Środki zapewniające zwiększenie dyscypliny ładunkowej na kolei w 1974 r.

Monitor Polski

M.P.1974.24.143

Akt utracił moc
Wersja od: 29 czerwca 1974 r.

UCHWAŁA Nr 154
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 czerwca 1974 r.
w sprawie środków zapewniających zwiększenie dyscypliny ładunkowej na kolei w 1974 r.

W celu pełniejszego zaspokojenia potrzeb przewozowych gospodarki narodowej w 1974 r. - w drodze wzmocnienia dyscypliny ładunkowej - Rada Ministrów uchwala, co następuje:
Podwyższa się w 1974 r. stawki kar umownych:
1)
określone w § 5 ust. 1-5 uchwały nr 50 Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 1963 r. w sprawie przestrzegania dyscypliny ładunkowej przy przewozie towarów koleją (Monitor Polski z 1963 r. Nr 7, poz. 35, z 1969 r. Nr 36, poz. 271 i z 1972 r. Nr 35, poz. 191) do wysokości pięciokrotnej za przetrzymywanie wagonów ponad terminy ustalone na wykonanie czynności ładunkowych,
2)
określone w § 2 uchwały nr 549 Rady Ministrów z dnia 14 lipca 1953 r. ustalającej wysokość kar umownych przy przewozie przesyłek towarowych kolejami (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-72, poz. 864, z 1955 r. Nr 123, poz. 1602, z 1957 r. Nr 32, poz. 216 i z 1960 r. Nr 74, poz. 341) do wysokości:
a)
pięciokrotnej za:
zwłokę w przygotowaniu przesyłki do odbioru powyżej 4 godzin po upływie terminu przygotowania przesyłki do odbioru i zgłoszenia się odbiorcy (ust. 4),
przetrzymanie wagonów w razie zmiany umowy przewozu, z powodu poprawy załadowania lub przeładowania przesyłki z winy nadawcy bądź w wyniku przeszkód w przewozie albo w wydaniu przesyłki (ust. 6),
przetrzymanie wagonów ponad terminy ustalone dla załatwienia formalności celnych (ust. 20),
b)
dziesięciokrotnej za:
podstawienie wagonu w stanie zanieczyszczonym (ust. 3),
odwołanie zamówionego wagonu (ust. 9),
zwrócenie wagonu w stanie zanieczyszczonym lub z nie pozakładanymi częściami wagonowymi (ust. 23),
c)
dwudziestokrotnej za każdą nie załadowaną tonę wagonu do granic norm ładunkowych (ust. 10 i 11).
Upoważnia się Ministra Komunikacji do:
1)
podwyższenia odbiorcom masowych ładunków od 20% do 30% dotychczasowych norm ładunkowych ustalonych w umowach bocznicowych przed dniem 1 października 1973 r.,
2)
skrócenia terminów wolnych od kar umownych za przetrzymanie wagonów na bocznicach i w portach morskich - do średniego wymiaru osiągniętego w 1973 r. w danym punkcie ładunkowym,
3)
wprowadzenia zasady, iż kolej może odmówić przyjęcia zamówienia zawierającego zastrzeżenia co do liczby osi lub wyposażenia technicznego wagonów, jeżeli zastrzeżenia te nie są uzasadnione właściwościami przewożonego towaru,
4)
zarządzenia nieprzyjmowania przez kolej przesyłek do przewozu w razie niewykorzystania wagonu do granicy obciążenia lub całej jego pojemności, jeżeli nie jest to spowodowane właściwościami przewożonego ładunku,
5)
skracania do jednej doby okresu rozliczenia postoju wagonów na punktach ładunkowych, na których obowiązuje ilościowa ewidencja postoju wagonów,
6)
przedłużenia czasu otwarcia stacji dla czynności ekspedycyjnych odpowiednio do potrzeb - do 24 godzin na dobę,
7)
ustalenia listy towarów, których wagę powinien ustalić nadawca.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1974 r.