§ 4. - Sezonowa techniczna obsługa i eksploatacja pojazdów samochodowych.

Monitor Polski

M.P.1956.90.1024

Akt utracił moc
Wersja od: 6 listopada 1956 r.
§  4.
1.
W celu uruchomienia pojazdów samochodowych na otwartych miejscach postoju, przy temperaturze poniżej 0°C należy przed rozruchem ogrzewać kadłuby mechanizmów zawierających zakrzepły olej lub smar, a do układu chłodzącego silniki chłodzone wodą wlewać wrzącą wodę.
2.
Jednostkom posiadającym więcej niż 10 samochodów i ciągników zaleca się w razie trudności przy rozruchu silników stosowanie specjalnej rozruchowej baterii akumulatorów o dużej mocy.

3 Przy temperaturze poniżej -10°C zaleca się, po powrocie na otwarte miejsce postoju, spuścić gorący olej z miski olejowej silnika i przechować go w ciepłym miejscu aż do chwili ponownego rozruchu. Bezpośrednio przed wlewaniem oleju do miski silnika zaleca się podgrzać olej (np. wstawić naczynie z olejem do naczynia z wrzącą wodą). Przy wypuszczaniu, przechowywaniu, podgrzewaniu i wlewaniu oleju należy nie dopuszczać do zanieczyszczeń oleju.

4.
Nie wolno uruchamiać pojazdów bez zastosowania ogrzewania (ust. 1), a w szczególności nie wolno uruchamiać ich przez holowanie innym pojazdem.
5.
Na okres zimowy zaleca się umieszczać akumulatory w drewnianych skrzynkach o podwójnych ściankach, a przestrzeń między ściankami wypełniać materiałem izolacyjnym (np. papierem, watą szklaną, wojłokiem itp.). W razie postoju pojazdu dłużej niż 12 godzin na otwartym miejscu w temperaturze poniżej -15°C akumulator należy wymontować i przechować w ciepłym miejscu.
6.
W razie braku urządzenia ogrzewającego przednią szybę pojazdu samochodowego zaleca się podczas mrozu stosować środki przeciw "poceniu się" i obmarzaniu szyby (np. nasycony roztwór soli kuchennej, zmieszany w proporcji 1:3 z gliceryną, naniesiony cienką warstwą na wewnętrzną stronę szyby zapewnia pełną widoczność w ciągu paru godzin).
7.
Podczas jazdy temperatura wody chłodzącej nie powinna być niższa niż +5°C. W celu utrzymania tej temperatury należy stosować osłonę chłodnicy i zamykać nią całkowicie przód chłodnicy podczas przerwy w jeździe.
8.
Na pojazdach z silnikiem o zapłonie samoczynnym, zasilanych olejem napędowym, zaleca się osłaniać odkryte przewody paliwowe izolacją cieplną.
9.
Na śliskiej jezdni należy:
1)
ruszać ostrożnie powoli włączając sprzęgło,
2)
podczas jazdy nie zwiększać nagle szybkości,
3)
nie hamować gwałtownie,
4)
zachować największą ostrożność na zakrętach drogi,
5)
posługiwać się częściej niż zwykle niższymi biegami,
6)
zatrzymywać się, o ile możności, tylko na drodze lub ulicy bez pochyleń; w razie gdy zachodzi konieczność zatrzymania się na pochyleniu, należy podłożyć pod koła przygotowane w tym celu drewniane kliny. Przed ruszeniem w górę zaleca się podsypać pod koła napędowe piasku, żwiru, popiołu itp.,
7)
zwiększyć odległość pomiędzy pojazdami jadącymi jeden za drugim ze względu na zwiększoną długość drogi hamowania na śliskiej jezdni,
8)
zachować ostrożność przy wjeździe z oświetlonej słońcem drogi na zacienioną, ze względu na niebezpieczeństwo gołoledzi w miejscach zacienionych,
9)
ograniczyć, a przy gołoledzi całkowicie zaniechać stosowania przyczep.
10.
Nie należy wjeżdżać na drogi pokryte warstwą śniegu o grubości 20 cm lub więcej bez użycia łańcuchów przeciwślizgowych, a z łańcuchami - na drogę pokrytą warstwą śniegu o grubości powyżej 40 cm.
11.
Po powrocie na otwarte miejsce postoju pojazdu należy:
1)
zwolnić hamulec ręczny i podsunąć drewniane kliny pod koła,
2)
spuścić wodę z chłodnicy w ten sposób, by nie ściekała pod koła (ewentualnie spuszczać wodę do wiadra) i wszystkie kurki spustowe pozostawić otwarte, następnie na chwilę uruchomić silnik, by pozostała woda spłynęła z układu chłodzenia,
3)
w razie potrzeby spuścić z miski olejowej silnika olej, zanim ostygnie (ust. 3),
4)
odwodnić zbiornik sprężonego powietrza (w pojazdach z powietrznymi hamulcami),
5)
w razie potrzeby wyjąć akumulator (ust. 5),
6)
usunąć śnieg i lód z kół, drążków kierowniczych i cięgieł.
12.
W razie postoju przymusowego na otwartym miejscu należy ustawić pojazd, o ile to możliwe, na miejscu ochronionym od wiatru, podsypać pod koła piasku, żwiru lub podłożyć słomę, deski itp., by koła nie przymarzły, chłodnicę i silnik starannie okryć brezentem lub innym przykryciem oraz zasłonić prześwit pod silnikiem słomą lub chrustem, a ponadto wykonać czynności wymienione w ust. 11 pkt 1, 2 i 4.
13.
W okresie zimowym należy korzystać z komunikatów podających prognozę pogody i natychmiast stosować środki zaradcze w razie zapowiedzi silnego mrozu lub opadów śnieżnych. Komunikaty o stanie pogody należy podawać do wiadomości kierowców.