Sprawozdawczość finansowa z działalności inwestycyjnej.

Monitor Polski

M.P.1954.A-3.148

Akt utracił moc
Wersja od: 29 czerwca 1955 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 28 grudnia 1953 r.
w sprawie sprawozdawczości finansowej z działalności inwestycyjnej.

Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 7 i 8 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) oraz w związku z uchwałą nr 196 Prezydium Rządu z dnia 22 marca 1952 r. w sprawie programu prac statystyczno-sprawozdawczych (Monitor Polski Nr A-28, poz. 410) zarządza się, co następuje:
Przy sporządzaniu kwartalnych sprawozdań finansowych z działalności inwestycyjnej należy stosować zasady ustalone w instrukcji, stanowiącej załącznik do niniejszego zarządzenia.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1954 r.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA W SPRAWIE SPRAWOZDAWCZOŚCI FINANSOWEJ Z DZIAŁALNOŚCI INWESTYCYJNEJ

Rozdział I.

Cel i ogólne zasady sprawozdawczości finansowej z działalności inwestycyjnej.

§  1.
1.
Celem sprawozdawczości finansowej z działalności inwestycyjnej jest dostarczenie zainteresowanym organom administracji państwowej i instytucjom danych liczbowych o:
1)
działalności inwestorów w zakresie inwestycji;
2)
wykonaniu planów sfinansowania (pokrycia finansowego) inwestycji.
2.
Dane te powinny stanowić podstawę do:
1)
kontrolowania działalności inwestycyjnej inwestorów przez jednostki nadrzędne, organy finansowe i banki;
2)
podejmowania przez właściwe organy administracji państwowej i instytucje decyzji, zmierzających do usunięcia ujawnionych błędów i trudności, hamujących prawidłowy przebieg realizacji i finansowania inwestycji, oraz
3)
opracowywania planów inwestycyjnych i planów sfinansowania (pokrycia finansowego) inwestycji na następne okresy.
§  2.
1.
Sprawozdawczość finansowa obejmuje działalność inwestycyjną:
1)
jednostek, zakładów i przedsiębiorstw budżetowych;
2)
instytucji, organizacji oraz stowarzyszeń społecznych i kulturalno-oświatowych, które korzystają z dotacji budżetowych na inwestycje;
3)
działających na zasadach rozrachunku gospodarczego samodzielnie bilansujących:
a)
państwowych przedsiębiorstw i zakładów,
b)
jednostek nadzoru inwestycyjnego,
c)
central spółdzielczo-państwowych oraz podległych im jednostek, objętych sprawozdawczością finansową przewidzianą w instrukcjach Głównego Urzędu Statystycznego dla przedsiębiorstw państwowych,
d)
banków oraz zakładów ubezpieczeń osobowych i rzeczowych,
e)
spółek prawa cywilnego lub handlowego, w których państwo lub osoby prawne prawa publicznego posiadają udział w wysokości przekraczającej 50% kapitału zakładowego,
f)
przedsiębiorstw pod przymusowym zarządem państwowym.

Jednostki, zakłady i przedsiębiorstwa budżetowe uwzględniają w swych sprawozdaniach działalność inwestycyjną należących do nich gospodarstw pomocniczych.

2. 1
Jednostki, wymienione w ust. 1, które nie prowadzą działalności inwestycyjnej, zwolnione są od składania sprawozdań przewidzianych w instrukcji.
3.
Sprawozdawczość finansowa z działalności inwestycyjnej central spółdzielczych i podległych im spółdzielni oraz spółdzielni nie zrzeszonych zostanie uregulowana odrębnie.
§  3. 2
Jednostki wymienione w § 2 ust. 1 obowiązane są do sporządzania sprawozdawczości finansowej z działalności inwestycyjnej w zakresie:
1)
inwestycji scentralizowanych limitowych;
2)
inwestycji nie scentralizowanych limitowych i pozalimitowych;
3)
sprawozdawczości z wykonania limitów sfinansowania inwestycji scentralizowanych.
§  4. 3
Sprawozdania finansowe z działalności inwestycyjnej sporządzane są raz na kwartał, a sprawozdania z wykonania limitów sfinansowania sporządzane są raz na miesiąc według wzorów i w sposób określony w niniejszej instrukcji, przy czym instytucje, organizacje oraz stowarzyszenia społeczne i kulturalno-oświatowe sporządzają sprawozdania finansowe z uwzględnieniem swej odrębnej organizacji finansowo-rachunkowej (obieg sprawozdań tych organizacji ustala § 13 ust. 2).

Rozdział  II.

Jednostki sprawozdawcze i ich obowiązki.

§  5.
1.
Rozróżnia się następujące rodzaje sprawozdań:
1)
sprawozdania podstawowe;
2)
sprawozdania zbiorcze.
2.
Sprawozdania podstawowe sporządzają jednostki wymienione w § 2 ust. 1, będące inwestorami bezpośrednimi.
3.
Sprawozdania zbiorcze sporządzają jednostki wymienione w §§ 7 i 8 na podstawie sprawozdań jednostek podległych.
§  6.
1. 4
W jednostkowych sprawozdaniach finansowych z działalności inwestycyjnej ogólna suma wypłaconych środków na finansowanie inwestycji (Dział I - Pasywa poz. 3 rubr. 8 - rubr. 7 wzoru FI-1) jest potwierdzana przez właściwy oddział banku finansującego inwestycje. Uzgodnienie następuje na podstawie przesyłanych bieżąco inwestorowi zawiadomień banku o stanach rachunków finansowania i akumulacji i powinno być potwierdzone stemplem banku na wszystkich egzemplarzach sprawozdania.
2.
Oddziały Narodowego Banku Polskiego potwierdzają - w odniesieniu do inwestycji nie scentralizowanych limitowych - sprawozdania finansowanych przez siebie przedsiębiorstw łącznie z potwierdzeniem zgodności sald rachunków rozliczeniowych, bieżących i pożyczkowych.
3.
Dane dotyczące inwestycji nie scentralizowanych limitowych, zawarte w sprawozdaniach jednostek budżetowych finansowanych przez oddziały Narodowego Banku Polskiego, powinny być zgodne z danymi sprawozdań tych jednostek o wydatkach budżetowych, potwierdzanych przez oddziały Narodowego Banku Polskiego w myśl przepisów o rachunkowości budżetowej. Sprawozdania podstawowe jednostek budżetowych nie podlegają w zakresie inwestycji nie scentralizowanych limitowych odrębnemu uzgadnianiu z Narodowym Bankiem Polskim.
§  7.
1. 5
Inwestorzy bezpośredni, których inwestycje powiązane są z budżetem centralnym, przesyłają sprawozdania podstawowe właściwym dysponentom wyższego szczebla, którzy zatwierdzili ich jednostkowe plany sfinansowania (pokrycia finansowego) inwestycji, oraz innym odbiorcom wymienionym w terminarzu i rozdzielniku sprawozdań finansowych z działalności inwestycyjnej, zamieszczonym w objaśnieniach do załącznika nr 1.
2. 6
Dysponenci II stopnia oraz dysponenci główni - w odniesieniu do sprawozdań inwestorów bezpośrednich, bezpośrednio im podległych oraz sprawozdań z własnej działalności inwestycyjnej - sporządzają na podstawie sprawozdań podstawowych sprawozdania zbiorcze dla każdego rozdziału budżetowego oddzielnie, a ponadto w zakresie gospodarki narodowej - odrębnie dla każdego działu narodowego planu gospodarczego, oddzielnie dla jednostek działających według zasad rozrachunku gospodarczego i oddzielnie dla jednostek budżetowych. Dysponenci II stopnia przesyłają sprawozdania zbiorcze odbiorcom wymienionym w terminarzu i rozdzielniku sprawozdań finansowych z działalności inwestycyjnej, zamieszczonym w objaśnieniach do załącznika nr 1.
3.
Dysponenci główni na podstawie sprawozdań otrzymanych od dysponentów II stopnia, sprawozdań inwestorów bezpośrednio im podległych oraz sprawozdań z własnej działalności inwestycyjnej sporządzają sprawozdania zbiorcze. Sprawozdania te sporządzane są oddzielnie dla każdego działu budżetowego. Jeżeli w danym dziale występują jednostki na rozrachunku gospodarczym i jednostki budżetowe, wówczas w ramach danego działu są sporządzane dwa sprawozdania zbiorcze: jedno dotyczące jednostek na rozrachunku gospodarczym, drugie dotyczące jednostek budżetowych. Sprawozdania zbiorcze dotyczące jednostek budżetowych obejmują również dane dotyczące inwestycji organizacji oraz stowarzyszeń społecznych i kulturalno-oświatowych korzystających z dotacji budżetowych na inwestycje. W zakresie działu "Gospodarka narodowa" są sporządzane odrębne sprawozdania dla jednostek na rozrachunku gospodarczym i odrębne sprawozdania dla jednostek budżetowych - oddzielnie w ramach każdego działu narodowego planu gospodarczego.
4. 7
Na podstawie sprawozdań zbiorczych, o których mowa w ust. 3, dysponenci główni sporządzają zbiorczy arkusz sprawozdawczy dla całej części budżetu centralnego, obejmujący sprawozdania jednostek budżetowych i na rozrachunku gospodarczym.
§  8.
1.
Inwestorzy bezpośredni, których inwestycje powiązane są z budżetami terenowymi, przesyłają sprawozdania podstawowe dysponentom wyższego szczebla (inwestorzy bezpośredni podlegli prezydiom rad narodowych miast nie stanowiących powiatów - swym prezydiom), oddziałom banków finansujących inwestycje i jednostkom nadrzędnym w przypadku, gdy jednostki te nie są równocześnie dla inwestorów bezpośrednich dysponentami wyższego szczebla.
2.
Dysponenci wyższego szczebla na podstawie podstawowych sprawozdań jednostek podległych i własnych sporządzają sprawozdania zbiorcze dla każdego rozdziału budżetowego oddzielnie. Wydziały fachowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi) do swych sprawozdań zbiorczych włączają sprawozdania zbiorcze wojewódzkich zarządów, dotyczące przedsiębiorstw powiązanych z jednostkowym budżetem wojewódzkim. Sprawozdania zbiorcze dysponenci wyższego szczebla (wydziały fachowe) przesyłają wydziałom finansowym swego prezydium.
3.
Prezydia rad narodowych miast nie stanowiących powiatów sporządzają na podstawie sprawozdań podstawowych podległych inwestorów oraz własnych sprawozdań podstawowych sprawozdania zbiorcze w sposób określony w ust. 2 i przesyłają je wydziałom finansowym prezydiów powiatowych rad narodowych.
4. 8
Wydziały finansowe prezydiów powiatowych rad narodowych sporządzają na podstawie sprawozdań otrzymanych od wydziałów fachowych oraz od prezydiów rad narodowych niższego stopnia zbiorcze sprawozdania w zakresie zbiorczego budżetu powiatu oddzielnie dla każdego rozdziału budżetowego i przesyłają je odbiorcom wymienionym w terminarzu i rozdzielniku sprawozdań finansowych z działalności inwestycyjnej, zamieszczonym w objaśnieniach do załącznika nr 1.
5. 9
Wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi) sporządzają na podstawie sprawozdań otrzymanych od wydziałów fachowych oraz od wydziałów finansowych prezydiów rad narodowych niższego stopnia zbiorcze sprawozdania w zakresie zbiorczego budżetu województwa odrębnie dla każdej części, a w ramach części - dla każdego działu budżetowego oraz zbiorczy arkusz sprawozdawczy dla zbiorczego budżetu województwa, przesyłając je odbiorcom wymienionym w załączniku nr 5 do instrukcji. Wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi) sporządzają ponadto, jeśli tego zażądają właściwe ministerstwa (urzędy centralne), w dwóch egzemplarzach odrębne sprawozdania w zakresie zbiorczego budżetu województwa dla każdego rozdziału budżetowego, załączając je do zbiorczych sprawozdań, przekazywanych odpowiedniemu wydziałowi fachowemu prezydium wojewódzkiej rady narodowej, a dotyczących w zakresie zbiorczego budżetu województwa odpowiednich części i działów budżetowych. W tych przypadkach wydziały fachowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi) załączają po 1 egzemplarzu sprawozdań dotyczących poszczególnych rozdziałów budżetowych do przesyłanych ministerstwu (urzędowi centralnemu) sprawozdań dotyczących danej części i działu budżetowego.
6.
Ponadto wydziały dysponujące środkami dla spółdzielni produkcyjnych i indywidualnych rolników, sporządzają zestawienia wypłacanych środków, załączając je do sprawozdań podstawowych i zbiorczych, wymienionych w ustępach poprzednich.
§  9. 10
Jednostki sporządzające sprawozdania zbiorcze powinny poddać kontroli i analizie otrzymane od jednostek podległych sprawozdania. Kontrola otrzymanych sprawozdań powinna polegać na zbadaniu ich terminowości, kompletności, zupełności i prawidłowości. W przypadku zauważonych błędów i niedokładności w sprawozdaniach jednostek podległych należy spowodować, by jednostki te przesłały sprostowania wszystkim odbiorcom sprawozdań. Analiza materiałów sprawozdawczych powinna iść w kierunku wyciągnięcia wniosków, zmierzających do usprawnienia działalności inwestycyjnej i jej finansowania oraz do właściwego jej zaplanowania na następne okresy.
§  10. 11
Sprawozdania zbiorcze powinny być kompletne, tj. opracowane na podstawie sprawozdań wszystkich jednostek sprawozdawczych objętych ewidencją jednostki nadrzędnej. Dane w sprawozdaniach zbiorczych, dotyczące zarówno wielkości "planowanych" jak i "wykonanych", powinny być zgodne z danymi zawartymi w sprawozdaniach jednostek podległych z uwzględnieniem poprawek formalnych, dokonanych przez jednostkę nadrzędną, i sprostowań, o których mowa w § 10. Jednak sumę wykorzystanego kredytu budżetowego na inwestycje scentralizowane limitowe ustala się w sprawozdaniach zbiorczych w wysokości różnicy między łączną kwotą sum finansowania, wykazanych w sprawozdaniach jednostek podległych, a łączną kwotą wykazanych w tych sprawozdaniach, zakumulowanych na te inwestycje, środków własnych inwestorów (różne środki własne, środki pochodzące z amortyzacji własnej i pochodzące z redystrybucji amortyzacji scentralizowanej). W przypadku zmiany ilości jednostek sprawozdawczych w porównaniu z okresem poprzednim należy w sprawozdaniu zbiorczym podać odpowiednie omówienie.
§  11. 12
Banki finansujące inwestycje w ramach swych zadań kontrolnych uprawnione są do badania prawdziwości i prawidłowości sporządzania sprawozdań oraz do żądania skorygowania przez jednostki sprawozdawcze stwierdzonych błędów.
§  12. 13
W sprawozdawczości finansowej z działalności inwestycyjnej obowiązują definicje i ustalenia zawarte:
1)
we właściwych instrukcjach Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, dotyczących sporządzania planów inwestycyjnych;
2)
we właściwych instrukcjach Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie sprawozdawczości finansowej (bilansowej) - w odniesieniu do jednostek sprawozdawczych, objętych tymi instrukcjami;
3)
w przepisach o analitycznej księgowości inwestycyjnej;
4)
w przepisach o rachunkowości budżetowej - w odniesieniu do jednostek, przedsiębiorstw i zakładów budżetowych;
5)
we właściwych przepisach o organizacji finansowo-rachunkowej instytucji, organizacji oraz stowarzyszeń społecznych i kulturalno-oświatowych.
§  13. 14
1.
Sprawozdania finansowe z działalności inwestycyjnej w zakresie jednostek na rozrachunku gospodarczym i jednostek budżetowych oraz instytucji, organizacji i stowarzyszeń społecznych i kulturalno-oświatowych powinny być sporządzane według wzoru FI-1, stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszej instrukcji. Sprawozdania te należy sporządzać zgodnie z wytycznymi oraz przesłać w terminach i według rozdzielnika podanego w objaśnieniach do wzoru FI-1.
2.
Instytucje, organizacje oraz stowarzyszenia społeczne i kulturalno-oświatowe obowiązane są przesyłać sprawozdania finansowe z działalności inwestycyjnej urzędom centralnym i resortom, przydzielającym im środki budżetowe, w ilości egzemplarzy i w terminach, które powinien ustalić właściwy resort lub urząd centralny odrębnymi przepisami, tak by sprawozdania finansowe omawianych organizacji mogły być ujęte w jego zbiorczym sprawozdaniu.
3.
W odniesieniu do sprawozdań za IV kwartał przedłuża się terminy podane w rozdzielniku (objaśnienia do wzoru FI-1) o 30 dni.
4.
Sprawozdania z wykonania limitów sfinansowania inwestycji powinny być sporządzane według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszej instrukcji. Sprawozdania te należy sporządzić zgodnie z wytycznymi oraz przesłać w terminach i według rozdzielnika podanego w objaśnieniach do wzoru FI-2.

Rozdział  III.

Przepisy końcowe.

§  14. 15
Za niewykonanie bądź niewłaściwe wykonanie obowiązków sprawozdawczych nałożonych niniejszą instrukcją jednostki sprawozdawcze będą pociągnięte do odpowiedzialności stosownie do obowiązujących przepisów w sprawie sprawozdawczości statystycznej, finansowej lub budżetowej.
§  15. 16
1.
Jednostki powiązane z budżetem centralnym obowiązane są opracować pierwsze sprawozdanie z działalności inwestycyjnej w sposób przewidziany niniejszą instrukcją za II kwartał 1955 r.
2.
Jednostki powiązane z budżetami terenowymi obowiązane są opracować pierwsze sprawozdanie z działalności inwestycyjnej w sposób przewidziany niniejszą instrukcją za IV kwartał 1955 r. (sprawozdania roczne).
3.
Pierwsze sprawozdanie z wykonania limitów sfinansowania inwestycji powinno być opracowane i przesłane odbiorcom wymienionym w rozdzielniku (objaśnienia do wzoru FI-2) za miesiąc czerwiec 1955 r.
§  16. 17
Przepisy niniejszej instrukcji nie dotyczą prezydiów gminnych rad narodowych.

Załącznik  Nr 1 18

WZÓR FI-1

SPRAWOZDANIE FINANSOWE Z DZIAŁALNOŚCI INWESTYCYJNEJ

według stanu na koniec .......... kwartału 195 ... r.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

OBJAŚNIENIA DO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO Z DZIAŁALNOŚCI INWESTYCYJNEJ WZÓR FI-1

A. Objaśnienia dla jednostek działających według zasad rozrachunku gospodarczego.

Dział I.

Sprawozdanie z działalności inwestycyjnej.

Sprawozdanie z działalności inwestycyjnej stanowi bilans aktywów i pasywów, związanych z działalnością inwestycyjną w zakresie inwestycji scentralizowanych. Suma pozycji aktywów 1 do 10 powinna równać się sumie pasywów 1 do 7.

W rubrykach 3 aktywów i 7 pasywów - stan na 1.I.1955 r. (bilans otwarcia - dane skorygowane) - należy zamieścić stany na początek roku wynikające z bilansu po uwzględnieniu zwiększeń i zmniejszeń dokonanych w księgach nowego roku, a dotyczących roku ubiegłego (statystyczna korekta danych z bilansu otwarcia). Porównanie danych zamieszczonych w tych rubrykach z danymi na koniec okresu sprawozdawczego (rubryka 4 aktywów i 8 pasywów) pozwala ustalić wykonanie planu inwestycyjnego oraz planu sfinansowania inwestycji na rok sprawozdawczy.

W rubrykach 4 aktywów oraz 8 pasywów należy wykazać stany aktywów i pasywów na koniec okresu sprawozdawczego zgodnie z danymi księgowymi. Nie dotyczy to pozycji 2 i 9 aktywów oraz pozycji 5 i 6 pasywów, które ustala się statystycznie (pozaksiegowo).

Aktywa.

Poz. 1 - "Inwestycje rozpoczęte" wypełniana jest na podstawie analitycznej kartoteki nakładów inwestycyjnych, prowadzonej do konta "Inwestycje rozpoczęte" (011)*).

Poz. 2 - "Roboty i dostawy nie zafakturowane". W pozycji tej należy wykazać wykonane w okresie sprawozdawczym, a nie zafakturowane i nie zaksięgowane do końca tego okresu:

a)
roboty budowlano-montażowe, prace projektowe i inne usługi,
b)
dostawy maszyn i urządzeń wymagających i nie wymagających montażu.

Wartość robót wymienionych pod lit a) należy ustalić na podstawie faktur, o ile wpłynęły one do dnia sporządzenia sprawozdania lub w oparciu o protokoły zastępcze sporządzone zgodnie z instrukcjami Głównego Urzędu Statystycznego nr 38 i nr 39 na 1955 r. Wartość dostaw wymienionych pod lit. b) należy ustalić w oparciu o obowiązujące cenniki, cenę uzgodnioną w zamówieniu lub w sposób szacunkowy. W pozycji tej nie należy wykazywać faktur za roboty i dostawy, które zostały zwrócone przez bank. Faktury te należy księgować w ciężar inwestycji rozpoczętych względnie zakończonych.

Poz. 3 - "Wymagające montażu maszyny i urządzenia techniczne oraz ich części" obejmuje stan maszyn i urządzeń technicznych oraz ich części sfinansowanych bezpośrednio ze środków inwestycyjnych. Pozycję tę ustala się na podstawie analityki do konta "Materiały na inwestycje".

Poz. 4 - "Inwestycje zakończone" wypełniana jest na podstawie analitycznej kartoteki do konta "Inwestycje zakończone". Stan skorygowany na 1.I.1955 r. (rubryka 3) wykazuje się po uwzględnieniu przeksięgowania inwestycji zakończonych i ostatecznie rozliczonych w roku ubiegłym w ciężar konta "Finansowanie inwestycji" oraz innych korekt (zmniejszeń i zwiększeń) dotyczących bilansu otwarcia. Stan na koniec kwartału sprawozdawczego (rubr. 4) należy podać zgodnie z danymi księgowymi.

Poz. 5 - "Razem". Różnica między kwotami wykazanymi w rubrykach 4 i 3 powinna być zgodna z poz. 1 "Ogółem" w rubryce 5 w sprawozdaniu o realizacji inwestycji I-1 (Instrukcja nr 38 Głównego Urzędu Statystycznego).

Poz. 6 - "Materiały na inwestycje" obejmuje zapas materiałów na inwestycje z dostaw zafakturowanych i nie zafakturowanych, ustalony na podstawie analityki do konta 012.

Poz. 9 - "Należności" obejmuje należności przypadające działalności inwestycyjnej od działalności eksploatacyjnej z różnych tytułów, np. za materiały inwestycyjne przekazane na rzecz eksploatacji i inne. Pozycję tę ustala się w sposób pozaksięgowy.

Poz. 10 - "Inne aktywa" obejmuje inne należności dotyczące działalności inwestycyjnej, np. nadpłaty, należności sporne itp., wynikające z analityki do kont rozliczeń, np. 078, 079. Jednostki nadzoru inwestycyjnego wykazują w tej pozycji wszystkie inne, nie wymienione uprzednio aktywa.

______

*) Numery kont podane w objaśnieniach odpowiadają większości ramowych planów kont. Jednostki prowadzące księgowość według innych planów kont zaczerpną dane sprawozdawcze z kont spełniających funkcje księgowe analogiczne do kont wymienionych.

Pasywa.

Poz. 1 - "Finansowanie inwestycji" wypełniana jest na podstawie analitycznej kartoteki do konta "Finansowanie inwestycji". Stan na 1.I.1955 r. (dane skorygowane) wykazuje się po uwzględnieniu przeksięgowania inwestycji zakończonych i ostatecznie rozliczonych w roku ubiegłym w ciężar konta "Finansowanie inwestycji" oraz innych korekt (zmniejszeń i zwiększeń) dotyczących bilansu otwarcia. Np. "zwroty do budżetu środków pobranych w latach poprzednich. Stan na koniec kwartału sprawozdawczego (rubr. 8) należy podać zgodnie z danymi księgowymi.

Kwota finansowania w roku sprawozdawczym (poz. 3 rubr. 8 - rubr. 7) może się różnić od wypłat dokonanych przez bank o wartość inwestycji przejętych nieodpłatnie bądź przekazanych nieodpłatnie innym jednostkom oraz o kwoty różnych dochodów przeznaczonych na finansowanie inwestycji poza finansowaniem przez bank, jak np. prekludowane zobowiązania wobec dostawców inwestycyjnych itp.

W celu uzgodnienia kwoty finansowania w roku bieżącym (poz. 3 rubr. 8 - rubr. 7) z kwotą finansowania wynikającą z zapisów księgowości banku i potwierdzaną przez bank należy do kwoty wypłat dokonanych przez banki dodać wartość inwestycji przejętych nieodpłatnie i kwotę finansowania z innych źródeł oraz odjąć wartość inwestycji przekazanych nieodpłatnie.

Poz. 4 - "Dostawcy w zakresie inwestycji" obejmuje zobowiązania wobec wykonawców i dostawców w zakresie inwestycji ustalone na podstawie analityki do konta "Dostawcy w zakresie inwestycji i remontów kapitalnych" (028).

Poz. 5 - "Roboty i dostawy nie zafakturowane" stanowi odpowiednik poz. 2 aktywów.

Poz. 6 - "Zobowiązania wobec działalności eksploatacyjnej". W pozycji tej powinna być wykazana wartość robót wykonanych systemem gospodarczym i dostaw własnych, nie rozliczonych do końca okresu sprawozdawczego. Pozycję tę wypełnia się w sposób pozaksięgowy.

Poz. 7 - "Inne pasywa". W pozycji tej wykazuje się pozostałe pasywa, np. inne zobowiązania dotyczące działalności inwestycyjnej (analityka do konta 078). W jednostkach nadzoru inwestycyjnego w pozycji tej wykazuje się wszystkie nie wymienione wyżej pasywa.

B - Objaśnienia dla jednostek budżetowych.

Dział I. - Sprawozdanie z działalności inwestycyjnej.

Aktywa.

Poz. 1 i 4 obejmują nakłady na inwestycje rozpoczęte i zakończone zgodnie z kontami nakładów kapitalnych (21) według planów kont dla jednostek budżetowych. Podziału na inwestycje rozpoczęte i zakończone należy dokonać w oparciu o księgowość analityczną.

W poz. 6 - podaje się wartość materiałów na podstawie księgowości analitycznej prowadzonej do konta 41 "Materiały w magazynie i na składzie" w zakresie materiałów przeznaczonych na cele inwestycyjne.

W poz. 7 - podaje się ustalony na podstawie księgowości analitycznej do kont rozrachunkowych stan nie rozliczonych zaliczek, wypłaconych ze środków inwestycyjnych.

Poz. 9 w jednostkach budżetowych w zasadzie nie występuje.

Pasywa.

W poz. 1 podaje się stan finansowania inwestycji w wysokości różnicy między ogólną sumą pasywów wykazaną w poz. 8 a pasywami wykazanymi w poz. 2, 4, 5, 6 i 7. W związku z tym poz. 1 ustala się po dokonaniu czynności omówionych w punktach 1 do 4.

1)
Poz. 2 wypełnia się, jeżeli stan wypłat przekracza otwarte kredyty budżetowe i środki własne wpłacone na rachunek bankowy. Poz. 2 ustala się w wysokości różnicy między wypłatami a otwartymi kredytami budżetowymi i wpłaconymi środkami własnymi.
2)
W poz. 4 wykazuje się zobowiązania wobec dostawców w zakresie inwestycji ustalone na podstawia księgowości analitycznej do konta 33 "Wierzyciele".
3)
Poz. 5 stanowi odpowiednik poz. 2 aktywów.
4)
W poz. 7 wykazuje się zobowiązania nie objęte poz. 4 (np. nie zapłacona robocizna przy wykonywaniu inwestycji systemem gospodarczym).

Poz. 6 jednostki budżetowe w zasadzie nie wypełniają.

C - Dane uzupełniające.

Inwestycje scentralizowane.

Poz. 1 - "Planowane na rok sprawozdawczy nakłady inwestycyjne" podaje się według aktualnego planu sfinansowania inwestycji.

Poz. 2 - "Wartość kosztorysowa inwestycji scentralizowanych":

a)
planowanych do oddania do użytku w okresie sprawozdawczym,
b)
oddanych do użytku w okresie sprawozdawczym w ramach powyższego planu.

W pozycji tej pod lit. a) należy wykazać całkowitą kosztorysową wartość inwestycji scentralizowanych planowanych do oddania do użytku od początku roku do końca okresu sprawozdawczego. Pozycję tę należy wypełnić na podstawie zatwierdzonego planu oddawania inwestycji do użytku. W przypadku gdy plan oddawania inwestycji do użytku nie został jeszcze zatwierdzony, pozycję tę wypełnia się na podstawie tytułu inwestycyjnego.

D - Terminarz i rozdzielnik sprawozdań finansowych z działalności inwestycyjnej.

Jednostki powiązane z budżetem centralnym.

Jednostki sprawozdawczeRozdzielnikIlość egzemplarzyTermin (ilość dni po okresie sprawozdawczym)
1.Inwestor bezpośredni (sprawozdanie podstawowe)1) dysponent II stopnia (wyższego szczebla)120
2) jednostka nadrzędna*)120
3) oddział banku finansującego inwestycje120
2.Dysponent II stopnia (sprawozdanie zbiorcze)1) dysponent główny130
2) centrala banku finansującego inwestycje130
3.Dysponent główny (sprawozdanie zbiorcze oraz arkusz zbiorczy dla całej części)1) Ministerstwo Finansów - Departament Finansów Budownictwa i Inwestycji145
2) centrala banku finansującego inwestycje145
3) Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego - Departament Planowania Finansowego (tylko arkusz zbiorczy dla całej części)145

Uwagi:

*) W przypadku gdy jednostka nadrzędna nie jest równocześnie dysponentem II stopnia, jak np. jednostki podległe Centralnemu Zarządowi Przemysłu Młynarskiego, Centralnemu Zarządowi Zakładów Zbożowych itp.

Jednostki powiązane z budżetami terenowymi.

Jednostki sprawozdawczeRozdzielnikIlość egzemplarzyTermin (ilość dni po okresie sprawozdawczym)
I. Budżet miejskiej rady narodowej (miasta nie stanowiącego powiatu).
1.Inwestor bezpośredni (sprawozdanie podstawowe)1) prezydium miejskiej rady narodowej120
2) oddział banku finansującego inwestycje120
2.Prezydium miejskiej rady narodowej (sprawozdanie zbiorcze)1) wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej125
II. Budżet powiatowej rady narodowej (miasta stanowiącego powiat).
1.Inwestor bezpośredni (jednostki powiązane lub rozliczające się z jednostkowym budżetem powiatowym - sprawozdanie podstawowe)1) wydział fachowy prezydium powiatowej rady narodowej120
2) oddział banku finansującego inwestycje120
2.Wydział fachowy prezydium powiatowej rady narodowej (sprawozdanie zbiorcze w zakresie jednostkowego budżetu powiatowego z danej części budżetu)1) wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej125
3.Wydział finansowy prezydium powiatowej rady narodowej (sprawozdania zbiorcze w zakresie zbiorczego budżetu powiatowego)1) właściwy wydział fachowy prezydium powiatowej rady narodowej**)230
2) wydział finansowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej130
3) oddział (pełnomocnik) banku finansującego inwestycje130
III. Budżet wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m. st. Warszawie i m. Łodzi).
1.Inwestor bezpośredni (jednostki powiązane lub rozliczające się z jednostkowym budżetem wojewódzkim - sprawozdanie podstawowe):
a) jednostki podległe bezpośrednio wydziałom fachowym1) wydział fachowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej120
2) oddział banku finansującego inwestycje120
b) jednostki podległe wojewódzkim zarządom przedsiębiorstw terenowych1) wojewódzki zarząd przedsiębiorstw terenowych120
2) oddział banku finansującego inwestycje120
2.Wojewódzki zarząd przedsiębiorstw terenowych (sprawozdanie zbiorcze)1) wydział fachowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej122
3.Wydział fachowy (sprawozdanie zbiorcze w zakresie jednostkowego budżetu wojewódzkiego z danej części budżetu)1) wydział finansowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej130
4.Wydział finansowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej (sprawozdanie zbiorcze w zakresie zbiorczego budżetu wojewódzkiego dla każdej części budżetu oraz arkusz zbiorczy dla zbiorczego budżetu województwa)1) Ministerstwo Finansów - Departament Finansów Budownictwa i Inwestycji145
2) właściwy dla danej części wydział fachowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej***)245
3) oddział wojewódzki banku finansującego inwestycje145
4) centrala banku finansującego inwestycje (tylko arkusz zbiorczy dla budżetu województwa)145
5) Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego - Departament Planowania Finansowego (tylko arkusz zbiorczy dla zbiorczego budżetu województwa)145

Uwagi:

**) Jeden egzemplarz wydziały fachowe prezydiów powiatowych rad narodowych przesyłają wydziałom fachowym prezydiów wojewódzkich rad narodowych.

***) Jeden egzemplarz wydziały fachowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych przesyłają właściwym resortom.

Załącznik  Nr 2 19

Wzór F-I-2

......................................................................

(nazwa i adres jednostki sprawozdawczej)

Sprawozdanie jednostkowe - zbiorcze*) z wykonania limitów sfinansowania inwestycji scentralizowanych limitowych na dzień .................... 1955 r.

BudżetCzęśćDziałRozdział
w tysiącach złotych
Lp.Źródła sfinansowania inwestycjiRoczny plan sfinansowania inwestycjiPrzelane do banku środki własne na inwestycje i otwarte kredyty budżetowe od początku rokuFinansowanie od początku roku
12345
1Kredyt budżetowy
2Amortyzacja własna
3Amortyzacja scentralizowana
4Różne finansowe środki własne
w tym: obowiązkowe świadczenia ludności
5Razem (1 do 4)
6Kredyty bankowexx
7Ogółem (5+6)
W tym poślizg finansowy (zobowiązania z lat ubiegłych)x

*) Niepotrzebne skreślić.

............................................., dnia ......................... 1955 r.

(data sporządzenia sprawozdania)

................................ ...........................................

(główny księgowy) (dyrektor (kierownik) jednostki

sporządzającej sprawozdanie)

OBJAŚNIENIA DO SPRAWOZDANIA Z WYKONANIA LIMITÓW SFINANSOWANIA INWESTYCJI SCENTRALIZOWANYCH LIMITOWYCH

Wzór F - I - 2.

W rubryce 3 "Roczny plan sfinansowania inwestycji" należy podać ostateczne dane planowe, tzn. po wprowadzeniu zmian do planu pierwotnego.

Rubryka 4 "Przelane do banku środki własne na inwestycje i otwarte kredyty budżetowe" dotyczy rzeczywistej akumulacji w banku środków wymienionych w pozycjach 2, 3 i 4 oraz otwartych kredytów budżetowych. Podstawą do wypełnienia tej rubryki powinny być karty kontroli limitów sfinansowania inwestycji (kartoteka inwestycyjna) bądź dokumenty bankowe i dokumenty dotyczące otwarć kredytów budżetowych.

Rubryka 5 "Finansowanie" wykazuje sumę wypłat na inwestycje. Poszczególne pozycje tej rubryki wypełnia się w sprawozdaniach jednostkowych i zbiorczych w ramach jednego rozdziału budżetowego w sposób następujący: pozycję 5 (razem 1 do 4) ustala się na podstawie kartoteki analitycznej do konta "Finansowanie inwestycji" (017) jako saldo wypłat na koniec okresu sprawozdawczego i początek roku. Pozycje 2, 3 i 4 ustala się statystycznie, a mianowicie: na ogólną sumę wypłat na finansowanie inwestycji (poz. 5) przeznaczone są środki zakumulowane w kolejności: różne środki własne, amortyzacja własna, amortyzacja scentralizowana. Różnicę między sumą finansowania a tymi środkami stanowi wykorzystany na finansowanie kredyt budżetowy (poz. 1).

Pozycję 6 dotyczącą kredytów bankowych wypełnia się według stanu konta analitycznego prowadzonego w ramach konta "Kredyty bankowe na inwestycje i remonty kapitalne".

TERMINARZ I ROZDZIELNIK MIESIĘCZNYCH SPRAWOZDAŃ Z WYKONANIA LIMITU SFINANSOWANIA INWESTYCJI

Wzór F - I - 2

Jednostki sprawozdawczeRozdzielnikIlość egzemplarzyTermin (ilość dni po okresie sprawozdawczym)
Jednostki powiązane z budżetem centralnym.
1.inwestor bezpośredni (sprawozdanie z jednostkowego planu sfinansowania inwestycji)1) dysponent II stopnia (wyższego szczebla)17
2) oddział banku finansującego inwestycje17
2.Dysponent II stopnia (sprawozdanie ze zbiorczego planu sfinansowania inwestycji)1) dysponent główny112
Jednostki powiązane z budżetami terenowymi.
I. Budżet miejskiej rady narodowej (miasta nie stanowiącego powiatu).
1.Inwestor bezpośredni (sprawozdanie z jednostkowego planu sfinansowania inwestycji)1) prezydium miejskiej rady narodowej17
2) oddział banku finansującego inwestycje17
II. Budżet powiatowej rady narodowej (miasta stanowiącego powiat).
1.Inwestor bezpośredni (sprawozdanie z jednostkowego planu sfinansowania inwestycji)1) właściwy wydział prezydium17
2) oddział banku finansującego inwestycje17
2.Wydział fachowy prezydium powiatowej rady narodowej (sprawozdanie ze zbiorczego planu sfinansowania inwestycji dla każdego rozdziału budżetowego)1) prezydium powiatowej rady narodowej (wydział finansowy)111
III. Budżet wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m.st. Warszawie i m. Łodzi).
1.Inwestor bezpośredni (sprawozdanie z jednostkowego planu sfinansowania inwestycji):
a) jednostki podległe bezpośrednio wydziałom fachowym1) wydział fachowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej17
2) oddział banku finansującego inwestycje17
b) jednostki podległe wojewódzkim zarządom przedsiębiorstw terenowych1) wojewódzki zarząd przedsiębiorstw terenowych17
2) oddział banku finansującego inwestycje17
2.Wojewódzki zarząd przedsiębiorstw i wydział fachowy prezydium wojewódzkiej rady narodowej (sprawozdanie zbiorcze ze zbiorczego planu sfinansowania inwestycji dla każdego rozdziału)1) prezydium wojewódzkiej rady narodowej (wydział finansowy)111
1 Załącznik § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 21 maja 1955 r. (M.P.55.58.716) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1955 r.
2 Załącznik § 3 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 21 maja 1955 r. (M.P.55.58.716) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1955 r.
3 Załącznik § 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 21 maja 1955 r. (M.P.55.58.716) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1955 r.
4 Załącznik § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 21 maja 1955 r. (M.P.55.58.716) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1955 r.
5 Załącznik § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 11 zarządzenia z dnia 21 maja 1955 r. (M.P.55.58.716) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1955 r.
6 Załącznik § 7 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 11 zarządzenia z dnia 21 maja 1955 r. (M.P.55.58.716) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1955 r.
7 Załącznik § 7 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 21 maja 1955 r. (M.P.55.58.716) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1955 r.
8 Załącznik § 8 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 11 zarządzenia z dnia 21 maja 1955 r. (M.P.55.58.716) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1955 r.
9 Załącznik § 8 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 6 i 11 zarządzenia z dnia 21 maja 1955 r. (M.P.55.58.716) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1955 r.
10 Załącznik § 9 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 21 maja 1955 r. (M.P.55.58.716) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1955 r.
11 Załącznik § 10 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 21 maja 1955 r. (M.P.55.58.716) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1955 r.
12 Załącznik § 11 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 21 maja 1955 r. (M.P.55.58.716) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1955 r.
13 Załącznik § 12 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 21 maja 1955 r. (M.P.55.58.716) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1955 r.
14 Załącznik § 13 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 i 8 zarządzenia z dnia 21 maja 1955 r. (M.P.55.58.716) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1955 r.
15 Załącznik § 14 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 21 maja 1955 r. (M.P.55.58.716) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1955 r.
16 Załącznik § 15 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 7 i 9 zarządzenia z dnia 21 maja 1955 r. (M.P.55.58.716) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1955 r.
17 Załącznik § 16 zmieniony przez § 1 pkt 10 zarządzenia z dnia 21 maja 1955 r. (M.P.55.58.716) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1955 r.
18 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 11 zarządzenia z dnia 21 maja 1955 r. (M.P.55.58.716) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1955 r.
19 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 11 zarządzenia z dnia 21 maja 1955 r. (M.P.55.58.716) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 29 czerwca 1955 r.