Sporządzanie sprawozdań z wykonania budżetu Państwa za rok 1952.

Monitor Polski

M.P.1953.A-47.547

Akt utracił moc
Wersja od: 20 maja 1953 r.

INSTRUKCJA
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 16 maja 1953 r.
w sprawie sporządzania sprawozdań z wykonania budżetu Państwa za rok 1952.

Na podstawie § 18d uchwały nr 365 Rady Ministrów z dnia 16 maja 1953 r. w sprawie zasad i trybu sporządzania i zatwierdzania sprawozdań z wykonania budżetu Państwa za rok 1952 (Monitor Polski Nr A-47, poz. 545) zarządza się, co następuje:

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Sprawozdania z wykonania budżetu Państwa za rok 1952 obejmują:
1)
sprawozdanie o dochodach budżetowych, sporządzone według załączonych wzorów nr 1 i 1a;
2)
sprawozdanie o wydatkach budżetowych sporządzone według załączonych wzorów nr 2 i 2a;
3)
bilanse zbiorcze sporządzone według załączonego wzoru nr 3.
2.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w zakresie wykonania jednostkowych budżetów terenowych powinny być sporządzone ściśle według układu, w jakim dany budżet jednostkowy został uchwalony.

Sprawozdania te w zakresie wykonania terenowych budżetów zbiorczych oraz w zakresie wykonania poszczególnych części budżetu centralnego powinny być sporządzone według szczegółowej klasyfikacji budżetowej do rozdziału budżetowego włącznie.

3.
Bilanse zbiorcze, o których mowa w ust. 1 pkt 3, powinny być sporządzone oddzielnie według każdego z planów kont stanowiących załączniki nr 1, 2 i 3 do zarządzenia Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 195-1 r. w sprawie przepisów o rachunkowości budżetowej (Monitor Polski Nr A-101, poz. 1477).
4.
Ministerstwo Finansów sporządza sprawozdania, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w zakresie wykonania zarówno budżetu centralnego jak i budżetów terenowych oraz w zakresie budżetu Państwa ściśle według układu załączników do ustawy budżetowej na rok 1952 z dnia 28 marca 1952 r. (Dz. U. Nr 17, poz. 101).
§  2.
1.
Sprawozdania, o których mowa w § 1, powinny być sporządzone ściśle w kolejności numerycznej poszczególnych podziałek klasyfikacji budżetowej, według których sprawozdanie zostało sporządzone, a więc w kolejności numerycznej poszczególnych części budżetu, w ramach zaś części - w kolejności numerycznej poszczególnych działów budżetu, w ramach działu - w kolejności numerycznej poszczególnych rozdziałów, w ramach wreszcie rozdziału - w kolejności numerycznej paragrafów budżetowych rozdziałem tym objętych.
2.
W sprawozdaniach, o których mowa w ust. 1, oprócz sum szczegółowych mają być uwidocznione również i sumy ogólne dotyczące podziałek klasyfikacji budżetowej wyższego rzędu, a więc np. oprócz sum szczegółowych poszczególnych paragrafów budżetowych należy podać również i sumy ogólne dotyczące poszczególnych rozdziałów budżetowych, a następnie działów i części budżetu.
§  3.
Część opisowa sprawozdań z wykonania budżetu powinna być sporządzona w układzie odpowiadającym ściśle układowi sprawozdania cyfrowego i powinna zawierać dane przewidziane w § 2 uchwały nr 365 Rady Ministrów z dnia 16 maja 1953 r. w sprawie zasad i trybu sporządzania i zatwierdzania sprawozdań z wykonania budżetu Państwa za rok 1952 (Monitor Polski Nr A-47, poz. 545).

Sprawozdania z wykonania budżetów terenowych.

§  4.
1.
Sprawozdania o dochodach budżetowych (wzór nr 1) powinny obejmować wyłącznie dochody własne budżetów terenowych, przewidziane w działach 1-8 załącznika nr 5 do ustawy budżetowej na rok 1952.
2.
Sumy wpływów z tytułu udziałów w dochodach budżetu centralnego oraz sumy wpływów z tytułu dotacji wyrównawczych jak również sumy wpływów z tytułu odprowadzenia nadwyżek budżetowych należy wykazać w sprawozdaniach o dochodach budżetowych poza sumą ogólną dochodów własnych, przy czym wpływy z każdego z powyższych tytułów powinny być wykazane oddzielnie.
3.
Sumy zmniejszeń, jak również i sumy zwiększeń dochodów własnych, dokonanych na podstawie § 35 uchwały nr 70 Rady Ministrów z dnia 16 lutego 1952 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu Państwa za rok 1952 (Monitor Polski Nr A-24, poz. 304), należy w sprawozdaniu o dochodach budżetowych wykazać jako zmiany budżetu.
§  5.
1.
Sprawozdania o wydatkach budżetowych (wzór nr 2) powinny być sporządzone oddzielnie dla wydatków bieżących, oddzielnie zaś dla wydatków na sfinansowanie inwestycji.
2.
Sumy wydatków z tytułu dotacji wyrównawczych przekazanych budżetom niższego szczebla oraz sumy z tytułu odprowadzonych nadwyżek budżetowych należy w sprawozdaniu o wydatkach budżetowych wykazać poza sumą rzeczywistych wydatków własnych ł to oddzielnie sumy wydatków z tytułu wypłaconych dotacji wyrównawczych i oddzielnie sumy odprowadzonych nadwyżek. W rubryce "uwagi" sprawozdania podać należy sumy dotacji otrzymanych z budżetu centralnego 1952 r. na pokrycie deficytu budżetów terenowych w roku 1951.
3.
Wykazane w sprawozdaniu o wydatkach budżetowych sumy dotacji wyrównawczych wypłaconych budżetom niższego szczebla powinny równać się sumom wykazanym w sprawozdaniach o dochodach budżetowych tych budżetów z tytułu wpływów z tych dotacji.
4.
Przepisy ust. 3 mają analogiczne zastosowanie do wydatków i wpływów z tytułu odprowadzonych nadwyżek budżetowych.
5.
Sumy przeniesień kredytów miedzy poszczególnymi podziałkami klasyfikacji budżetowej, dokonanych na podstawie przytoczonej wyżej uchwały nr 70 Rady Ministrów z dnia 16 lutego 1952 r., należy w sprawozdaniu o wydatkach budżetowych, sporządzonym przez organ finansowy, w zakresie całości budżetu jednostkowego czy zbiorczego wykazać w ten sposób, by sumy zwiększeń kredytów z tytułu przeniesień równały się sumom zmniejszeń kredytów.
6.
Sumy zwiększeń kredytów oraz sumy zmniejszeń kredytów dokonanych na podstawie § 35 uchwały nr 70 Rady Ministrów z dnia 16 lutego 1952. r. należy w sprawozdaniu o wydatkach budżetowych wykazać jako zmiany budżetu, a nie jako przeniesienia kredytów.
§  6.
Część opisową sprawozdań opracowują wydziały fachowe prezydiów rad narodowych, przy czym każdy z tych wydziałów opracowuje ją w zakresie swojej części budżetu jednostkowego i zbiorczego.
§  7.
1.
Sprawozdania o wydatkach budżetowych na sfinansowanie inwestycji objętych planem terenowym powinny być uzgodnione z właściwymi bankami finansującymi inwestycje i to zarówno jeżeli chodzi o sprawozdania z wykonania terenowych budżetów jednostkowych, jak i sprawozdania z wykonania budżetów zbiorczych.
2.
Bilanse zbiorcze dotyczące wykonania terenowych budżetów jednostkowych powinny być uzgodnione z właściwymi oddziałami Narodowego Banku Polskiego w zakresie sald (pozostałości) na rachunkach podstawowych tych budżetów na początek i koniec roku 1952.
§  8.
Wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych i Rad Narodowych m. st. Warszawy i m. Łodzi przesyłają do Ministerstwa Finansów sprawozdania z wykonania budżetów zbiorczych województw (budżetów m. st. Warszawy i m. Łodzi) w dwóch egzemplarzach.

Sprawozdania naczelnych organów administracji państwowej i urzędów centralnych.

§  9.
Sprawozdania naczelnych organów administracji państwowej i urzędów centralnych powinny być sporządzone według załączonych wzorów nr 1a (sprawozdania o dochodach budżetowych), nr 2a (sprawozdania o wydatkach budżetowych) oraz nr 3 (bilanse zbiorcze).
§  10.
1.
Zbiorcze bilanse i zbiorcze rachunki wyników, o których mowa w § 14 powołanej na wstępie uchwały nr 365 Rady Ministrów z dnia 16 maja 1953 r., powinny być sporządzone na podstawie bilansów poszczególnych przedsiębiorstw działających według zasad rozrachunku gospodarczego uzgodnionych z wydziałami finansowymi prezydiów powiatowych rad narodowych (miast stanowiących powiaty) w zakresie podatku obrotowego i podatku od operacji nietowarowych.
2.
Część opisowa bilansów zbiorczych i zbiorczych rachunków wyników, o których mowa w ust. 1, powinna zawierać w szczególności dane dotyczące stanu rozliczeń z budżetem z tytułu:
1)
podatku obrotowego;
2)
podatku od operacji nietowarowych;
3)
wpłat z zysku;
4)
pokrywania strat;
5)
środków obrotowych.
3.
Dane, o których mowa w ust. 2, w odniesieniu do każdego z tytułów wymienionych w pkt 1 do 5 powinny zawierać określenie:
1)
stanu zobowiązań (należności) wobec budżetu na dzień 1 stycznia 1952 r.;
2)
planowanych na rok 1952 sum zobowiązań (należności) wobec budżetu;
3)
rzeczywistej (zarachowanej) sumy zobowiązań (należności) wobec budżetu na rok 1952;
4)
sumy wpłaconej do budżetu (otrzymanej z budżetu) roku 1952 z tytułu zobowiązań (należności) na dzień 1 stycznia 1952 r.;
5)
sumy wpłaconej do budżetu (otrzymanej z budżetu) roku 1952 z tytułu sum planowanych na rok 1952;
6)
stanu zobowiązań (należności) wobec budżetu na dzień 31 grudnia 1952 r.
§  11.
1.
Sprawozdania o dochodach budżetowych oraz sprawozdania o wydatkach budżetowych powinny być uzgodnione:
1)
z Wydziałem Centralnej Księgowości Ministerstwa Finansów - w zakresie sum preliminowanych i zmian w tych sumach;
2)
z Centralą Narodowego Banku Polskiego - w zakresie sum osiągniętych dochodów budżetowych i sum dokonanych wydatków budżetowych bieżących;
3)
z centralami banków finansujących inwestycje - w zakresie sum dokonanych wydatków na sfinansowanie inwestycji.
2.
Fakt dokonania uzgodnień, o których mowa w ust. 1, powinien być stwierdzony w formie klauzuli zamieszczonej na formularzu sprawozdania przez Wydział Centralnej Księgowości Ministerstwa Finansów i centralę banku.

Sprawozdania Ministerstwa Finansów i banków.

§  12.
Centrala Narodowego Banku Polskiego prześle Ministerstwu Finansów (Departament Budżetu Państwa - Wydział Centralnej Księgowości) w dwóch egzemplarzach do dnia 30 lipca 1953 r.:
1)
sprawozdanie o dochodach i wydatkach budżetu centralnego według części budżetowych;
2)
zestawienie sald na dzień 1 stycznia 1952 r. oraz na dzień 31 grudnia 1952 r. na rachunkach podstawowych budżetów terenowych według budżetów zbiorczych poszczególnych województw i budżetów m. st. Warszawy i m. Łodzi.
§  13.
1.
Centrale banków specjalnych prześlą Ministerstwu Finansów (Departament Budżetu Państwa - Wydział Centralnej Księgowości) w dwóch egzemplarzach do dnia 30 lipca 1953 r.:
1)
sprawozdanie o wydatkach inwestycyjnych budżetu centralnego według części budżetowych według załączonego wzoru nr 4;
2)
rozliczenie ze środków pieniężnych otrzymanych od Ministerstwa Finansów;
3)
sprawozdanie o wydatkach inwestycyjnych budżetów terenowych według zbiorczych budżetów wojewódzkich i budżetów m. st. Warszawy i m. Łodzi według załączonego wzoru nr 4.
2.
Do sprawozdań wymienionych w ust. 1 centrale banków finansujących inwestycje dołączą część opisową zawierającą w szczególności stan wykonania finansowego inwestycji z omówieniem przyczyn ewentualnych odchyleń, stan dyscypliny inwestycyjnej oraz wyniki kontroli bankowej.
§  14.
1.
Ministerstwo Finansów sporządzi sprawozdania z wykonania budżetów terenowych według wzorów nr 1, 2 i 3, sprawozdania zaś z wykonania budżetu centralnego i sprawozdania z wykonania budżetu Państwa - według wzorów nr 1a, 2a i 3.
2.
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, powinny być sporządzone według układu załączników do powołanej w § 1 ust. 4 ustawy budżetowej na rok 1952.
§  15.
Ministerstwo Finansów przesyła po jednym egzemplarzu sprawozdań z wykonania budżetów zbiorczych województw i budżetów m. st. Warszawy i m. Łodzi (§ 8) oraz - sprawozdań banków (§§ 12 i 13) Ministerstwu Kontroli Państwowej w terminie do dnia 30 września 1953 r.
§  16.
Wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych, po otrzymaniu dodatkowych wyjaśnień, na specjalnej odprawie zwołanej przez Ministerstwo Finansów zorganizują odprawy z przedstawicielami wydziałów finansowych prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty, poświęcone zagadnieniom związanym z prawidłowym i terminowym sporządzeniem sprawozdań.
§  17.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

Wzór nr 1.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór nr 1a.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór nr 2.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór nr 2a.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór nr 3.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Wzór nr 4.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................