§ 2. - Sezonowa techniczna obsługa i eksploatacja pojazdów samochodowych.

Monitor Polski

M.P.1956.90.1024

Akt utracił moc
Wersja od: 6 listopada 1956 r.
§  2.
1.
Obsługa sezonowa ma na celu przygotowanie pojazdu samochodowego do eksploatacji w zmienionych warunkach atmosferycznych, w okresie zimowym i letnim. Przyczepy i naczepy nie podlegają obsłudze sezonowej.
2.
Obsługa sezonowa powinna być wykonana na początku i w końcu okresu zimowego, przez który rozumie się okres od 1 listopada do 31 marca każdego roku.
3.
Obsługa sezonowa na okres zimowy obejmuje:
1)
czynności przewidziane dla drugiej obsługi technicznej (II - OT) lub równoznacznej okresowej obsługi technicznej wykonywanej według zaleceń wytwórni (instrukcji fabrycznej),
2)
przemycie układu chłodzenia i sprawdzenie jego szczelności oraz ewentualne napełnienie mieszanką przeciw zamarzaniu,
3)
zabezpieczenie silnika przed chłodem,
4)
zmiana oleju silnikowego i olejów przekładniowych na zimowe oraz przepłukanie miski i układu olejenia silnika,
5)
przygotowanie prądnicy i akumulatora do pracy w zimie,
6)
uszczelnienie kabiny kierowcy oraz zabezpieczenie przedniej szyby przed zamarzaniem,
7)
przygotowanie do uruchomienia urządzeń ogrzewania nadwozia,
8)
wyposażenie pojazdu w łańcuchy przeciwślizgowe, pokrowiec na chłodnicę, łopatę i kliny pod koła.
4.
W okresie zimowym należy zaostrzyć kontrolę technicznej sprawności pojazdów.
5.
Obsługa sezonowa w końcu okresu zimowego, czyli obsługa przygotowująca pojazd samochodowy na okres letni, obejmuje:
1)
czynności przewidziane dla drugiej obsługi technicznej (II - OT) lub równoznacznej obsługi technicznej wykonywanej według zaleceń wytwórni (instrukcji fabrycznej),
2)
usunięcie i przekazanie do przechowania mieszanki przeciw zamarzaniu wody, przemycie układu chłodzenia i sprawdzenie jego szczelności,
3)
zmianę oleju silnikowego i olejów przekładniowych na letnie oraz przepłukanie miski i układu olejenia silnika,
4)
usunięcie rdzy przez oczyszczenie i pomalowanie miejsc, na których wystąpiła w czasie zimy korozja, oraz pomalowanie drewnianych części nadwozia w miejscach odprysków farby,
5)
zdjęcie i przekazanie do przechowania specjalnego wyposażenia zimowego.
6.
Obsługę na okres zimowy należy wykonać przed końcem października, a obsługę w końcu okresu zimowego przed końcem marca każdego roku, niezależnie od przebiegu wykonanego przez pojazd w czasie okresu zimowego.
7.
Czas trwania obsługi na początku sezonu zimowego nie powinien w zasadzie przekraczać 3 dni roboczych, a obsługi w końcu sezonu zimowego - 2 dni.