Statut Instytutu Transportu Samochodowego.
Monitor Polski
M.P.1952.A-64.987
Akt utracił moc Wersja od: 30 lipca 1952 r.
UCHWAŁA NR 593
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 lipca 1952 r.
w sprawie statutu Instytutu Transportu Samochodowego.
Na podstawie art. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej (Dz. U. Nr 5, poz. 38) w brzmieniu nadanym art. 74 ustawy z dnia 15 grudnia 1951 r. o szkolnictwie wyższym i o pracownikach nauki (Dz. U. z 1952 r. Nr 6, poz. 38) i w związku z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 1951 r. (Dz. U. z 1952 r. Nr 6, poz. 38) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
Instytutowi Transportu Samochodowego, utworzonemu zarządzeniem Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 25 września 1951 r. (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-7, poz. 74), nadaje się statut, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Równocześnie traci moc zarządzenie Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 25 września 1951 r. w sprawie nadania statutu Instytutowi Transportu Samochodowego (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-7, poz. 75).
ZAŁĄCZNIK
STATUT INSTYTUTU TRANSPORTU SAMOCHODOWEGO
STATUT INSTYTUTU TRANSPORTU SAMOCHODOWEGO
Rozdział I.
Postanowienia ogólne.
Postanowienia ogólne.
§ 1.
Instytut Transportu Samochodowego, zwany dalej w skróceniu "instytutem", działa na podstawie ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzep gospodarki narodowej (Dz. U. Nr 5, poz. 38), zmienionej ustawą z dnia 15 grudnia 1951 r. o szkolnictwie wyższym i o pracownikach nauki (Dz. U. z 1952 r. Nr 6, poz. 38), oraz zarządzenia Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 25 września 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Transportu Samochodowego (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-7, poz. 74).§ 2.
Siedzibą instytutu jest m. st. Warszawa.§ 3.
Instytut posiada osobowość prawną.§ 4.
Zwierzchni nadzór nad instytutem sprawuje Minister Transportu Drogowego i Lotniczego, zwany dalej w skróceniu "Ministrem".§ 5.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem zawierającym nazwę instytutu w otoku.§ 6.
1.
Zadaniem instytutu jest prowadzenie prac naukowo-badawczych w dziedzinie transportu samochodowego, mających na celu postęp techniczny, gospodarczy i organizacyjny, w szczególności w zakresie: 1)
użytkowania pojazdów samochodowych; 2)
utrzymania pojazdów samochodowych w gotowości technicznej (obsługa i naprawy); 3)
ekonomiki transportu samochodowego, a zwłaszcza obniżenia kosztów własnych pracy przewozowej; 4)
efektywności inwestycji samochodowych; 5)
paliw płynnych, paliw zastępczych oraz smarów; 6)
typowania, badania i opiniowania sprzętu samochodowego pochodzenia zagranicznego i krajowego oraz przystosowywania tych pojazdów do potrzeb transportu w kraju; 7)
zbierania materiałów i opiniowania wniosków dla produkcji krajowej sprzętu samochodowego; 8)
wprowadzania nowych metod technologii i środków obsługi i napraw; 9)
organizowania gospodarstw samochodowych i przewozów; 10)
zaopatrywania gospodarstw samochodowych w części zamienne i zespoły; 11)
ustalania zużycia pojazdów samochodowych i ich części; 12)
prowadzenia studiów i analiz z dziedziny usprawnienia ruchu drogowego; 13)
nadzorowania prac zakładowych komórek doświadczalnych i naukowo-badawczych; 14)
normalizacji technicznej.Rozdział II.
Dyrektor i Rada Naukowa.
Dyrektor i Rada Naukowa.
§ 7.
1.
Na czele instytutu stoi dyrektor, który kieruje samodzielnie działalnością instytutu i jest za nią odpowiedzialny.2.
Dyrektor zarządza instytutem przy pomocy dwóch zastępców. Zastępcy mają przydzielony sobie zakres prac, za który odpowiadają przed dyrektorem.3.
Dyrektora i jego zastępców powołuje i odwołuje Minister.§ 8.
Do zakresu działania dyrektora należy w szczególności: 1)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych i organizacyjno-administracyjnych instytutu; 2)
przedstawianie Radzie Naukowej do zaopiniowania projektów planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków instytutu; 3)
przedstawianie Ministrowi do zatwierdzenia planów prac i preliminarzy dochodów i wydatków (pkt 2); 4)
tworzenie w ramach instytutu za zgodą Ministra zakładów badawczych i doświadczalnych; 5)
zwoływanie konferencji i zjazdów naukowych; 6)
przedstawianie Ministrowi sprawozdań z działalności instytutu.§ 9.
Przy instytucie działa Rada Naukowa.§ 10.
1.
Rada Naukowa składa się z przewodniczącego, jego zastępcy oraz 9 członków, powołanych przez Ministra w porozumieniu z Ministrem Szkolnictwa Wyższego na okres roku kalendarzowego spośród przedstawicieli i znawców zagadnień wchodzących w zakres działania instytutu.2.
Przewodniczący Rady i jego zastępca oraz członkowie mogą być odwołani przed upływem kadencji.3.
Dyrektor i pracownicy instytutu nie mogą wchodzić w skład Rady.§ 11.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy: 1)
inicjowanie prac naukowo-badawczych; 2)
opiniowanie planów prac oraz preliminarzy dochodów i wydatków instytutu; 3)
wypowiadanie się w sprawach dotyczących organizacji instytutu; 4)
rozpatrywanie innych spraw na zlecenie Ministra lub na wniosek przewodniczącego Rady.§ 12.
1.
Posiedzenia Rady Naukowej zwołuje jej przewodniczący.2.
Przewodniczący obowiązany jest zwoływać posiedzenia Rady Naukowej co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.3.
Niezależnie od obowiązku przewidzianego w ust 2 przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie Rady: 1)
na żądanie Ministra; 2)
na żądanie dyrektora instytutu; 3)
na wniosek co najmniej połowy liczby członków Rady.4.
W posiedzeniach Rady bierze udział dyrektor instytutu lub wyznaczony przez niego zastępca bez prawa brania udziału w głosowaniu.§ 13.
1.
Do ważności uchwał Rady Naukowej konieczna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i co najmniej połowy ogólnej liczby członków.2.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.3.
Uchwały Rady może uchylić Minister w całości lub w części z urzędu lub na wniosek dyrektora instytutu.§ 14.
Członkowie Rady Naukowej otrzymują za udział w posiedzeniach wynagrodzenie w wysokości określonej przez Ministra w porozumieniu z Ministrem Finansów.Rozdział III.
Organizacja instytutu.
Organizacja instytutu.
§ 15.
1.
Komórki organizacyjne instytutu dzielą się na naukowe i usługowe.2.
Komórki naukowe realizują zasadnicze zadania instytutu określone w § 6 statutu; komórki usługowe wykonują funkcje pomocnicze w stosunku do komórek naukowych, a w szczególności załatwiają sprawy personalne, budżetowo-rachunkowe i gospodarcze.§ 16.
W skład instytutu wchodzą: 1)
komórki podległe bezpośrednio dyrektorowi:a)
sekcja planowania potrzeb transportu samochodowego,b)
inspektor kadr,c)
sekcja budżetowo-gospodarcza,d)
inspektor zaopatrzenia i inwestycji; 2)
komórki podległe bezpośrednio zastępcy dyrektora do spraw eksploatacji i techniki:a)
dział eksploatacji,b)
dział zaplecza technicznego,c)
dział paliw, smarów i płynów pomocniczych,d)
dział drogowy; 3)
jednostki podległe bezpośrednio zastępcy dyrektora do spraw zakładów pomocniczych:a)
Działowy Ośrodek Dokumentacji Naukowo-Technicznej,b)
Zakład Techniczno-Konstrukcyjny wraz z:inspektorem do spraw normalizacji,
inspektorem do spraw wynalazczości,
warsztatem;
c)
Zakład Analityczny,d)
Zakład Doświadczalny.§ 17.
Działy wymienione w § 16 dzielą się na stanowiska pracy. W razie konieczności zastosowania podziału na sekcje podział ten wymaga zgody Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego, wydanej w porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego i Państwową Komisją Etatów.Rozdział IV.
Zasady gospodarki finansowej.
Zasady gospodarki finansowej.
§ 18.
Ogół dochodów i wydatków instytutu objęty jest budżetem Państwa (budżet centralny) w części dotyczącej Ministerstwa Transportu Drogowego i Lotniczego.§ 19.
1.
Do składania w imieniu instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie dwóch upoważnionych osób.2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, jego zastępcy i ustanowieni pełnomocnicy. Zastępcy dyrektora i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.3.
Minister ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania zastępców dyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.§ 20.
Wszelkie dokumenty obrotu pieniężnego, dokumenty obrotu materiałami i towarami, jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiące podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych, materiałów albo towarów, podpisują łącznie dyrektor lub osoba przez niego do tego upoważniona i starszy księgowy lub osoba przez niego do tego upoważniona.§ 21.
Do dokonywania czynności określonego rodzaju lub czynności szczególnych mogą być ustanowieni pełnomocnicy, którzy działają łącznie lub oddzielnie w granicach ich umocowania. Udzielenie pełnomocnictwa następuje w sposób przewidziany dla składania oświadczeń w zakresie praw i obowiązków majątkowych instytutu.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »