Sporządzanie wniosków o nadanie orderów i odznaczeń oraz nadsyłanie zawiadomień o wręczeniu nadanych orderów i odznaczeń.

Monitor Polski

M.P.1960.25.123

Akt utracił moc
Wersja od: 19 marca 1960 r.

INSTRUKCJA
KANCELARII RADY PAŃSTWA
z dnia 29 lutego 1960 r.
w sprawie sporządzania wniosków o nadanie orderów i odznaczeń oraz w sprawie nadsyłania zawiadomień o wręczaniu nadanych orderów i odznaczeń.

Na podstawie § 32 ust. 2 i 3 oraz § 38 uchwały Rady Państwa z dnia 29 lutego 1960 r. w sprawie orderów i odznaczeń (Monitor Polski Nr 25, poz. 120) ustala się:
1.
Wniosek o nadanie orderu lub odznaczenia powinien być sporządzony na znormalizowanym formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszej instrukcji.
2.
Rubryki 1 do 10 formularza należy wypełnić na podstawie akt personalnych osoby, której wniosek dotyczy, oraz na podstawie innych posiadanych o niej wiadomości.
3.
W rubryce 10 formularza należy podać nie tylko ordery i odznaczenia, lecz również odznaki (np. "Przodownika Pracy", "Racjonalizatora Produkcji", "Przodującego Kolejarza", "Wzorowego Kierowcy" itp.). W rubryce tej należy również w miarę możności podać ordery i odznaczenia nadane w okresie międzywojennym.
4.
Odpowiedzi negatywne powinny być wyrażone słownie, np. w rubryce 5: "nie pracuje", w rubryce 6: "nie", w rubryce 8: "nie odbywał", w rubryce 9: "nie karany", w rubryce 10: "nie posiada".
5.
Formularz wniosku należy wypełnić w miarę możności pismem maszynowym; skreślenia i poprawki powinny być omówione. Organy posiadające pieczęć urzędową powinny ją przyłożyć w przeznaczonych dla nich rubrykach formularza.
6.
Wniosek przesyła się do Kancelarii Rady Państwa w jednym egzemplarzu.
7.
Do wniosków w ilości przewyższającej 10 należy załączyć ich zbiorcze zestawienie sporządzone pismem maszynowym, jednostronnie, w 7 egzemplarzach.

W nagłówku zestawienia należy określić organ przedstawiający wnioski oraz zamierzony termin wręczenia orderów i odznaczeń.

Po lewej stronie zestawienia należy podać nazwisko, imię, imię ojca i rok urodzenia każdej osoby proponowanej do odznaczenia, po prawej zaś zajmowane przez nią stanowisko i miejsce pracy (rubryka 5 formularza), uzasadnienie wniosku (rubryka 13 formularza) oraz posiadane przez daną osobę ordery, odznaczenia i odznaki, ze wskazaniem daty (roku) ich nadania (rubryka 10 formularza).

Zestawienie należy sporządzić według poszczególnych rodzajów orderów i odznaczeń, a w ramach danego orderu lub odznaczenia (klasy, stopnia) - w porządku alfabetycznym. Poszczególne grupy orderów i odznaczeń (klas, stopni) należy oddzielić odpowiednim napisem; dla przykładu:

ORDER SZTANDARU PRACY I KLASY

1. Abramowski Jerzy

s. Stefana, ur. w 1896 r.

2. Korzeniowska Janina

c. Karola, ur. w 1905 r.

KRZYŻ KOMANDORSKI Z GWIAZDĄ ORDERU ODRODZENIA POLSKI

3. Burchacki Stanisław

s. Stanisława, ur. w 1904 r.

ORDER SZTANDARU PRACY II KLASY

4. Wrębiak Piotr

s. Andrzeja, ur. w 1918 r.

KRZYŻ KOMANDORSKI ORDERU ODRODZENIA POLSKI

5. Bracki Władysław

s. Antoniego, ur. w 1914 r.

itd.

Numeracja poszczególnych pozycji zestawienia powinna być ciągła, poprzez wszystkie grupy orderów i odznaczeń.

Pierwszy egzemplarz zestawienia podpisuje organ przedstawiający wnioski Radzie Państwa.

8.
Organ, któremu wydano ordery i odznaczenia w celu ich wręczenia, obowiązany jest zawiadomić o dokonanym wręczeniu Kancelarię Rady Państwa. Zawiadomienie powinno nastąpić w ciągu 2 tygodni od dnia wręczenia według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszej instrukcji.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

WNIOSEK O NADANIE ORDERU - ODZNACZENIA

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

WZÓR ZAWIADOMIENIA O WRĘCZENIU ORDERÓW I ODZNACZEŃ