Taryfa morskich opłat portowych.
M.P.1951.A-71.925
Akt utracił mocOBWIESZCZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 30 czerwca 1951 r.
o taryfie morskich opłat portowych.
ZAŁĄCZNIK 1
TARYFA MORSKICH OPŁAT PORTOWYCH
TARYFA MORSKICH OPŁAT PORTOWYCH
I.
Oplata tonażowo-pilotowa.
Oplata tonażowo-pilotowa.
wprowadzenie i wyprowadzenie przez pilota,
zajęcie nabrzeża w czasie pobytu w porcie.
Opłatę pobiera się od każdej NRT wg następujących stawek:
tramp | liniowiec europejski | liniowiec oceaniczny | |||||||
pusty | pusty | pełny | pusty | pusty | pełny | pusty | pusty | pełny | |
pusty | pełny | pełny | pusty | pełny | pełny | pusty | pełny | pełny | |
Gdańsk/Gdynia | 19 | 27 | 35 | 11 | 16 | 21 | 10 | 14 | 17 |
Szczecin | 24 | 34 | 42 | 15 | 20 | 25 | 14 | 17 | 21 |
małe porty | 17 | 25 | 31 | 11 | 15 | 19 | - | - | - |
Uwaga:
Za czekanie zamówionego pilota na gotowość statku do rozpoczęcia manewru pobiera się za każde rozpoczęte 1/2 godziny czekania 125
Określenia:
statek "pusty" - statek załadowujący lub wyładowujący do 25% pojemności netto w żegludze europejskiej lub do 50% pojemności netto w żegludze oceanicznej,
statek "pełny" - statek załadowujący lub wyładowujący powyżej tych granic,
"żegluga europejska" - obsługa portów europejskich, portów Morza Śródziemnego i Czarnego oraz portów atlantyckich Afryki Północnej do 25 równoleżnika szerokości geogr. północnej,
"żegluga oceaniczna" - obsługa wszystkich innych portów.
Uwaga:
Statki pasażerskie traktuje się zawsze jako "puste".
Uwaga 1:
Gdynię i Gdańsk traktuje się jako jeden port, o ile statek w tej samej podróży operuje w obydwu rejonach i przechodzi z jednego rejonu do drugiego w czasie nie przekraczającym 6 godzin.
Uwaga 2:
Statek, który w tej samej podróży operuje w Świnoujściu oraz Szczecinie, uiszcza opłaty portowe tak, jak gdyby operował tylko w Szczecinie.
Zniżki od stawek wymienionych w tabeli otrzymują:
w Gdańsku, Gdyni i małych portach | w Szczecinie | |
a) trampy poczynając od 6 wejścia w roku kalendarzowym | 5% | 5% |
b) trampy poczynając od 11 wejścia w roku kalendarzowym | 15% | 15% |
Uwaga: Wejście do Gdyni oraz wejście do Gdańska należy traktować jako wejścia do jednego portu i dodawać je przy obliczaniu ilości rejsów. | ||
c) trampy prowadzone przez kapitanów posiadających świadectwo samodzielnego pilotażu | 5% | 10% |
d) statki trampowe poniżej 100 NRT, jeżeli nie korzystają z usług pilota | 10% | 300% |
e) statki zatrzymujące się na redzie i tam wykonywające przeładunek lub odprawę pasażerów | 60% | 60% |
f) pod warunkiem uprzedniego zgłoszenia i niewykonywania żadnych czynności handlowych: | ||
- statki wchodzące celem zasięgnięcia informacji lub otrzymania dyspozycji, a wychodzące z portu przed upływem 48 godzin, | 90% | 80% |
- statki wchodzące do portu celem remontu, rozbiórki, uzupełnienia zapasów paliwa, żywności i materiałów wyposażenia, a ograniczające pobyt w porcie do czasu niezbędnego dla tych czynności, | ||
- statki szukające schronienia przed niepogodą, | ||
- statki turystyczne i wycieczkowe w żegludze zagranicznej, wykonywające jedynie odprawę pasażerów, | ||
- statki wychodzące w celach remontów i wracające po dokonanym remoncie | ||
wszystkie |
Podwyżka stawek następuje:
w Gdańsku, Gdyni i małych portach | w Szczecinie | |
a) przy pierwszym przeprowadzeniu statku przez pilota wewnątrz rejonu portowego | 5% | 5% |
b) przy przeprowadzaniu statku przez pilota z rejonu portowego Gdynia do rejonu portowego Gdańsk (lub odwrotnie) w nieprzekraczalnym czasie 6 godzin (wejście na redę uważa się za wejście do portu) | 10% | - |
II.
Przepisy o regularnych liniach okrętowych.
Przepisy o regularnych liniach okrętowych.
posiada stałego przedstawiciela w portach polskich, została zgłoszona przez swego przedstawiciela u władzy portowej,
wykonywana jest wg planu i rozkładu rejsów ułożonego z góry na okres 4 miesięcy. Rozkład rejsów zawiera: nazwisko oraz siedzibę armatora, szlak, obsługiwany z podaniem portu końcowego, nazwę statku i daty wejścia i wyjścia. Rozkład rejsów może być przedkładany częściami z tym, że obejmować one będą okresy co najmniej 2 pełnych miesięcy.
Odnowienie rozkładu rejsów następuje na 8 dni przed upływem poprzedniego. Wprowadzenie zmian do rozkładu wymaga uprzedniego zgłoszenia w terminie 3 dni.
dla linii europejskich (z wyj. Morza Śródziemnego) - co najmniej 1 rejs w miesiącu,
dla linii oceanicznych jak również Morza Śródziemnego - co najmniej 1 rejs w okresie 2 miesięcy.
Uwaga: Jeżeli odstęp między rejsami jest szczególnie długi, wówczas próbny okres żeglugowy może być rozszerzony do 6 miesięcy.
dla linii europejskich: 2 doby przy opóźnionym wyjściu lub 1 doba przy wcześniejszym wyjściu,
dla linii oceanicznych: 5 dni przy opóźnionym wyjściu lub 1 doba przy wcześniejszym wyjściu.
Uwaga:
Na wcześniejsze wejście powinna linia uzyskać zgodę władzy portowej. W granicach podanych norm reprezentant linii informuje władzę portową o przyczynach odchylenia. Jeśli odchylenie przekracza podane normy, reprezentant linii przedkłada dowody na usprawiedliwienie.
W szczególnych przypadkach władza portowa może ten termin skrócić.
30% - dla statków do 1.000 NRT,
15% - dla statków powyżej 1.000 NRT.
Skutkiem zatwierdzenia jest udzielenie bonifikaty za rejsy ubiegłe, wynikającej z różnicy stawek trampowych i stawek liniowych, oraz bieżące korzystanie na przyszłość ze stawek liniowych.
III.
Opłaty pasażerskie.
Opłaty pasażerskie.
Uwaga:
W żegludze przybrzeżnej opłata może być zryczałtowana.
Zwolnienie od opłaty otrzymują wycieczki urządzane staraniem władz szkolnych lub organizacji kulturalno-oświatowych, sportowych i dobroczynnych.
IV.
Opłata za wylądowanie lub załadowanie towaru (ładunkowe).
Opłata za wylądowanie lub załadowanie towaru (ładunkowe).
Grupa A: węgiel kamienny i brunatny, brykiety, koks, za każde 100 kg - 1,20
Grupa B: ajimomoto (proszek jako sól), apatyty, azotan potasu i wapnia, bednarka ocynkowana, blacha żelazna i stalowa, borakalcyt, cegła, celuloza, cement, dachówki, drut: telefoniczny, kolczasty, miedziany, mosiężny, żelazny; fosforyty, glinki fajansowe i farbiarskie, kamienie brukowe (kostka-tłuczeń), kaolin, koncentraty, łupek szamotowy, makulatura, nawozy azotowe (saletra itp.) i potasowe (z wyjątkiem siarczanu potasu), ochra (glina farbiarska), odpadki papierowe i skór wapnionych, pakuły konopne, piryty i wypałki pirytowe, piasek, pumeks, razoryt, rudy i pokrewne surowce hutnicze (oddzielnie nie wymienione), siarczan amonu, sól kuchenna, słoma, wszelka szlaka, szpat polny w kawałkach lub mielony, szyny żelazne lub stalowe, torf, trociny, walcowiny (zendra itp.), wapno, wapno chlorowane, warzywa nie konserwowane, okopowizny, ziemia, ziemniaki, żelazo i stal sztabowa, fasonowe i profilowe, żelazo surowe podwalcowane do wyrobu cienkich blach, rur oraz prętów, żwir oprócz gatunków specjalnych, żużle Thomasa (tomasyna), za każde 100 kg - 1,50
Grupa C: algaroba (pasza dla bydła), ararut (roślina krochmalowa), asfalt, blacha cynkowa, boksyt, cynk, cukier, dekstryna, dreny, drut: galwanizowany, izolowany niklowy; fluor, fluoryt (do wyrobu szkła), kadm, kassawa (tapioka, maniok), koniczyna (jako pasza), odpadki konopi, kości, krochmal, kwas naftenowy, magnez, mangan, mąka kostna, ziemniaczana i rybna, melasa, miedziane: pręty i proszek, ołów czarny, plewy ryżowe, płatki kartoflane, pył cynkowy, rudy: aluminiowa (boksyt), antymonowa, barylowa, berylowa, bizmutowa, cyrkonowa, cynobrowa, cynkowa, cynowa (kazyteryt), kobaltowa, korund, litowa, magnezytowa, manganowa, miedzi i ołowiu, rutilowa, umbra, uranowa, rury żelazne i żelbetonowe oraz łączniki do rur żelaznych, siano, słód, szelit (wolframian wapniowy), tapioka (mąka krochmalowa), tłuczeń szkła, węglan baru, wytłoki buraczane, żelazo galwanizowane, żelazo mangan, żelazo surowe (bloki), jak ferochromowe, tytanowe, wanadiowe, wolframowe itp., złom żelazny, za każde 100 kg - 2,10
Grupa D: agawa włókna (sizal), alabaster, alfa (trawa esparto), alfalfa (nasienie lucerny), aluminiowe: blachy, bloki, drut, proszek, pręty, sztaby, taśmy; amon, azotan, dwuwęglan, dwuchromian, fosforan, nadmanganian, nadchloran, asefedyta (żywica gumy), azotan amylu, odpadki bawełny, beczki drewniane i żelazne, benzol, biel cynkowa i ołowiana, bisulfat sodu, boran magnezu i wapnia, bromek sodu, cegła magnezytowa i szamotowa, chlorek sodu i wapnia, chińska trawa (włókno), cyna, dziegieć, esparceta, esparto (trawa włóknista), fluorek sodu, gips, odpadki jedwabiu, juta, kalafonia, kamienie blokowe do budowy, kamień do polerki, kamień cementowy, kapok (włókno tapicerskie), kasztany, kit, koks-naftowy, konopie: zwykłe, manilskie, bombajskie, nowozelandzkie, kopyta zwierząt, kreozot, kredy, krzemień mielony, kwarc i kwarc mielony, litopon, magnezyt, makuchy, materiał na maty, mazut, mąka: makuchowa, ryżowa, sagowa, kokosowa, tapioka i wszelka zbożowa oraz pastewna, marmur nie oszlifowany, materiał na skrzynki gotowe w wiązkach, miedź: arkusze, bloki, sztaby; mięczaki, mosiądz: arkusze, płyty, taśmy; mungo (wełna), nafta, naftalina, nadmanganian wapnia, nasiona: bawełny, konopi, lucerny i seradeli; octan sodu, olej drzewa malajskiego, olej niejadalny i syntetyczny, oliwa niejadalna, oleje: gazowe, opałowe, wrzecionowe, ziemne; oleje do smarowania i smary, ołów, ołowiu: arkusze, biel, folia, sztaby; onyks, otręby, owoce strączkowe, pak smołowy i węglowy, papier gazetowy, parafinowy wosk, piassawa włókno, płyty budowlane i izolacyjne, podkłady kolejowe żelazne, półfabrykaty drzewne, jak bednarskie, ciesielskie, kołodziejskie, stolarskie - nadto gonty, klepki bednarskie, posadzki itp., proszek z krwi, przędza kokosowa (do wyrobu mat), pył antracenowy, rafia, ropa naftowa, róg, rury żelazne izolowane, selenit, siarczan potasu i sodu, soda, smoła, spirytus eksportowy, stearyna, stearyt (rodzaj talku), szmaty, śrut soi, talk mielony, tektura, trawa morska, wełna krótka (mungo), odpadki wełny, węgiel: aktywowany, drzewny, wywarowy, tłusty sproszkowany, węglokrzem, włókna liści palmowych, wosk parafinowy i ziemny, zboże, ziarna strączkowe, ziemia okrzemkowa (folarska), beczki żelazne, żołędzie, żywica, za każde 100 kg - 3,00
Grupa E: annato (bulwy farbiarskie) crthmaus (barwnik), chlorek potasu, dykty, forniery, gorczyce, indyjskie praso, karbid, kasza jęczmienna, krupy, kardi (suszony kwiat), kory, owoce i rośliny garbarskie, korzenie: brodawnika, chiński barwnik, galangal; liście dające olej, farbiarskie, palmowe do wyrobu kapeluszy; nasiona: bajra, buraczane, koniczyny, mowrach (mowa mowa), traw, nasiona i surowce oleiste: rzepak, rzepik, soja, kopra, orzechy ziemne, ziarna: palmowe, sezamowe itp.; odpadki gumowe i opony samochodowe zużyte, olbrot (wosk wielorybi), olej konopny, oleje do wyrobu farb, orzechy kamienne (do wyrobu guzików), papier do pakowania, płatki owsiane, proso, pulpa do wyrobu garbników, quebracho, ryż surowy, semolina (kaszka do wyrobu makaronu), siarka, tatarka, tłuszcze garbarskie, tyczki sosnowe i inne w wiązkach (dla winorośli), węgiel kamienny, brykiety i koks w imporcie, wiklina, wosk palmowy "carnauba" i inne roślinne, żywica z drzewa smoczego, żywica do wyrobu farb drukarskich i pokostu, za każde 100 kg - 4,50
Grupa F: drzewo nie obrobione (oprócz drzewa egzotycznego), na wpół obrobione, o ile nie zostanie zaliczone do grupy "D":
Grupa G:
Opłatę uiszcza się z góry za pół roku w ciągu I kwartału w danym półroczu wg kontyngentu ustalonego przez Morski Urząd Rybacki.
Uwaga:
Opłata ustalona pod lit. b) ulega dziesięciokrotnej podwyżce w razie ujawnienia ładunku ryb nie zgłoszonych władzom portowym.
Grupa H: towary nie wymienione w jednej z grup poprzednich, o ile ze względu na swoją naturę nie podlegają zaszeregowaniu do jednej z tych grup, za każde 160 kg - 6,00
Uwaga:
Za każde niepełne 100 kg ładunku pobiera się opłatę jak za pełne.
V.
Opłaty ryczałtowe.
Opłaty ryczałtowe.
A.
Roczne:
Roczne:
Opłata uiszczona w jednym porcie polskim jest ważna dla wszystkich portów polskich.
Polskie statki używane w żegludze przybrzeżnej mogą uiszczać ryczałtem rocznie opłatę pasażerską obliczoną od największej ilości osób dozwolonej do przewozu, od osoby po 132
Jednostki pływające stoczni opłacają według pozycji V taryfy opłat portowych przy zastosowaniu 50% zniżki.
Uwaga 1:
Opłata ryczałtowa roczna uiszczona w jednym z portów polskich jest ważna dla wszystkich portów tylko w tej zatoce, w której znajduje się port macierzysty danego statku, który opłatę uiścił. Zatoką Gdańską w rozumieniu niniejszej taryfy jest strefa wybrzeża od Pucka do Gdańska łącznie z Elblągiem, Zatoką Szczecińską - między Szczecinem a Świnoujściem, obejmująca wszystkie porty polskie włącznie ze Świnoujściem i Szczecinem. Statki uiszczające opłaty ryczałtowe roczne w jednym z portów macierzystych, a zawijające do innych portów polskich leżących nad zatoką, dla której uiszczone opłaty są ważne, mają prawo do korzystania z 50% ulgi w opłatach.
Uwaga 2:
Opłatę ryczałtową uiszcza się na cały rok z góry. Jeżeli statek przybędzie do portu lub będzie zgłoszony do opłaty ryczałtowej rocznej w ciągu roku kalendarzowego, to za ubiegłe pełne kwartały będzie zbonifikowana odpowiednia część opłaty rocznej. Natomiast należne opłaty od statku, które zaistniały przed zgłoszeniem statku do opłaty ryczałtowej, nie będą zaliczane na poczet opłaty rocznej. Statki, wychodzące poza obręb swych macierzystych baz, opłacają opłaty wg poz. V lit. B (jednorazowo) mimo uiszczenia opłaty rocznej.
Uwaga 3:
Statki pomocnicze: holowniki, barki i inne, które nie uiściły opłat ryczałtowych rocznych, nie mają prawa wykonywania czynności zarobkowych w portach polskich.
B.
Jednorazowe:
Jednorazowe:
C.
Opłaty ryczałtowe od tratew:
Opłaty ryczałtowe od tratew:
i wchodzącego lub wychodzącego w ciągu 48 godzin, opłaty za pojedynczą tratwę -120
VI.
Opłaty na "Dom Marynarza".
Opłaty na "Dom Marynarza".
Opłata maksymalna - 2.200
VII.
Opłaty manipulacyjne za wystawianie rachunków.
Opłaty manipulacyjne za wystawianie rachunków.
Wystawienie kopii na życzenie klienta po dokonanym wymiarze - 10
VIII.
Zwolnienia.
Zwolnienia.
-
okręty wojenne,
-
statki szkolne,
-
wszelkie statki będące własnością R. P. i nie używane do celów zarobkowych,
-
statki sportowe,
-
statki zatrudnione przy budowie i konserwacji portu,
-
wszelkie statki nie dłuższe niż 6 m oraz wiosłowe łodzie rybackie.
IX.
Postanowienia końcowe.
Postanowienia końcowe.
Z dniem 1 kwietnia 1952 r. uchylasię taryfę morskich opłat portowychz wyjątkiem rozdziału IV"Opłata za wyładowanie lub załadowanie towaru (ładunkowe)", który traci moc z dniem 15 kwietnia 1952 r., zgodnie z obwieszczeniem z dnia 14 marca 1952 r. o taryfie morskich opłat portowych(M.P.52.A-27.382).
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »