Statut Instytutu Transportu Samochodowego.

Monitor Polski

M.P.1952.A-64.987

Akt utracił moc
Wersja od: 30 lipca 1952 r.

UCHWAŁA NR 593
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 lipca 1952 r.
w sprawie statutu Instytutu Transportu Samochodowego.

Na podstawie art. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. Nr 5, poz. 38) w brzmieniu nadanym art. 74 ustawy z dnia 15 grudnia 1951 r. o szkolnictwie wyższym i o pracownikach nauki (Dz. U. z 1952 r. Nr 6, poz. 38) i w związku z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 1951 r. (Dz. U. z 1952 r. Nr 6, poz. 38) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
Instytutowi Transportu Samochodowego, utworzonemu zarządzeniem Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 25 września 1951 r. (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-7, poz. 74), nadaje się statut, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Transportu Drogowego i Lotniczego.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Równocześnie traci moc zarządzenie Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 25 września 1951 r. w sprawie nadania statutu Instytutowi Transportu Samochodowego (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-7, poz. 75).

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU TRANSPORTU SAMOCHODOWEGO

Rozdział I.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Instytut Transportu Samochodowego, zwany dalej w skróceniu "instytutem", działa na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzep gospodarki narodowej (Dz. U. Nr 5, poz. 38), zmienionej ustawą z dnia 15 grudnia 1951 r. o szkolnictwie wyższym i o pracownikach nauki (Dz. U. z 1952 r. Nr 6, poz. 38), oraz zarządzenia Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 25 września 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Transportu Samochodowego (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-7, poz. 74).
§  2.
Siedzibą instytutu jest m. st. Warszawa.
§  3.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  4.
Zwierzchni nadzór nad instytutem sprawuje Minister Transportu Drogowego i Lotniczego, zwany dalej w skróceniu "Ministrem".
§  5.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem zawierającym nazwę instytutu w otoku.
§  6.
1.
Zadaniem instytutu jest prowadzenie prac naukowo-badawczych w dziedzinie transportu samochodowego, mających na celu postęp techniczny, gospodarczy i organizacyjny, w szczególności w zakresie:
1)
użytkowania pojazdów samochodowych;
2)
utrzymania pojazdów samochodowych w gotowości technicznej (obsługa i naprawy);
3)
ekonomiki transportu samochodowego, a zwłaszcza obniżenia kosztów własnych pracy przewozowej;
4)
efektywności inwestycji samochodowych;
5)
paliw płynnych, paliw zastępczych oraz smarów;
6)
typowania, badania i opiniowania sprzętu samochodowego pochodzenia zagranicznego i krajowego oraz przystosowywania tych pojazdów do potrzeb transportu w kraju;
7)
zbierania materiałów i opiniowania wniosków dla produkcji krajowej sprzętu samochodowego;
8)
wprowadzania nowych metod technologii i środków obsługi i napraw;
9)
organizowania gospodarstw samochodowych i przewozów;
10)
zaopatrywania gospodarstw samochodowych w części zamienne i zespoły;
11)
ustalania zużycia pojazdów samochodowych i ich części;
12)
prowadzenia studiów i analiz z dziedziny usprawnienia ruchu drogowego;
13)
nadzorowania prac zakładowych komórek doświadczalnych i naukowo-badawczych;
14)
normalizacji technicznej.

Rozdział  II.

Dyrektor i Rada Naukowa.

§  7.
1.
Na czele instytutu stoi dyrektor, który kieruje samodzielnie działalnością instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
2.
Dyrektor zarządza instytutem przy pomocy dwóch zastępców. Zastępcy mają przydzielony sobie zakres prac, za który odpowiadają przed dyrektorem.
3.
Dyrektora i jego zastępców powołuje i odwołuje Minister.
§  8.
Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności:
1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych instytutu;
2)
przedstawianie Radzie Naukowej do zaopiniowania projektów planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków instytutu;
3)
przedstawianie Ministrowi do zatwierdzenia planów prac i preliminarzy dochodów i wydatków (pkt 2);
4)
tworzenie w ramach instytutu za zgodą Ministra zakładów badawczych i doświadczalnych;
5)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych;
6)
przedstawianie Ministrowi sprawozdań z działalności instytutu.
§  9.
Przy instytucie działa Rada Naukowa.
§  10.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz 9 członków, powołanych przez Ministra w porozumieniu z Ministrem Szkolnictwa Wyższego na okres roku kalendarzowego spośród przedstawicieli i znawców zagadnień wchodzących w zakres działania instytutu.
2.
Przewodniczący Rady i jego zastępca oraz członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji.
3.
Dyrektor i pracownicy instytutu nie mogą wchodzić w skład Rady.
§  11.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
inicjowanie prac naukowo-badawczych;
2)
opiniowanie planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków instytutu;
3)
wypowiadanie się w sprawach dotyczących organizacji instytutu;
4)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Ministra lub na wniosek przewodniczącego Rady.
§  12.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje jej przewodniczący.
2.
Przewodniczący obowiązany jest zwoływać posiedzenia Rady Naukowej co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
3.
Niezależnie od obowiązku przewidzianego w ust 2 przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady:
1)
na żądanie Ministra;
2)
na żądanie dyrektora instytutu;
3)
na wniosek co najmniej połowy liczby członków Rady.
4.
W posiedzeniach Rady bierze udział dyrektor instytutu lub wyznaczony przez niego zastępca bez prawa brania udziału w głosowaniu.
§  13.
1.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
2.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
3.
Uchwały Rady może uchylić Minister w całości lub w części z urzędu lub na wniosek dyrektora instytutu.
§  14.
Członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie w wysokości określonej przez Ministra w porozumieniu z Ministrem Finansów.

Rozdział  III.

Organizacja instytutu.

§  15.
1.
Komórki organizacyjne instytutu dzielą się na naukowe i usługowe.
2.
Komórki naukowe realizują zasadnicze zadania instytutu określone w § 6 statutu; komórki usługowe wykonują funkcje pomocnicze w stosunku do komórek naukowych, a w szczególności załatwiają sprawy personalne, budżetowo-rachunkowe i gospodarcze.
§  16.
W skład instytutu wchodzą:
1)
komórki podległe bezpośrednio dyrektorowi:
a)
sekcja planowania potrzeb transportu samochodowego,
b)
inspektor kadr,
c)
sekcja budżetowo-gospodarcza,
d)
inspektor zaopatrzenia i inwestycji;
2)
komórki podległe bezpośrednio zastępcy dyrektora do spraw eksploatacji i techniki:
a)
dział eksploatacji,
b)
dział zaplecza technicznego,
c)
dział paliw, smarów i płynów pomocniczych,
d)
dział drogowy;
3)
jednostki podległe bezpośrednio zastępcy dyrektora do spraw zakładów pomocniczych:
a)
Działowy Ośrodek Dokumentacji Naukowo-Technicznej,
b)
Zakład Techniczno-Konstrukcyjny wraz z:

inspektorem do spraw normalizacji,

inspektorem do spraw wynalazczości,

warsztatem;

c)
Zakład Analityczny,
d)
Zakład Doświadczalny.
§  17.
Działy wymienione w § 16 dzielą się na stanowiska pracy. W razie konieczności zastosowania podziału na sekcje podział ten wymaga zgody Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego, wydanej w porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego i Państwową Komisją Etatów.

Rozdział  IV.

Zasady gospodarki finansowej.

§  18.
Ogół dochodów i wydatków instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Transportu Drogowego i Lotniczego.
§  19.
1.
Do składania w imieniu instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, jego zastępcy i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępcy dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępców dyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  20.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami, jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i starszy księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.
§  21.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych instytutu.