Stosowanie dodatkowych świateł przez statki rybackie uprawiające rybołówstwo na wodach Północnego Atlantyku.

Monitor Polski

M.P.1972.42.231

Akt utracił moc
Wersja od: 29 sierpnia 1972 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 16 sierpnia 1972 r.
w sprawie stosowania dodatkowych świateł przez statki rybackie uprawiające rybołówstwo na wodach Północnego Atlantyku.

Na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 21 maja 1963 r. o rybołówstwie morskim (Dz. U. z 1963 r. Nr 22, poz. 115 i z 1970 r. Nr 3, poz. 14) zarządza się, co następuje:
Przepisy zarządzenia stosuje się do polskich statków rybackich uprawiających zespołowo (jako flotylla) rybołówstwo włokiem, siecią dryfującą lub okrężnicą na obszarach wód Oceanu Atlantyckiego i Oceanu Arktycznego oraz przyległych do nich mórz położonych na zewnątrz linii podstawowej morza terytorialnego, a ograniczonych:
1)
na południu linią biegnącą na zachód wzdłuż równoleżnika 360 szerokości północnej do południka 420 długości zachodniej, stamtąd na południe do równoleżnika 350 szerokości północnej, stamtąd w kierunku zachodnim wzdłuż równoleżnika 350 szerokości północnej;
2)
na zachodzie linią biegnącą w kierunku południowym od punktu na wybrzeżu Grenlandii położonego na styku z równoleżnikiem 78010` szerokości północnej do punktu o współrzędnych 750 szerokości północnej i 73030` długości zachodniej, stamtąd po linii rumbu do punktu o współrzędnych 690 szerokości północnej i 590 długości zachodniej, stamtąd na południe do równoleżnika 610 szerokości północnej, stamtąd na zachód do południka 64030` długości zachodniej, stamtąd na południe do wybrzeża Labradoru i stamtąd na południe wzdłuż wybrzeża Ameryki Północnej;
3)
na wschodzie południkiem 510 długości wschodniej, z wyjątkiem:
a)
Morza Bałtyckiego i Bełtów na południe i na wschód od linii biegnących od Hasenore Head do Gniben Point i od Gilbierg Head do Kullen;
b)
Morza Śródziemnego i mórz przyległych do niego aż do południka 5036` długości zachodniej.
1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o międzynarodowych przepisach o zapobieganiu zderzeniom na morzu, należy przez to rozumieć przepisy rozporządzenia Ministra Żeglugi z dnia 5 sierpnia 1965 r. w sprawie przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu (Dz. U. Nr 36, poz. 229).
2.
Użyte w zarządzeniu określenia, które zostały wyjaśnione w międzynarodowych przepisach o zapobieganiu zderzeniom na morzu, mają znaczenie ustalone w tych przepisach. Określenie "statek rybacki" oznacza statek uprawiający zawodowo rybołówstwo morskie.
3.
Stosowanie dodatkowych świateł nie może naruszać międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu.
1.
Statki rybackie nie mogą pokazywać żadnych innych świateł niż światła wymagane w międzynarodowych przepisach o zapobieganiu zderzeniom na morzu i świateł nakazanych niniejszym zarządzeniem, jak również nie mogą pokazywać takich świateł, które można by wziąć za światła wymagane lub które zmniejszałyby ich widzialność albo zmieniałyby ich odróżniający charakter od świateł wymaganych lub przeszkadzałyby właściwemu pełnieniu obserwacji (służba na oku).
2.
Światła dodatkowe powinny być pokazywane bez względu na stan pogody w czasie od zachodu do wschodu słońca.
3.
Światła dodatkowe mogą być również pokazywane od wschodu do zachodu słońca podczas ograniczonej widzialności i we wszystkich innych okolicznościach, w których uważa się to za potrzebne.
1.
Statki rybackie o długości do 19,80 m (65 stóp) i większej zajęte połowem ryb włokiem, pokazują następujące światła:
1)
przy wrzucaniu swoich sieci: dwa białe światła w linii pionowej jedno nad drugim;
2)
przy wyciąganiu swoich sieci: jedno białe światło nad jednym czerwonym światłem w linii pionowej jedno nad drugim;
3)
w wypadku gdy sieć zaczepi się o przeszkodę: dwa czerwone światła w linii pionowej jedno nad drugim.
2.
Statki rybackie zajęte połowem sieciami dryfującymi pokazują światła określone w ust. 1.
Statki rybackie o długości 19,80 m (65 stóp) i większej dokonujące połowu ryb włokiem w parze z innymi statkami rybackimi pokazują:
1)
w dzień: flagę "T" - "Trzymać się z daleka ode mnie; łowię włokiem parami" podniesioną na przednim maszcie;
2)
w nocy: światło reflektora skierowane przed dziób drugiego statku stanowiącego parę;
3)
przy wyrzucaniu i wyciąganiu sieci lub gdy sieć zaczepi się o przeszkodę - odpowiednie światła przewidziane w § 4 ust. 1.
Statki rybackie o długości 25,90 m (85 stóp) i większej, dokonujące połowu okrężnicą, pokazują dwa światła koloru żółtego w linii pionowej jedno nad drugim, Światła te powinny błyskać na przemian około jednego razu na sekundę, w ten sposób, że gdy dolne światło gaśnie, górne się świeci i odwrotnie. Światła te powinny być pokazywane tylko wtedy, gdy swoboda ruchów statku jest ograniczona przez jego sprzęt połowowy, dla ostrzeżenia innych statków, aby trzymały się od niego z daleka.
1.
Światła dodatkowe przewidziane w zarządzeniu powinny być umieszczone w miejscach, z których będą najlepiej widoczne.
2.
Światła dodatkowe przewidziane w zarządzeniu powinny być odległe od siebie co najmniej o 0,91 m (3 stopy) i umieszczone pionowo poniżej świateł wymaganych zgodnie z prawidłem 9 (c) (i) oraz (d) międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu. Światła te powinny być widzialne z odległości co najmniej 1 mili morskiej i widoczne dookoła całego widnokręgu tak daleko jak to jest możliwe, jednakże widzialność tych świateł powinna być mniejsza niż widzialność świateł pokazywanych zgodnie z prawidłem 9 (b) międzynarodowych przepisów o zapobieganiu zderzeniom na morzu.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1973 r.