Sprawozdawczość statystyczna inwestycyjna.

Monitor Polski

M.P.1950.A-34.398

Akt utracił moc
Wersja od: 7 sierpnia 1950 r.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 6 marca 1950 r.
w sprawie sprawozdawczości statystycznej inwestycyjnej. *

Na podstawie § 5 i 12 ust. 1 uchwały Prezydium Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 10 lutego 1950 r. o programie prac statystycznych na r. 1950 (Monitor Polski Nr A-34, poz. 397), zarządza się, co następuje:
1.
Wprowadza się obowiązek składania przez inwestorów objętych Planem Inwestycyjnym sprawozdań z wykonania Planu Inwestycyjnego, według postanowień niniejszego zarządzenia.
2.
Sprawozdania należy składać odrębnie dla każdego rocznego Planu Inwestycyjnego włącznie z okresem rozliczeniowym. W miesiącach rozliczeniowych składać należy sprawozdania z rozliczanego Planu Inwestycyjnego roku ubiegłego oraz równocześnie odrębne sprawozdania z Planu Inwestycyjnego roku bieżącego.
1.
Sprawozdaniami są:
a)
miesięczne raporty o wykonaniu finansowo-rzeczowym według wzorów: "IFr - finansowy";
b)
miesięczne raporty o stanie dokumentacji inwestycyjnej według wzorów: "ID - dokumentacja";
c)
kwartalne raporty o inwestycjach oddanych do użytkowania według wzorów: "IW - wynikowy";
d)
raporty o zagrożeniu wykonawstwa inwestycji według wzorów: "IA - alarmowy";
e)
kwartalne analizy przebiegu inwestycji;
f)
roczne sprawozdania.
2.
Sprawozdania (raporty i analizy), wymienione w ust. 1 lit. a-e, są składane w zakresie i w sposób określony w §§ 4-8 i 13. Wzory tych sprawozdań oraz szczegółowe instrukcje co do sposobu ich sporządzania są załączone do niniejszego zarządzenia.
3.
Sprawozdania roczne, wymienione w ust. 1 lit. f, składać należy w zakresie i w sposób, który określi osobne zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
Podstawową jednostką sprawozdawczą jest inwestor bezpośredni.
1.
Wszyscy inwestorzy bezpośredni obowiązani są sporządzać co miesiąc raport według wzoru "IFr-1 finansowy" i przesyłać go po jednym egzemplarzu:
a)
swemu nadrzędnemu inwestorowi głównemu,
b)
swemu nadrzędnemu inwestorowi naczelnemu,
c)
oddziałowi banku finansującego daną inwestycję,
d)
Biuru Regionalnemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego tego województwa, na obszarze którego jest wykonywana dana inwestycja; jeżeli inwestycja jest wykonywana na obszarze dwóch lub więcej województw, raport należy przesyłać: co do inwestycji zlokalizowanych - wszystkim właściwym miejscowo Biurom Regionalnym, zaś co do inwestycyj niezlokalizowanych - tylko Biuru Regionalnemu właściwemu dla siedziby inwestora bezpośredniego. W przypadku przesyłania sprawozdania do kilku Biur Regionalnych, należy na odnośnych egzemplarzach zamieścić uwagę określającą tę część postępu wykonania, która dotyczy wykonywania inwestycji na terenie kompetencji danego Biura Regionalnego.
2.
Inwestorzy naczelni obowiązani są sporządzać na podstawie raportów podległych inwestorów bezpośrednich zbiorczy raport według wzoru "IFr-2 - finansowy" w układzie Planu Inwestycyjnego i przesyłać go po jednym egzemplarzu:
a)
swemu nadrzędnemu inwestorowi centralnemu,
b)
centrali banku finansującego inwestycje danego inwestora naczelnego.
3.
Inwestorzy centralni sporządzają na podstawie zbiorczych raportów podległych inwestorów naczelnych zbiorczy raport według wzoru "IFr-2 - finansowy" dla całej części Planu Inwestycyjnego i przesyłają go po jednym egzemplarzu:
a)
do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,
b)
do centrali Banku Inwestycyjnego w Warszawie,
c)
do Głównego Urzędu Statystycznego.
1.
Inwestorzy centralni w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego zarządzą, którzy z podległych inwestorów bezpośrednich zostaną zwolnieni z obowiązku składania raportów o stanie dokumentacji technicznej.
2.
Inwestorzy bezpośredni, objęci obowiązkiem składania raportów o stanie dokumentacji technicznej, obowiązani są sporządzać co miesiąc raport według wzoru "ID-1 - dokumentacja" i przesyłać go po jednym egzemplarzu tym samym odbiorcom, co raport finansowy (§ 4 ust. 1).

Obowiązek comiesięcznego sporządzania raportu według wzoru "ID-1 - dokumentacja" ogranicza się do jednorazowego raportu za pierwszy miesiąc sprawozdawczy dla tych inwestorów, którzy wykonują wyłącznie inwestycje, zwolnione od (niewymagające) dokumentacji technicznej.

3.
Inwestorzy naczelni i centralni, objęci obowiązkiem składania raportów o stanie dokumentacji, sporządzają na podstawie raportów podległych inwestorów zbiorczy raport według wzoru "ID-2 - dokumentacja", postępując w taki sam sposób, jaki został określony dla zbiorczych raportów finansowych i przesyłają go tym samym odbiorcom, którym przesyłają zbiorcze raporty finansowe (§ 4 ust. 2 i 3).
Wszyscy inwestorzy bezpośredni, zarówno objęci jak i nie objęci obowiązkiem składania raportów o stanie dokumentacji technicznej, w przypadku wykonywania obiektów lub robót związanych z użyciem terenu obowiązani są złożyć jednorazowo do właściwych Biur Regionalnych Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w terminie do dnia 1 maja 1950 r. wykaz wszystkich odnośnych obiektów względnie robót, ze wskazaniem dokumentów uzgodnienia, w myśl zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 15 lipca 1949 r., lokalizacji ogólnej i szczegółowej. W odniesieniu do obiektów i robót, dla których nie uzyskano dokumentów uzgodnienia lokalizacji ogólnej lub szczegółowej, należy wskazać w wykazie, w jakim stadium znajduje się odnośne uzgodnienie.
1.
Inwestorzy bezpośredni, którzy w danym kwartale oddali w całości lub częściowo obiekty lub roboty do użytkowania (eksploatacji) obowiązani są sporządzać za ten kwartał raport według wzoru "IW-1 wynikowy" i przesyłać go po jednym egzemplarzu tym samym odbiorcom, co raport finansowy (§ 4 ust. 1), a ponadto po jednym egzemplarzu:
a)
swemu nadrzędnemu inwestorowi centralnemu,
b)
Głównemu Urzędowi Statystycznemu,
c)
centrali Banku inwestycyjnego w Warszawie.
2.
Inwestorzy bezpośredni, którzy w danym kwartale nie oddali żadnych obiektów lub robót nawet częściowo do użytkowania (eksploatacji), obowiązani są sporządzać za ten kwartał raport negatywny według wzoru "IW-11 - wynikowy" i przesyłać do po jednym egzemplarzu wszystkim odbiorcom wymienionym w ustępie 1.

Inwestorzy bezpośredni winni być zwolnieni decyzją właściwego inwestora centralnego od obowiązku składania raportów negatywnych według wzoru "IW-11 - wynikowy", o ile Plan Inwestycyjny nie przewiduje oddania w danym roku do użytku (eksploatacji) żadnych obiektów i robót nawet częściowo.

Inwestorzy centralni winni przesłać odpisy odnośnych decyzji wszystkim odbiorcom raportów IW-1, wymienionym w ust. 1.

3. 1
Inwestorzy naczelni sporządzają na podstawie raportów podległych inwestorów bezpośrednich skrócone zestawienie wynikowe wg wzoru "IW-2-wynikowy" za dany kwartał i przesyłają je inwestorowi centralnemu.

Inwestor centralny opracowuje na podstawie nadesłanych przez inwestorów naczelnych materiałów raport zbiorczy wynikowy całego resortu i przesyła go:

a)
Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w 3 egzemplarzach,
b)
Centrali Banku Inwestycyjnego w 1 egzemplarzu.
4.
Inwestorzy centralni zarządzą w porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego, w jakich jednostkach rzeczowych mają być sporządzane raporty wynikowe.
1.
W przypadku zagrożenia wykonawstwa inwestycji mających szczególne znaczenie gospodarcze inwestorzy bezpośredni oraz inwestorzy wyższych szczebli organizacyjnych sporządzają w dniu otrzymania wiadomości o zagrożeniu raport według wzoru "IA-1 - alarmowy", a po usunięciu stanu zagrożenia - raport według wzoru "IA-2 - alarmowy" i przesyłają je odbiorcom, wskazanym w instrukcji o sprawozdawczości alarmowej.
2.
Inwestorzy centralni ustalą w porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego, które inwestycje (tytuły inwestycyjne) mają szczególne znaczenie gospodarcze.
W przypadku, gdy inwestor wyższego szczebla organizacyjnego jest sam inwestorem bezpośrednim lub gdy dysponuje środkami finansowymi inwestora bezpośredniego, wówczas ten inwestor wyższego szczebla sporządza dla danej inwestycji wszystkie raporty, przewidziane dla inwestora bezpośredniego w §§ 4-8, przesyła je odbiorcom zgodnie z przepisami tych paragrafów, a ponadto włącza do swoich zbiorczych raportów na równi z raportami podległych mu inwestorów bezpośrednich.
W przypadku, gdy inwestor bezpośredni wykonuje inwestycje na podstawie dwóch lub więcej tytułów inwestycyjnych, wówczas sporządza on raporty, przewidziane w §§ 4-8 z uwzględnieniem przypadków przewidzianych w § 9, dla każdego tytułu oddzielnie.
W celu umożliwienia przeprowadzania bezpośredniej kontroli przez centralne organy inwestycyjne w odniesieniu do najważniejszych inwestycji, inwestorzy bezpośredni (z uwzględnieniem przypadków przewidzianych w §§ 9 i 10), wskazani w zarządzeniu inwestora centralnego uzgodnionym z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego, przesyłają wtórniki raportów, przewidzianych w §§ 4, 5, 7, po jednym egzemplarzu do swego nadrzędnego inwestora centralnego oraz do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, a mianowicie:
a)
wtórniki raportów wzór "IFr-1" i "ID-1" do inwestora centralnego,
b)
wtórniki raportów wzór "IFr-1" i "ID-1" i "IW-1" do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
Biura Regionalne Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego sporządzają na podstawie raportów inwestorów zbiorcze raporty wzór "IFr-2" i "IW-2", w układzie według działów gospodarki narodowej oraz analizy i przesyłają je w terminie określonym w § 14 ust. 2, do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w dwóch egzemplarzach, a mianowicie:

jeden - pod adresem Departamentu Lokalizacji i Planów Regionalnych i

jeden - pod adresem Departamentu Inwestycji.

1.
Inwestorzy naczelni i centralni, oprócz raportów i zestawień, przewidzianych w §§ 4-8, sporządzają co kwartał analizę przebiegu inwestycji wykonywanych w zakresie ich właściwości.
2.
Przy sporządzaniu analizy - poza innymi źródłami - należy oprzeć się na raportach inwestycyjnych wszystkich wzorów.
3.
Analiza powinna zawierać: opis dotychczasowych wyników realizacji inwestycji ze wskazaniem ważniejszych osiągniętych efektów rzeczowych, wskazanie występujących trudności i ich przyczyn, omówienie dysproporcji między wykonaniem rzeczowym i finansowym zarządzeń, wydanych celem usprawnienia wykonawstwa, ocenę prac podległych inwestorów, scharakteryzowanie prawdopodobnego przebiegu realizacji w następnych miesiącach itp.
4.
Ponadto analiza za poszczególne kwartały roku powinna uwzględniać i podawać:
a)
za I kwartał - stan przygotowania inwestycji do wykonania i wydania zleceń oraz stanu zaopatrzenia w materiały i urządzenia,
b)
za II kwartał - organizację wykonania planu z podkreśleniem występujących przeszkód, trudności i braków,
c)
za III kwartał - ogólny stan wyników już osiągniętych i przewidywanych do końca roku,
d)
za IV kwartał - ogólną charakterystykę wykonania za cały rok.
5.
Inwestorzy naczelni i centralni przesyłają analizę tym samym odbiorcom, w ten sam sposób i w tej samej ilości egzemplarzy, jakie zostały określone w § 4 ust. 2 i 3 dla przesyłania zbiorczych raportów finansowych - z wyjątkiem Głównego Urzędu Statystycznego.
1.
Terminy przesyłania raportów inwestycyjnych i zbiorczych raportów inwestycyjnych ustalą dla inwestorów poszczególnych szczebli organizacyjnych zarządzenia inwestorów centralnych, wydane w porozumieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego.
2.
Terminy powinny być tak ustalane, aby raporty inwestora centralnego mogły być otrzymane przez Państwową Komisję Planowania Gospodarczego do dnia 20 po upływie miesiąca lub kwartału sprawozdawczego, zaś analizy - do dnia 25-go po upływie kwartału sprawozdawczego.
1.
Inwestorzy naczelni, poza obowiązkami wynikającymi z poprzednich paragrafów, prześlą do Głównego Urzędu Statystycznego w terminie do dnia 15 kwietnia 1950 roku wykaz wszystkich podległych inwestorów bezpośrednich (z uwzględnieniem przypadków przewidzianych w §§ 9 i 10), obejmujący nazwę i dokładny adres inwestorów oraz numery wykonywanych wniosków inwestycyjnych.
2.
O wszelkich zmianach tego wykazu inwestorzy naczelni obowiązani są powiadomić Główny Urząd Statystyczny miesięcznie, w terminie 10 dni po upływie miesiąca.
Główny Urząd Statystyczny za zgodą Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego może zarządzić przesyłanie mu wtórników sprawozdań (raportów) oraz sprawozdań (raportów) zbiorczych inwestorów każdego szczebla organizacyjnego.
Główny Urząd Statystyczny jest uprawniony do przeprowadzania na miejscu u inwestorów bezpośrednich i inwestorów wyższych szczebli organizacyjnych kontroli prawidłowego sporządzania sprawozdań (raportów) oraz sprawozdań (raportów) zbiorczych, jak również prawdziwości zawartych w nich informacji. W tym celu przysługuje Głównemu Urzędowi Statystycznemu prawo wglądu do materiałów, na podstawie których sprawozdanie lub sprawozdanie zbiorcze zostało sporządzone.
1.
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 1950 r.
2.
Pierwsze sprawozdania (raporty i analizy) oraz sprawozdania (raporty) zbiorcze powinny być sporządzone i przesłane miesięczne - za marzec, a kwartalne - za I kwartał 1950 r.
3.
Inwestorzy centralni wydadzą, po uzgodnieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego, zarządzenia wykonawcze do dnia 20 marca 1950 r.
* Z dniem 25 marca 1950 r. pierwsze sprawozdania (raporty i analizy) oraz sprawozdania (raporty) zbiorcze, o których mowa w § 18 ust. 2, powinny być sporządzone i przesłane: miesięczne za kwiecień, a kwartalne za I kwartał 1950 roku w terminie do dnia 20 maja 1950 r. Inwestorzy centralni wydadzą, po uzgodnieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego, zarządzenia wykonawcze, o których mowa w § 18 ust. 3 w terminie do dnia 15 kwietnia 1950 r., zgodnie z § 1 zarządzenia z dnia 25 marca 1950 r. w sprawie przesunięcia terminu nadesłania pierwszego sprawozdania z wykonania Planu Inwestycyjnego na rok 1950 oraz przesunięcia terminu wydania zarządzeń wykonawczych przez inwestorów centralnych (M.P.50.A-42.486).
1 § 7 ust. 3 zmieniony przez zarządzenie z dnia 27 lipca 1950 r. (M.P.50.A-87.1093) zmieniające nin. zarządzenie z dniem 7 sierpnia 1950 r.