Taryfa towarowa przewozów konnych.

Monitor Polski

M.P.1954.89.992

Akt utracił moc
Wersja od: 27 września 1954 r.

UCHWAŁA Nr 598
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 sierpnia 1954 r.
w sprawie taryfy towarowej przewozów konnych.

Na podstawie art. 1 dekretu z dnia 3 czerwca 1953 r. o ustalaniu cen, opłat i stawek taryfowych (Dz. U. Nr 31, poz. 122) oraz w związku z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 1953 r. w sprawie artykułów i usług, których ceny, opłaty lub stawki taryfowe albo wytyczne dla ich ustalenia określa Rada Ministrów (Dz. U. Nr 31, poz. 125), Rada Ministrów uchwala, co następuje:
1.
Uchwała niniejsza dotyczy przewozów konnych dokonywanych:
1)
przez przewoźników uprawiających zawodowo zarobkowy przewóz na podstawie zezwoleń na wykonywanie transportu drogowego uzyskanych na podstawie art. 4 i 6 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 4, poz. 26);
2)
przez rolników uprawiających zarobkowy przewóz ubocznie i dorywczo bez obowiązku posiadania zezwoleń na transport zarobkowy;
3)
odpłatnie na zlecenia prezydiów gminnych (miejskich) rad narodowych, wydawane na podstawie art. 2 dekretu z dnia 30 czerwca 1951 r. o obowiązku świadczeń w naturze na niektóre cele publiczne (Dz. U. Nr 58, poz. 284);
4)
przez branżowe przedsiębiorstwa przewozowe z wyjątkiem podległych Ministerstwu Handlu Wewnętrznego.
2.
Za usługi wykonywane taborem konnym stosuje się opłaty w zależności od wagi przewożonego ładunku i odległości przewozu (przewóz tonnowy), a gdy usługi przewozu połączone są poza czynnościami ładunkowymi z dodatkowymi innymi czynnościami specjalnymi, opóźniającymi przewozy, oraz przy przewozach dystrybucyjnych, gospodarczych (wewnątrzzakładowych) i koniecznych przewozach dalszych (ponad 10 km) - opłaty stosuje się w zależności od czasu wynajmu taboru konnego do wykonania określonych usług wyrażonego w godzinach (wynajem godzinowy). Za przewozy konne przedmiotów gospodarstwa domowego, urządzeń biur, zakładów itp. (przy przeprowadzkach) oraz mebli na kolej lub z kolei i między magazynami, połączone z czynnościami ładunkowymi i spedycyjnymi, tudzież książek, pomocy naukowych, ławek szkolnych, eksponatów, obrazów, dekoracji, instrumentów muzycznych, sprzętu sportowego i innego, foteli i wózków dziecinnych, lekarskich itp., gabinetów lekarskich, naczyń kuchennych - stosuje się opłaty ustalone za 1 mb. pojazdu w zależności od odległości przewozu. Nie dotyczy to transportu ziemi, o którym mowa w § 2 pkt 3 i 4.
3.
Waga ładunku powinna być stwierdzona na podstawie bądź ważenia na wadze dziesiętnej lub wozowej, bądź specyfikacji fabrycznej, bądź też na podstawie przeliczenia na wagę innych jednostek miary przyjmowanego do przewozu ładunku. W tym ostatnim przypadku przeliczenia dokonuje się przyjmując za podstawę normy wagowe ustalone dla danego materiału przez właściwe organy i obowiązujące w obrotach gospodarczych tym materiałem, a w braku takich norm ustala się je komisyjnie w rzeczywistych warunkach wykonywania danej pracy. Z posiedzenia komisji sporządza się protokół. Przy towarach przewożonych w opakowaniu wagę ładunku liczy się łącznie z opakowaniem, a przy przewozie w beczkach wagę beczki dolicza się do wagi ładunku.
4.
Przy usługach opłacanych w zależności od czasu wynajmu taboru konnego ilość godzin, za które oblicza się należności taryfowe według stawek godzinowych dla usług normowanych obowiązującymi katalogami norm państwowych, branżowych i zakładowych, ustala się na podstawie tych katalogów. W braku obowiązujących katalogów norm na poszczególne usługi ilość godzin, za które powinny być obliczone należności taryfowe, oraz ilość usług przypadająca do wykonania w opłaconym czasie powinny być ustalone komisyjnie w sposób podany w ust. 3, przy czym czas ustala się w pełnych godzinach przez pominięcie przekroczonego czasu do 30 minut, a zaokrąglenie wzwyż czasu ponad 30 minut. Przy takim ustaleniu ilości usług przypadających do wykonania w zamówionym czasie wynajmu opłaty godzinowe mogą być przeliczone na jednostkę usługi i opłacone według ilości wykonanych tego rodzaju usług.
5.
Jeżeli na podstawie osobnej umowy z usługobiorcą nie ustalono inaczej, należności za umówione usługi w przedsiębiorstwach przewozowych uspołecznionych pobiera się z góry z chwilą zamówienia usług. Za usługi zamówione w nadmiernej ilości nie zwraca się opłat pobranych zgodnie z zamówieniem, jeżeli odwołanie zamówienia nie nastąpiło najmniej na 24 godziny przed rozpoczęciem wykonania usług. Za większą ilość wykonanych usług niż w zamówieniu pobiera się dopłatę. Przy usługach wykonywanych przez przedsiębiorstwa przewozowe nie uspołecznione obowiązuje realizowanie należności przewozowych po wykonaniu usług.
Opłaty stosowane w zależności od wagi przewożonego ładunku i odległości przewozu oblicza się:
1)
za przewozy wszystkich materiałów i towarów z wyjątkiem materiałów budowlanych i przewozów ziemi związanych z masowymi robotami przekopowymi (budowa kolei, dróg publicznych, lotnisk itp.) oraz z robotami fundamentowymi i usuwaniem ziemi na odkład lub wysypisko - według stawek podanych w załączniku nr 1 do niniejszej uchwały;
2)
za przewozy materiałów budowlanych:
a)
na całym obszarze kraju z wyjątkiem m. st. Warszawy i Nowej Huty - według stawek podanych w załączniku nr 2 do niniejszej uchwały,
b)
na obszarze m. st. Warszawy i Nowej Huty - według stawek podanych w załączniku nr 3 do niniejszej uchwały;
3)
za przewozy ziemi związane z masowymi robotami przekopowymi (budowa kolei, dróg publicznych, lotnisk itp.) - według stawek podanych w załączniku nr 4 do niniejszej uchwały;
4)
za przewozy ziemi związane z robotami fundamentowymi i usuwaniem ziemi na odkład lub wysypisko:
a)
na całym obszarze kraju z wyjątkiem m. st. Warszawy i Nowej Huty - według stawek podanych w załączniku nr 5 do niniejszej uchwały,
b)
na obszarze m. st. Warszawy i Nowej Huty - według stawek podanych w załączniku nr 6 do niniejszej uchwały.
1.
Wagę ładunku zaokrągla się do pełnych 100 kg przez pominięcie wagi mniejszej niż 50 kg, a zaokrąglenie wzwyż wagi 50 kg i wyższej.
2.
Przewoźne oblicza się najmniej za 300 kg, z tym że w razie oddania pojazdu do wyłącznego użytku usługobiorcy, który nie ma możności wykorzystania pełnej ładowności tego pojazdu, przewoźne oblicza się według stawek godzinowych podanych w § 4.
1.
Opłaty obliczane w zależności od czasu wynajętego pojazdu konnego wynoszą:
1)
przy pojazdach jednokonnych:
a)
o nośności mniejszej niż 2 tonny - za godzinę pracy zł 9,50, najmniej jednak za wynajem zł 20 od pojazdu,
b)
o nośności 2 tonny i większej - za godzinę pracy zł 12,50, najmniej jednak za wynajem zł 25 od pojazdu,
2)
przy pojazdach dwukonnych - za godziny pracy zł 18, najmniej jednak za wynajem zł 50 od pojazdu.
2.
Jeżeli woźnica dokonuje czynności załadunkowo-wyładunkowych, dolicza się do opłat podanych w ust. 1 pkt 1 i 2 po zł 3,60 za 1 godzinę czasu przypadającego na te czynności według obowiązujących norm ogólnopaństwowych, branżowych bądź zakładowych lub za czas ustalony na te czynności komisyjnie w sposób podany w § 1 ust. 3, a w razie trudności dokładnego ustalenia czasu - za czas nie dłuższy niż połowa czasu wynajmu pojazdu.
3.
W razie wynajmu samych koni bez pojazdu opłaty oblicza się za czas wynajmu, stosując za 1 godzinę od jednego konia opłatę w wysokości zł 7,00. Stawka ta nie ma jednak zastosowania przy wynajmie konia do przeciągania wagonów po szynach, przy których to robotach stosuje się stawkę w wysokości uzgodnionej wspólnie z usługobiorcą, zależnie od warunków pracy, z tym że stawka ta nie może przewyższać zł 12,50 za 1 godzinę od jednego konia.
Ustala się następujące opłaty za przewozy konne i czynności z nimi związane przy przeprowadzkach:
1)
za robociznę przed albo po przeprowadzce:
a)
praca pakmistrza - za 1 godzinę zł 5,50,
b)
praca robotnika niewykwalifikowanego - za 1 godzinę zł 3,60;
2)
za wypożyczenie skrzyń (przy przeprowadzce) - za 1 skrzynię zł 1,50;
3)
za czynności ładunkowe i zwózkę rzeczy w obrębie 4 km przy przeprowadzce platformą konną lub meblowozem z mieszkania na parterze lub I piętrze do mieszkania na parterze lub I piętrze bądź z mieszkania na parterze lub I piętrze do wagonu kolejowego albo odwrotnie z wagonu kolejowego do mieszkania na parterze lub I piętrze oraz za przewóz łącznie z czynnościami ładunkowymi i spedycyjnymi mebli nowych z wagonów i na wagony kolejowe, jak i między magazynami oraz innych przedmiotów wymienionych w § 1 ust. 2:
a)
za 1 mb. pojazdu - zł 45,
b)
za każdy dalszy kilometr powyżej 4 km w obrębie tej samej miejscowości dopłata -wynosi 10%,
c)
za każdy dalszy kilometr poza obrębem miejskiego obszaru dowozowego dopłata wynosi 5%,
d)
za każde piętro wyżej I piętra dopłata wynosi 10%, o ile nie ma zastosowania obliczenie według norm czasowych;
4)
za pianino (przy przeprowadzce) dopłata wynosi zł 20;
5)
za fortepian (przy przeprowadzce) dopłata wynosi zł 25;
6)
za wypożyczenie meblowozu w związku z wykonaniem usług przeprowadzki celem transportu rzeczy, przeprowadzki koleją w meblowozie - za 1 mb. meblowozu zł 30;
7)
za przewóz kolejowy meblowozu w stanie ładownym i próżnym - efektywny koszt tego przewozu;
8)
za wypożyczenie meblowozu nie połączone z wykonaniem usług przeprowadzki - dziennie za 1 mb. meblowozu zł 9 (przy czym 2 godzin nowej dniówki nie bierze się pod uwagę).
Przy usługach związanych z rozładunkiem wagonów kolejowych opłaty podane w niniejszej taryfie podwyższa się o 30% za część usług wykonaną ponad wyznaczoną ilość, wynikającą z obowiązujących norm na czynności ładunkowe wprowadzonych uchwałą nr 344 Prezydium Rządu z dnia 3 maja 1952 r. (Monitor Polski Nr A-37, poz. 542) i z odległości przewozu przy uwzględnieniu szybkości jazdy 5 km na godzinę.
Jeżeli usługi dokonywane są w niedziele lub w dni świąteczne, opłaty ustalone w §§ 2-6 podwyższa się o 40%, a za usługi wykonywane w porze nocnej (od godziny 22 do 6 rano) opłaty taryfowe podwyższa się o 10%.
Upoważnia się prezydia wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi) do obniżenia w uzasadnionych przypadkach na swoim terenie opłat wymienionych w §§ 2-7 w granicach do 15%.
Upoważnia się prezydia wojewódzkich rad narodowych do wprowadzenia na swoim terenie w uzasadnionych przypadkach w okresie akcji jesiennych przewozów ziemiopłodów na czas przejściowy nie dłuższy niż 2 miesiące, wyłącznie tylko dla rolników wykonujących przewozy zarobkowe dorywczo - opłat za przewozy ziemiopłodów wyższych w granicach do 15% od opłat obowiązujących za te przewozy, pod warunkiem uzyskania zatwierdzenia tych zmian w trybie obowiązujących przepisów w sprawie ustalania i zatwierdzania cen. Minister Transportu Drogowego i Lotniczego w porozumieniu z Prezesem Państwowej Komisji Cen może z góry określić obszary, na których taka podwyżka opłat w okresie danej akcji jesiennej będzie mogła być dopuszczana, lub może wykluczyć możliwość wprowadzenia tej podwyżki na poszczególnych obszarach.
Przy usługach związanych z rozwózką węgla i koksu ze składów do domów prezydia właściwych terenowo wojewódzkich rad narodowych mogą ustalić w oparciu o stawki niniejszej taryfy opłaty strefowe lub relacyjne, lecz nie wyższe niż obowiązujące.
Opłaty za samo tylko wyładowanie lub samo załadowanie (1 rzut) pobiera się w połowie wysokości ustalonej za 2 rzuty.
Przy usługach dokonywanych przez przedsiębiorstwa przewozowe nie uspołecznione opłaty ustalone w taryfie obniża się w sumie końcowej o 5%. Obniżkę tę stosuje się także od dopłat ustalonych w myśl §§ 8, 9 i 10.
W przypadku gdy przy obliczaniu opłat taryfa przewiduje dopłaty procentowe, w razie zbiegu kilku dopłat procentowych oblicza się je zawsze od opłaty zasadniczej, sumując następnie opłatę zasadniczą i poszczególne dopłaty. Nie jest natomiast dozwolone obliczanie dopłat procentowych od opłat zasadniczych już podwyższonych o inne dopłaty procentowe.
Ostateczną sumę należności za usługi obliczoną według przepisów taryfy zaokrągla się do pełnych 10 groszy przez pominięcie kwoty mniejszej niż 5 groszy, a zaokrąglenie wzwyż kwoty 5 groszy i wyższej.
Przepisy niniejszej uchwały nie dotyczą wywozu drewna z lasów w zakresie uregulowanym odrębnymi przepisami.
Tracą moc wszelkie przepisy w zakresie unormowanym niniejszą uchwałą.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Transportu Drogowego i Lotniczego, Prezesowi Państwowej Komisji Cen oraz innym zainteresowanym ministrom (kierownikom centralnych urzędów).
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 1954 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

TABELA OPŁAT ZA PRZEWOZY WSZYSTKICH MATERIAŁÓW I TOWARÓW Z WYJĄTKIEM MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH I PRZEWOZÓW ZIEMI ZWIĄZANYCH Z MASOWYMI ROBOTAMI PRZEKOPOWYMI (BUDOWA KOLEI, DRÓG PUBLICZNYCH, LOTNISK ITP.) ORAZ Z ROBOTAMI FUNDAMENTOWYMI I USUWANIEM ZIEMI NA ODKŁAD LUB WYSYPISKO

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

TABELA OPŁAT ZA PRZEWOZY MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

TABELA OPŁAT ZA PRZEWOZY MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

TABELA OPŁAT ZA PRZEWOZY ZIEMI ZWIĄZANE Z MASOWYMI ROBOTAMI PRZEKOPOWYMI (BUDOWA KOLEI, DRÓG PUBLICZNYCH, LOTNISK ITP.)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

TABELA OPŁAT ZA PRZEWOZY ZIEMI ZWIĄZANE Z ROBOTAMI FUNDAMENTOWYMI I USUWANIEM ZIEMI NA ODKŁAD LUB WYSYPISKO

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

TABELA OPŁAT ZA PRZEWOZY ZIEMI ZWIĄZANE Z ROBOTAMI FUNDAMENTOWYMI I USUWANIEM ZIEMI NA ODKŁAD LUB WYSYPISKO

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................