Rządowy program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2022-2024.

Monitor Polski

M.P.2022.867

Akt obowiązujący
Wersja od: 12 września 2022 r.

UCHWAŁA Nr 172
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 sierpnia 2022 r.
w sprawie "Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2022-2024"

Na podstawie art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057 oraz z 2022 r. poz. 1079 i 1846) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
Ustanawia się "Rządowy program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2022-2024", stanowiący załącznik do uchwały.
Uchwała wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Rządowy program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2022-2024

SPIS TREŚCI:

1. Wstęp

2. Wnioski z diagnozy stanu i poczucia bezpieczeństwa

3. Ewaluacja Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka

4. Korelacja Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2022-2024 z dokumentami strategicznymi

5. Cel główny i cele szczegółowe, wskaźniki oraz mierniki realizacji Programu

6. Koordynacja realizacji Programu

7. Finansowanie Programu

8. Monitorowanie, sprawozdawczość i ocena realizacji Programu

9. Potencjalne zagrożenia realizacji Programu

1. Wstęp

(1) Jednym z fundamentalnych aspektów funkcjonowania państwa jest zapewnienie bezpieczeństwa jego mieszkańcom. Wyrazem powyższego jest wpisanie do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa obywateli jako jednego z podstawowych zadań państwa poza strzeżeniem niepodległości i nienaruszalności terytorium, zapewnieniem wolności i praw człowieka i obywatela, strzeżeniem dziedzictwa narodowego oraz zapewnieniem ochrony środowiska (art. 5 Konstytucji RP).

(2) Konstytucja RP wskazuje wprost, że Rada Ministrów zobowiązana jest do zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego państwa oraz porządku publicznego (art. 146 ust. 4 pkt 7 Konstytucji RP). Jednak bezpieczeństwo na poziomie lokalnym w znacznej mierze zależne jest od skutecznej współpracy właściwych organów państwa z jednostkami samorządu terytorialnego oraz organizacjami pozarządowymi. Bezpieczeństwo, poza wymiarem kwantyfikowalnym utożsamianym zazwyczaj ze wskaźnikami dotyczącymi liczby czynów zabronionych czy skuteczności organów państwa w zakresie ścigania ich sprawców, zależne jest bowiem od jego społecznej percepcji, a w konsekwencji prowadzone w tym zakresie działania muszą uwzględniać lokalną specyfikę i potrzeby. Dlatego też zapewnienie mechanizmów wspierających i aktywizujących społeczność na poziomie lokalnym w sferze działań prewencyjnych, w tym profilaktycznych, jest podstawowym założeniem kolejnych edycji programów ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań "Razem bezpieczniej".

(3) W 2007 r. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wyszło z inicjatywą opracowania pierwszego rządowego programu, którego głównym celem były aktywizacja i wspieranie inicjatyw lokalnych na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego. Program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań "Razem bezpieczniej" na lata 2007-2015, został przyjęty uchwałą nr 218/2006 Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2006 r.

(4) Aktywizacja społeczności lokalnych prowadzona była przez dofinansowanie projektów realizowanych na poziomie lokalnym przez jednostki samorządu terytorialnego lub organizacje pozarządowe.

(5) Podczas dziewięcioletniej realizacji Programu "Razem bezpieczniej" od 2007 r. do 2015 r. przyznano dofinansowanie dla projektów realizowanych w 7 obszarach:

1. Bezpieczeństwo w miejscach publicznych i miejscu zamieszkania,

2. Bezpieczeństwo w szkole,

3. Przemoc w rodzinie,

4. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym,

5. Bezpieczeństwo w środkach komunikacji publicznej,

6. Bezpieczeństwo w działalności gospodarczej,

7. Ochrona dziedzictwa narodowego.

(6) W okresie od 2007 r. do 2015 r. przyznano dofinansowanie łącznie dla 397 projektów na kwotę blisko 27 000 000 zł.

(7) Projekty realizowane były na poziomie lokalnym w partnerstwie wielu podmiotów oraz miały na celu poprawę bezpieczeństwa i porządku publicznego, zapobieganie zjawiskom, które budzą powszechny sprzeciw i poczucie zagrożenia.

(8) Kontynuacją pierwszej edycji Programu był przyjęty uchwałą nr 23 Rady Ministrów z dnia 8 marca 2016 r. Program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2016 i 2017.

(9) Celem głównym Programu było wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa społeczności lokalnych.

(10) Program określał trzy cele szczegółowe:

1. Bezpieczeństwo w miejscach publicznych ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia lokalnych systemów bezpieczeństwa,

2. Przeciwdziałanie zjawiskom patologii oraz ochrona dzieci i młodzieży,

3. Edukacja dla bezpieczeństwa.

(11) Łączne nakłady na realizację Programu z budżetu państwa w latach 2016-2017 wyniosły blisko 8 000 000 zł. Dofinansowanie przyznano wówczas dla 151 projektów.

(12) Głównym celem trzeciej edycji Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2018-2020 przyjętej uchwałą nr 6 Rady Ministrów z dnia 6 lutego 2018 r. było, podobnie jak w drugiej edycji, wspieranie działań na rzecz bezpieczeństwa społeczności lokalnych.

(13) Cel ten realizowany był poprzez cztery cele szczegółowe:

1. Bezpieczeństwo w miejscach publicznych ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia lokalnych systemów bezpieczeństwa,

2. Bezpieczne przejścia dla pieszych,

3. Przeciwdziałanie zjawiskom patologii oraz ochrona dzieci i młodzieży,

4. Edukacja dla bezpieczeństwa.

(14) Na realizację tej edycji Programu przeznaczono łącznie kwotę 19 050 000 zł dla 276 projektów.

(15) Z perspektywy 13 lat obowiązywania Programu można stwierdzić, że dzięki realizacji projektów, dofinansowanych w ramach ogłaszanych co roku konkursów (naborów), udało się zainicjować współpracę lokalnych podmiotów, które przygotowując wspólne przedsięwzięcia, przeprowadziły różnego rodzaju inicjatywy mające na celu poprawę różnych aspektów bezpieczeństwa na swoim terenie.

(16) Doświadczenia i efekty wcześniejszych edycji Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań "Razem bezpieczniej" uzasadniają jego kontynuację.

(17) Potwierdzenie powyższego stanowi również rekomendacja zawarta w raporcie pn. Badanie efektywności programów lokalnych w ramach Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2018-2020, które w 2020 r. były dofinansowane i realizowane w ramach celu szczegółowego pt. Bezpieczne przejścia dla pieszych przygotowanego przez zewnętrzny niezależny podmiot. Zgodnie z przedmiotowym dokumentem rekomenduje się, aby w przyszłości ponowić realizację Programu i wdrażanych w jego ramach działań skierowanych do różnych grup odbiorców, tak aby w jak największym stopniu zniwelować występujące lokalnie problemy i potrzeby mieszkańców. W szczególności ewaluator przedmiotowego raportu zwrócił uwagę, że realizacja projektów pozwoliła na osiągnięcie trwałych efektów zarówno o charakterze "twardym", infrastrukturalnym, jak i "miękkim", dotyczącym pozytywnych, długofalowych konsekwencji zajęć w zakresie bezpieczeństwa na i w okolicy przejść dla pieszych czy szkoleń z udzielania pierwszej pomocy. Zrealizowane projekty przyczyniły się m.in. do zwiększenia świadomości społeczeństwa w kwestii potencjalnych zagrożeń i bezpieczeństwa na drodze, a także doposażenia, przebudowania czy zmodernizowania przejść dla pieszych. Interwencja pozwoliła ponadto ograniczyć liczbę wypadków z udziałem pieszych na modernizowanych przejściach.

(18) Istotną rekomendacją była również kwestia, aby w kolejnej edycji Programu zwiększyć liczbę projektów przeznaczonych do realizacji tak, by móc zaspokoić zgłaszane potrzeby w zakresie bezpieczeństwa. Tym samym wskazano, aby zwiększyć środki finansowe przeznaczone na realizację działań Programu.

(19) Niniejszy Program zawiera diagnozę stanu i poczucia bezpieczeństwa, gdzie przedstawiono informacje na temat skali przestępczości i wykroczeń na terenie kraju. Opisane zostały najistotniejsze zagadnienia związane z bezpieczeństwem, w tym wyniki badań społecznych na temat poczucia bezpieczeństwa Polaków. Przedstawiono również wyniki badania ewaluacyjnego przeprowadzonego przez niezależny, zewnętrzny podmiot w ramach Programu ograniczenia przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2018-2020.

(20) W dokumencie zostały przedstawione również:

1. Korelacja Programu z dokumentami strategicznymi,

2. Cel główny i cele szczegółowe,

3. Planowane rezultaty wraz z zestawieniem mierników dla poszczególnych celów szczegółowych,

4. Podmioty odpowiedzialne za realizację poszczególnych działań w ramach Programu, tj. podmioty wiodące, podmioty współpracujące oraz podmioty mogące ubiegać się o dofinansowanie,

5. Finansowanie Programu,

6. System sprawozdawczości i monitorowania realizacji Programu,

7. Potencjalne zagrożenia osiągnięcia celów.

(21) Realizacja Programu została przewidziana w perspektywie trzyletniej, tj. na lata 2022-2024. Program jest programem rozwoju w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Program nie jest natomiast programem wieloletnim w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

(22) Odnosząc się do wymiaru terytorialnego Programu należy podkreślić, że jest on dokumentem o charakterze rządowym, jednak przewidziane są w nim cele służące realizacji zadań w wymiarze lokalnym. Same założenia Programu określają obszar aktywności jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych, w ramach którego mogą one wnioskować o uzyskanie wsparcia w wymiarze lokalnym. Projekty te będą realizowane przy uwzględnieniu lokalnej specyfiki zagrożeń i potrzeb w wymiarze bezpieczeństwa. W efekcie priorytety i kierunki interwencji określone będą na poziomie lokalnym, przy założeniu ich wpisywania się w obszar bezpieczeństwa i porządku publicznego. Specyfiką tego Programu jest bowiem promowanie inicjatyw lokalnych i aktywizacja społeczna na tym poziomie w obszarze bezpieczeństwa, a nie określanie priorytetów działań lokalnych z perspektywy centralnej. Wiąże się to z ustawową odpowiedzialnością jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności gmin, m.in. za sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli.

2. Wnioski z diagnozy stanu i poczucia bezpieczeństwa

(23) Z badania przeprowadzonego przez Centrum Badania Opinii Społecznej w maju 2021 r. na temat poczucia bezpieczeństwa i zagrożenia przestępczością wynika, że odsetek Polaków uważających, że Polska jest krajem, w którym żyje się bezpiecznie, wynosi 82%, a przekonanie, że okolicę miejsca zamieszkania respondentów można nazwać bezpieczną i spokojną, podziela wysoki ich odsetek - 95%. Jednocześnie, przy wysokim ogólnym poczuciu bezpieczeństwa, większość Polaków nie obawia się sytuacji, w której może stać się ofiarą przestępstwa. Tego rodzaju zagrożenia nie czuje niemal trzy piąte Polaków (57%). Odsetek badanych, którzy obawiają się, iż mogą stać się ofiarami przestępstwa, wynosi 41%, przy czym tylko 4% bardzo obawia się tego rodzaju zdarzeń.

2.1. Uwarunkowania dotyczące bezpieczeństwa i porządku publicznego na poziomie lokalnym

(24) Jedną z podstawowych funkcji współczesnego państwa jest zagwarantowanie porządku publicznego i zapewnienie poczucia bezpieczeństwa obywatelom. Z tego względu zadania z zakresu bezpieczeństwa i porządku publicznego przypisane zostały wielu instytucjom, w tym nie tylko wyspecjalizowanym organom administracji rządowej (dotyczy to szczególnie umundurowanych i uzbrojonych formacji), lecz także jednostkom samorządu terytorialnego.

(25) W całym procesie zapewniania bezpieczeństwa i porządku publicznego istotną rolę należy przypisać społecznościom lokalnym tworzonym przez mieszkańców, którzy najlepiej potrafią zidentyfikować problemy i potrzeby swojej wspólnoty. Dlatego też z punktu widzenia instytucjonalnego największe znaczenie w zakresie określania potrzeb społeczności lokalnych należy przypisać strukturom jednostek samorządu terytorialnego, które znajdują się najbliżej mieszkańców. Szybkość reakcji na pojawiające się problemy i zagrożenia na poziomie lokalnym to najistotniejsze czynniki wpływające na skuteczność działań.

(26) Samorząd terytorialny posiada uprawnienia w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, wynikające z ustaw o samorządzie terytorialnym. W polskim porządku prawnym podstawową jednostką samorządu jest gmina, zatem to na gminie spoczywa obowiązek realizacji zadań publicznych służących zaspokajaniu potrzeb wspólnoty, w tym związanych z porządkiem publicznym i bezpieczeństwem obywateli. Zadanie to zostało przez ustawodawcę wyszczególnione w treści ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 w szczególności do zadań własnych gminy zalicza m.in. sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli wykonywane są na poziomie powiatu, w myśl regulacji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Starosta jest zwierzchnikiem powiatowych służb, inspekcji i straży. W celu realizacji zadań starosty w zakresie zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami oraz zadań określonych w ustawach w zakresie porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli tworzy się komisje bezpieczeństwa i porządku, do zadań których należy m.in. ocena zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu, opiniowanie pracy Policji i innych powiatowych służb, inspekcji i straży, a także jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie powiatu zadania z zakresu porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, przygotowywanie projektu powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Niemniej jednak należy mieć na uwadze, że zadania powiatu mają charakter uzupełniający i pomocniczy w stosunku do gminy, a w ramach kompetencji samorządowych to jednak gminy wykonują podstawowe działania w zakresie zapobiegania przestępczości oraz ochrony porządku publicznego.

2.2. Policyjne dane statystyczne dotyczące przestępczości

(27) W 2021 r. Policja stwierdziła ogółem 841 070 przestępstw, czyli o 54 836 więcej niż w 2020 r. (786 234). Wskaźnik wykrywalności ogólnej przestępstw wyniósł 71,8% i był nieznacznie niższy od uzyskanych w latach ubiegłych - w 2020 r. wynosił 73,9%. W 2021 r. Policja ustaliła ogółem 322 217 podejrzanych o popełnienie przestępstw. W porównaniu do roku 2020 (310 684) był to wzrost o 11 533 osoby.

KWPPrzestępstwa stwierdzone% wykryciaPodejrzani
202020212020202120202021
KWP Białystok17 94526 46080,184,310 2409 549
KWP

Bydgoszcz

37 48040 71774,574,117 55318 503
KWP Gdańsk50 28452 29867,563,218 20217 672
KWP Gorzów Wlkp.24 71027 45970,572,310 46710 933
KWP Katowice121 141117 25679,974,637 35339 825
KWP Kielce23 12022 42882,677,59 98510 143
KWP Kraków70 33771 64378,476,320 25420 582
KWP Lublin29 47233 63181,780,217 72818 569
KWP Łódź45 78456 29370,170,618 82118 732
KWP Olsztyn26 61425 51175,772,613 14112 752
KWP Opole16 22617 90373,370,76 7987 108
KWP Poznań60 81269 86376,874,225 84727 933
KWP Radom40 62943 95578,476,018 99819 533
KWP Rzeszów32 29829 60680,275,711 93511 784
KWP Szczecin35 79640 40073,375,015 47016 733
KSP Warszawa69 83575 48556,655,426 10828 015
KWP Wrocław77 72284 38266,866,429 23931 429
CBŚP6 0295 78098,397,62 5452 422
RAZEM786 234841 07073,971,8310 684322 217

(28) W 2021 r. stwierdzono ogółem 508 191 przestępstw kryminalnych, czyli o 18 645 więcej niż w 2020 r. (489 546). W 2021 r. zarzuty popełnienia przestępstw kryminalnych przedstawiono 201 695 osobom podejrzanym, z czego 48 420 zatrzymanym na gorącym uczynku. W 2020 r. ustalono ogółem 198 137 osób podejrzanych o popełnienie przestępstw. Na gorącym uczynku przestępstwa zatrzymano 46 594 osoby.

KWPPrzestępstwa stwierdzonePodejrzani
2020202120202021zatrzymani na gorącym uczynku
20202021
KWP Białystok10 87610 1006 1025 3011 6051 304
KWP Bydgoszcz24 31625 14211 27111 4942 7153 024
KWP Gdańsk36 30934 26212 14411 4982 4122 167
KWP Gorzów Wlkp.16 34716 0686 7477 0141 2491 342
KWP Katowice64 53165 04925 26126 1514 9925 460
KWP Kielce11 72913 3526 2086 224839897
KWP Kraków38 80238 41912 87312 8153 3313 269
KWP Lublin18 21219 14510 78011 2632 1502 059
KWP Łódź28 54030 68011 11210 9762 1972 267
KWP Olsztyn16 86816 0538 2167 7591 034977
KWP Opole11 21110 2674 2324 156711677
KWP Poznań38 02045 88116 18017 4294 6245 030
KWP Radom23 72824 82811 45611 7032 3242 428
KWP Rzeszów15 15115 0126 7736 4831 2121 126
KWP Szczecin25 43128 3029 82310 4212 1752 529
KSP Warszawa49 66354 24317 88619 0446 5637 066
KWP Wrocław55 86157 81519 50120 5536 4046 767
CBŚP3 9513 5731 5721 4115731
RAZEM489 546508 191198 137201 69546 59448 420

(29) Wśród przestępstw kryminalnych wyróżnia się tzw. przestępstwa pospolite. Jest to grupa najbardziej uciążliwych dla społeczeństwa 7 przestępstw, do których zaliczają się: bójka i pobicie, kradzież cudzej rzeczy, kradzież samochodu, kradzież z włamaniem, przestępstwa rozbójnicze, uszkodzenie mienia oraz uszczerbek na zdrowiu.

(30) Liczba przestępstw stwierdzonych w tej kategorii w 2021 r. wynosiła 238 305, a w roku 2020 - 229 489. W 2021 r. zarzuty popełnienia przestępstw w tej kategorii przedstawiono 64 243 osobom podejrzanym, z czego 14 073 zatrzymanym na gorącym uczynku. W 2020 r. ustalono ogółem 60 853 podejrzanych o popełnienie przestępstw. Na gorącym uczynku przestępstwa zatrzymano 13 417 osób.

KWPPrzestępstwa stwierdzonePodejrzani
2020202120202021zatrzymani na gorącym uczynku
20202021
KWP Białystok4 8704 5021 9811 665405298
KWP Bydgoszcz11 44011 4843 4583 672594752
KWP Gdańsk17 27118 5794 0484 073775714
KWP Gorzów Wlkp.8 0257 5081 9922 264368421
KWP Katowice30 10131 2407 8688 4751 9601 984
KWP Kielce4 3225 0141 4781 620200224
KWP Kraków14 71513 9063 7163 623853763
KWP Lublin6 2666 8092 8763 059474487
KWP Łódź14 64516 5253 7044 065814948
KWP Olsztyn8 3038 2502 7852 818304282
KWP Opole5 2415 2051 4501 391175139
KWP Poznań16 81418 0155 1215 4121 5221 593
KWP Radom10 35311 2863 3643 583878953
KWP Rzeszów6 2005 6491 9761 906276266
KWP Szczecin11 41411 5583 3093 513727799
KSP Warszawa27 43130 1125 1925 8311 7061 954
KWP Wrocław31 67832 2106 4677 2161 3851 495
CBŚP400453685711
RAZEM229 489238 30560 85364 24313 41714 073

(31) Dane dotyczące liczby stwierdzonych w 2021 r. przestępstw w każdej z wymienionych 7 kategorii przestępstw pospolitych przedstawiają się następująco (w nawiasach umieszczone są liczby odnoszące się do roku 2020):

1. Bójka i pobicie - 2 848 (3229),

2. Kradzież cudzej rzeczy - 111 868 (101 286),

3. Kradzież samochodu - 8 728 (9131),

4. Kradzież z włamaniem - 73 473 (74 502),

5. Przestępstwa rozbójnicze - 4874 (5288),

6. Uszkodzenie rzeczy - 36 175 (35 567),

7. Uszczerbek na zdrowiu - 9067 (9617).

KWPBójka i pobicieKradzież cudzej rzeczyKradzież samochoduKradzież z włamaniemRozbójUszkodzenie rzeczyUszczerbek na zdrowiu
KWP Białystok1161676781523129753305
KWP Bydgoszcz123525419235652041942396
KWP Gdańsk140845973566333012437609
KWP Gorzów Wlkp.105343830223471351153330
KWP Katowice41713 16065910 72376548451330
KWP Kielce911724552003197720279
KWP Kraków198630619238823332667520
KWP Lublin16626906321751841170424
KWP Łódź225726958655583762417680
KWP Olsztyn112349118126351681438406
KWP Opole731915902032104828253
KWP Poznań181904071446283432985838
KWP Radom199504135636332371751425
KWP Rzeszów12122475314541261310391
KWP Szczecin122522832337071731788540
KSP Warszawa18918 7362 93264794633697548
KWP Wrocław25115 96799510 3286084271785
CBŚP192272221682838
RAZEM2848111 868872873 473487436 1759067

3. Ewaluacja Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka

(32) Program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań "Razem bezpieczniej" od 2011 r. poddawany był przez zewnętrzne ośrodki badawcze badaniom ewaluacyjnym, których celem była ocena jego efektywności.

(33) W ramach Programu zostały zrealizowane następujące badania:

1. Badanie mechanizmu udzielania wsparcia administracji samorządowej i organizacji pozarządowych w ramach Programu "Razem bezpieczniej" (2011 r.),

2. Badanie Programu "Razem bezpieczniej" w zakresie opracowania systemu wskaźników i rezultatów oraz ich weryfikacji na poziomie lokalnym (2012 r.),

3. Badanie efektywności programów lokalnych w ramach Programu "Razem bezpieczniej", dofinansowanych i realizowanych we wszystkich obszarach wsparcia Programu w 2013-2015 r. (projekty z lat 2012, 2013, 2014),

4. Roczny raport z badania efektywności projektów lokalnych dofinansowanych i realizowanych we wszystkich celach szczegółowych wsparcia Programu w 2016 r., przygotowany w ramach "Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2016 i 2017",

5. Roczny raport z badania efektywności projektów lokalnych dofinansowanych i realizowanych we wszystkich celach szczegółowych wsparcia Programu w 2017 r., przygotowany w ramach "Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2016 i 2017",

6. Roczny raport z badania efektywności projektów lokalnych dofinansowanych i realizowanych we wszystkich celach szczegółowych wsparcia Programu w 2018 r., przygotowany w ramach "Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2018-2020",

7. Badanie efektywności projektów lokalnych w ramach "Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2018-2020",

8. Badanie efektywności programów lokalnych w ramach Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej na lata 2018-2020, które w 2020 r. były dofinansowane i realizowane w ramach celu szczegółowego pt. Bezpieczne przejścia dla pieszych.

(34) Przeprowadzona na zlecenie Koordynatora Programu ewaluacja, która objęła lata 2007-2020, była realizowana przez ośrodki badawcze z wykorzystaniem takich form jak: analiza dokumentów, wywiady, rozmowy, ankiety. Z przedmiotowych badań wynika, że w sposób właściwy zostały zidentyfikowane potrzeby lokalnych społeczności. W ocenie ewaluatorów przy przygotowaniu projektu właściwie zostały zdiagnozowane problemy i potrzeby lokalne, a także zastosowano adekwatne rozwiązania problemów.

(35) Zgodnie z założeniami Programu wojewoda przyznawał środki na wdrażanie projektów w formie dofinansowania dla:

1. Jednostek samorządu terytorialnego na podstawie porozumień administracyjnych, gdzie ww. jednostki zobowiązane są realizować i finansować zadania m.in. zgodnie z ustawą o finansach publicznych,

2. Organizacji pozarządowych, dla których środki są przekazywane w formie umów zawieranych w oparciu o zasady i tryb przewidziane w ustawie o finansach publicznych oraz ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

(36) Mając na uwadze powyższe oraz zważywszy na fakt, że są to środki publiczne wydatkowane m.in. zgodnie z ustawą z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, wskazane podmioty były zobligowane do realizacji zadań przewidzianych w ramach projektów w sposób jak najbardziej oszczędny i efektywny.

(37) Z przeprowadzonych badań ewaluacyjnych wśród beneficjentów Programu wynika, że realizacja zadań finansowanych w ramach Programu jest słuszna i stanowi kontynuację projektów, które pozwalają na podnoszenie bądź utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa w różnych sferach życia społecznego, gospodarczego i kulturowego.

(38) Główne wnioski wynikające z dotychczasowych raportów, doświadczeń i badań efektywności programów lokalnych w ramach Programu "Razem bezpieczniej" wskazują, że:

1. W ocenie realizatorów działania podejmowane w ramach projektów lokalnych charakteryzowały się dużą skutecznością,

2. Projekty (programy lokalne) pozwoliły na osiągnięcie zarówno takich efektów jak zakup sprzętu i wyposażenia, instalacja urządzeń, działania infrastrukturalne, wzrost poziomu wiedzy oraz świadomości obywateli, nabycie nowej wiedzy oraz kwalifikacji przez pracowników służb publicznych, nauczycieli, psychologów,

3. W ramach realizowanych projektów lokalnych odnotowano osiągnięcie efektów pozytywnych wdrażanych działań, takich jak wysoki stopień zaangażowania w działania w ramach projektu wśród społeczności lokalnych oraz pozytywny odbiór projektów przez mieszkańców,

4. Należy kontynuować przyjęty w ramach Programu system dofinansowania projektów realizowanych na poziomie lokalnym przez jednostki samorządu terytorialnego i organizacje pozarządowe. Z badań ewaluacyjnych wynika, że system ten pozwolił na sprawne i przejrzyste przekazywanie środków.

(39) Z przeprowadzonej ewaluacji w ramach realizacji Programu "Razem bezpieczniej" wynikają m.in. następujące wnioski:

1. Program jest oceniany pozytywnie, jako działanie przyczyniające się do zwiększenia realnego bezpieczeństwa i poczucia bezpieczeństwa mieszkańców,

2. Program należy kontynuować, bowiem przez lata wprowadził znane już mechanizmy dofinansowania działań wojewódzkich i lokalnych,

3. Efektem Programu jest zwiększenie świadomości mieszkańców i odbiorców działań na temat zagrożeń, sytuacji niebezpiecznych i zachowań aspołecznych,

4. Dzięki realizacji Programu Policja postrzegana jest jako instytucja działająca na rzecz dobra mieszkańców i współpracy z nimi,

5. Znaczącym efektem Programu jest współpraca, która nawiązała się nie tylko między instytucjami szczebla centralnego, ale również na poziomie wojewódzkim (powiatowym i lokalnym). To dzięki Programowi zaczęto współpracować, co przyczyniło się do zwiększenia skuteczności działań,

6. Program pozwala na realizację ponadstandardowych działań, które nie byłyby możliwe bez dodatkowego wsparcia finansowego. Szczególnie ważne jest to, że istnieje możliwość realizacji działań zgodnie z potrzebami lokalnymi.

(40) Program daje możliwość przetestowania i sprawdzenia w warunkach lokalnych nowych, często innowacyjnych rozwiązań. Niejednokrotnie zdarza się, że działania te są potem kontynuowane lokalnie lub zwiększa się ich zakres terytorialny.

4. Korelacja Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na łata 2022-2024 z dokumentami strategicznymi

(41) Rządowy program ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej wpisuje się w Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (z perspektywą do 2030 r.), przyjętą w drodze uchwały przez Radę Ministrów z dnia 14 lutego 2017 r., która odnosi się m.in. do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa i porządku publicznego jako warunku rozwoju kraju. Istotnym czynnikiem realizacji powyższego celu jest doskonalenie skuteczności służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo oraz sprawne rozpoznawanie nowych zagrożeń. Kluczem do tego jest odpowiednie prawo, unowocześnianie infrastruktury i wyposażenia służb, podnoszenie poziomu ich wyszkolenia i współpraca międzynarodowa.

(42) W tym miejscu należy wskazać, że Program wpisuje się w kierunek interwencji IV.5. Zwiększenie skuteczności państwa w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości wspominanej wyżej Strategii w następujących obszarach: Ograniczanie przestępczości pospolitej [...] zarówno w dużych aglomeracjach miejskich, jak i mniejszych miejscowościach oraz Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa mieszkańców, m.in. poprzez zapewnienie szybkiej i skutecznej reakcji Policji i innych służb na zgłoszenia.

(43) Z badań opinii publicznej wynika, że Polacy najbardziej obawiają się przestępczości pospolitej, natomiast wśród innych negatywnych zjawisk, które generują wymierne ekonomiczne i społeczne straty, wymienić należy: terroryzm, przestępczość zorganizowaną, gospodarczą, korupcję oraz ataki na systemy informatyczne. W tym kontekście Program wpisuje się w obszary, które zgodnie z założeniami Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju mają wpływ na osiągnięcie jej celów. Rozpoznawanie, monitorowanie i zapobieganie zagrożeniom, a także zapewnienie skutecznych mechanizmów reagowania oraz podnoszenie skuteczności służb państwowych to warunki konieczne do prawidłowego funkcjonowania państwa oraz realizacji jego celów rozwojowych. Aktywizacja i wspieranie inicjatyw lokalnych na rzecz poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego mają bezpośrednie przełożenie na zwiększenie skuteczności państwa w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości. Sposobem na ograniczenie przestępczości pospolitej jest między innymi podejmowanie działań wpływających na wzrost odczuwalnej obecności Policji i innych służb odpowiedzialnych za utrzymanie porządku publicznego zarówno w dużych aglomeracjach, jak i mniejszych miejscowościach. Ważnym z punktu widzenia obaw wyrażanych przez społeczeństwo jest również zwiększenie poczucia bezpieczeństwa poprzez zapewnienie szybkiej i skutecznej reakcji Policji i innych służb na zgłoszenia dotyczące ujawnianych przestępstw i wykroczeń.

5. Cel główny i cele szczegółowe, wskaźniki oraz mierniki realizacji Programu

(44) Biorąc pod uwagę założenia Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz wyniki przeprowadzonych corocznie w trakcie realizacji wcześniejszych programów badań ewaluacyjnych, określono cel główny i cele szczegółowe kolejnej edycji Programu.

(45) Cel główny określono jako podnoszenie poziomu bezpieczeństwa poprzez wspieranie inicjatyw lokalnych, który będzie realizowany przez dwa cele szczegółowe:

1. Wzmocnienie bezpieczeństwa w miejscach publicznych, ze szczególnym

uwzględnieniem tworzenia lokalnych systemów bezpieczeństwa,

2. Podnoszenie świadomości na temat społecznych zagrożeń bezpieczeństwa w wymiarze lokalnym i skutecznych metod ich zapobiegania.

wzór

(46) Przyjęty cel główny Programu bezpośrednio nawiązuje do celów głównych poprzednich edycji dokumentu i pozwoli z jednej strony na realizowanie w oparciu o Program szerokiej tematycznie grupy projektów lokalnych mających wpływ na podnoszenie poziomu bezpieczeństwa, z drugiej zaś strony na włączenie do Programu inicjatyw zarówno jednostek samorządu terytorialnego, jak i innych podmiotów społeczeństwa obywatelskiego.

(47) Cel główny mierzony będzie na podstawie wskaźnika pod nazwą: Liczba zrealizowanych projektów.

(48) Wartość bazową przedmiotowego wskaźnika określono na podstawie minimalnej liczby dofinansowanych projektów, tj. przy wstępnym założeniu dofinansowania projektów o wartości do 100 000 zł oraz rocznej dotacji w wysokości 12 mln zł wskaźnik będzie wynosił 120 projektów podzielonych na poszczególne cele szczegółowe.

(49) Wykonanie celu głównego Programu w kolejnych latach będzie weryfikowane przez analizę poziomu wykonania wskaźnika po zrealizowaniu projektów w stosunku do poziomu bazowego.

(50) Jednocześnie określeniu poziomu oddziaływania projektów na wzmocnienie bezpieczeństwa będą służyły prowadzone na określonej próbie projektów badania na poziomie lokalnym. Należy również wskazać, że brak jest możliwości określenia pełnych kryteriów oceny celu Programu w oparciu o mierniki ilościowe ze względu na brak kwalifikowalnych kryteriów określających wszystkie potencjalne obszary bezpieczeństwa na poziomie lokalnym, dlatego też założono uwzględnienie ewaluacji Programu za pomocą metod jakościowych prowadzonych ex post.

(51) Cel szczegółowy nr 1: Wzmocnienie bezpieczeństwa w miejscach publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia lokalnych systemów bezpieczeństwa.

(52) W założeniach dotychczasowych edycji programów przyjęto konieczność dążenia do tworzenia we współpracy z lokalnymi społecznościami efektywnych lokalnych systemów bezpieczeństwa oraz wspierania działań na rzecz bezpieczeństwa lokalnego. W ramach podejmowanych inicjatyw wspierane były przede wszystkim kompleksowe (systemowe) przedsięwzięcia na rzecz bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej, bezpiecznej infrastruktury oraz przeciwdziałania patologiom społecznym i przestępczości pospolitej (działania profilaktyczno-prewencyjne, informacyjne, edukacyjne). Mając na uwadze, że realizacja powyższego celu przynosiła wymierne rezultaty dla społeczeństwa, założono jego kontynuację.

(53) Cel szczegółowy nr 1 realizowany będzie poprzez dofinansowanie przedsięwzięć na rzecz bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej za pomocą przykładowych działań:

1. Budowa/modernizacja systemów monitoringów miejskich,

2. Doświetlenie miejsc postrzeganych jako niebezpieczne,

3. Budowa/modernizacja/doposażenie przejść dla pieszych.

(54) Planowanym rezultatem do osiągnięcia powyższego celu szczegółowego jest poprawa zagospodarowania przestrzeni publicznej na danym terenie w celu wzrostu bezpieczeństwa oraz unowocześnienie wyposażenia służącego zapewnieniu bezpieczeństwa i porządku publicznego.

(55) Miernik celu szczegółowego nr 1 będzie stanowić liczba zrealizowanych projektów z zakresu bezpieczeństwa w miejscach publicznych. Wartość miernika w każdym roku obowiązywania Programu została określona na poziomie 110 projektów (przy wstępnym założeniu, że dofinansowanie projektu będzie wynosić 100 000 zł, a w danym roku kalendarzowym dofinansowanie celu szczegółowego nr 1 wynosić będzie 11 000 000 zł).

(56) Cel szczegółowy nr 2: Podniesienie świadomości na temat społecznych zagrożeń bezpieczeństwa w wymiarze lokalnym i skutecznych metod ich zapobiegania realizowany będzie za pomocą działań z zakresu wsparcia inicjatyw lokalnych dotyczących bezpieczeństwa i porządku publicznego, np. działania profilaktyczno-edukacyjne w zakresie budowania poczucia bezpieczeństwa w społecznościach lokalnych.

(57) W dotychczasowych edycjach Programu rysował się podział na projekty tzw. twarde (infrastrukturalne) i tzw. miękkie (edukacyjne, profilaktyczno-prewencyjne), które w bardzo elastyczny sposób obejmowały niemal wszystkie obszary związane z bezpieczeństwem i pozwalały podejmować działania adekwatne do potrzeb lokalnych poprzez m.in. kampanie informacyjne, spotkania, konkursy, aktywności dostosowane do poszczególnych grup odbiorców. Należy podkreślić, że w przypadku niemal wszystkich projektów następował dzięki ich realizacji wzrost świadomości uczestników na temat bezpiecznych zachowań. W związku z powyższym zasadnym jest dalsze realizowanie Programu w przedmiotowym zakresie.

(58) Miernik celu szczegółowego nr 2 będzie stanowić liczba zrealizowanych projektów z zakresu podniesienia poziomu bezpieczeństwa i porządku publicznego. Wartość miernika w każdym roku obowiązywania Programu została określona na poziomie 10 projektów (przy wstępnym założeniu, że dofinansowanie projektu będzie wynosić 100 000 zł, a w danym roku kalendarzowym dofinansowanie celu szczegółowego nr 2 wynosić będzie 1 000 000 zł).

(59) Podmiot realizujący dany projekt będzie zobowiązany do dokonania oceny jego efektywności z perspektywy bezpieczeństwa. Sposób przeprowadzania oceny będzie zależny od specyfiki danego projektu i może on polegać np. na badaniu opinii społecznej czy społecznej percepcji zagrożeń ze strony adresatów projektów bądź uzyskaniu informacji od właściwych służb w zakresie dynamiki zagrożeń na danym terenie.

(60) Coroczne badanie efektywności projektów lokalnych realizowanych w ramach Programu będzie miało wpływ na określenie celów priorytetowych w kolejnym roku jego obowiązywania, które w sposób szczególny będą dostosowane do potrzeb społeczności lokalnych.

(61) Poszczególne inicjatywy podejmowane w ramach Programu mogą mieć charakter wielowymiarowy i obejmować działania wpisujące się w realizację obu celów szczegółowych, tj. zawierać element inwestycyjny oraz profilaktyczny.

6. Koordynacja i monitorowanie realizacji Programu

(62) Realizacja działań na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego podejmowanych w ramach Programu prowadzona będzie w ramach współdziałania ministra właściwego do spraw wewnętrznych jako koordynatora programu, wojewodów oraz, jako podmiotów współpracujących, jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych. Podmioty odpowiedzialne będą realizować działania określone w Programie zgodnie ze swoimi kompetencjami.

(63) Koordynacja i monitorowanie realizacji Programu będzie dokonywane na dwóch poziomach.

(64) Zadania wynikające z Programu na poziomie centralnym będzie koordynował minister właściwy do spraw wewnętrznych (zwany dalej "Koordynatorem Programu").

(65) Minister właściwy do spraw wewnętrznych w ramach sprawowania koordynacji i monitorowania Programu:

1. Corocznie określa harmonogram realizacji Programu, zasady naboru do konkursu na dofinansowanie projektów, w tym określa maksymalną wartość projektu, propozycję celów priorytetowych do dofinansowania w ramach celów szczegółowych, kryteria formalne i merytoryczne oceny projektów,

2. Informuje wojewodów o rozpoczęciu naboru do konkursu na dofinansowanie projektów,

3. Wybiera projekty w oparciu o kryteria merytoryczne spośród projektów wskazanych do dofinansowania przez wojewodów,

4. Przekazuje wykaz projektów do dofinansowania z rezerwy celowej ministrowi właściwemu do spraw finansów oraz wojewodom.

(66) Zadania wynikające z Programu na poziomie województwa koordynowane będą przez wojewodę. Wojewoda:

1. Przekazuje do samorządów informacje o otwarciu naboru do konkursów na dofinansowanie projektów,

2. Przekazuje ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych wykaz rekomendowanych projektów zgłoszonych do dofinansowania,

3. Ocenia projekty w oparciu o kryteria określone przez Koordynatora Programu, w tym dokonuje oceny projektów w oparciu o kryteria formalne,

4. Koordynuje Program na poziomie lokalnym,

5. Zapewnia obieg informacji pomiędzy Koordynatorem Programu a podmiotami współpracującymi na poziomie lokalnym,

6. Monitoruje osiągnięcia celów Programu na obszarze województwa i przygotowanie rocznego sprawozdania z realizacji Programu.

(67) Podmiot realizujący zadania przedstawione w złożonym projekcie zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 7 maja 2021 r. w sprawie określenia działań informacyjnych podejmowanych przez podmioty realizujące zadania finansowane lub dofinansowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych podejmuje odpowiednie działania informacyjne.

7. Finansowanie Programu

(68) Na realizację Programu przewiduje się przeznaczyć ogółem 36 300 000 zł, w tym w podziale na poszczególne lata realizacji Programu wyniosą:

1) 2022 r. - 12 000 000 zł,

2) 2023 r. - 12 000 000 zł,

3) 2024 r. - 12 000 000 zł.

(69) Dodatkowo na koszty realizacji Programu w każdym roku jego realizacji przeznaczone zostanie po 100 000 zł, które zostaną przeznaczone między innymi na zakup materiałów informacyjno-promocyjnych z zakresu bezpieczeństwa publicznego oraz usług związanych z realizacją Programu.

(70) Środki na realizację Programu będą przekazywane do budżetów wojewodów z przeznaczeniem na dotacje na dofinansowanie zadań mieszczących się w ramach Programu. Ponadto w celu przekazania lub wspólnego wykonywania zadań określonych w Programie wojewodowie będą mogli zawierać z jednostkami samorządu terytorialnego stosowne porozumienia administracyjne.

(71) W ramach projektów realizowanych w celach szczegółowych Programu jest przewidziane dofinansowanie m.in. zakupu sprzętu mającego znaczenie dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, a także wsparcia inicjatyw lokalnych dotyczących bezpieczeństwa.

(72) Minister właściwy do spraw wewnętrznych dokona podziału rezerwy celowej zabezpieczonej w budżecie państwa na dofinansowanie projektów.

(73) Wojewoda przekaże środki na realizację projektów w formie dofinansowania:

1. Zadań realizowanych przez organizacje pozarządowe. Zlecenie realizacji zadań oraz przekazanie dotacji celowej na ich realizację następuje w formie umów zawieranych w oparciu o zasady i tryb przewidziane w ustawie o finansach publicznych oraz ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

2. Zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Zlecenie zadania oraz jego realizacja następują w formie porozumienia administracyjnego zawieranego pomiędzy wojewodą a daną jednostką samorządu terytorialnego przy uwzględnieniu przepisów ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym lub o samorządzie województwa.

(74) Rozwiązanie to zapewni płynność składania wniosków przez wojewodów o wykorzystanie środków ww. rezerwy celowej oraz płynność wydawania przez Ministra Finansów decyzji dla wojewodów w zakresie przeznaczenia jej środków, w szczególności mając na uwadze termin, o którym mowa w art. 154 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.

(75) W projekcie budżetu państwa w każdym roku funkcjonowania Programu (w perspektywie finansowej na lata 2022-2024) w części 42 - Sprawy wewnętrzne, dział 754, zabezpieczone będą środki na zadania o charakterze centralnym, w tym promocyjno-informacyjne, ekspertyzy, opinie, zadania koordynacyjne oraz badania ewaluacyjne. Na wyżej wymienione zadania zostaną zabezpieczone środki w kwocie 100 000 zł na każdy rok.

(76) Wydatki w wysokości 100 000 zł planowane corocznie w części 42 - Sprawy wewnętrzne w dziale 754 w 2022 r. zostały ujęte w tej części budżetowej w projekcie ustawy budżetowej na 2022 r. i będą również ujmowane w kolejnych latach budżetowych.

8. Monitorowanie, sprawozdawczość i ocena realizacji Programu

(77) Monitorowanie osiągnięcia celów szczegółowych Programu będzie prowadzone na szczeblu wojewódzkim. Efektem przeprowadzonego monitoringu będzie opracowanie rocznego sprawozdania z realizacji projektów, które zostanie przedłożone do Koordynatora Programu w terminie do końca lutego roku następnego. Następnie dane ze szczebla wojewódzkiego będą weryfikowane przez Koordynatora Programu pod względem poziomu osiągnięcia celów szczegółowych założonych w projektach, które uzyskały dofinansowanie w ramach Programu. Sprawozdanie za ostatni rok obowiązywania Programu będzie stanowić podsumowanie całości edycji.

(78) Sprawozdanie wojewody stanowić będzie wkład do rocznego raportu postępu realizacji Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2022-2024 w danym roku sprawozdawczym.

(79) Program będzie podlegał corocznym badaniom ewaluacyjnym w zakresie efektów realizacji Programu.

(80) Koordynator Programu corocznie opracowuje raport postępu realizacji Rządowego programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2022-2024 w danym roku sprawozdawczym, który będzie przedkładany wraz z wynikami badań ewaluacyjnych w terminie do dnia 30 czerwca następującego po roku stanowiącym okres sprawozdawczy do przyjęcia Radzie Ministrów.

9. Potencjalne zagrożenia realizacji Programu

(81) Jako potencjalne zagrożenia realizacji Programu należy wskazać:

1. Opóźnienia w realizacji działań w ramach pierwszego roku obowiązywania Programu w związku z długotrwałą procedurą uzgodnień Programu jako programu rozwoju w rozumieniu ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,

2. Opóźnienia w realizacji celów szczegółowych wynikające z nieplanowanych w momencie przyjmowania Programu reorganizacji i zmian funkcjonalnych podmiotów odpowiedzialnych za ich wdrażanie,

3. Ograniczenie środków budżetowych na finansowanie Programu,

4. Brak wystarczającej liczby zgłoszeń inicjatyw spełniających wymagania formalne i merytoryczne,

5. Wystąpienie czynników niezależnych, jak epidemia, utrudniających działania

o charakterze profilaktycznym.