Sposób szkolenia kierowców samochodowych dla potrzeb Państwa.

Monitor Polski

M.P.1949.A-59.798

Akt utracił moc
Wersja od: 3 września 1949 r.

UCHWAŁA
KOMITETU EKONOMICZNY RADY MINISTRÓW
z dnia 12 kwietnia 1949 r.
o sposobie szkolenia kierowców samochodowych dla potrzeb Państwa.

Celem zapewnienia stałego dopływu wysokokwalifikowanych kierowców samochodowych dla potrzeb administracji państwowej, instytucji i przedsiębiorstw państwowych itp. oraz zapewnienia pracy i zapobieżenia dekwalifikacji kierowców po odbyciu służby wojskowej, Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów uchwala:
Szkolenie kierowców samochodowych zawodowych dla potrzeb Państwa oprzeć na ośrodkach motoryzacyjnych Powszechnej Organizacji "Służba Polsce".

Powszechna Organizacja "Służba Polsce" na ośrodki te będzie kierować junaków w wieku między 18 a 20 rokiem życia.

Szkolenie kierowców samochodowych w ośrodkach motoryzacyjnych prowadzić według programu opracowanego przez P. O. "Służba Polsce", uzgodnionego z Ministerstwem Komunikacji i Ministerstwem Oświaty.
Przeszkolonych w ośrodkach motoryzacyjnych P. O. "Służba Polsce" junaków, po uzyskaniu przez nich pozwolenia na prowadzenie pojazdów mechanicznych, kategorii IIIa, kierować z prawem pierwszeństwa na stanowiska pomocników kierowców w instytucjach państwowych, spółdzielczych i prywatnych, celem odbycia rocznej praktyki, zgodnie z instrukcją dla pomocników kierowców, wydaną przez Ministerstwo Komunikacji.

Prawo pierwszeństwa w uzyskaniu stanowisk pomocników kierowców nie narusza uprawnień osób specjalnie zasłużonych zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W związku z § 3 wszystkie resorty, przedsiębiorstwa i instytucje państwowe i spółdzielcze będące pod nadzorem państwowym zobowiązane są zatrudniać przede wszystkim junaków "Służba Polsce" po skończonym kursie samochodowym w charakterze pomocników kierowców na samochodach ciężarowych powyżej 2,5 t., opłacając ich z kredytów rzeczowych na warunkach obowiązujących w danym zakładzie pracy.

Rozdzielnik przydziału junaków ustali Komenda Główna "Służba Polsce" w porozumieniu z poszczególnymi ministerstwami dla podległych i nadzorowanych instytucji i przedsiębiorstw.

Kontyngent szkolonych będzie corocznie ustalany przez Komendę Główną P. O. "Służba Polsce" w porozumieniu z zainteresowanymi resortami.

Komendanci wojewódzcy "Służba Polsce" w porozumieniu z Wydziałami Komunikacyjnymi Urzędów Wojewódzkich, Urzędem Zatrudnienia i Zw. Zaw. Transportowców R. P. będą rozdzielać na praktykę przeszkolonych junaków zgodnie z § 3 i 4, kierując ich w miarę możności do miast, w których posiadają stałe miejsce zamieszkania.
Junacy posiadający pozwolenie na prowadzenie pojazdów mechanicznych kategorii IIIa po odbyciu praktyki na stanowisku pomocnika kierowcy, wcieleni jako poborowi do Wojska Polskiego po otrzymaniu wojskowego pozwolenia na prowadzenie pojazdów, przechodzą dalsze przeszkolenie i praktykę jako kierowcy wojskowi.
Po odbyciu służby wojskowej, kierowcy posiadający pozwolenie na prowadzenie wojskowych pojazdów mechanicznych, po przeszkoleniu i odbyciu praktyki zgodnie z § 1-6 otrzymują, na wniosek władz wojskowych, pozwolenie na prowadzenie pojazdów mechanicznych II kategorii bez dodatkowego egzaminu.

Kierowcy ci mają pierwszeństwo do objęcia stanowisk kierowców w instytucjach państwowych, spółdzielczych i prywatnych.

Szkolenie zawodowych kierowców samochodowych, prowadzone poza P. O. "Służba Polsce", winno być uzgodnione w duchu niniejszej uchwały między Ministerstwem Komunikacji, Ministerstwem Oświaty, Ministerstwem Obrony Narodowej i Zw. Zaw. Transportowców R. P.