Szczegółowy zakres działania i organizacji specjalistycznych organów kolejowego dozoru technicznego.

Monitor Polski

M.P.1990.28.221

Akt utracił moc
Wersja od: 24 lipca 1990 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 5 lipca 1990 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania i organizacji specjalistycznych organów kolejowego dozoru technicznego.

Na podstawie art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 19 listopada 1987 r. o dozorze technicznym (Dz. U. Nr 36, poz. 202) zarządza się, co następuje:
1.
Specjalistycznymi organami kolejowego dozoru technicznego są:
1)
Główny Inspektorat Kolejowego Dozoru Technicznego, zwany dalej Głównym Inspektoratem, podległy Ministrowi Transportu i Gospodarki Morskiej,
2)
okręgowe inspektoraty kolejowego dozoru technicznego w Warszawie, Lublinie, Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Wrocławiu i Poznaniu, zwane dalej inspektoratami, podległe Głównemu Inspektoratowi.
2.
Głównym Inspektoratem kieruje główny inspektor kolejowego dozoru technicznego, zwany dalej głównym inspektorem, powoływany przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.
3.
Organizację wewnętrzną Głównego Inspektoratu określa regulamin organizacyjny zatwierdzony przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.
4.
Na czele inspektoratów stoją okręgowi inspektorzy kolejowego dozoru technicznego, powoływani przez głównego inspektora.
5.
Inspektoraty mają siedziby w dyrekcjach okręgowych kolei państwowych.
6.
Zakres terytorialny działalności inspektoratów obejmuje teren okręgów kolei państwowych, z wyjątkiem inspektoratu w Poznaniu, który obejmuje swoją działalnością zachodni i pomorski okręg kolei państwowych.
7.
Strukturę organizacyjną inspektoratów ustala główny inspektor.
8.
Czynności z zakresu dozoru technicznego wykonują pracownicy kolejowego dozoru technicznego, zwani dalej inspektorami, na podstawie upoważnienia wydanego przez głównego inspektora i legitymacji służbowej.
9.
Główny Inspektorat i inspektoraty używają okrągłych pieczęci z godłem państwa.
Specjalistycznemu dozorowi technicznemu organów kolejowego dozoru technicznego podlegają urządzenia techniczne:
1)
zainstalowane na obszarze kolejowym, w kolejowych pojazdach szynowych oraz na bocznicach kolejowych,
2)
osobowe koleje linowe i wyciągi narciarskie,
3)
zbiorniki cystern w ruchu kolejowym, drogowym i żegludze śródlądowej, przeznaczone do transportu cieczy lub gazów oraz materiałów sypkich pod ciśnieniem różnym od atmosferycznego, a także bezciśnieniowe do transportu materiałów niebezpiecznych, których przewóz jest dopuszczony na podstawie odrębnych przepisów.
4)
inne urządzenia techniczne podlegające dozorowi technicznemu, eksploatowane i naprawiane przez przedsiębiorstwo państwowe "Polskie Koleje Państwowe" oraz inne przedsiębiorstwa podległe Ministrowi Transportu i Gospodarki Morskiej.
Do zakresu działania Głównego Inspektoratu należy:
1)
nadzór i kontrola stosowania i przestrzegania przepisów o dozorze technicznym i norm oraz zasad z zakresu bezpieczeństwa techniki,
2)
organizacja i nadzór nad wykonywaniem dozoru technicznego - przez podległe inspektoraty,
3)
wydawanie decyzji w sprawach wynikających z wykonywania dozoru technicznego,
4)
nadawanie uprawnień zakładom (jednostkom organizacyjnym) do wytwarzania materiałów i elementów do budowy i napraw specjalistycznych urządzeń technicznych oraz do wytwarzania i napraw specjalistycznych urządzeń technicznych,
5)
wydawanie świadectw dopuszczenia typu cysterny do eksploatacji,
6)
inicjowanie działalności normalizacyjnej w zakresie specjalistycznych urządzeń technicznych podlegających kolejowemu dozorowi technicznemu, opracowywanie i współudział w opracowywaniu odpowiednich projektów norm,
7)
opracowywanie projektów przepisów i warunków technicznych dla specjalistycznych urządzeń technicznych,
8)
ustalanie wymagań technicznych i wytycznych w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji i napraw specjalistycznych urządzeń technicznych,
9)
uzgadnianie wymagań technicznych dla importowanych specjalistycznych urządzeń technicznych oraz materiałów i elementów stosowanych do budowy tych urządzeń podlegających kolejowemu dozorowi technicznemu,
10)
prowadzenie analizy przyczyn i skutków uszkodzeń urządzeń technicznych podlegających kolejowemu dozorowi technicznemu oraz ocena zagrożeń stwarzanych przez te urządzenia,
11)
inicjowanie działalności mającej na celu podnoszenie zawodowych kwalifikacji projektantów, wytwórców i użytkowników specjalistycznych urządzeń technicznych oraz pracowników organów kolejowego dozoru technicznego,
12)
współpraca z Urzędem Dozoru Technicznego oraz innymi organami i instytucjami w zakresie dozoru technicznego,
13)
ustalanie wymagań kwalifikacyjnych dla pracowników kolejowego dozoru technicznego,
14)
upoważnianie pracowników jednostek gospodarki uspołecznionej do wykonywania niektórych czynności z zakresu dozoru technicznego,
15)
rozpatrywanie odwołań od decyzji inspektoratów.
Do zakresu działania inspektoratów należy:
1)
wykonywanie dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji i napraw urządzeń technicznych oraz wytwarzania materiałów i elementów stosowanych do budowy i naprawy urządzeń technicznych,
2)
wydawanie decyzji w sprawach wynikających z wykonywania dozoru technicznego,
3)
kontrola przestrzegania przepisów w zakresie dozoru technicznego i norm,
4)
sprawdzanie kwalifikacji osób wytwarzających, naprawiających, obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne oraz osób wytwarzających elementy tych urządzeń.
5)
prowadzenie ewidencji urządzeń technicznych nad którymi inspektorat sprawuje dozór techniczny.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.