Sposób sporządzania i aktualizacji spisu wyborców do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej przez kapitanów polskich statków morskich.

Monitor Polski

M.P.1997.46.454

Akt utracił moc
Wersja od: 29 lipca 1997 r.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 22 lipca 1997 r.
w sprawie sposobu sporządzania i aktualizacji spisu wyborców dla wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej przez kapitanów polskich statków morskich.

Na podstawie art. 30 ust. 5 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205, z 1995 r. Nr 132, poz. 640 oraz z 1997 r. Nr 47, poz. 297 i Nr 70, poz. 443) i art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1994 r. Nr 54, poz. 224 i z 1997 r. Nr 70, poz. 443) Państwowa Komisja Wyborcza, po porozumieniu z Ministrem Transportu i Gospodarki Morskiej, uchwala, co następuje:
Spis wyborców w wyborach do Sejmu i Senatu, zwany dalej spisem, dla obwodu głosowania utworzonego na polskim statku morskim sporządza i aktualizuje kapitan statku.
1.
Do spisu wpisuje się wyborców przebywających na statku, na podstawie ich osobistego zgłoszenia.
2.
Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, może być wniesione ustnie lub pisemnie. W zgłoszeniu należy podać nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia i miejsce stałego zamieszkania wyborcy.
3.
Spis jest aktualizowany przez dokonywanie odpowiednich uzupełnień lub skreśleń.
1.
Spis sporządza się w 2 egzemplarzach. Na podstawie spisu kapitan sporządza wykaz osób wpisanych do spisu i za pośrednictwem armatora przekazuje go delegaturze wojewódzkiej Krajowego Biura Wyborczego właściwej dla siedziby armatora, najpóźniej w 10 dniu przed dniem wyborów.
2.
Na podstawie wykazu, o którym mowa w ust. 1, delegatura wojewódzka Krajowego Biura Wyborczego zawiadamia urzędy gminy właściwe ze względu na miejsce zamieszkania osób ujętych w wykazie o wpisaniu ich do spisu w obwodzie głosowania na polskim statku morskim.
1.
Wyborca zmieniający miejsce pobytu (opuszczający statek) przed dniem wyborów otrzymuje, na własny wniosek, zaświadczenie o prawie do głosowania w miejscu pobytu w dniu wyborów, w tym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Kapitan, wydając zaświadczenie, skreśla wyborcę ze spisu, zamieszczając w nim adnotację "zaświadczenie".
1.
Spis, wykaz, zawiadomienie oraz zaświadczenie, o których mowa w § 3 i 4, sporządza się na formularzach, których wzory określa uchwała Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 12 lipca 1993 r. w sprawie spisu wyborców dla wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski Nr 36, poz. 371 i z 1997 r. Nr 44, poz. 433).
2.
Spis sporządza się zgodnie z rubrykami formularza, z tym że w rubryce "miejsce zamieszkania" wpisuje się adres stałego zamieszkania wyborcy w kraju, w odniesieniu zaś do wyborców stale zamieszkałych za granicą wpisuje się ich aktualny adres.
3.
Spis sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk.
1.
Spis sporządza się pismem maszynowym lub pismem ręcznym - atramentem lub długopisem.
2.
Każdy arkusz spisu powinien być opatrzony pieczęcią kapitana i przez niego podpisany.
Kapitan przekazuje jeden egzemplarz spisu przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej najpóźniej w przeddzień wyborów; drugi egzemplarz przechowuje u siebie.
1.
Kapitan powiadamia wyborców o sporządzeniu spisu oraz o miejscu i czasie jego udostępnienia.
2.
Podczas udostępnienia spisu do wglądu każdy wyborca może żądać sprawdzenia prawidłowości sporządzenia spisu w odniesieniu do siebie oraz innych osób.
1.
Reklamację w sprawie nieprawidłowości sporządzenia spisu wnosi się do kapitana, który sporządził spis.
2.
Kapitan rozpatruje reklamację w ciągu 24 godzin od daty jej wniesienia.
1.
W wyniku rozpatrzenia reklamacji kapitan może:
1)
uzupełnić lub sprostować spis,
2)
skreślić ze spisu osobę, której reklamacja dotyczy, doręczając jej decyzję wraz z uzasadnieniem,
3)
pozostawić reklamację bez uwzględnienia, doręczając reklamującemu decyzję wraz z uzasadnieniem.
2.
Decyzje kapitana w sprawach reklamacji są ostateczne.
Zgłoszone w czasie udostępnienia do wglądu spisu oczywiste błędy w danych dotyczących wyborców prostuje się bezpośrednio w spisie.
Obwodowa komisja wyborcza dopisuje do spisu w dniu wyborów:
1)
osobę, która przedstawi zaświadczenie o prawie do głosowania, dołączając zaświadczenie do spisu,
2)
osobę nie wpisaną do spisu, która udokumentuje, iż posiada prawo wybierania.
W sprawach nie uregulowanych w niniejszej uchwale w zakresie sporządzania spisów stosuje się odpowiednio przepisy uchwały, o której mowa w § 5 ust. 1.
Traci moc uchwała Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 26 lipca 1993 r. w sprawie sposobu sporządzania i aktualizacji spisu wyborców przez kapitanów polskich statków morskich (Monitor Polski Nr 39, poz. 405).
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.