Szczegółowe zasady tworzenia i formy zaplecza technicznego transportu samochodowego.
Monitor Polski
M.P.1965.59.305
Akt utracił moc Wersja od: 6 listopada 1965 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 25 października 1965 r.
w sprawie szczegółowych zasad tworzenia i form zaplecza technicznego transportu samochodowego.
Na podstawie art. 1 i art. 2 pkt 1 i 9 dekretu z dnia 8 stycznia 1946 r. o organizacji administracji i gospodarki motoryzacyjnej w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 7, poz. 58) oraz § 4 ust. 2 uchwały nr 287 Rady Ministrów z dnia 16 września 1964 r. w sprawie koncentracji i usprawnienia towarowego transportu samochodowego (Monitor Polski Nr 71, poz. 334) zarządza się, co następuje:
Przepisy zarządzenia obowiązują uspołecznione jednostki organizacyjne, prowadzące transport samochodowy.
1.
Przepisy zarządzenia ustalają szczegółowe zasady tworzenia i modernizacji oraz formy działania zaplecza technicznego transportu samochodowego prowadzonego przez jednostki, wymienione w § 1, w zakresie obiektów do postoju i przechowywania pojazdów samochodowych, obiektów do obsługi samochodów oraz obiektów do zaopatrywania samochodów, określonych w części I pkt 1.4. lit. a), b) i c) Normatywu technicznego projektowania budownictwa zaplecza technicznego motoryzacji, ustalonego zarządzeniem nr 202 Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 9 listopada 1964 r. (Dziennik Budownictwa z 1965 r. Nr 1, poz. 1) i zwanego dalej "normatywem".2.
Zarządzenie nie dotyczy tworzenia i prowadzenia przez jednostki wymienione w § 1 zakładów naprawy pojazdów samochodowych, silników i zespołów (część I pkt 1.2. trzy zdania ostatnie normatywu).3.
Zarządzenie nie reguluje zasad tworzenia i prowadzenia zaplecza technicznego dla sprzętu przeładunkowego, maszyn roboczych i urządzeń spedycyjno-magazynowych.4.
Zarządzenie nie dotyczy zaplecza technicznego ciągników używanych w transporcie pracującym na potrzeby rolnictwa i leśnictwa.
Przedsiębiorstwa i inne jednostki nietransportowe dla swych gospodarstw samochodowych lub zakładów transportu samochodowego oraz przedsiębiorstwa transportowe dla potrzeb własnych i swych oddziałów lub innych placówek terenowych mogą tworzyć i prowadzić obiekty wymienione w § 2 ust. 1, z zachowaniem przepisów § 4 ust. 3 uchwały nr 287 Rady Ministrów z dnia 16 września 1964 r. w sprawie koncentracji i usprawnienia towarowego transportu samochodowego (Monitor Polski Nr 71, poz. 334), zwanej dalej "uchwałą", oraz z uwzględnianiem następujących zasad:
1)
powierzchnia miejsca przechowywania pojazdów samochodowych, zwanych dalej "pojazdami", powinna odpowiadać liczbie przechowywanych pojazdów i powinna być obliczona przy zastosowaniu zasad ustalonych dla garaży w części II pkt 3.4. normatywu, 2)
budownictwo garaży samochodowych należy ograniczyć do potrzeb wynikających z:a)
konieczności przechowywania pojazdów typu wszelkiego rodzaju pogotowia (ratunkowego, technicznego itp.),b)
konieczności przechowywania pojazdów specjalnych lub z nadwoziem specjalizowanym, w których wartość nadwozia przekracza wartość podwozia z silnikiem, albo pojazdów specjalnych z zamontowanymi na nich na stałe aparatami znacznej wartości,c)
konieczności utrzymania części taboru w stanie natychmiastowej gotowości do wyjazdu (np. część taboru w jednostkach prowadzących regularną komunikację lub wykonujących usługi przewozowe, warunkujące terminowe zaopatrzenie ludności,d)
konieczności zabezpieczenia taboru samochodowego znajdującego się w pobliżu zakładów przemysłowych wydzielających szkodliwe substancje przed niszczącym działaniem czynników chemicznych, 3)
stacje paliw można tworzyć w zajezdniach lub przy zajezdniach liczących co najmniej 40 pojazdów napędzanych jednym rodzajem paliwa, z tym że na każde zaczęte 100 pojazdów napędzanych danym rodzajem paliwa należy przewidywać jeden dystrybutor; w jednostkach organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa oraz w spółdzielniach zrzeszonych w Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska", zlokalizowanych poza granicami administracyjnymi miast, stacje paliw można tworzyć w zajezdniach lub przy zajezdniach liczących co najmniej 25 pojazdów, o jakich mowa wyżej; odstępstwa od określonego wyżej wymagania 40 pojazdów, napędzanych jednym rodzajem paliwa, dopuszczalne są za zgodą właściwego organu wykonawczego porozumienia branżowego transportu samochodowego (§ 4 ust. 3 uchwały); stacje paliw należy lokalizować w miejscach umożliwiających łatwy dostąp do tych stacji; projekt utworzenia stacji paliw powinien być zaopiniowany przez właściwe terenowo wojewódzkie przedsiębiorstwo Centrali Produktów Naftowych, 4)
wybór typu zajezdni (część IV pkt 2.1.2. normatywu) zależy od liczby przechowywanych i obsługiwanych pojazdów silnikowych oraz od możliwości korzystania na danym terenie z usług zaplecza technicznego o szerszym lub pełnym zakresie czynności, należącego do:a)
jednostek podległych tej samej jednostce nadrzędnej,b)
jednostek kooperujących w ramach porozumienia branżowego w transporcie samochodowym,c)
publicznego zaplecza technicznego motoryzacji.1.
Przy tworzeniu, budowie i prowadzeniu odpowiednich typów zajezdni (cz. IV pkt 2.1.2. normatywu) należy kierować się następującymi zasadami: 1)
dla pojazdów silnikowych w liczbie od 25 do 40 włącznie można prowadzić:a)
zajezdnię typu I,b)
zajezdnię typu II - o ile odległość od zaplecza technicznego mogącego wykonywać dla niej obsługi i naprawy o pełnym zakresie czynności, zwana dalej "odległością od zaplecza", przekracza 60 km,c)
zajezdnię typu III - o ile odległość od zaplecza przekracza 90 km, 2)
dla pojazdów silnikowych w liczbie 41 do 75 włącznie można prowadzić:a)
zajezdnię typu I,b)
zajezdnię typu II - o ile odległość od zaplecza przekracza 25 km,c)
zajezdnię typu III - o ile odległość od zaplecza przekracza 60 km, 3)
dla pojazdów silnikowych w liczbie 76 do 120 włącznie można prowadzić:a)
zajezdnię typu II,b)
zajezdnię typu III - o ile odległość od zaplecza przekracza 60 km, 4)
dla pojazdów silnikowych w liczbie 121 do 200 włącznie można prowadzić:a)
zajezdnię typu II,b)
zajezdnię typu III - o ile odległość od zaplecza przekracza 25 km, 5)
dla ponad 200 pojazdów silnikowych można prowadzić zajezdnię typu III, bez względu na odległość od zaplecza.2.
Przy stosowaniu zasad ustalonych w ust. 1 dopuszcza się nieznaczne odchylenia dotyczące odległości od zaplecza, uzasadnione warunkami lokalnymi.3.
Od zasad ustalonych w ust. 1 można stosować odchylenia w odniesieniu do zajezdni przeznaczonych dla pojazdów użytkowanych w transporcie technologicznym lub specjalizowanym - w uzgodnieniu z właściwym organem porozumienia branżowego transportu samochodowego, zgodnie z § 4 ust. 3 uchwały.4.
Dla jednostek, których pojazdy samochodowe pracują stale w trudnych warunkach eksploatacyjnych, dopuszcza się stosowanie zajezdni typu o jeden stopień wyższego.1.
Przedsiębiorstwa transportowe, posiadające oddziały lub inne placówki terenowe, obowiązuje przy tworzeniu, budowie nowych i prowadzeniu zajezdni samochodowych stosowanie zasady wielostopniowej organizacji zaplecza technicznego transportu samochodowego, z zachowaniem zasad ustalonych w § 4 ust. 1. Zgodnie z tym: 1)
pojazdy zgrupowane w otwartych miejscach przechowywania lub garażach obsługiwane są przez zajezdnię typu I lub bezpośrednio typu II i III odpowiednio do zakresów prac wykonywanych w tych zajezdniach, 2)
pojazdy zgrupowane w zajezdni typu I obsługiwane są w zakresie przekraczającym prace wykonywane w tej zajezdni przez zajezdnię typu II lub bezpośrednio przez zajezdnię typu III, odpowiednio do zakresów prac wykonywanych w tych zajezdniach, 3)
pojazdy zgrupowane w zajezdni typu II obsługiwane są w zakresie przekraczającym wykonywane w niej prace przez zajezdnię typu III.2.
Obsługa pojazdów w zakresie przekraczającym prace wykonywane w zajezdni może być wykonywana w publicznych stacjach obsługi lub w ramach kooperacji w stacjach obsługi uczestników porozumienia branżowego w transporcie samochodowym.
Zasady określania liczby stanowisk obsługowo-naprawczych w zajezdniach w zależności od liczby obsługiwanych pojazdów silnikowych oraz orientacyjne wysokości limitów, jakie powinny być przyznawane na budowę obiektów zaplecza technicznego, ustalone są w załączniku do niniejszego zarządzenia.
Przepisy zarządzenia nie dotyczą resortów obrony narodowej i spraw wewnętrznych oraz jednostek więziennictwa, zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich podległych Ministrowi Sprawiedliwości.
Traci moc § 27 ust. 5 zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 28 grudnia 1963 r. w sprawie planowo-zapobiegawczej obsługi technicznej i naprawy pojazdów samochodowych i przyczep (Monitor Polski z 1964 r. Nr 6, poz. 28 i Nr 60, poz. 281).
ZAŁĄCZNIK
ZASADY OKREŚLANIA LICZBY STANOWISK OBSŁUGOWO-NAPRAWCZYCH W ZAJEZDNI W ZALEŻNOŚCI OD LICZBY OBSŁUGIWANYCH POJAZDÓW SILNIKOWYCH ORAZ WYSOKOŚĆ LIMITÓW NA BUDOWĘ OBIEKTÓW ZAPLECZA TECHNICZNEGO
ZASADY OKREŚLANIA LICZBY STANOWISK OBSŁUGOWO-NAPRAWCZYCH W ZAJEZDNI W ZALEŻNOŚCI OD LICZBY OBSŁUGIWANYCH POJAZDÓW SILNIKOWYCH ORAZ WYSOKOŚĆ LIMITÓW NA BUDOWĘ OBIEKTÓW ZAPLECZA TECHNICZNEGO
1.
Liczba stanowisk obsługowo-naprawczych zależy od rodzaju obsługiwanego taboru, intensywności jego eksploatacji, warunków pracy pojazdów oraz zmianowości i liczby pracowników zatrudnionych na stacji obsługi.2.
Liczby obsługiwanych pojazdów silnikowych i odpowiadające im liczby stanowisk obsługowo-naprawczych w stacjach obsługi poszczególnych typów zajezdni powinny być następujące:Tabela nr 1.
Lp. | Liczba obsługiwanych samochodów | Liczba stanowisk obsługowo-naprawczych | |
w granicach od - do | zajezdni typu II | zajezdni typu III | |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | 40- 75 | 3 | 4 |
2 | 60-120 | 4 | 6 |
3 | 100-160 | 5 | 8 |
4 | 120-200 | 6 | 10 |
5 | 180-250 | - | 12 |
6 | 220-300 | - | 14 |
7 | 270-350 | - | 16 |
8 | 330-400 | - | 18 |
9 | 360-500 | - | 20 |
10 | 450-600 | - | 24 |
3.
Przy ustalaniu liczby stanowisk obsługowo-naprawczych według tabeli nr 1 w odniesieniu do jednostek prowadzących publiczną komunikację autobusową dopuszcza się stosowanie współczynników korygujących obliczeniową liczbę autobusów w granicach do 25% wzwyż.4.
Przy stosowaniu wielostopniowej organizacji zaplecza technicznego, dla obliczania liczby stanowisk w zajezdniach stopnia wyższego, poza taborem własnym (stacjonowanym w zajezdni) należy uwzględnić również tabor dojeżdżający na obsługi i naprawy, stosując współczynniki korygujące w następujących wielkościach:Tabela nr 2.
Lp. | Tabor dojeżdżający na obsługi | Współczynniki korygujące obliczenia ilości taboru obsługiwanego | |
i naprawy z: | w zajezdni typu II | w zajezdni typu III | |
1 | 2 | 3 | 4 |
1. | miejsca przechowywania lub garażowania | 0,9-1,0 | 0,9-1,0 |
2. | zajezdni typu I | 0,7-0,85 | 0,7-0,85 |
3. | zajezdni typu II | - | 0,5-0,6 |
5.
Przy ustalaniu i opiniowaniu kosztów budowy zaplecza technicznego należy brać pod uwagę następujące orientacyjne wysokości limitów, jakie powinny być przyznawane na budowę zaplecza technicznego według cen z roku 1965, dla przeciętnych warunków lokalizacyjnych:Tabela nr 3.
Lp. | Rodzaj zajezdni | Liczba | Koszt inwestycji w zależności od rodzaju taboru w milionach złotych | |||
samochodów i ciągników, z wyjątkiem rolniczych | stanowisk stacji obsługi | samochody osobowe bądź dostawcze | samochody ciężarowe średniej ładowności | samochody ciężarowe dużej ładowności i autobusy | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
1. | Zajezdnia | 25-40 | stanowiska | 1,0- 1,4 | 1,4- 1,7 | 1,5- 2,0 |
typu I | 40-75 | zewnętrzne | 1,4- 1,9 | 1,5- 2,0 | 1,8- 2,6 | |
75-120 | 1,8- 2,4 | 2,0- 2,6 | 2,4- 3,0 | |||
2. | Zajezdnia | 40-75 | 3 | 3,0- 4,0 | 3,6- 4,4 | 4,4- 4,8 |
typu II | 60-120 | 4 | 4,0- 4,6 | 4,4- 5,0 | 5,0- 5,6 | |
100-160 | 5 | 4,6- 5,2 | 5,0- 5,6 | 5,6- 6,2 | ||
120-200 | 6 | 5,4- 6,0 | 5,8- 6,4 | 5,8- 7,4 | ||
3. | Zajezdnia | 60-120 | 6 | 5,8- 6,4 | 6,8- 7,4 | 7,2- 8,0 |
typu III | 100-150 | 8 | 8,0- 8,6 | 8,8- 9,4 | 9,6-10,4 | |
120-200 | 10 | 9,0-10,0 | 10,0-11,0 | 11,0-12,0 | ||
180-250 | 12 | 10,0-11,0 | 12,0-13,0 | 13,0-14,0 | ||
220-300 | 14 | 11,0-12,0 | 13,0-14,0 | 14,0-15,0 | ||
270-350 | 16 | 13,0-14,0 | 14,0-15,0 | 17,0-18,0 | ||
330-400 | 18 | 14,0-15,0 | 15,0-16,0 | 18,0-19,0 | ||
360-500 | 20 | 16,0-17,0 | 16,0-17,0 | 20,0-21,0 | ||
450-600 | 24 | 18,0-19,0 | 19,0-20,0 | 22,0-23,0 |
6.
Podane w tabeli nr 3 orientacyjne wysokości limitów na budowę zaplecza technicznego są skalkulowane dla działek położonych w mieście posiadającym sieć kanalizacyjną, wodną i energetyczną i obejmują przeciętne koszty doprowadzenia tych sieci do działek oraz koszty połączeń drogowych do ulic miejskich.Limity nie obejmują budowy budynku administracyjnego dla całego przedsiębiorstwa, a jedynie dla tej części jego administracji, która jest bezpośrednio związana z eksploatacją i utrzymaniem pojazdów samochodowych. Limity nie uwzględniają ponadto kosztów związanych z wywłaszczeniem gruntów i ewentualnymi robotami rozbiórkowymi.
7.
Koszty budowy obiektów do przechowywania pojazdów (garaży) ustala się według indywidualnej kalkulacji w zależności od warunków lokalnych, z tym że wskaźnik kosztu na jeden pojazd nie powinien przekraczać wskaźnika minimalnego dla zajezdni eksploatacyjnej.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »