Szczegółowy zakres działania i organizacji specjalistycznych organów kolejowego dozoru technicznego.
Monitor Polski
M.P.1990.28.221
Akt utracił moc Wersja od: 24 lipca 1990 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 5 lipca 1990 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania i organizacji specjalistycznych organów kolejowego dozoru technicznego.
Na podstawie art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 19 listopada 1987 r. o dozorze technicznym (Dz. U. Nr 36, poz. 202) zarządza się, co następuje:
1.
Specjalistycznymi organami kolejowego dozoru technicznego są:1)
Główny Inspektorat Kolejowego Dozoru Technicznego, zwany dalej Głównym Inspektoratem, podległy Ministrowi Transportu i Gospodarki Morskiej,2)
okręgowe inspektoraty kolejowego dozoru technicznego w Warszawie, Lublinie, Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Wrocławiu i Poznaniu, zwane dalej inspektoratami, podległe Głównemu Inspektoratowi.2.
Głównym Inspektoratem kieruje główny inspektor kolejowego dozoru technicznego, zwany dalej głównym inspektorem, powoływany przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.3.
Organizację wewnętrzną Głównego Inspektoratu określa regulamin organizacyjny zatwierdzony przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.4.
Na czele inspektoratów stoją okręgowi inspektorzy kolejowego dozoru technicznego, powoływani przez głównego inspektora.5.
Inspektoraty mają siedziby w dyrekcjach okręgowych kolei państwowych.6.
Zakres terytorialny działalności inspektoratów obejmuje teren okręgów kolei państwowych, z wyjątkiem inspektoratu w Poznaniu, który obejmuje swoją działalnością zachodni i pomorski okręg kolei państwowych.7.
Strukturę organizacyjną inspektoratów ustala główny inspektor.8.
Czynności z zakresu dozoru technicznego wykonują pracownicy kolejowego dozoru technicznego, zwani dalej inspektorami, na podstawie upoważnienia wydanego przez głównego inspektora i legitymacji służbowej.9.
Główny Inspektorat i inspektoraty używają okrągłych pieczęci z godłem państwa.
Specjalistycznemu dozorowi technicznemu organów kolejowego dozoru technicznego podlegają urządzenia techniczne:
1)
zainstalowane na obszarze kolejowym, w kolejowych pojazdach szynowych oraz na bocznicach kolejowych,2)
osobowe koleje linowe i wyciągi narciarskie,3)
zbiorniki cystern w ruchu kolejowym, drogowym i żegludze śródlądowej, przeznaczone do transportu cieczy lub gazów oraz materiałów sypkich pod ciśnieniem różnym od atmosferycznego, a także bezciśnieniowe do transportu materiałów niebezpiecznych, których przewóz jest dopuszczony na podstawie odrębnych przepisów.4)
inne urządzenia techniczne podlegające dozorowi technicznemu, eksploatowane i naprawiane przez przedsiębiorstwo państwowe "Polskie Koleje Państwowe" oraz inne przedsiębiorstwa podległe Ministrowi Transportu i Gospodarki Morskiej.
Do zakresu działania Głównego Inspektoratu należy:
1)
nadzór i kontrola stosowania i przestrzegania przepisów o dozorze technicznym i norm oraz zasad z zakresu bezpieczeństwa techniki,2)
organizacja i nadzór nad wykonywaniem dozoru technicznego - przez podległe inspektoraty,3)
wydawanie decyzji w sprawach wynikających z wykonywania dozoru technicznego,4)
nadawanie uprawnień zakładom (jednostkom organizacyjnym) do wytwarzania materiałów i elementów do budowy i napraw specjalistycznych urządzeń technicznych oraz do wytwarzania i napraw specjalistycznych urządzeń technicznych,5)
wydawanie świadectw dopuszczenia typu cysterny do eksploatacji,6)
inicjowanie działalności normalizacyjnej w zakresie specjalistycznych urządzeń technicznych podlegających kolejowemu dozorowi technicznemu, opracowywanie i współudział w opracowywaniu odpowiednich projektów norm,7)
opracowywanie projektów przepisów i warunków technicznych dla specjalistycznych urządzeń technicznych,8)
ustalanie wymagań technicznych i wytycznych w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji i napraw specjalistycznych urządzeń technicznych,9)
uzgadnianie wymagań technicznych dla importowanych specjalistycznych urządzeń technicznych oraz materiałów i elementów stosowanych do budowy tych urządzeń podlegających kolejowemu dozorowi technicznemu,10)
prowadzenie analizy przyczyn i skutków uszkodzeń urządzeń technicznych podlegających kolejowemu dozorowi technicznemu oraz ocena zagrożeń stwarzanych przez te urządzenia,11)
inicjowanie działalności mającej na celu podnoszenie zawodowych kwalifikacji projektantów, wytwórców i użytkowników specjalistycznych urządzeń technicznych oraz pracowników organów kolejowego dozoru technicznego,12)
współpraca z Urzędem Dozoru Technicznego oraz innymi organami i instytucjami w zakresie dozoru technicznego,13)
ustalanie wymagań kwalifikacyjnych dla pracowników kolejowego dozoru technicznego,14)
upoważnianie pracowników jednostek gospodarki uspołecznionej do wykonywania niektórych czynności z zakresu dozoru technicznego,15)
rozpatrywanie odwołań od decyzji inspektoratów.
Do zakresu działania inspektoratów należy:
1)
wykonywanie dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji i napraw urządzeń technicznych oraz wytwarzania materiałów i elementów stosowanych do budowy i naprawy urządzeń technicznych,2)
wydawanie decyzji w sprawach wynikających z wykonywania dozoru technicznego,3)
kontrola przestrzegania przepisów w zakresie dozoru technicznego i norm,4)
sprawdzanie kwalifikacji osób wytwarzających, naprawiających, obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne oraz osób wytwarzających elementy tych urządzeń.5)
prowadzenie ewidencji urządzeń technicznych nad którymi inspektorat sprawuje dozór techniczny.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »