§ 2. - Sezonowa techniczna obsługa i eksploatacja pojazdów samochodowych.
Monitor Polski
M.P.1956.90.1024
Akt utracił moc Wersja od: 6 listopada 1956 r.
§ 2.
1.
Obsługa sezonowa ma na celu przygotowanie pojazdu samochodowego do eksploatacji w zmienionych warunkach atmosferycznych, w okresie zimowym i letnim. Przyczepy i naczepy nie podlegają obsłudze sezonowej.2.
Obsługa sezonowa powinna być wykonana na początku i w końcu okresu zimowego, przez który rozumie się okres od 1 listopada do 31 marca każdego roku.3.
Obsługa sezonowa na okres zimowy obejmuje: 1)
czynności przewidziane dla drugiej obsługi technicznej (II - OT) lub równoznacznej okresowej obsługi technicznej wykonywanej według zaleceń wytwórni (instrukcji fabrycznej), 2)
przemycie układu chłodzenia i sprawdzenie jego szczelności oraz ewentualne napełnienie mieszanką przeciw zamarzaniu, 3)
zabezpieczenie silnika przed chłodem, 4)
zmiana oleju silnikowego i olejów przekładniowych na zimowe oraz przepłukanie miski i układu olejenia silnika, 5)
przygotowanie prądnicy i akumulatora do pracy w zimie, 6)
uszczelnienie kabiny kierowcy oraz zabezpieczenie przedniej szyby przed zamarzaniem, 7)
przygotowanie do uruchomienia urządzeń ogrzewania nadwozia, 8)
wyposażenie pojazdu w łańcuchy przeciwślizgowe, pokrowiec na chłodnicę, łopatę i kliny pod koła.4.
W okresie zimowym należy zaostrzyć kontrolę technicznej sprawności pojazdów.5.
Obsługa sezonowa w końcu okresu zimowego, czyli obsługa przygotowująca pojazd samochodowy na okres letni, obejmuje: 1)
czynności przewidziane dla drugiej obsługi technicznej (II - OT) lub równoznacznej obsługi technicznej wykonywanej według zaleceń wytwórni (instrukcji fabrycznej), 2)
usunięcie i przekazanie do przechowania mieszanki przeciw zamarzaniu wody, przemycie układu chłodzenia i sprawdzenie jego szczelności, 3)
zmianę oleju silnikowego i olejów przekładniowych na letnie oraz przepłukanie miski i układu olejenia silnika, 4)
usunięcie rdzy przez oczyszczenie i pomalowanie miejsc, na których wystąpiła w czasie zimy korozja, oraz pomalowanie drewnianych części nadwozia w miejscach odprysków farby, 5)
zdjęcie i przekazanie do przechowania specjalnego wyposażenia zimowego.6.
Obsługę na okres zimowy należy wykonać przed końcem października, a obsługę w końcu okresu zimowego przed końcem marca każdego roku, niezależnie od przebiegu wykonanego przez pojazd w czasie okresu zimowego.7.
Czas trwania obsługi na początku sezonu zimowego nie powinien w zasadzie przekraczać 3 dni roboczych, a obsługi w końcu sezonu zimowego - 2 dni.