Taryfa morskich opłat portowych.
M.P.1948.A-61.371
Akt utracił mocOBWIESZCZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 3 czerwca 1948 r.
o taryfie morskich opłat portowych.
ZAŁĄCZNIK 1
Taryfa morskich opłat portowych obowiązująca od dnia 15 lipca 1947 roku.
Taryfa morskich opłat portowych obowiązująca od dnia 15 lipca 1947 roku.
I. za wejście i wyjście statków (tonażowe),
II. za postój statków (postojowe),
III. za przystanie i nabrzeża (przystaniowe),
IV. za wylądowanie lub przyjęcie pasażera (pasażerskie),
V. za wyładowanie i naładowanie towaru (ładunkowe),
VI. za służbę pilotową (pilotowe),
oraz opłaty na "Dom Marynarza" i opłaty manipulacyjne za wystawianie rachunków.
Podane wyżej opłaty pobiera się w państwowych morskich portach handlowych w następującej wysokości:
I.
Opłaty za wejście i wyjście (tonażowe).
Opłaty za wejście i wyjście (tonażowe).
Jedn. taryf.
Uwaga: Za linie żeglugi regularnej uważa się komunikację okrętową między polskimi portami a zgłoszonymi portami, która jest utrzymywana przez przedsiębiorcę okrętowego lub grupę przedsiębiorców okrętowych ze stałym przedstawicielem w portach polskich i która odbywa się wg. planu i rozkładu jazdy z góry ułożonego przynajmniej na okres czterech miesięcy i zgłoszonego administracji portowej, przyczym statki są obowiązane do przyjmowania ładunków drobnicowych z portów polskich do wszystkich portów wymienionych w rozkładzie i odwrotnie, oraz do zawijania do portu końcowego.
Odnowienie rozkładu jazdy na dalszy okres 4-ch miesięcy powinno być zgłoszone przynajmniej na 8 dni przed upływem bieżącego rozkładu jazdy.
Linie regularne utrzymujące komunikację z portami Morza Śródziemnego oraz utrzymujące komunikację z portami Finlandii Zachodniej (Zatoki Botnickiej) na trasie od Abo (Turku) do Uleaborg (Oulu) mogą wyznaczać najwyżej trzy porty jako końcowe. Linie pozaeuropejskie z wyjątkiem śródziemnomorskich mogą podać więcej portów końcowych.
Statki linii regularnej, obsługującej porty Gdynię i Gdańsk, odpowiadają warunkom i w tych wypadkach, gdy z braku ładunku w obu portach zawiną w przewidzianym terminie tylko do jednego z tych portów.
Jako drobnicę uważa się towary opakowane w skrzyniach, workach, beczkach, belach, wiązkach, koszach itp., lub też nieopakowane liczone na sztuki, np. maszyny, samochody, rury, części konstrukcyjne, zwierzęta itp.
Jeżeli statek linii regularnej w ciągu pewnej podróży posiada czy na wejściu, czy na wyjściu jedynie ładunki towarów masowych, jak np. rudy, fosforyty, nawozy sztuczne, sole potasowe, węgiel, koks, drzewo w jednolitych ładunkach itp. lub też jego ładunek towarów drobnicowych jest mniejszy niż 10% ogólnego przewozowego ładunku, nie przysługuje mu na wejściu lub wyjściu ulga przewidziana w ust. 2. Ulgi nie przysługują i w tych wypadkach, jeżeli statek nie zawinie do końcowego portu ustalonej linii regularnej.
Używanie statków zastępczych jest dopuszczalne pod warunkiem każdorazowego uprzedniego zgłoszenia.
Uzupełnienie linii żeglugi regularnej statkami dodatkowymi może nastąpić po uprzednim zgłoszeniu statku dodatkowego na 5 dni przed jego zawinięciem do portu; taki sam czasokres obowiązuje również dla wprowadzenia zmian do zatwierdzonych rozkładów jazdy.
Statki dodatkowe korzystają z ulg na równi ze statkami linii regularnych tylko w tych wypadkach, gdy przewożony ładunek statku dodatkowego wynosi przynajmniej 50% drobnicy jego zdolności ładunkowej.
Uwaga: Jeżeli wymiar opłaty przy pierwszym zawinięciu statku do portu okaże się niższy od wymiaru, jaki by przypadał przy drugim zawinięciu do portu, należy uiścić dodatkową różnicę tych opłat.
II.
Opłaty za postój statków (postojowe).
Opłaty za postój statków (postojowe).
za każdy me tr sześć, pojemności netto 0,90
III.
Opłaty za przystanie i nabrzeża (przystaniowe).
Opłaty za przystanie i nabrzeża (przystaniowe).
IV.
Opłaty za wylądowanie lub przyjęcie pasażera (pasażerskie).
Opłaty za wylądowanie lub przyjęcie pasażera (pasażerskie).
V.
Opłaty za wyładowanie lub załadowanie towaru (ładunkowe).
Opłaty za wyładowanie lub załadowanie towaru (ładunkowe).
Grupa A. - Węgiel kamienny, brykiety, koks,- za każde 100 kg. 0.40
Grupa B. - Apatyty, bednarka ocynkowana, blacha żelazna i stalowa, cegła, celuloza, cement, dachówki, drut żelazny, fosforyty, glinki fajansowe i farbiarskie, kamienie brukowe (kostka tłuczeń), kaolina, koncentraty, łupek szamotowy, nawozy azotowe (saletra itp.) i potasowe (z wyjątkiem siarczanu potasu), odpadki papierowe i skór wapniowych, makulatura, piryty i wypałki pirytowe, piasek, rudy i pokrewne surowce hutnicze, siarczan amonu, sól kuchenna, słoma, szlaka wszelka, szpat polny w kawałkach lub mielony, szyny żelazne lub stalowe, torf, trociny, walcowiny (zendra itp.), wapno, warzywa i okopowizny, ziemia, ziemniaki, żelazo i stal sztabowa, fasonowe i profilowe, żelazo surowe podwalcowane do wyrobu cienkich blach, rur oraz prętów, żwir, prócz gatunków specjalnych, żużle Thomasa (tomasyna) za każde 100 kg. 0,50
Grupa C. - Asfalt, blacha cynkowa, cynk, dekstryna, dreny, cukier, kości, krochmal, kwas naftenowy, mąka kostna, ziemniaczana i rybna, melasa, płatki kartoflane, pył cynkowy, rury żelazne i żelbetonowe oraz łączniki do rur żelaznych, siano, słód, tłuczeń szkła, wytłoki buraczane, żelazo surowe (bloki) jak ferochromowe, wolframowe, wanadiowe itp., złom żelazny za każde 100 kg. 0,70
Grupa D. - Beczki żelazne i drewniane, bisulfat sodu, biel cynkowa, cegła szamotowa i magnezytowa, cyna, chlorek wapnia, gips, juta, kalafonia, kamienie blokowe do budowy, kredy, krzemień mielony, kwarc i kwarc mielony, litopon, magnezyt, makuchy, mąka makuchowa, mąka ryżowa i wszelka zbożowa oraz pastewna, marmur nieoszlifowany. materiał na skrzynki gotowe w wiązkach, nafta, naftalina, oleje ziemne, gazowe, opałowe, wrzecionowe, oleje do smarowania i smary, ołów, otręby, pak smołowy i węglowy, papier gazetowy, płyty budowlane i izolacyjne, półfabrykaty drzewne jak: bednarskie, ciesielskie, kołodziejskie, stolarskie, nadto gonty, klepki bednarskie, posadzki itp., pył antracenowy, ropa naftowa, rury żelazne izolowane, siarczan potasu i sodu, soda, smoła, spirytus eksportowy, śrót, soi, szmaty, talk mielony, tektura, trawa morska, węgiel drzewny i wywarowy, węglokrzem, zboże, ziarna strączkowe, ziemia okrzemowa (folarska), żywica za każde 100 kg. 1.00
Grupa E. - Chlorek potasu, dykty, forniery, gorczyce, karbid, kasza, jęczmienna i krupy, kory, owoce i rośliny garbarskie, nasiona buraczane, nasiona i surowce oleiste, rzepak, rzepik, soja, kopra, orzechy ziemne, ziarna palmowe, sezamowe itp., odpadki gumowe i opony samochodowe zużyte, papier do pakowania, płatki owsiane, ryż surowy, siarka, tyczki sosnowe i inne w wiązkach (dla winorośli itp.), węgiel kamienny, brykiety i koks w imporcie za każde 100 kg. 1,50
Grupa F. - Drzewo nieobrobione (prócz drzewa egzotycznego) nawpółobrobione, o ile nie zostanie zaliczone do grupy "D".
Grupa G.
Uwaga: Opłaty uiszcza się, zgodnie z planem połowu, z góry za pół roku, w ciągu pierwszego kwartału w każdym półroczu.
Grupa H. - towary nie wymienione w jednej z grup poprzednich o ile ze względu na swoją naturę nie podlegają zaszeregowaniu do jednej z tych grup, za każde 100 kg. 2.60
Uwaga: za każde niepełne 100 kg. ładunku pobiera się opłatę jak za pełne.
VI.
Opłaty za służbę pilotową (pilotowe)
Opłaty za służbę pilotową (pilotowe)
A.
W Gdyni, Gdańsku i małych portach łącznie ze Świnoujściem.
W Gdyni, Gdańsku i małych portach łącznie ze Świnoujściem.
aa) za pierwsze 2000 m3 netto 680
bb) za każde rozpoczęte dalsze 500 m3 netto 165
B.
Pilotaż miedzy Gdynią i Gdańskiem i odwrotnie oraz między Helem, Gdynią i Gdańskiem i odwrotnie.
Pilotaż miedzy Gdynią i Gdańskiem i odwrotnie oraz między Helem, Gdynią i Gdańskiem i odwrotnie.
C.
W Szczecinie.
W Szczecinie.
aa) za pierwsze 2000 m3 netto 4000
bb) za każde dalsze rozp. 500 m3 netto po 500
cc) za każde dalsze rozp. 500 m3 netto ponad 7500 m3 netto po 200
aa) statki naładowane do 25% ładowności, statki rybackie z ładunkiem ryb ponad 25% pojemności, inne statki holujące ładunki, przewożące pasażerów i wykonywujące inne płatne usługi po 2000
bb) statki próżne względnie z ładunkiem poniżej 1000 kg., holowniki i inne statki, nie wykonywujące usług płatnych 1000
Uwaga: Statki poniżej 283 m3 (100 ton) opłacają za pilotaż tylko wówczas, gdy korzystają z usług pilota - najniższą stawkę:
ustalonych opłat pilotowych w ust. 1.
Uwaga: W Szczecinie od statków uiszczających opłaty ryczałtowe roczne i jednorazowe pobiera się opłatę tylko przy pierwszej zmianie miejsca w wysokości 300
Taryfa opłat portowych ustalonych w ust. 1 i 2 zmniejsza się o 50%
VII.
Opłaty ryczałtowe.
Opłaty ryczałtowe.
1.
Roczne
Roczne
Uwaga: Opłata uiszczona w jednym porcie polskim jest ważna dla wszystkich portów polskich.
Uwaga: 1) Opłata ryczałtowa roczna uiszczona w jednym z portów polskich jest ważna dla wszystkich portów tylko w tej zatoce, w której znajduje się odnośny port macierzysty danego statku, który opłatę uiścił. Zatoką Gdańską, w zrozumieniu niniejszej taryfy, jest strefa wybrzeża od Pucka do Gdańska włącznie z Elblągiem. Zatoką Szczecińską jest Zatoka między Szczecinom a Świnoujściem, obejmująca wszystkie porty polskie włącznie ze Świnoujściem i Szczecinem. Statki uiszczające opłaty ryczałtowe roczne w jednym z portów macierzystych, a zawijające do innych portów polskich leżących poza zatoką, dla której uiszczone opłaty roczne są ważne, mają prawo do korzystania z 30% ulgi w opłatach.
2) Opłatę ryczałtową uiszcza się za cały rok z góry. Jeżeli statek przybędzie do portu lub będzie zgłoszony do opłaty ryczałtowej rocznej w ciągu roku kalendarzowego, to za ubiegłe pełne kwartały będzie zbonifikowana odpowiednia część opłaty rocznej. Natomiast należne opłaty od statku, które zaistniały przed zgłoszeniem statku do opłaty ryczałtowej nie będą zaliczone na poczet opłaty rocznej. Statki wychodzące poza obręb swych baz macierzystych, opłacają opłaty wg. poz. VII.2. (jednorazowe) mimo uiszczenia opłaty rocznej.
3) Statki pomocnicze: holowniki, barki i inne, które nie uiściły opłat ryczałtowych rocznych nie mają prawa wykonywania czynności zarobkowych w polskich portach.
4) W Szczecinie opłaty pilotowe wyłączone są z ryczałtu rocznego. Statki, korzystające z usług pilota uiszczają opłaty według pozycji VI lit. C.
2.
Jednorazowe.
Jednorazowe.
aa) pojemności ponad 150 m3 netto po 330
bb) wszelkich innych po 100
aa) bez napędu mechanicznego po 220
bb) z napędem mechanicznym po 440
Opłaty przystaniowe i postojowe, zaliczone w jednorazowym ryczałcie, obejmują należności z tego tytułu tylko za jeden miesiąc. Za dłuższe postoje będą dodatkowo pobierane opłaty wg. pozycyj II i III.
Uwaga: W Szczecinie opłaty pilotowe wyłączone są z ryczałtu jednorazowego. Statki, korzystające z usług pilota, uiszczają opłaty według pozycji VI lit. C.
Opłaty pobierają kapitanowie portów w walutach krajowych tych państw, pod których banderą dany kuter pływa.
A.
Opłaty ryczałtowe tygodniowe
Opłaty ryczałtowe tygodniowe
1) | pojemności | do | - 15 | BRT |
2) | " | od | 15-20 | " |
3) | " | " | 20-25 | " |
4) | " | " | 25-30 | " |
5) | " | " | 30-35 | " |
6) | " | ponad | 35 |
Duńskich | Norweskich | Szwedzkich |
Korony | ||
5.- | 5.- | 4,25 |
6.- | 6.- | 4,50 |
8.- | 8.- | 6.- |
10.- | 10.- | 7.50 |
12.- | 12.- | 9.- |
13.- | 13.- | 9,75 |
Uwaga:
B.
Opłaty ryczałtowe jednorazowe.
Opłaty ryczałtowe jednorazowe.
Od kutrów rybackich
1) | pojemności | do | - 15 | BRT |
2) | " | od | 15-20 | " |
3) | " | " | 20-25 | " |
4) | " | " | 25-30 | " |
5) | " | " | 30-35 | " |
6) | " | ponad | "35 |
Duńskich | Norweskich | Szwedzkich |
Korony | ||
3.- | 3.- | 2,25 |
4.- | 4.- | 3.- |
5.- | 5.- | 3,75 |
6.- | 6.- | 4,50 |
7.- | 7.- | 5,25 |
8.- | 8.- | 6.- |
C.
Opłaty dodatkowe.
Opłaty dodatkowe.
Początek i zakończenie przeładunku właściciel kutra lub szyper winien zgłosić w Kapitanacie Portu.
VIII.
Zwolnienia
Zwolnienia
IX.
Opłaty na "Dom Marynarza" wynoszą:
Opłaty na "Dom Marynarza" wynoszą:
Skala opłat | Pojemność statku w B.R.T. | Stawka w jednostkach taryfowych | |
od | do | ||
1 | 500 | 100 | |
2 | 501 | 1000 | 200 |
3 | 1001 | 1500 | 350 |
4 | 1501 | 2000 | 450 |
5 | 2001 | 3000 | 600 |
6 | 3001 | 4000 | 800 |
7 | 4001 | 5000 | 1000 |
8 | 5001 | 6000 | 1200 |
9 | 6001 | 8000 | 1500 |
10 | ponad | 8000 | 2200 |
2. Statki zachodzące w tej samej podróży do Gdyni i Gdańska uiszczają opłatę na "Dom Marynarza" tylko w pierwszym porcie.
X.
Opłaty manipulacyjne za wystawianie rachunków z tytułu pobierania opłat portowych.
Opłaty manipulacyjne za wystawianie rachunków z tytułu pobierania opłat portowych.
XI.
Ulgi dla Szczecina i małych portów.
Ulgi dla Szczecina i małych portów.
XII.
Postanowienia końcowe.
Postanowienia końcowe.
-zmieniony przez pkt 1 i 2 obwieszczenia z dnia 4 października 1948 r. (M.P.48.A-74.650) zmieniającego nin. obwieszczenie z dniem 12 października 1948 r.
- zmieniony przez obwieszczenie z dnia 25 stycznia 1950 r. (M.P.50.A-18.189) zmieniające nin. obwieszczenie z dniem 17 lutego 1950 r.
- zmieniony przez obwieszczenie z dnia 20 maja 1950 r. (M.P.50.A-62.721) zmieniające nin. obwieszczenie z dniem 3 czerwca 1950 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »