Sporządzanie bilansu przekazania zakładów lub ich części samodzielnie nie bilansujących oraz rozliczenia z tym związane.

Monitor Polski

M.P.1954.A-24.392

Akt utracił moc
Wersja od: 24 lutego 1954 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 7 marca 1954 r.
w sprawie sporządzania bilansu przekazania zakładów lub ich części samodzielnie nie bilansujących oraz rozliczeń z tym związanych.

Na podstawie § 7 ust. 2 uchwały nr 69 Prezydium Rządu z dnia 6 lutego 1954 r. w sprawie przekazywania zakładów lub ich części między państwowymi jednostkami gospodarczymi (Monitor Polski Nr A-21, poz. 351) zarządza się, co następuje:
1.
Ilekroć w zarządzeniu użyto wyrazu "uchwała" bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć uchwałę nr 69 Prezydium Rządu z dnia 6 lutego 1954 r. w sprawie przekazywania zakładów lub ich części między państwowymi jednostkami gospodarczymi (Monitor Polski Nr A-21, poz. 351).
2.
Ilekroć w zarządzeniu użyto określenia "zarządzenie Ministra Finansów", należy przez to rozumieć zarządzenie Ministra Finansów z dnia 20 lutego 1953 r. w sprawie inwentaryzacji oraz sporządzania i zatwierdzania sprawozdań finansowych (Monitor Polski Nr A-29, poz. 359).
3.
Ilekroć w zarządzeniu użyto określenia "przedmiot przekazania", należy przez to rozumieć podlegający przekazaniu zakład lub organizacyjnie wyodrębnioną jego część (oddział, wydział, warsztat itp.), dla których nie sporządza się samodzielnego bilansu.
1.
Na dzień przekazania z ustalonego dla całości przedsiębiorstwa przekazującego normatywu środków obrotowych należy ustalić normatyw środków obrotowych, przypadający dla przedmiotu przekazania. Przy wydzielaniu normatywu środków obrotowych dla przedmiotu przekazania należy przyjąć za podstawę zadania planowe przedmiotu przekazania, jakie przypadały nań jako części przedsiębiorstwa przekazującego.
2.
Normatyw środków obrotowych dla przedmiotu przekazania może być określony w takim stosunku procentowym do normatywu środków obrotowych całości przedsiębiorstwa, w jakim pozostaje:
1)
planowany obrót przedmiotu przekazania do planowanego obrotu całości przedsiębiorstwa przekazującego bądź
2)
planowana wartość produkcji przedmiotu przekazania do planowanej wartości produkcji całości przedsiębiorstwa przekazującego bądź
3)
planowane koszty przedmiotu przekazania do planowanych kosztów całości przedsiębiorstwa przekazującego

- a to w zależności od charakteru gospodarczego przedmiotu przekazania.

3.
Dane, o których mowa w ust. 2, powinny wynikać z planu kwartalnego (kwartału, w którym nastąpiło przekazanie), ujętego w rocznym planie finansowym przedsiębiorstwa przekazującego.
1.
Na dzień przekazania przeprowadza się inwentaryzację, którą należy objąć wszystkie składniki majątkowe stanowiące przedmiot przekazania.
2.
Inwentaryzację przeprowadza komisja inwentaryzacyjna, którą powołuje jednostka nadrzędna strony przekazującej. W skład komisji wchodzą w równej liczbie przedstawiciele przekazującego i przejmującego. Przewodniczącym komisji jest zastępca dyrektora jednostki przekazującej. W przypadku gdy organizacja jednostki przekazującej nie przewiduje stanowiska zastępcy dyrektora, komisji przewodniczy pracownik jednostki przekazującej, wyznaczony przez jej jednostkę nadrzędną. Koszty podróży i delegacji osób delegowanych do prac komisji pokrywa jednostka delegująca.
W zakresie techniki spisu oraz zasad wykazania w bilansie przekazania aktywów i pasywów stosuje się odpowiednio przepisy zarządzenia Ministra Finansów.
1.
Podlegające przekazaniu aktywa i pasywa wyłącza się z bilansu przekazującego i wykazuje się w odrębnym bilansie przekazania. Po przekazaniu zakładu lub organizacyjnie wyodrębnionej jego części aktywa i pasywa ujęte w bilansie przekazania podlegają włączeniu do bilansu przejmującego.
2.
Bilans przekazania sporządza przekazujący.
3.
Bilans przekazania należy sporządzić w okresie 30 dni od dnia przekazania. Jeżeli jednak dzień przekazania jest dniem 1 stycznia, bilans przekazania sporządza się w terminie wyznaczonym do złożenia sprawozdania rocznego.
W bilansie przekazania nie mogą być ujęte różnice inwentaryzacyjne stwierdzone przy inwentaryzacji przedmiotu przekazania.
1.
Jeżeli suma podlegających przekazaniu środków normowanych przekracza normatyw środków obrotowych przedmiotu przekazania, różnicę należy wykazać w bilansie przekazania jako zobowiązanie przejmującego wobec przekazującego z tytułu przejęcia środków obrotowych.
2.
Jeżeli suma podlegających przekazaniu środków normowanych jest mniejsza od normatywu środków obrotowych przedmiotu przekazania, różnicę należy wykazać w bilansie przekazania jako należność przejmującego wobec przekazującego z tytułu przejęcia środków obrotowych.
W przypadku gdy w myśl obowiązujących przepisów normatyw środków obrotowych przekazującego powinien być pokryty w części kredytem normatywnym, różnicą pomiędzy sumą podlegających przekazaniu środków normowanych a tą częścią normatywu środków obrotowych przedmiotu przekazania, która podlega pokryciu funduszami własnymi i pasywami stałymi, wykazuje się w bilansie przekazania według następujących zasad:
1)
jeżeli suma podlegających przekazaniu środków obrotowych jest większa od części normatywu środków obrotowych podlegających pokryciu funduszami własnymi i pasywami stałymi, różnicę wykazuje się jako zobowiązanie przejmującego wobec przekazującego z tytułu przejęcia środków obrotowych;
2)
jeżeli suma podlegających przekazaniu środków normowanych jest mniejsza od części normatywu środków obrotowych podlegających pokryciu funduszami własnymi i pasywami stałymi, różnicę wykazuje się jako należność przejmującego wobec przekazującego z tytułu przejęcia środków obrotowych.
1.
Remonty kapitalne rozpoczęte, przeprowadzane w obiektach podlegających przekazaniu, wykazuje się w aktywach bilansu przekazania w wysokości rzeczywiście poniesionych nakładów. Sumę tych nakładów wykazuje się również w pasywach bilansu przekazania w pozycji "fundusze na remonty kapitalne".
2.
W przypadku przekazania rozpoczętych kapitalnych remontów należy dokonać - w trybie ustalonym obowiązującymi przepisami - odpowiednich zmian w planach kapitalnych remontów przekazującego i przejmującego.
1.
Podlegające przekazaniu inwestycje limitowe rozpoczęte wykazuje się w aktywach bilansu przekazania w wysokości rzeczywiście poniesionych nakładów.
2.
Przepis powyższy ma zastosowanie również w odniesieniu do materiałów na inwestycje, jak też zaliczek na inwestycje.
3.
Sumę nakładów, o których mowa w ust. 1 i 2, wykazuje się również w pasywach bilansu przekazania w pozycji "finansowanie inwestycji".
4.
W przypadku przekazania inwestycji limitowych rozpoczętych dokonuje się - w trybie ustalonym obowiązującymi przepisami - odpowiednich zmian w planach inwestycyjnych i planach pokrycia finansowego inwestycji przekazującego i przejmującego.
1.
Podlegające przekazaniu inwestycje rozpoczęte pozalimitowe wykazuje się w aktywach bilansu przekazania w wysokości rzeczywiście poniesionych nakładów.
2.
W aktywach bilansu przekazania wykazuje się - jako należność przejmującego wobec przekazującego z tytułu przekazania inwestycji pozalimitowych - zakumulowane na rachunku bankowym przekazującego środki na finansowanie inwestycji, o których mowa w ust. 1, do wysokości zabezpieczającej pokrycie nakładów określonych właściwym planem rzeczowo-finansowym inwestycji pozalimitowych.
3.
Sumę poniesionych nakładów na inwestycje pozalimitowe (ust. 1) powiększoną o sumę przekazanych środków na inwestycje pozalimitowe (ust. 2) wykazuje się również w pasywach bilansu przekazania w pozycji "fundusze na inwestycje".
Fundusz statutowy przyjmuje się do bilansu przekazania w wysokości przekazanych aktywów pomniejszonych o pasywa wykazane w myśl §§ 7, 8, 9 ust. 1, § 10 ust. 3, § 11 ust. 2 i 3.
Normatyw środków obrotowych dla przedmiotu przekazania jak też sumę należności i zobowiązań przejmującego wobec przekazującego ustala przekazujący w porozumieniu z przejmującym.
1.
Należności bądź zobowiązania przejmującego wobec przekazującego z tytułu przejętych środków obrotowych (§§ 7 i 8) powinny być regulowane w formie akceptowych rozliczeń inkasowych, określonych uchwałą nr 877 Prezydium Rządu z dnia 12 grudnia 1951 r. w sprawie zasad rozliczeń za dostawy, usługi i roboty między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr A-103, poz. 1500). Wierzyciel wystawia fakturę w ciągu 20 dni od daty przekazania i składa ją do inkasa. Faktura powinna być uzgodniona z dłużnikiem co do rodzaju, ilości i wartości przejmowanych składników majątkowych, na dowód czego przejmujący potwierdza kopię faktury składaną do inkasa.
2.
Zobowiązania przekazującego wobec przejmującego z tytułu przekazania środków na finansowanie inwestycji pozalimitowych (§ 11 ust. 2) powinny być regulowane przelewem bankowym w ciągu 5 dni od daty zatwierdzenia bilansu przekazania.
Bilans przekazania podlega zatwierdzeniu przez jednostki nadrzędne przekazującego i przejmującego według zasad określonych w zarządzeniu Ministra Finansów najpóźniej w terminie 15 dni po upływie terminu określonego w § 5 ust. 3.
1.
Celem księgowego ujęcia przekazania zakładów lub ich organizacyjnie wyodrębnionych części zarówno przekazujący jak i przejmujący otworzą konta pod nazwą "Rozliczenia z tytułu przekazania (przejęcia) zakładów" jako konta analityczne do konta "Inne należności i zobowiązania".
2.
Przekazujący przeksięguje podlegające przekazaniu aktywa w ciężar konta "Rozliczenia z tytułu przekazania zakładów", podlegające zaś przekazaniu pasywa - na dobro tegoż konta, tak by saldo konta "Rozliczenia z tytułu przekazania zakładów" wyrażało wierzytelność bądź też zobowiązanie przekazującego wobec przejmującego.
3.
Przejmujący zaksięguje podlegające przejęciu aktywa na dobro konta "Rozliczenia z tytułu przejęcia zakładów", pasywa zaś w ciężar tegoż konta, tak by saldo konta "Rozliczenia z tytułu przejęcia zakładów" oznaczało zobowiązanie bądź wierzytelność wobec przekazującego.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 24 lutego 1954 r.