniszczenie dokumentów może nastąpić nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od daty ogłoszenia uchwał Sądu Najwyższego w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, chyba że udostępnienia lub zabezpieczenia tych dokumentów zażądał sąd lub prokurator. W takim wypadku późniejsze zniszczenie dokumentów wymaga uzgodnienia z organem, który zażądał ich zabezpieczenia lub udostępnienia.
1.
Dokumenty z wyborów okręgowa komisja wyborcza przekazuje dyrektorowi delegatury wojewódzkiej Krajowego Biura Wyborczego właściwej dla siedziby komisji. Są one przechowywane w sposób ustalony dla zasobu archiwalnego archiwów zakładowych przez okres 5 lat, licząc od dnia 1 stycznia 1998 r.
2.
Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, dokumenty z wyborów przechowywane przez dyrektora delegatury wojewódzkiej Krajowego Biura Wyborczego podlegają przekazaniu do właściwego archiwum państwowego, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Wykazy podpisów wyborców popierających zgłoszenie okręgowej listy kandydatów na posłów (kandydatów na senatorów) są udostępniane wyłącznie na żądanie Sądu Najwyższego i sądów lub organów prokuratury prowadzących postępowania karne. Wykazy te, po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, podlegają zniszczeniu w sposób uzgodniony z kierownikiem właściwego archiwum państwowego.
Dokumenty z wyborów przekazane przez okręgowe komisje wyborcze Państwowej Komisji Wyborczej podlegają przekazaniu kierownikowi Krajowego Biura Wyborczego i stanowią zasób archiwalny (materiały archiwalne) przechowywany w Krajowym Biurze Wyborczym.
Dokumentacja powstała w wyniku i w związku z działalnością komisji wyborczych, nie mająca charakteru dokumentów z wyborów, a w szczególności nie wykorzystane karty do głosowania, podlega zniszczeniu w sposób uzgodniony z kierownikiem właściwego archiwum państwowego, w terminie określonym w § 2 ust. 2.
W sprawach nie uregulowanych niniejszą uchwałą, a w szczególności dotyczących gromadzenia, ewidencjonowania, kwalifikowania i udostępniania dokumentów z wyborów, stosuje się przepisy o narodowym zasobie archiwalnym.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.