Spisy wyborców dla wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz prowadzenie i udostępnianie rejestrów wyborców.

Monitor Polski

M.P.1990.38.301

Akt utracił moc
Wersja od: 30 listopada 1990 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 11 października 1990 r.
w sprawie spisów wyborców dla wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz prowadzenia i udostępniania rejestrów wyborców.

Na podstawie art. 29 ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 67, poz. 398) zarządza się, co następuje:

Wzór spisu wyborców oraz sposób sporządzania spisów

§  1.
1.
Spisy wyborców sporządzają zarządy gmin na podstawie rejestru stałych mieszkańców, ewidencji osób zameldowanych na pobyt czasowy trwający ponad dwa miesiące oraz wykazów, o których mowa w § 6 ust. 1.
2.
Spisy wyborców mogą być także sporządzane na podstawie rejestru wyborców.
§  2.
1.
W spisach wyborców umieszcza się obywateli polskich, o których mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 67, poz. 398), zwanej dalej "ustawą", zameldowanych w danej gminie na pobyt stały lub czasowy trwający ponad dwa miesiące.
2.
W spisach wyborców umieszcza się również osoby, o których mowa w art. 2 ust. 2 ustawy, jeżeli w dniu wyborów mają ukończone 18 lat.
§  3.
1.
Spisy wyborców sporządza się na formularzu, którego wzór określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
2.
Formularz spisu zapisuje się dwustronnie.
§  4.
1.
Spisy wyborców sporządza się pismem maszynowym lub w formie wydruku komputerowego, zależnie od miejscowych możliwości.
2.
W razie sporządzania spisu w formie wydruku komputerowego:
1)
można przyjąć układ formularza odmienny od określonego we wzorze, pod warunkiem zamieszczenia wszystkich danych przewidzianych w tym wzorze,
2)
nie stosuje się warunku określonego w § 3 ust. 2.
§  5.
1.
Spisy wyborców w gminach mających status miasta oraz w gminach będących dzielnicami miast sporządza się według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym, w obrębie ulicy - według kolejnych numerów domów, a w obrębie domów - według kolejnych numerów mieszkań.
2.
Spisy wyborców w gminach innych niż określone w ust. 1 sporządza się według poszczególnych miejscowości wymienionych w porządku alfabetycznym, a w obrębie miejscowości - według kolejnych numerów domów; jeżeli w miejscowości są ulice - także według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym i kolejnych numerów domów oraz mieszkań.
§  6.
1.
Spisy wyborców dla obwodów głosowania utworzonych w szpitalach, zakładach pomocy społecznej oraz zakładach karnych i aresztach śledczych zarządy gmin sporządzają na podstawie wykazów osób przebywających w tych jednostkach do dnia wyborów włącznie.
2.
Wzór wykazu, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 2 do zarządzenia.
3.
Wykazy, o których mowa w ust. 1, sporządza kierownik jednostki i doręcza zarządowi gminy nie później niż na 2 dni przed terminem określonym w § 7.
4.
W razie konieczności zaktualizowania spisu, kierownik jednostki doręcza informacje o zmianach nie później niż na dzień przed terminem przekazania spisów przez zarząd gminy przewodniczącym obwodowych komisji wyborczych, posługując się wzorem wykazu, o którym mowa w ust. 2.
§  7.
Spisy wyborców sporządza się najpóźniej na 16 dni przed dniem wyborów.

Aktualizowanie spisów wyborców

§  8.
1.
Zarządy gmin aktualizują spisy wyborców do dnia ich przekazania przewodniczącym obwodowych komisji wyborczych poprzez dopisanie wyborcy na dodatkowym formularzu spisu lub skreślenie ze spisu już sporządzonego.
2.
Przepisy § 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
§  9.
1.
Na dodatkowym formularzu spisu wyborców umieszcza się osoby, które:
1)
zameldowały się po sporządzeniu spisów wyborców na pobyt stały lub czasowy trwający ponad dwa miesiące,
2)
przybyły do zakładów, o których mowa w § 6 ust. 1, po sporządzeniu spisów wyborców,
3)
zostały pominięte w spisie, jeżeli reklamacja w sprawie ich umieszczenia została uwzględniona przez organ sporządzający spis albo przez sąd,
4)
zgłosiły wniosek o umieszczenie w spisie na podstawie art. 31 lub na podstawie art. 32 ust. 1 i 2 ustawy.
2.
Dopisania osób, o których mowa:
1)
w ust. 1 pkt 1 i 3 - dokonuje się na obydwu egzemplarzach spisu,
2)
w ust. 1 pkt 2 i 4 - dokonuje się na drugim egzemplarzu spisu,
3.
Przy dopisywaniu wyborcy do spisu zamieszcza się w rubryce "uwagi" adnotację określającą przyczynę dopisania. Stosownie do okoliczności wpisuje się: "zameldowanie", "przybycie do zakładu", "reklamacja", "art. 31 ust. 1 ustawy", "art. 31 ust. 2 ustawy", "art. 32 ust. 1 ustawy" lub "art. 32 ust. 2 ustawy". Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  10.
1.
O umieszczeniu w spisie wyborców lub na dodatkowym formularzu spisu wyborców osób:
1)
zameldowanych na pobyt czasowy trwający ponad dwa miesiące,
2)
o których mowa w art. 32 ust. 1 i 2 ustawy,
3)
o których mowa w § 6 ust. 1,

zawiadamia się zarząd gminy właściwy ze względu na miejsce pobytu stałego tych osób.

2.
Wzór zawiadomienia określa załącznik nr 3 do zarządzenia.
§  11.
1.
Ze spisów wyborców skreśla się osoby:
1)
które zmarły albo zostały wymeldowane z miejsca pobytu stałego lub pobytu czasowego trwającego ponad dwa miesiące,
2)
którym wydano decyzję lub postanowienie sądu o skreśleniu ze spisów wyborców w wyniku reklamacji,
3)
które zostały umieszczone w spisie w wyniku oczywistego błędu,
4)
które nie mają prawa wybierania w myśl art. 3 ustawy, po otrzymaniu zawiadomienia z właściwego sądu, w trybie określonym odrębnymi przepisami,
5)
w odniesieniu do których otrzymano zawiadomienia o umieszczeniu w spisie wyborców w innym obwodzie głosowania (§ 10),
6)
którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania, stosownie do art. 33 ustawy.
2.
Wzór zaświadczenia o prawie do głosowania określa załącznik nr 4 do zarządzenia.
3.
Skreśleń, o których mowa:
1)
w ust. 1 pkt 1 - 3 - dokonuje się na obydwu egzemplarzach spisu wyborców,
2)
w ust. 1 pkt 4 - 6 - dokonuje się na drugim egzemplarzu spisu wyborców.
4.
Przy skreślaniu wyborcy ze spisu zamieszcza się w rubryce "uwagi" adnotację określającą przyczynę skreślenia. Stosownie do okoliczności wpisuje się: "zgon", "wymeldowanie", "reklamacja", "błąd pisarski", "zawiadomienie - art. 3 ", "zawiadomienie - § 10" lub "zaświadczenie". Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§  11a. 1

1.W przypadku ponownego głosowania, o którym mowa w art. 68 ust. 3 ustawy, stosuje się odpowiednio przepisy § 6 ust. 4, § 9 ust. 1 pkt 2 i 4, ust. 2 pkt 2 i ust. 3, § 10 ust. 1 pkt 2 i 3 i ust. 2 oraz § 11 ust. 1 pkt 4-6, ust. 2, ust. 3 pkt 2 i ust. 4.

2.
Adnotacje, o których mowa w § 9 ust. 3 i § 11 ust. 4, uzupełnia się o wyrazy "ponowne głosowanie".

Rejestry wyborców

§  12.
Pierwsze egzemplarze spisu wyborców i dodatkowych formularzy spisu wyborców, zaopatrzone w wymagane skreślenia i adnotacje stosownie do przepisów § 11 ust. 3 pkt 1 i ust. 4, zarząd gminy włącza do rejestru wyborców.
§  13.
Rejestr wyborców obejmuje spisy wyborców ze wszystkich obwodów głosowania w danej gminie, z wyjątkiem spisów sporządzonych dla obwodów głosowania utworzonych zgodnie z art. 22 ust. 3 - 5 ustawy.
§  14.
Rejestr wyborców przechowuje się według kolejnych numerów obwodów głosowania.
§  15.
Zarządy gmin aktualizują rejestr wyborców w terminach umożliwiających jego wykorzystanie do sporządzenia spisów wyborców dla wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, dla wyborów do Sejmu, Senatu oraz do rad gmin, a także do sporządzenia spisów osób uprawnionych do udziału w referendum ogólnokrajowym lub lokalnym, jednak nie rzadziej niż raz w roku.
§  16.
1.
Aktualizacja rejestru wyborców polega na:
1)
dopisywaniu osób, które według stanu na dzień dokonania aktualizacji nabędą czynne prawo wyborcze,
2)
dostosowaniu poszczególnych części rejestru do wprowadzonych przez właściwą komisję wyborczą zmian w oznaczeniu numerów i granic obwodów głosowania,
3)
wyłączeniu i przekazaniu zarządowi właściwej gminy odpowiedniej części rejestru w razie zmiany granic lub utworzenia nowej gminy.
2.
Do aktualizacji rejestru wyborców stosuje się odpowiednio również przepisy § 9 ust. 1 pkt 1 i § 11 ust. 1 pkt 1.
§  17.
Rejestry wyborców mogą być prowadzone również za pomocą komputera - w formie zapisów na magnetycznych nośnikach informacji, w sposób zapewniający ochronę przed zatarciem lub zniekształceniem danych albo naruszeniem ustalonych zasad ich przetwarzania.
§  18.
Udostępnianie rejestrów wyborców do wglądu wyborcom mającym w tym interes prawny odbywa się w siedzibie zarządu gminy, niezwłocznie po zgłoszeniu odpowiedniego wniosku. Na okoliczność udostępnienia rejestru sporządza się notatkę urzędową.

Przepis końcowy

§  19.
Zarządzenie wchodzi z życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Pieczęć nagłówkowa Obwód głosowania nr .......

organu sporządzającego ...........................

spis

SPIS WYBORCÓW

Lp.Nazwisko, imię (imiona)Imię ojcaData urodzenia (rok, miesiąc, dzień)Miejsce zamieszkaniaUwagi
miejscowość, ulicanr domunr mieszkania

.......................

podpis z podaniem

imienia, nazwiska

i stanowiska służbowego

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Pieczęć nagłówkowa

szpitala, zakładu

pomocy społecznej,

zakładu karnego,

aresztu śledczego

WYKAZ OSÓB

przebywających w .............................................

(nazwa i adres zakładu)

które należy*) ...............................................

w obwodzie głosowania nr .....................................

Lp.Nazwisko, imię (imiona)Imię ojcaData urodzenia (rok, miesiąc, dzień)Miejsce pobytu stałego
miejscowośćulicanr domunr mieszkania

.......................

podpis z podaniem

imienia, nazwiska

i stanowiska służbowego

*) Stosownie do okoliczności wpisuje się:

"umieścić w spisie wyborców"

"umieścić na dodatkowym formularzu spisu wyborców"

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Pieczęć nagłówkowa ........... dnia ..........

organu sporządzającego Do ........................

spis w .........................

Zawiadamia się, że Pan(i) ..................................

(nazwisko i imię,

..............................................................

imię ojca, data urodzenia)

ujęty(a) w Waszej ewidencji mieszkańców pod adresem ..........

..............................................................

(miejscowość, ulica, nr domu, nr mieszkania)

został(a) umieszczony(a) w spisie wyborców w miejscowości ....

gmina ............... woj. .................

...........................

podpis z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska

służbowego

ZAŁĄCZNIK Nr  4

Pieczęć nagłówkowa ............. dnia .......

organu sporządzającego

spis

ZAŚWIADCZENIE O PRAWIE DO GŁOSOWANIA

Niniejsze zaświadczenie uprawnia Pana(Panią) ...............

...............................................................

(imię i nazwisko, imię ojca, data urodzenia)

do głosowania w obwodzie nowego miejsca pobytu w wyborach .....

...............................................................

(określić rodzaj wyborów)

w dniu ........................................................

.............................

podpis z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska

służbowego

1 § 11a dodany przez § 1 zarządzenia z dnia 28 listopada 1990 r. (M.P.90.44.345) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 listopada 1990 r.