Szczególne zasady rachunkowości, w tym również określenie wzorów sprawozdań finansowych, wydzielonych w ramach banku organizacyjnie i finansowo wewnętrznych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność maklerską.

Monitor Polski

M.P.1996.4.40

Akt utracił moc
Wersja od: 22 stycznia 1996 r.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PAPIERÓW WARTOŚCIOWYCH
z dnia 21 grudnia 1995 r.
w sprawie szczególnych zasad rachunkowości, w tym również określenia wzorów sprawozdań finansowych, wydzielonych w ramach banku organizacyjnie i finansowo wewnętrznych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność maklerską.

Na podstawie art. 81 ust. 2 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591) zarządza się, co następuje:
Zarządzenie określa szczególne zasady rachunkowości, w tym również wzory bilansu, rachunku zysków i strat, sprawozdania z przepływu środków pieniężnych oraz informacji dodatkowej wydzielonych w ramach banku wewnętrznych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność maklerską.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. Nr 121, poz. 591),
2)
prawie o publicznym obrocie - rozumie się przez to ustawę z dnia 22 marca 1991 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych (Dz. U. z 1994 r. Nr 58, poz. 239, Nr 71, poz. 313 i Nr 121, poz. 591),
3)
biurze maklerskim - rozumie się przez to wydzieloną organizacyjnie i finansowo w ramach banku jednostkę organizacyjną prowadzącą działalność maklerską, o której mowa w art. 24 prawa o publicznym obrocie,
4)
domu maklerskim - rozumie się przez to nie będący bankiem podmiot prowadzący przedsiębiorstwo maklerskie, o którym mowa w art. 18 § 1 prawa o publicznym obrocie,
5)
funduszu - rozumie się przez to fundusz, o którym mowa w art. 71e prawa o publicznym obrocie,
6)
operacyjnych papierach wartościowych - rozumie się przez to papiery wartościowe nabyte w imieniu i na rachunek banku, w ramach wykonywania następujących czynności przez biuro maklerskie:
a)
pełnienia funkcji specjalisty,
b)
organizowania obrotu przy jednoczesnym wystawieniu ceny kupna i ceny sprzedaży tego samego papieru wartościowego,
7)
handlowych papierach wartościowych - rozumie się przez to papiery wartościowe nabyte w imieniu i na rachunek banku w ramach działalności biura maklerskiego, innej niż wymieniona w pkt 6, z zamiarem ich odsprzedaży:
a)
przed terminem wykupu - w przypadku dłużnych papierów wartościowych,
b)
w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy - w przypadku akcji,
8)
lokacyjnych papierach wartościowych - rozumie się przez to papiery wartościowe nabyte w imieniu i na rachunek banku w ramach działalności biura maklerskiego z zamiarem utrzymania:
a)
do dnia wykupu - w przypadku dłużnych papierów wartościowych,
b)
w terminie dłuższym niż 6 miesięcy - w przypadku akcji,
9)
obrocie pozagiełdowym - rozumie się przez to obrót, o którym mowa w art. 54 § 2 i § 4 prawa o publicznym obrocie,
10)
afiliacji - rozumie się przez to transakcje, które biuro maklerskie lub dom maklerski (afiliant) zawiera na giełdzie za pośrednictwem innego biura maklerskiego lub domu maklerskiego będącego członkiem giełdy,
11)
kliencie - rozumie się przez to osobę prawną, fizyczną lub jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, korzystającą z usług świadczonych przez biuro maklerskie, przy czym za klienta nie uważa się afilianta, o którym mowa w pkt 10,
12)
funduszu podstawowym - rozumie się przez to fundusz przeznaczony na działalność maklerską, wydzielony z funduszy własnych podstawowych banku,
13)
systemie kojarzenia ofert - rozumie się przez to system obrotu papierami wartościowymi, w którym przeciwstawne oferty kojarzone są według zasady najkorzystniejszej ceny, bez ustalania kursów otwarcia i zamknięcia,
14)
dniu bilansowym - rozumie się przez to dzień, na który sporządza się sprawozdanie finansowe na podstawie art. 45 ustawy oraz inne, wymagane odrębnymi przepisami sprawozdania biura maklerskiego,
15)
okresie sprawozdawczym - rozumie się przez to okres objęty sprawozdaniem finansowym biura maklerskiego.
1.
Księgi rachunkowe biura maklerskiego prowadzone są odrębnie od ksiąg rachunkowych banku.
2.
Księgi rachunkowe biura maklerskiego prowadzone są w jego siedzibie.
W pasywach bilansu biura maklerskiego wykazywane są zobowiązania powstałe z tytułu złożenia środków pieniężnych klientów w biurze maklerskim.
Papiery wartościowe klientów, złożone na rachunkach papierów wartościowych prowadzonych przez biuro maklerskie lub przechowywane przez biuro maklerskie w formie dokumentu, wykazuje się pozabilansowo w ujęciu wartościowym i ilościowym.
1.
Wycena papierów wartościowych nabytych w imieniu i na rachunek banku w ramach działalności biura maklerskiego dokonywana jest na dzień bilansowy zgodnie z ustawą oraz w ten sposób, że:
1)
dłużne papiery wartościowe zaklasyfikowane jako operacyjne lub handlowe papiery wartościowe wykazuje się według ceny nabycia skorygowanej o naliczone odsetki, dyskonto, premię, nie wyższej jednak od ceny sprzedaży netto, a w przypadku gdy tak określona wartość jest wyższa od ceny sprzedaży netto, różnicę zalicza się do kosztów z tytułu operacyjnych i handlowych papierów wartościowych,
2)
dłużne papiery wartościowe zaklasyfikowane jako lokacyjne papiery wartościowe wykazuje się w cenie nabycia skorygowanej o naliczone odsetki, dyskonto, premię, z odpowiednim uwzględnieniem odpisów z tytułu trwałej utraty ich wartości,
3)
akcje zaklasyfikowane jako operacyjne lub handlowe papiery wartościowe wykazuje się według ceny nabycia, nie wyższej jednak niż cena sprzedaży netto, a w przypadku gdy cena sprzedaży netto jest niższa od ceny nabycia, różnicę zalicza się do kosztów z tytułu operacyjnych i handlowych papierów wartościowych,
4)
akcje zaklasyfikowane jako lokacyjne papiery wartościowe wykazuje się według ceny nabycia, z odpowiednim uwzględnieniem odpisów z tytułu trwałej utraty ich wartości,
5)
świadectwa udziałowe wycenia się, w zależności od ich zaklasyfikowania do grup papierów wartościowych, o których mowa w § 2 pkt 6-8, z zastosowaniem zasad określonych w pkt 3 i 4.
2.
Za trwałą utratę wartości papierów wartościowych uznaje się w szczególności:
1)
poniesienie przez emitenta straty w ciągu jednego roku, nie znajdującej pokrycia w kapitale własnym spółki,
2)
utrzymywanie się, przez okres co najmniej trzech kolejnych miesięcy, ceny sprzedaży netto papierów wartościowych poniżej ceny nabycia.
Nabyte w imieniu i na rachunek banku, w ramach działalności biura maklerskiego, jednostki uczestnictwa funduszy powierniczych wykazuje się według cen nabycia, z uwzględnieniem zasad określonych w § 6 ust. 1 pkt 4. Przez trwałą utratę wartości jednostki uczestnictwa funduszy powierniczych rozumie się utrzymywanie się, przez okres co najmniej trzech kolejnych miesięcy, ceny umorzenia poniżej ceny nabycia.
Nabyte papiery wartościowe oraz jednostki uczestnictwa funduszy powierniczych wprowadza się do ksiąg rachunkowych na dzień zawarcia transakcji, w dniu otrzymania dokumentu księgowego potwierdzającego zawarcie tej transakcji.
1.
Wycena papierów wartościowych klientów, złożonych na rachunkach papierów wartościowych prowadzonych przez biuro maklerskie i znajdujących się we wtórnym obrocie publicznym, prowadzona jest według cen bieżących na każdy dzień roboczy.
2.
Przez cenę bieżącą papierów wartościowych, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, rozumie się:
1)
kurs zamknięcia ustalony podczas ostatniego notowania w systemie notowań ciągłych,
2)
ostatni kurs ustalony w systemie kursu jednolitego,
3)
cenę, po jakiej została zawarta ostatnia transakcja w systemie kojarzenia ofert,
4)
ostatnią najniższą cenę z ofert kupna w systemie polegającym na jednoczesnym wystawieniu ceny kupna i ceny sprzedaży tego samego papieru wartościowego.
3.
Przez cenę bieżącą dłużnych papierów wartościowych z naliczanymi odsetkami rozumie się cenę ustaloną w stosunku do ich wartości nominalnej, powiększoną o naliczone odsetki.
4.
Dłużne papiery wartościowe nabywane z dyskontem wyceniane są z zastosowaniem odpisów z tytułu amortyzacji dyskonta.
Za podstawę wyceny papierów wartościowych klientów przyjmuje się:
1)
gdy papier wartościowy notowany jest na kilku giełdach - kurs ustalony na tej giełdzie, na której wolumen obrotów był największy,
2)
gdy papier wartościowy jest przedmiotem obrotu w więcej niż jednym systemie notowań na jednej giełdzie - kurs ustalony w tym systemie notowań, w którym wolumen obrotów był największy,
3)
gdy papier wartościowy notowany jest zarówno na giełdzie, jak i w obrocie pozagiełdowym - kurs ustalony na tym z rynków, na którym wolumen obrotów był największy,
4)
gdy obrót papierem wartościowym dokonywany jest na więcej niż jednym rynku w obrocie pozagiełdowym - cenę bieżącą ustaloną na tym z rynków, na którym wolumen obrotów był największy.
W przypadku papierów wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu do czasu rozpoczęcia notowań oraz w przypadku papierów wartościowych nie dopuszczonych do publicznego obrotu papiery wartościowe klientów, złożone na rachunkach papierów wartościowych prowadzonych przez biuro maklerskie lub przechowywane przez biuro maklerskie w formie dokumentu, wycenia się według wartości nominalnej.
1.
Wpłaty i dopłaty na rzecz funduszu oraz zwrot nadpłat lub części wkładów przez fundusz podlegają ewidencji na kontach rozrachunkowych.
2.
Użycie części lub całości wniesionych wpłat na pokrycie zobowiązań uczestników funduszu zwiększa pozostałe koszty operacyjne.
1.
Sprawozdanie finansowe biura maklerskiego składa się:
1)
z bilansu,
2)
z rachunku zysków i strat,
3)
ze sprawozdania z przepływu środków pieniężnych,
4)
z informacji dodatkowej.
2.
Składniki bilansu wykazuje się w kolejności i w sposób określony w załączniku nr 1 do zarządzenia.
3.
Składniki rachunku zysków i strat wykazuje się w kolejności i w sposób określony w załączniku nr 2 do zarządzenia.
4.
Składniki sprawozdania z przepływu środków pieniężnych wykazuje się w kolejności i w sposób określony w załączniku nr 3 do zarządzenia.
5.
Informacja dodatkowa sporządzona jest z odpowiednim uwzględnieniem przepisów art. 48 ust. 1 ustawy i zawiera co najmniej dane określone w załączniku nr 4 do zarządzenia.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia i ma zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych za rok obrotowy rozpoczynający się w 1995 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

BILANS BIURA MAKLERSKIEGO

Aktywa

I. Środki pieniężne

1. Środki pieniężne w kasie

2. Środki pieniężne na rachunkach bankowych

3. Inne środki pieniężne

II. Należności

1. Należności od klientów

2. Należności od macierzystego banku

3. Należności od domów maklerskich i innych biur maklerskich

4. Należności od giełd papierów wartościowych

5. Należności od Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych

a) z tytułu funduszu

b) pozostałe

6. Należności od emitentów papierów wartościowych lub wprowadzających

7. Należności z tytułu podatków, dotacji i ubezpieczeń społecznych

8. Należności od towarzystw funduszy powierniczych

9. Pozostałe

10. Należności dochodzone na drodze sądowej

III. Operacyjne papiery wartościowe

1. Nabyte w ramach pełnienia funkcji specjalisty

2. Nabyte w ramach organizowania obrotu przy jednoczesnym wystawieniu ceny kupna i sprzedaży tego samego papieru wartościowego

IV. Handlowe papiery wartościowe

1. Akcje

2. Dłużne papiery wartościowe

3. Pozostałe

V. Lokacyjne papiery wartościowe i jednostki uczestnictwa funduszy powierniczych

1. Akcje

2. Dłużne papiery wartościowe

3. Jednostki uczestnictwa funduszy powierniczych

4. Pozostałe

VI. Wartości niematerialne i prawne

1. Wartość firmy

2. Oprogramowanie komputerowe

3. Inne wartości niematerialne i prawne

4. Zaliczki na poczet wartości niematerialnych i prawnych

VII. Rzeczowy majątek trwały

1. Nieruchomości

2. Zespoły komputerowe

3. Pozostałe środki trwałe

4. Inwestycje rozpoczęte

5. Zaliczki na poczet inwestycji

VIII. Inne aktywa

IX. Rozliczenia międzyokresowe

1. Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów

2. Inne rozliczenia międzyokresowe

Suma aktywów

Pasywa

I. Zobowiązania

1. Zobowiązania wobec klientów

2. Zobowiązania wobec macierzystego banku

3. Zobowiązania wobec domów maklerskich i innych biur maklerskich

4. Zobowiązania wobec giełd papierów wartościowych

5. Zobowiązania wobec Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych

6. Zobowiązania wobec emitentów papierów wartościowych lub wprowadzających

7. Zobowiązania z tytułu podatków, ceł, ubezpieczeń społecznych

8. Zobowiązania wobec banku rozliczeniowego

9. Zobowiązania z tytułu wynagrodzeń

10. Pozostałe

II. Rozliczenia międzyokresowe i przychody przyszłych kresów

1. Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów

2. Przychody przyszłych okresów

III. Rezerwy

IV. Fundusz własny

1. Fundusz podstawowy

2. Fundusz rezerwowy z aktualizacji wyceny

3. Wynik finansowy

a) zysk (wielkość dodatnia),

b) strata (wielkość ujemna),

Suma pasywów

ZAŁĄCZNIK Nr  2

RACHUNEK ZYSKÓW I STRAT BIURA MAKLERSKIEGO

I. Przychody z tytułu świadczenia usług maklerskich i doradczych

1. Prowizje

a) od operacji papierami wartościowymi we własnym imieniu, lecz na rachunek dającego zlecenie,

b) z tytułu oferowania papierów wartościowych w publicznym obrocie,

c) z tytułu przyjmowania zleceń kupna i umarzania jednostek uczestnictwa funduszy powierniczych,

d) pozostałe

2. Inne przychody

a) z tytułu prowadzenia rachunków papierów wartościowych i rachunków pieniężnych klientów,

b) z tytułu oferowania papierów wartościowych,

c) z tytułu prowadzenia rejestrów nabywców papierów wartościowych,

d) z tytułu zarządzania cudzym pakietem papierów wartościowych na zlecenie,

e) z tytułu zawodowego doradztwa w zakresie obrotu papierami wartościowymi,

f) z tytułu reprezentowania biur i domów maklerskich na giełdach papierów wartościowych,

g) pozostałe

II. Koszty z tytułu świadczenia usług maklerskich i doradczych

1. Koszty z tytułu afiliacji

2. Opłaty giełdowe i na rzecz Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych

3. Wynagrodzenia

4. Narzuty na wynagrodzenia

5. Świadczenia na rzecz pracowników

6. Zużycie materiałów i energii

7. Koszty utrzymania i wynajmu budynków

8. Pozostałe koszty rzeczowe

9. Amortyzacja

10. Podatki i opłaty

11. Pozostałe

III. Wynik z działalności maklerskiej i doradczej (I-II)

IV. Przychody z operacyjnych i handlowych papierów wartościowych

1. Z dywidend i innych udziałów w zyskach

2. Odsetki

3. Przychody ze sprzedaży netto

4. Pozostałe

V. Koszty z tytułu operacyjnych i handlowych papierów wartościowych

1. Koszty nabycia sprzedanych papierów wartościowych

2. Korekty aktualizujące wartość

3. Pozostałe

VI. Wynik z operacji operacyjnymi i handlowymi papierami wartościowymi (IV-V)

VII. Przychody z lokacyjnych papierów wartościowych oraz jednostek uczestnictwa funduszy powierniczych

1. Z dywidend i innych udziałów w zyskach

2. Odsetki

3. Przychody ze sprzedaży lub umorzenia

4. Korekty aktualizujące wartość

5. Pozostałe

VIII. Koszty z tytułu lokacyjnych papierów wartościowych oraz jednostek uczestnictwa funduszy powierniczych

1. Koszt nabycia sprzedanych papierów wartościowych lub umorzonych jednostek uczestnictwa funduszy powierniczych

2. Korekty aktualizujące wartość

3. Pozostałe

IX. Wynik z operacji lokacyjnymi papierami wartościowymi oraz jednostkami uczestnictwa funduszy powierniczych (VII-VIII)

X. Pozostałe przychody operacyjne

1. Przychody ze sprzedaży rzeczowych składników majątku trwałego i wartości niematerialnych i prawnych

2. Pozostałe

XI. Pozostałe koszty operacyjne

1. Wartość sprzedanych rzeczowych składników majątku trwałego oraz wartości niematerialnych i prawnych

2. Pozostałe

XII. Rezerwy

1. Rozwiązanie rezerw

2. Utworzenie rezerw

XIII. Wynik z działalności operacyjnej (III + VI + IX + X - XI + XII)

XIV. Przychody finansowe

1. Odsetki od lokat i depozytów

2. Pozostałe odsetki

3. Dodatnie różnice kursowe

a) zrealizowane

b) nie zrealizowane

4. Pozostałe

XV. Koszty finansowe

1. Odsetki

2. Ujemne różnice kursowe

3. Pozostałe

XVI. Wynik z działalności gospodarczej (XIII + XIV - XV)

XVII. Zyski nadzwyczajne

XVIII. Straty nadzwyczajne

XIX. Wynik finansowy (XVI + XVII - XVIII)

ZAŁĄCZNIK Nr  3

SPRAWOZDANIE Z PRZEPŁYWU ŚRODKÓW PIENIĘŻNYCH BIURA MAKLERSKIEGO

A. Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej

I. Wynik finansowy (zysk/strata)

II. Korekty o pozycje:

1. Amortyzacja

2. Zyski/Straty z tytułu różnic kursowych

3. Odsetki, dywidendy i inne udziały w zyskach, przychody otrzymane i zapłacone

4. Rezerwy na należności

5. Inne rezerwy

6. Wynik na sprzedaży i likwidacji składników działalności inwestycyjnej

7. Zmiana stanu operacyjnych i handlowych papierów wartościowych

8. Zmiana stanu należności

9. Zmiana stanu zobowiązań krótkoterminowych (z wyjątkiem pożyczek i kredytów),

10. Zmiana stanu rozliczeń międzyokresowych

11. Zmiana stanu przychodów przyszłych okresów

12. Pozostałe pozycje

III. Środki pieniężne netto z działalności operacyjnej (I+/-II)

B. Przepływy środków pieniężnych z działalności inwestycyjnej

I. Nabycie/Sprzedaż lokacyjnych papierów wartościowych i jednostek uczestnictwa funduszy powierniczych

II. Nabycie/Sprzedaż wartości niematerialnych i prawnych

III. Nabycie/Sprzedaż składników rzeczowego majątku trwałego

IV. Otrzymane/Zwrócone dywidendy

V. Otrzymane/Zwrócone odsetki

VI. Pozostałe pozycje

VII. Środki pieniężne netto z działalności inwestycyjnej

C. Przepływy środków pieniężnych z działalności finansowej

I. Zapłacone/Zwrócone odsetki

II. Pozostałe pozycje

III. Środki pieniężne netto z działalności finansowej

D. Zmiana stanu środków pieniężnych netto (A.III +/- B.VII +/- C.III)

E. Środki pieniężne na początek okresu sprawozdawczego

F. Środki pieniężne na koniec okresu sprawozdawczego (D + E)

ZAŁĄCZNIK Nr  4

INFORMACJA DODATKOWA

Informacja dodatkowa obejmuje w szczególności:

1) przedstawienie zakresu działalności maklerskiej i doradczej biura maklerskiego, wynikającego z udzielonych zezwoleń Komisji Papierów Wartościowych;

2) przedstawienie stosowanych zasad rachunkowości i wprowadzonych zmian w tym zakresie oraz zdarzeń, które miały istotny wpływ na zawarte w sprawozdaniu dane:

a) stosowanych metod wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania przychodów i kosztów w zakresie, w jakim obowiązujące przepisy pozostawiają prawo wyboru,

b) dokonanych w roku obrotowym zmian zasad rachunkowości i wyceny, wraz z uzasadnieniem ich wprowadzenia, jeżeli wywierają one istotny wpływ na sprawozdanie finansowe, ze wskazaniem spowodowanej tymi zmianami różnicy w wyniku finansowym,

c) dokonanych w stosunku do poprzedniego sprawozdania finansowego zmian sposobu sporządzania sprawozdania finansowego, wraz z uzasadnieniem ich wprowadzenia i skutkami w zakresie przedstawiania sytuacji majątkowej i finansowej, oraz zmian w wyniku finansowym,

d) danych liczbowych zapewniających porównywalność sprawozdania finansowego za okres poprzedzający ze sprawozdaniem za rok obrotowy,

e) informacji o znaczących zdarzeniach, które wystąpiły po dniu bilansowym i nie zostały uwzględnione w bilansie oraz rachunku zysków i strat,

f) informacji o znaczących zdarzeniach dotyczących lat ubiegłych, które zostały ujęte w sprawozdaniu finansowym roku obrotowego;

3) dane uzupełniające o aktywach i pasywach:

a) w odniesieniu do pozycji "Środki pieniężne" informacje o wielkości:

i) środków pieniężnych klientów, zdeponowanych na rachunkach pieniężnych oraz wpłaconych na poczet nabycia papierów wartościowych w pierwszej ofercie publicznej lub publicznym obrocie pierwotnym,

ii) środków pieniężnych zdeponowanych w banku rozliczeniowym,

iii) środków pieniężnych przekazanych z funduszu,

b) "Należności" w podziale na krótko- i długoterminowe,

c) w odniesieniu do pozycji "Należności od klientów" informacje o:

i) wielkości należności z tytułu odroczonego terminu zapłaty,

ii) wielkości należności przeterminowanych i roszczeniach spornych nie objętych rezerwami,

d) podział pozycji "Należności od domów maklerskich i innych biur maklerskich" na:

i) należności z tytułu zawartych transakcji giełdowych (w podziale na należności z tytułu rozliczenia transakcji na poszczególnych giełdach),

ii) należności z tytułu zawartych transakcji w pozagiełdowym obrocie papierami wartościowymi,

iii) należności z tytułu reprezentacji innych domów maklerskich i biur maklerskich na giełdach papierów wartościowych,

iv) należności z tytułu afiliacji,

v) pozostałe,

e) "Należności od giełd papierów wartościowych" w podziale na należności od poszczególnych giełd,

f) "Należności od towarzystw funduszy powierniczych" w podziale na należności od poszczególnych towarzystw funduszy powierniczych,

g) informacje o akcjach zaliczonych do lokacyjnych papierów wartościowych, uwzględniające:

i) nazwy jednostek, ich siedziby i przedmiot ich działalności,

ii) wartość bilansową akcji, procent posiadanego kapitału jednostki i udział w ogólnej liczbie głosów na walnym zgromadzeniu,

h) dane dotyczące rzeczowego majątku trwałego, z podziałem na:

i) majątek własny,

ii) majątek używany na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, amortyzowany,

iii) majątek używany na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, pozabilansowy, w tym wartość gruntów w użytkowaniu wieczystym,

i) szczegółowy zakres zmian wartości grup rodzajowych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz lokacyjnych papierów wartościowych, a także jednostek uczestnictwa funduszy powierniczych, zawierający stan tych aktywów na początek okresu sprawozdawczego, zwiększenia z tytułu: przeceny, inwestycji, przemieszczeń wewnętrznych, zmniejszenia oraz stan na koniec okresu sprawozdawczego, a dla majątku amortyzowanego - podobne przedstawienie stanów i tytułów zmian amortyzacji (umorzenia),

j) wykaz czynnych i biernych rozliczeń międzyokresowych oraz przychodów przyszłych okresów,

k) podział zobowiązań według pozycji bilansu o pozostałym na dzień bilansowy, przewidywanym umową, okresie spłaty:

i) do 1 roku,

ii) powyżej 1 roku do 5 lat,

iii) ponad 5 lat,

l) podział pozycji "Zobowiązania wobec domów maklerskich i innych biur maklerskich" na:

i) zobowiązania z tytułu zawartych transakcji giełdowych (należy je wykazać w podziale na zobowiązania z tytułu rozliczenia transakcji na poszczególnych giełdach),

ii) zobowiązania z tytułu zawartych transakcji w pozagiełdowym obrocie papierami wartościowymi,

iii) zobowiązania z tytułu reprezentacji innych domów maklerskich na giełdach papierów wartościowych,

iv) zobowiązania z tytułu afiliacji,

v) pozostałe,

ł) "Zobowiązania wobec giełd papierów wartościowych" w podziale na zobowiązania wobec poszczególnych giełd,

m) dane o zobowiązaniach wobec budżetu państwa lub gminy z tytułu uzyskania prawa własności budynków i budowli,

n) dane o stanie rezerw według ich utworzenia na początek okresu sprawozdawczego, zwiększeniach, wykorzystaniu, rozwiązaniu i stanie na koniec okresu sprawozdawczego, ze wskazaniem tych z nich, które korygują stan należności,

o) dane o stanie funduszu podstawowego na początek okresu sprawozdawczego, zwiększeniach, zmniejszeniach i stanie na koniec okresu sprawozdawczego,

p) wykaz grup zobowiązań zabezpieczonych na majątku banku wydzielonym dla biura maklerskiego (ze wskazaniem ich rodzaju);

4) dane o wartościach papierów wartościowych klientów, złożonych na rachunkach papierów wartościowych klientów lub przechowywanych przez biuro maklerskie w formie dokumentu, wycenionych według zasad określonych w zarządzeniu, na ostatni dzień okresu sprawozdawczego w podziale na:

a) papiery wartościowe dopuszczone do publicznego obrotu, w tym notowane na giełdach,

b) papiery wartościowe nie dopuszczone do publicznego obrotu;

5) dane uzupełniające, dotyczące poszczególnych pozycji rachunku zysków i strat:

a) podział pozycji "Odsetki od lokat i depozytów" na:

i) odsetki od własnych lokat i depozytów,

ii) odsetki od środków pieniężnych klientów,

b) wysokość i wyjaśnienie przyczyn nie planowanych odpisów amortyzacyjnych (umorzeniowych),

c) informacje o przychodach, kosztach i wynikach działalności zaniechanej w roku obrotowym lub przewidywanej do zaprzestania w roku następnym,

d) dane o koszcie wytworzenia inwestycji rozpoczętych, środków trwałych i rozwoju na własne potrzeby,

e) informację o zyskach i stratach nadzwyczajnych z podziałem na losowe i pozostałe,

6) w odniesieniu do pozycji sprawozdania z przepływu środków pieniężnych "Pozostałe pozycje" - zawarte w tej pozycji korekty, wpływy lub wydatki, których suma przekracza 5% ogólnej kwoty odpowiednio korekt, wpływów lub wydatków z danej działalności;

7) dane o:

a) przeciętnym zatrudnieniu w roku obrotowym,

b) wynagrodzeniach, łącznie z wynagrodzeniem z zysku, wypłaconych osobom zarządzającym biurem maklerskim,

c) pożyczkach i zaliczkach, udzielonych osobom zarządzającym biurem maklerskim,

Informacja dodatkowa powinna zapewnić porównywalność informacji finansowych zawartych w sprawozdaniu za okres sprawozdawczy z informacjami zawartymi w sprawozdaniu finansowym za poprzedni, analogiczny okres sprawozdawczy. Wszelkie dodatkowe informacje, nie wynikające lub nie związane bezpośrednio z wymienionym wyżej sprawozdaniem, powinny być przedstawione w końcowej części informacji.