§ 3. - Świadectwa zdolności żeglugowej dla statków żeglugi śródlądowej.

Monitor Polski

M.P.1952.A-82.1323

Akt utracił moc
Wersja od: 29 marca 1955 r.
§  3.
1.
Świadectwo zdolności żeglugowej wydaje się na wniosek armatora.
2.
Wniosek o wydanie świadectwa zdolności żeglugowej powinien zawierać:
1)
nazwę i siedzibę armatora,
2)
nazwę lub numer statku,
3)
rodzaj i przeznaczenie statku,
4)
dokładne określenie, na jakich wodach statek ma być dopuszczony do żeglugi.
3.
Do wniosku należy załączyć:
1)
odpis karty rejestracyjnej statku,
2)
orzeczenie określające stan statku, w szczególności stan:
a)
kadłuba i stałych urządzeń statku, wyposażenia kotwicznego, wolnej burty i stateczności,
b)
maszyn napędowych, urządzeń mechanicznych i elektrycznych, kotłów parowych oraz innych zbiorników pod ciśnieniem,
c)
wyposażenia nawigacyjnego, ratunkowego i przeciwpożarowego,
d)
pomieszczeń mieszkalnych i warunków sanitarnych.
4.
Dla statków z własnym napędem mechanicznym o mocy powyżej 25 KM oraz dla statków bez własnego napędu mechanicznego o wyporności powyżej 20 m3 orzeczeniami są:
1) 2
co do stanu części i urządzeń statku określonych w ust. 3 pkt 2 lit. a), b) - świadectwo klasyfikacyjne lub zaświadczenie zdolności żeglugowej wydane przez Polski Rejestr Statków, a w wyjątkowych przypadkach - orzeczenie wydane przez komisję powołaną przez dyrektora właściwego rejonu dróg wodnych wymienionego w § 2 ust. 1; skład, zakres działania i tryb postępowania komisji określi Minister Żeglugi,
2) 3
co do stanu części i urządzeń statku określonych w ust. 3 pkt 2 lit. c - protokół oględzin dokonanych przez właściwy rejon dróg wodnych, wymieniony w § 2 ust. 1,
3) 4
co do stanu pomieszczeń i warunków określonych w ust. 3 pkt 2 lit. d) - protokół oględzin dokonanych przez komisję powołaną przez dyrektora właściwego rejonu dróg wodnych wymienionego w § 2 ust. 1 - w składzie:
a)
przedstawiciel właściwego rejonu dróg wodnych wymienionego w § 2 ust. 1 - jako przewodniczący oraz
b)
przedstawiciel wojewódzkiego inspektora sanitarnego właściwego według siedziby rejonu dróg wodnych wymienionego pod lit. a),
c)
przedstawiciel zarządu okręgowego związku zawodowego - jako członkowie,

przedstawiciel władzy żeglugowej II instancji jako przewodniczący oraz

przedstawiciel prezydium wojewódzkiej rady narodowej (wydział zdrowia) właściwej dla władzy żeglugowej II instancji i przedstawiciel zarządu okręgu Związku Zawodowego Pracowników Żeglugi jako członkowie.

5.
Dla określenia mocy i wyporności statków wymienionych w ust. 4 miarodajne są dane zawarte w karcie rejestracyjnej statku, W braku danych wyporność obliczeniową ustala się jako iloczyn długości, szerokości, wysokości burty i współczynnika 0,5.
6. 5
Dla statków nie wymienionych w ust. 4 orzeczeniem jest protokół oględzin dokonanych przez rejon dróg wodnych, w którego okręgu znajduje się port macierzysty statku.
2 § 3 ust. 4 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) zarządzenia z dnia 24 stycznia 1955 r. (M.P.55.27.269) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 marca 1955 r.
3 § 3 ust. 4 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) zarządzenia z dnia 24 stycznia 1955 r. (M.P.55.27.269) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 marca 1955 r.
4 § 3 ust. 4 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. c) zarządzenia z dnia 24 stycznia 1955 r. (M.P.55.27.269) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 marca 1955 r.
5 § 3 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 24 stycznia 1955 r. (M.P.55.27.269) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 marca 1955 r.